1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
08.01.2010 Справа N 2-а-12/10/9103
( Постанову скасовано на підставі Ухвали Київського апеляційного адміністративного суду N 2-а-12/10/9103 від 17.01.2010 )
Київський апеляційний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Федорової Г.Г., при секретарі Скирді Б.К., за участю: уповноваженого представника кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 - ОСОБА_2, представників відповідача Центральної виборчої комісії - ОСОБА_4, ОСОБА_5, представників третьої особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_6 - ОСОБА_7, ОСОБА_8, розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративний позов довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 - ОСОБА_9 до Центральної виборчої комісії, третя особа без самостійних вимог на боці відповідача кандидат на пост Президента України ОСОБА_6 в особі представників за довіреністю ОСОБА_7, ОСОБА_8 про визнання незаконною постанови Центральної виборчої комісії N 6 від 4 січня 2010 року "Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 12 грудня 2009 року N 475" в частині виключення з абзаців пунктів 6.1, 6.2 Роз'яснення Центральної виборчої комісії, затвердженого постановою N 475 від 12 грудня 2009 року, певних слів,
В С Т А Н О В И В:
06.01.2010 р. довірена особа кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 - ОСОБА_9 звернувся до суду з адміністративним позовом у порядку ст. 172 КАС України, в якому просив визнати незаконною:
- постанову Центральної виборчої комісії N 6 від 04.01.2010 р. в частині виключення з абзаців другого та третього пункту 6.2 Роз'яснення Центральної виборчої комісії, затвердженого постановою N 475 від 12.12.2009 р., слів "До заяви додається документ (його копія), який підтверджує факт нездатності такого виборця пересуватися самостійно. Таким документом може бути: довідка, видана лікувальним закладом. Копії зазначених документів можуть засвідчуватися головою або секретарем дільничної виборчої комісії, а в разі їх відсутності - не менш як двома членами цієї комісії та скріплюються печаткою дільничної виборчої комісії";
- постанову Центральної виборчої комісії N 6 від 04.01.2010 р. в частині виключення з абзацу першого пункту 6.1 Роз'яснення Центральної виборчої комісії, затвердженого постановою N 475 від 12 грудня 2009 р., слів "не здатний самостійно пересуватися та у зв'язку з цим".
Мотивував посиланням на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 19.12.2009 р. у справі N 2а-59/09/9103 за позовом довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 - ОСОБА_9 до Центральної виборчої комісії, а також на ст. ст. 3, 77 Закону України "Про вибори Президента України" від 5 березня 1999 року N 474-XIV; Основи законодавства України про охорону здоров'я від 19 листопада 1992 року N 2801-XII; Положення про медико-соціальну експертизу, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 р. N 1317; Інструкцію про встановлення груп інвалідності, затверджену наказом МОЗ України від 07.04.2004 р. N 183; Інструкцію про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затверджену наказом МОЗ України від 13.11.2001 р. N 455; п. 3.4 Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої спільним наказом МОЗ України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати непрацездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань від 03.11.2004 р. N 532/274/136-ос/1406.
Представники Відповідача - Центральної виборчої комісії і третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача - кандидата на пост Президента України ОСОБА_6 просили у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі, посилаючись на їх необґрунтованість і невідповідність закону.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення осіб які беруть участь у справі, суд прийшов до наступного.
З матеріалів справи вбачається, що 12 грудня 2009 року Центральна виборча комісія ухвалила постанову N 475, якою затвердила Роз'яснення щодо складання та уточнення списків виборців для підготовки і проведення голосування з виборів Президента України 17 січня 2010 року.
У пункті 6.2 даного Роз'яснення зазначено, що виборець, щодо якого у списку виборців відсутня відмітка про постійну нездатність пересуватися самостійно, у власноручно написаній заяві до дільничної виборчої комісії з проханням забезпечити йому голосування за межами приміщення для голосування зазначає причину нездатності самостійно пересуватися.
До заяви додається документ (його копія), який підтверджує факт нездатності такого виборця пересуватися самостійно. Таким документом може бути: пенсійне посвідчення, довідка, видана лікувальним закладом, тощо.
Копії зазначених документів можуть засвідчуватися головою або секретарем дільничної виборчої комісії, а в разі їх відсутності не менш як двома членами цієї комісії та скріплюються печаткою дільничної виборчої комісії.
