1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ
N 01-8/935 від 29.08.2001
Господарські суди України
Про деякі питання практики застосування окремих норм чинного законодавства у вирішенні спорів
( Із змінами, внесеними згідно з Листами Вищого господарського суду N 01-8/340 від 25.03.2002 N 01-8/537 від 19.05.2003 N 01-08/163 від 12.03.2009 )
У порядку інформації доводиться до відома позиція Вищого господарського суду України з деяких питань, пов'язаних із застосуванням у вирішенні спорів норм чинного законодавства.
1. Спори за участю податкових органів.
1.1. Чи можуть бути віднесені до числа податкових агентів відділи Державної виконавчої служби управлінь юстиції?
Відповідно до статті 1 Декрету Кабінету Міністрів України від 26.12.92 N 18-92 "Про акцизний збір" (далі - Декрет) податковим агентом вважається уповноважений державний орган, що здійснює продаж підакцизних товарів, вилучених з вільного обігу або конфіскованих у випадках, передбачених законодавством.
Статтею 6 Декрету передбачено, що податковий агент не є платником акцизного збору, але є особою, уповноваженою законодавством нараховувати, стягувати акцизний збір з його платників та вносити його до бюджету.
Оскільки Законами України "Про державну виконавчу службу" та "Про виконавче провадження" органам державної виконавчої служби таких повноважень не надано, вони не є податковими агентами у розумінні статті 1 Декрету.
( Підпункт 1.2 пункту 1 виключено згідно з Листом Вищого господарського суду N 01-8/537 від 19.05.2003 )
1.3. Чи підлягає стягненню пеня за порушення строків сплати збору до Державного інноваційного фонду?
Відповідно до пункту 18 частини першої статті 14 Закону України "Про систему оподаткування" збір до Державного інноваційного фонду належить до загальнодержавних податків і зборів (обов'язкових платежів).
Водночас законодавством не визначено періоди і строки сплати цього збору. Отже вимоги щодо сплати платником податку пені за порушення строків сплати збору до Державного інноваційного фонду не можуть вважатися такими, що грунтуються на законі.
1.4. Чи застосовуються фінансові санкції за завищення суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету, якщо податковий кредит платником належним чином не підтверджено?
Згідно з підпунктом 7.7.1 пункту 7.7 статті 7 Закону України "Про податок на додану вартість" суми податку, що підлягають сплаті до бюджету або відшкодуванню з бюджету, визначаються як різниця між загальною сумою податкових зобов'язань, що виникли у зв'язку з будь-яким продажем товарів (робіт, послуг) протягом звітного періоду, та сумою податкового кредиту звітного періоду.
Відповідно до підпункту 7.4.5 пункту 7.4 статті 7 названогоЗакону у разі коли на момент перевірки платника податку органом державної податкової служби суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються непідтвердженими зазначеними цим підпунктом документами, платник податку несе відповідальність у вигляді встановлених законом фінансових санкцій, нарахованих на непідтверджену суму податкового кредиту. Водночас Закон України "Про податок на додану вартість" не ставить застосування фінансових санкцій у залежність від факту отримання платником податку суми бюджетного відшкодування.
1.5. Чи вправі органи державної податкової служби стягувати у безспірному порядку з суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності України пеню за порушення ними строків ввезення товарів, що імпортуються за бартерним договором?
Згідно з пунктом 5 статті 3 Закону України "Про регулювання товарообмінних (бартерних) операцій у галузі зовнішньоекономічної діяльності" органам державної податкової служби України надано право стягувати у безспірному порядку з суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності України пеню за порушення ними строків ввезення товарів (виконання робіт, надання послуг), що імпортуються за бартерним договором.
1.6. Чи можуть застосовуватись органом державної податкової служби фінансові санкції за порушення законодавства про оподаткування, якщо ці порушення було встановлено у результаті додаткової перевірки?
Підставою для застосування органом державної податкової служби фінансових санкцій є сам факт порушення платником податку законодавства про оподаткування, незалежно від того, у результаті якої перевірки - основної чи додаткової - встановлено таке порушення.
1.7. Чи вправі органи державної податкової служби під час проведення перевірки вносити виправлення до декларації про прибуток підприємств?
Відповідно до підпункту 1.3 пункту 1 Порядку складання декларації про прибуток підприємства, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 08.07.97 N 214, декларація про прибуток підприємств складається платниками податку.
Підпунктом 1.4 пункту 1 цього Порядку встановлено, що у декларації не повинно бути ніяких підчисток, помарок, непомітних виправлень. Виправлення помилок у декларації проводиться з дотриманням Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 N 88.
Що ж до органів державної податкової служби, то вони згідно із статтею 10 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" здійснюють контроль за додержанням законодавства про податки, інші платежі, проводять перевірки фактів приховування і заниження сум податків і інших платежів і забезпечують застосування та своєчасне стягнення сум фінансових санкцій, передбачених цим Законом та іншими законодавчими актами України за порушення податкового законодавства.
1.8. Чи включаються до складу валових витрат суми коштів, внесених до страхових резервів для відшкодування втрат за кредитними операціями банків?
Відповідно до підпункту 5.2.4 пункту 5.2 статті 5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (далі - Закон) до складу валових витрат включаються суми коштів, внесених до страхових резервів у порядку, передбаченому статтею 12 Закону.
З підпункту 12.2.2 пункту 12.2 статті 12 Закону вбачається, що створення страхового резерву за рахунок збільшення валових витрат здійснюється банками самостійно у розмірі, достатньому для повного покриття ризиків неповернення основного боргу за кредитами (іншими видами заборгованості), визнаними нестандартними за методикою, яка встановлюється Національним банком України. Відповідну методику визначено Положенням про порядок формування та використання резерву для відшкодування можливих втрат за кредитними операціями банків, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 06.07.2000 N 279.
1.9. Чи підлягає припиненню провадження зі справи, якщо під час розгляду справи надійшло повідомлення від органу Пенсійного фонду про списання податкового боргу зі збору на обов'язкове державне пенсійне страхування?
На виконання окремого доручення Кабінету Міністрів України від 28.02.2001 N 2153/3 постановою правління Пенсійного фонду України від 12.03.2001 N 7 затверджено Порядок проведення органами Пенсійного фонду України списання та розстрочення податкового боргу (недоїмки) зі збору на обов'язкове державне пенсійне страхування.
Згідно з пунктом 9 названого Порядку податковий борг зі збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, який на день набрання чинності статтею 18 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" є предметом судового розгляду, підлягає списанню та/або розстроченню відповідно до цього Порядку. У цьому випадку орган Пенсійного фонду обов'язково надсилає повідомлення господарському суду про списані та/або розстрочені суми.
Отже якщо до господарського суду під час розгляду відповідних справ надійшло повідомлення від органу Пенсійного фонду про списання такого податкового боргу, провадження зі справи підлягає припиненню на підставі пункту 1-1 частини першої статті 80 Господарського процесуального кодексу України.
1.10. Чи поширюється дія підпункту 7.3.6 пункту 7.3 статті 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" на заборгованість в іноземній валюті?
Дія підпункту 7.3.6 пункту 7.3 статті 7 названого Закону поширюється на будь-яку іноземну валюту або заборгованість в іноземній валюті, що перебуває на обліку платника податку на кінець звітного періоду.
1.11. Чи є платником податку на прибуток підприємств суб'єкт малого підприємництва, який сплачує єдиний податок?

................
Перейти до повного тексту