- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Окрема думка
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
ОКРЕМА ДУМКА
судді Конституційного Суду України Стецюка П.Б. стосовно Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 252 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про внесення змін до Конституції України" від 8 грудня 2004 року № 2222-IV (справа про додержання процедури внесення змін до Конституції України)
1. У
Рішенні від 30 вересня 2010 року № 20-рп/2010 (далі - Рішення) Конституційний Суд України визнав "таким, що не відповідає
Конституції України (є неконституційним), Закон України "Про внесення змін до Конституції України" від 8 грудня 2004 року
№ 2222-IV у зв'язку з порушенням конституційної процедури його розгляду та прийняття" (пункт 1 резолютивної частини), зазначивши, що "Закон України "Про внесення змін до Конституції України" від 8 грудня 2004 року
№ 2222-IV, визнаний неконституційним, втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього
Рішення" (пункт 2 резолютивної частини
Рішення). Пунктом 3 резолютивної частини
Рішення Конституційний Суд України поклав "на органи державної влади обов'язок щодо невідкладного виконання цього
Рішення стосовно приведення нормативно-правових актів у відповідність до
Конституції України від 28 червня 1996 року в редакції, що існувала до внесення до неї змін Законом України "Про внесення змін до Конституції України" від 8 грудня 2004 року № 2222-IV".
2. Суб'єкт права на конституційне подання - 252 народних депутати України - звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням визнати таким, що не відповідає
Конституції України (є неконституційним), Закон України "Про внесення змін до Конституції України" від 8 грудня 2004 року
№ 2222-IV (далі - Закон № 2222). На думку авторів клопотання, підставою для визнання неконституційним
Закону № 2222 в цілому було порушення встановленої Конституцією України процедури його розгляду та ухвалення, оскільки відповідний проект закону України "Про внесення змін до Конституції України" від 19 вересня 2003 року за реєстраційним № 4180 (далі - Законопроект № 4180) з поправками був розглянутий та ухвалений Верховною Радою України як Закон № 2222 без обов'язкового у такому разі висновку Конституційного Суду України щодо відповідності законопроекту про внесення змін до
Конституції України вимогам статей
157 і
158 Конституції України (стаття
159 Основного Закону України). Народні депутати України акцентували свою увагу на тому, що Верховна Рада України, приймаючи
Закон № 2222, мала право розглядати Законопроект № 4180, щодо якого був даний висновок Конституційного Суду України, і приймати відповідний закон про внесення змін до
Конституції України без внесення жодних поправок, а у разі їх внесення - лише після надання Конституційним Судом України висновку про те, що законопроект з внесеними до нього поправками відповідає вимогам статей
157 і
158 Конституції України. Натомість, на думку народних депутатів України, порівняно із Законопроектом № 4180 з внесеними до нього поправками, щодо якого Конституційний Суд України дав Висновок від 12 жовтня 2004 року
№ 2-в/2004, у
Законі № 2222 мали місце нові (інші) зміни та доповнення. Тому, як вважають народні депутати України, внесені у такий спосіб зміни до
Конституції України призвели до порушення статті
1, частин другої, третьої, четвертої статті
5, статті
6, частини першої статті
8, частини другої статті
19, пункту 1 частини першої статті
85, статті
159 Основного Закону України.
Погоджуюся із загальним висновком Конституційного Суду України про те, що 8 грудня 2004 року Верховна Рада України, розглянувши Законопроект № 4180 з поправками, щодо якого Суд не давав висновку, прийняла
Закон № 2222, чим "порушила вимоги частини другої статті
19, статті
159 Конституції України" (абзац дев'ятий пункту 4 мотивувальної частини
Рішення). Оскільки Конституційний Суд України вдався до безпосереднього встановлення факту внесення Верховною Радою України згаданих (додаткових) змін до Законопроекту № 4180 під час його ухвалення вже як
Закону № 2222, вважаю, що такий аналіз не може обмежуватися виключно формальним підходом - перерахуванням цих змін (абзаци п'ятий, шостий, сьомий та восьмий пункту 4 мотивувальної частини
Рішення). Ці зміни виходячи із змісту частини першої статті
157 Конституції України мали б бути проаналізованими стосовно скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина, а також ліквідації незалежності чи порушення територіальної цілісності України.
Такий підхід повніше відповідав би правовій позиції Конституційного Суду України щодо предмета наступного конституційного контролю закону про внесення змін до
Конституції України, висловленій у
Рішенні Конституційного Суду України від 26 червня 2008 року № 13-рп/2008 у справі про повноваження Конституційного Суду України, за якою "відсутність судового контролю за процедурою його розгляду та ухвалення, визначеною у розділі XIII цієї
Конституції, може мати наслідком обмеження чи скасування прав і свобод людини і громадянина, ліквідацію незалежності чи порушення територіальної цілісності України або зміну конституційного ладу у спосіб, що не передбачений
Основним Законом України" (абзац третій підпункту 3.2 пункту 3 мотивувальної частини). Контроль щодо можливого порушення процедури розгляду й ухвалення такого закону, встановленої статтями
154,
155,
156,
158,
159 Конституції України, має бути не формальним, а, насамперед, спрямованим на дотримання вимог
Конституції України, зокрема її статті
157. Тому застосований Конституційним Судом України підхід, за яким конституційному контролю підлягає не зміст
Закону № 2222, а встановлена Конституцією України процедура його розгляду та ухвалення (з посиланням на нібито "аналогічний" підхід, застосований Конституційним Судом України у Рішенні від 7 липня 2009 року
№ 17-рп/2009 у справі про конституційно встановлену процедуру набрання чинності законом), видається помилковим.
................Перейти до повного тексту