Пунктом 6.1 Роз'яснення визначено, що виборець, який за станом здоров'я не здатний самостійно пересуватися та у зв'язку з цим не може прибути до приміщення для голосування звичайної виборчої дільниці, де він включений до списку виборців, а також виборець, який включений до списків виборців на спеціальній виборчій дільниці, утвореній у стаціонарному лікувальному закладі, і через постільний режим не може прибути до приміщення для голосування, має право звернутися з письмовою заявою до дільничної виборчої комісії з проханням забезпечити йому голосування за межами приміщення для голосування.
На виконання постанови Київського апеляційного адміністративного суду від 19.12.2009 р. у справі N 2а-59/09/9103 за позовом довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 - ОСОБА_9 до Центральної виборчої комісії, 4 січня 2010 року відповідач Центральна виборча комісія ухвалила постанову N 6 "Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 12 грудня 2009 року N 475", якою внесла в окремі пункти Роз'яснення відповідні зміни.
В абзаці першому пункту 6.1 Роз'яснення були виключені слова "не здатний самостійно пересуватися та у зв'язку з цим".
У пункті 6.2 Роз'яснення були виключені абзаци другий та третій, які встановлювали порядок підтвердження нездатності виборця самостійно пересуватися для організації голосування за межами приміщення для голосування.
Відповідно до пункту 5 статті 17 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" від 30 червня 2004 року N 1932-IV прийняті Центральною виборчою комісією роз'яснення і рекомендації з питань застосування законодавства України про вибори є обов'язковими для використання в роботі виборчих комісій нижчих рівнів. Разом з тим, в силу ст. 19 Конституції України, ст. ст. 1, 2, 16 - 18 Закону України "Про вибори Президента України" під час реалізації цього та інших повноважень в рамках організації і проведення виборів Президента України, Центральна виборча комісія в обов'язковому порядку керуючись чинними законами України, не вправі змінювати жодну норму чинного закону України на свій розсуд, а уповноважена лише робити пропозиції із вдосконалення законів про вибори і референдум.
Верховна Рада України у частині першій статті 77 Закону України "Про вибори Президента України", надала право звертатись із письмовою заявою до дільничної виборчої комісії з проханням забезпечити голосування за межами приміщення для голосування двом категоріям виборців: по-перше, тим, хто за станом здоров'я не може прибути до приміщення для голосування звичайної виборчої дільниці, де він включений до списку виборців; по-друге, тим, хто включений до списку виборців на спеціальній виборчій дільниці, утвореній у стаціонарному лікувальному закладі, і через постільний режим не може прибути до приміщення для голосування. У п. 6.1 Роз'яснень щодо складання та уточнення списків виборців для підготовки і проведення голосування з виборів Президента України 17 січня 2010 року, затверджених постановою Центральної виборчої комісії N 475 від 12.12.2009 р., Центральна виборча комісія звузила першу категорію виборців додатковою обов'язковою ознакою: нездатністю самостійно пересуватися. У такий спосіб, пунктом 6.1 зазначених Роз'яснень щодо складання та уточнення списків виборців для підготовки і проведення голосування з виборів Президента України 17 січня 2010 року, Центральна виборча комісія фактично створила нову норму права з питання організації і порядку проведення виборів Президента України, що згідно з положенням пункту 20 частини першої статті 92 Конституції України може визначатись виключно законом України, прийняття якого в силу статей 75, 91 Конституції України належить до виключної компетенції парламенту - Верховної Ради України.
Київський апеляційний адміністративний суд в своїй постанові від 19.12.2009 р. у справі N 2а-59/09/9103 за позовом довіреної особи кандидата на пост Президента України ОСОБА_1 - ОСОБА_9 до Центральної виборчої комісії, відповідача у даній справі, з того самого предмету, оскаржив Роз'яснення щодо складання та уточнення списків виборців для підготовки і проведення голосування з виборів Президента України 17 січня 2010 року - дійшов висновку про протиправність фактичного створення постановою Центральної виборчої комісії нової норми права, що віднесена саме до сфери законодавчого регулювання, з чим погодився Вищий адміністративний суд України в своїй ухвалі від 23.12.2009 р. в тій же справі, яка є остаточною і не підлягає оскарженню.

................
Перейти до повного тексту