1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРЕЗИДІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ УКРАЇНИ
ПРЕЗИДІЯ РАДИ СУДДІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
13.11.2009 N 47
Про стан виконання постанови спільного засідання Президії Верховного Суду України та президії Ради суддів України від 3 квітня 2009 року N 7 "Про стан здійснення судочинства адміністративними судами"
Заслухавши інформацію, розглянувши та обговоривши матеріали щодо виконання постанови спільного засідання Президії Верховного Суду України та президії Ради суддів України від 3 квітня 2009 р. N 7 "Про стан здійснення судочинства адміністративними судами" Президія Верховного Суду України та президія Ради суддів України В С Т А Н О В И Л И:
Вищим адміністративним судом України, Львівським апеляційним, Львівським та Івано-Франківським окружними адміністративними судами, Радою суддів адміністративних судів України в цілому вжито заходів щодо усунення недоліків, виявлених під час вивчення стану організації здійснення судочинства у цих судах та вказаних у зазначеній постанові.
Із інформації Голови Вищого адміністративного суду України Пасенюка О.М., Голови Ради суддів адміністративних судів України Матолича С.В. та його заступника Маринчак Н.Є. вбачається, що вжиті заходи сприяли поліпшенню оперативності та якості розгляду зазначеними адміністративними судами справ, стану організації їхньої роботи, діяльності Вищого адміністративного суду України та Львівського апеляційного адміністративного суду з надання методичної допомоги судам нижчого рівня з метою забезпечення правильного та однакового застосування ними законодавства, кадрового забезпечення цих судів, організації роботи з ведення судової статистики та діловодства.
Так, у першому півріччі 2009 р. на розгляді Вищого адміністративного суду України перебувало майже 49 тис. касаційних скарг, з яких суддям передано майже 36 тис. скарг, або 73,4% (у першому півріччі 2008 р. цей показник становив 39,6%). У цей період майже втричі (до 26,4 тис.) збільшилася кількість справ і матеріалів, у яких провадження закінчено. Збільшилася також кількість справ і матеріалів, фактично розглянутих суддями Вищого адміністративного суду України: у першому півріччі 2009 р. кожен суддя у середньому щомісяця розглядав по 88,9 справ та матеріалів, тоді як в аналогічному періоді 2008 р. цей показник становив 32,1 справ та матеріалів. Зменшилася частка нерозглянутих касаційних скарг - у першому півріччі 2009 р. у Вищому адміністративному суді України залишилися нерозглянутими 22,6 тис. касаційних скарг, що становить 46,3% від кількості касаційних скарг, що перебували у суді на розгляді (в аналогічному періоді 2008 р. нерозглянутими залишались 70,0% скарг).
Львівським апеляційним адміністративним судом у першому півріччі 2009 р. апеляційне провадження відкрито у 35,1 тис. справ і матеріалів, що становить 78,2% від кількості тих, що перебували на розгляді (в аналогічний період 2008 р. цей показник становив 42,0%). Апеляційне провадження закінчено у 6,4 тис. справ і матеріалів, що у 2, 6 рази більше порівняно з першим півріччям 2008 р.
Збільшилася кількість розглянутих Львівським окружним адміністративним судом справ і матеріалів та їх питома вага від тих, у яких провадження закінчено, - у першому півріччі 2009 р. їх кількість становила 7,8 тис. (77,9%), що на 39,8% більше порівняно з другим півріччям 2008 р. (5,6 тис., або 48,7%). Більш ніж удвічі зменшилася кількість не розглянутих цим судом справ та матеріалів - 2,2 тис., або 22,1% від усіх, що перебували на розгляді (друге півріччя 2008 р. - 5,9 тис., або 51,3%).
Івано-Франківським окружним адміністративним судом у першому півріччі 2009 р. розглянуто 2,7 тис. справ та матеріалів (77,8%), що у 2,3 рази більше порівняно з першим півріччям 2008 р. (1,2 тис., або 40,5%). Залишилися нерозглянутими цим судом 773 справи та матеріали (22,1% від усіх, що перебували на розгляді), що вдвічі менше, ніж у першому півріччі 2008 р. (1,7 тис., або 59,5%).
Вищим адміністративним судом України визначено порядок розподілу залишків касаційних скарг між судовими палатами, про що видано ряд наказів Голови цього суду та прийнято постанову президії Вищого адміністративного суду України від 2 липня 2009 р. N 28 "Про тимчасове врегулювання розподілу касаційних скарг між судовими палатами".
Станом на 28 травня 2009 р. усі касаційні скарги, що надійшли до Вищого адміністративного суду України у 2008 р., передано суддям-доповідачам. Починаючи з 1 червня 2009 р. суддям-доповідачам передаються касаційні скарги, що надійшли до суду у 2009 р. За період з 1 січня 2009 р. по 14 жовтня 2009 р. суддям Вищого адміністративного суду України передано 21,6 тис. касаційних скарг, зареєстрованих у 2008 р., та 36,7 тис. скарг, зареєстрованих у 2009 р.
