- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Окрема думка
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
ОКРЕМА ДУМКА
судді Конституційного Суду України Шишкіна В.І. стосовно Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням 252 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про внесення змін до Конституції України" від 8 грудня 2004 року № 2222-IV (справа про додержання процедури внесення змін до Конституції України)
Конституційний Суд України у
Рішенні від 30 вересня 2010 року № 20-рп/2010 (далі - Рішення) зазначив, що Закон України "Про внесення змін до Конституції України" від 8 грудня 2004 року
№ 2222-IV не відповідає
Конституції України (є неконституційним) у зв'язку з порушенням конституційної процедури його розгляду та прийняття, та поклав на органи державної влади (пункт 3 резолютивної частини) обов'язок щодо невідкладного виконання
Рішення стосовно приведення нормативно-правових актів у відповідність до тих положень Конституції України, що існували в її тексті до внесення змін Законом України "Про внесення змін до Конституції України" від 8 грудня 2004 року
№ 2222-IV.
1. Не заперечую проти мотивації і висновків в Рішенні щодо порушення конституційної процедури розгляду законопроекту "Про внесення змін до Конституції України" від 19 вересня 2003 року № 4180 (далі - Законопроект № 4180) та прийняття його як Закону України "Про внесення змін до Конституції України" від 8 грудня 2004 року
№ 2222-IV (далі - Закон № 2222), що стало підставою для визнання
Закону № 2222 неконституційним (пункти 3, 4, 5 мотивувальної та пункт 1 резолютивної частин
Рішення).
Проте вважаю, що в Рішенні не сформульовано чіткої правової позиції стосовно правових наслідків визнання
Закону № 2222 неконституційним, не запропоновано представницькій владі правовий шлях щодо унормування конституційних положень у зв'язку з втратою чинності
Законом № 2222 та мають місце неузгодженість між його положеннями пункту 3 резолютивної і пункту 6 мотивувальної частин, а також непослідовність пунктів 2, 3 резолютивної частини.
Позицію Конституційного Суду України щодо подальшого конституційного регулювання суспільних відносин і діяльності владних інститутів в українській державі внаслідок визнання неконституційним
Закону № 2222 визначено в пункті 3 резолютивної та в пункті 6 мотивувальної частин
Рішення. Вважається, що положення вказаних пунктів мають перебувати у системному зв'язку (сув'язі), тому аналізу в цій окремій думці підлягають саме ці частини судового акта.
2. У Рішенні зазначено: "Конституційний Суд України виходить з того, що визнання неконституційним
Закону № 2222 у зв'язку з порушенням процедури його розгляду та ухвалення означає відновлення дії попередньої редакції норм
Конституції України, які були змінені, доповнені та виключені
Законом № 2222" (перше речення абзацу четвертого пункту 6 мотивувальної частини). Таке формулювання беззаперечно вказує на позицію Конституційного Суду України про те, що після ухвалення
Рішення в українській державі діють всі положення Конституції України, які були прийняті Верховною Радою України (конституцієдавцем) 28 червня 1996 року.
Проте цю позицію не зазначено в резолютивній частині
Рішення. Жоден з текстів трьох пунктів резолютивної частини
Рішення, які стосуються суті конституційного подання, чітко не вказують на те, що поновлено дію тих положень
Конституції України, які Верховна Рада України прийняла 28 червня 1996 року, але потім вони були змінені чи доповнені
Законом № 2222.
Варто зазначити, що кожна із складових частин будь-якого судового рішення (вступна, описова, мотивувальна, резолютивна) має власне, лише їй притаманне, значення. Мотивувальна частина із застосуванням певних методів дослідження повинна містити обґрунтування позиції (думки) Суду, яка в резолютивній частині має бути оформленою в конкретний вже імперативний припис. Системний аналіз положень пункту 3 резолютивної та пункту 6 мотивувальної частин
Рішення не дає підстав впевнено стверджувати про те, що Конституційний Суд України "реанімував" положення
Конституції України в редакції 28 червня 1996 року, які були змінені, доповнені та виключені
Законом № 2222.
Імперативний припис резолютивної частини рішення Суду належить до його дискреційних повноважень, тому правова позиція Європейського суду з прав людини (Рішення від 26 квітня 1979 року у справі "Санді Таймс" (Sunday Times) проти Сполученого Королівства (пункт 49), від 31 липня 2000 року у справі "Йечиус (Jecius) проти Литви" (пункт 56), від 28 березня 2000 року у справі "Барановський (Baranowski) проти Польщі" (пункти 50-52), від 28 жовтня 2003 року у справі "Ракевич проти Російської Федерації" (пункт 31) щодо юридичної визначеності стосується не лише актів законодавчої влади, а й приписів компетентних органів певної країни, які мають загальне значення і є обов'язковими до виконання на всій території відповідної держави.
Наведене вказує на наявність юридичної невизначеності
Рішення у цій частині, що вказує на недотримання принципу верховенства права (частина перша статті
8 Конституції України ), оскільки юридична визначеність правового документа є одним із елементів цього принципу.
3. Чи можна безпосередньо з приписом Конституційного Суду України про неконституційність прийняття
Закону № 2222 ув'язати "автоматичне" поновлення дії тих положень
Конституції України, які ним були змінені, доповнені та виключені?
3.1. В практиці Конституційного Суду України були рішення, коли визнання неконституційними законів про внесення змін до інших законів у зв'язку з порушенням встановленої
Конституцією України процедури їх розгляду, ухвалення, набрання чинності (Рішення від 7 липня 2009 року
№ 17-рп/2009), а також норми про виключення із закону певного положення (абзац другий пункту 1 резолютивної частини
Рішення від 9 вересня 2010 року № 19-рп/2010 ) обумовлювало поновлення дії раніше існуючої норми. Проте ухвалюючи такі рішення, Конституційний Суд України:
- по-перше, запроваджував казуальний, а не доктринальний підхід, тобто не визначав універсальної концептуальної позиції для будь-яких подібних ситуацій;
- по-друге, аналізував правові ситуації, які стосувалися дій Верховної Ради України як законодавця щодо прийняття законів (пункт 3 частини першої статті
85 Конституції України ), а не її повноважень щодо внесення змін до
Конституції України (пункт 1 частини першої статті
85 Конституції України ), тобто коли парламент перебуває в статусі конституцієдавця.
................Перейти до повного тексту