1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА
П О С Т А Н О В А
24.04.2009 N 2а-343/09/2670
( Постанову скасовано на підставі Постанови Київського апеляційного адміністративного суду N 2-а-343/09/2670 від 23.09.2010 )
За позовом Асоціації "Індустріальний телевізійний
комітет"
до Національної ради з питань телебачення
та радіомовлення
3-і особи Міністерство юстиції України Державний
комітет України з питань регуляторної
політики та підприємництва
про скасування рішення
Судова колегія у
складі:
Головуючий суддя О.В.Бачун
Судді А.С.Мазур, І.А.Качур
Секретар О.В.Саратова
Представники:
Від позивача: Крохмальна Л.Т. - п/к (дов. від
30.03.2009 р.), Тарновецька Л.П. - п/к
(дов. від 30.03.2009 р.), Коваль І.В. -
п/к (дов. від 30.03.2009 р.)
Від відповідача: Білецька А.К. - п/к
(дов. від 02.02.2009 р. N 11/2)
Від 3-ї особи-1: Андреєва О.Г. - п/к
(дов. від 23.12.2008 р. N 29-22/172)
Від 3-ї особи-2: не з'яв.
В судовому засіданні присутній старший прокурор відділу прокуратури м. Києва Насадчук Ж.Д. (посв. N 41)
Обставини справи:
Позовні вимоги заявлені про визнання протиправною в повному обсязі та скасування рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 11.06.2008 р. N 1101 "Про затвердження Правил ведення мовлення на теле- і радіоканалах у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам'яті", заборону застосування Правил.
В судовому засіданні 24.04.2009 р. оголошено резолютивну частину постанови про задоволення позовних вимог.
Ознайомившись з матеріалами справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд
В С Т А Н О В И В:
11.06.2008 р. Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення прийнято рішення N 1101 "Про затвердження Правил ведення мовлення на теле- і радіоканалах у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам'яті".
Позивач - Асоціація "Індустріальний телевізійний комітет" - вважає, що зазначене рішення прийняте на порушення його прав та інтересів, у зв'язку з чим має бути визнане протиправним. Крім того, позивач посилається на той факт, що рішення не набрало чинності, тому не може застосовуватися у відповідних правовідносинах.
Позивач є об'єднанням, створеним для сприяння розвитку телевізійного ринку в Україні, у зв'язку з чим вважає прийняття оскаржуваного рішення з порушенням процедури, а також на порушення законодавства України.
Позивач вважає, що відповідачем допущені такі порушення законодавства при прийнятті оскаржуваного рішення:
недотримання вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності", згідно якого відповідач є регуляторним органом, що видає регуляторні акти;
Оскільки оскаржуване рішення є нормативно-правовим (а значить, регуляторним актом згідно ст. 1 Закону) , то при його прийнятті мала бути дотримана процедура, передбачена ст. ст. 6 - 10 Закону, зокрема, затвердження та оприлюднення плану діяльності з підготовки регуляторних актів у 2008 р., розроблення та оприлюднення аналізу регуляторного впливу, залучення громадськості до підготовки аналізу регуляторного впливу, експертних висновків, вжиття заходів з відстеження результативності регуляторного акта, здійснення офіційного оприлюднення акта.
Жоден з зазначених заходів не був вжитий, що дає підстави для висновку про невідповідність оскаржуваного рішення вимогам законодавства.
порушення вимог ст. 24 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" та ст. 12 Закону України "Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності", згідно яких акти Національної ради, що мають нормативно-правовий характер, необхідно офіційно оприлюднювати у встановленому законодавством порядку.
Крім порушення процедури прийняття оскаржуваного рішення та його оприлюднення, позивач вважає оскаржуване рішення таким, що прийняте відповідачем на порушення його компетенції, оскільки Закон України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" не встановлює повноваження Національної ради щодо регулювання питання порядку мовлення на телеканалах в дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам'яті.
Також такі повноваження, на думку позивача, відсутні і в інших актах законодавства, що визначають компетенцію Національної ради.
Відповідач - Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення - проти задоволення позовних вимог заперечив з таких підстав.
Згідно ст. 24 Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення" дійсно передбачено оприлюднення нормативно-правових актів Національної ради, проте не визначено спосіб оприлюднення, не визначено, що воно має бути офіційним, та не вказано на те, що воно повинно бути саме опубліковане.
За таких обставин відповідачем оприлюднено оскаржуване рішення в офіційному виданні Національної ради - у бюлетені "Вісник Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення".
Щодо необхідності дотримання вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності", то відповідач вважає, що на нього зазначені вимоги не поширюються, оскільки його діяльність регулюється виключно Законами України "Про телебачення і радіомовлення" та "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення".
Так як Закон України "Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності" діє раніше Закону України "Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення", то, на думку відповідача, положення останнього мають переважну силу.
Щодо порушення компетенції при прийнятті оскаржуваного рішення, то відповідач вважає, що рішення по суті відповідає законодавству і прийняте в межах визначеної законодавством компетенції Національної ради.
3-я особа - Міністерство юстиції України - в наданих поясненнях підтримало позицію щодо відсутності необхідності реєструвати нормативно-правові акти Національної ради у Міністерстві юстиції України.
Позиція 3-ї особи - Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва - висловлена у листі від 24.03.2009 р. N 3069, направленого на адресу Індустріального телевізійного комітету. У зазначеному листі, зокрема, висловлено однозначну позицію Комітету щодо регуляторного характеру нормативно-правових актів Національної ради і, відповідно, необхідності дотримуватися процедури, передбаченої Законом України "Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності".
Представник прокуратури просить в задоволенні позовних вимог відмовити.
Проаналізувавши матеріали справи та пояснення представників сторін, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають до задоволення з таких підстав.
Щодо нечинності оскаржуваного рішення
Відповідно до ст. 57 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов'язки громадян, мають бути доведені до відома населення у порядку, встановленому законом. Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають права і обов'язки громадян, не доведені до відома населення у порядку, встановленому законом, є нечинними.
Оскаржуване рішення - Правила ведення мовлення на теле- і радіоканалах у дні трауру (скорботи, жалоби) та дні пам'яті, затверджене рішенням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 11.06.2008 р. N 1101, - є нормативно-правовим актом, у зв'язку з чим має доводитися до відома населення у встановленому законом порядку для набрання чинності.
Станом на день прийняття рішення по справі спеціального закону щодо нормативно-правових актів не прийнято, проте визначення нормативно-правового акта міститься у Порядку подання нормативно-правових актів на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України та проведенні їх державної реєстрації, затвердженого наказом Мін'юсту від 12.04.2005 р. N 34/5.

................
Перейти до повного тексту