У Вищому адміністративному суді України запроваджено щомісячне проведення нарад суддів судових палат з обговорення питань своєчасного надсилання процесуальних документів та повернення справ до судів першої та апеляційної інстанцій, здійснення систематичного аналізу дотримання процесуальних строків, якості здійснення правосуддя, своєчасності реагування на невиправдане затягування судами першої інстанції із направленням витребуваних справ на касаційний перегляд до Вищого адміністративного суду України (копій протоколів відповідних нарад Вищим адміністративним судом України не надано).
На спільних засіданнях президії Вищого адміністративного суду України та президії Ради суддів адміністративних судів України заслухано інформацію голів апеляційних та окружних адміністративних судів щодо організації їхньої роботи (протоколи засідань від 3 липня 2009 р. N 2 та 3, від 14 вересня 2009 р. N 4 та 5).
Суддями Вищого адміністративного суду України в координації з головами апеляційних адміністративних судів постійно проводяться наради-навчання суддів судів першої та апеляційної інстанцій з метою дотримання єдиної практики вирішення справ колегіями суддів з урахуванням судової практики Верховного Суду України та Вищого адміністративного суду України.
У 2009 році Вищим адміністративним судом України надано методичну допомогу з виїздом на місця судам Одеського, Харківського, Київського, Дніпропетровського, Донецького, Севастопольського та Львівського апеляційних адміністративних округів. Вивчено також стан здійснення судочинства у Львівському апеляційному, Львівському та Івано-Франківському окружних адміністративних судах і забезпечено надання методичної допомоги цим судам (копій довідок за результатами цього вивчення не надано). Львівським апеляційним адміністративним судом вивчено організацію роботи з наданням необхідної методичної допомоги в кожному з окружних адміністративних судів, що входять до цього апеляційного округу (довідок за наслідками вивчення, а також інформації щодо розгляду цього питання на засіданні президії Львівського апеляційного адміністративного суду не надано).
Вищим адміністративним судом України, Львівським апеляційним та Львівським окружним адміністративними судами покращено роботу з виконання вимог Закону України "Про доступ до судових рішень" щодо своєчасності надсилання в електронному вигляді до Державної судової адміністрації України копій судових рішень (проте не надано інформації щодо повноти виконання вимог закону в цій частині).
Вищим адміністративним судом України проведено роботу щодо забезпечення належного ведення обліково-статистичної роботи: впроваджено програму "Автоматизована система "Діловодство"; запроваджено щомісячний контроль за веденням обліково-статистичної роботи структурними підрозділами суду, дотриманням правил заповнення обліково-статистичних карток; забезпечено зберігання обліково-статистичних карток за датою надходження касаційних скарг до суду; затверджено нову редакцію форм статистичної звітності суду та інструкції щодо їх заповнення. Аналогічну роботу проведено і в інших адміністративних судах, у яких здійснювалося вивчення стану організації їх діяльності та здійснення ними судочинства.
За інформацією Вищого адміністративного суду України (копій відповідних документів не надано), у Львівському апеляційному, Львівському та Івано-Франківському окружних адміністративних судах запроваджено передачу суддям у порядку черговості позовних заяв, апеляційних скарг у строки, передбачені законодавством. Проводиться перевірка журналів розгляду судових справ і матеріалів суддями на предмет дотримання строків здачі адміністративних справ та порядку ведення журналів.
Слід відзначити позитивні тенденції щодо організації роботи Ради суддів адміністративних судів України, кваліфікаційної комісії адміністративних судів України та голів відповідних судів стосовно кадрового забезпечення Вінницького, Волинського, Івано-Франківського, Київського, Одеського, Львівського, Рівненського, Черкаського окружних адміністративних судів.
Разом із тим, аналіз наданих Вищим адміністративним судом України та Радою суддів адміністративних судів України матеріалів свідчить про збереження негативних тенденцій в окремих напрямках організації діяльності адміністративних судів, невиконання керівництвом Вищого адміністративного суду України, Львівського апеляційного, Львівського та Івано-Франківського окружних адміністративних судів вимог закону та ряду положень постанови спільного засідання Президії Верховного Суду України та президії Ради суддів України від 3 квітня 2009 р. N 7 "Про стан здійснення судочинства адміністративними судами", ненадання інформації про вжиття заходів щодо усунення конкретних недоліків у діяльності цих судів. Крім того, не вбачається системного підходу в усуненні недоліків, виявлених під час вивчення організації здійснення судочинства в цих судах. Окремі заходи, вжиті на виконання вказаної постанови, відзначаються поверховістю, недостатньою обґрунтованістю та/або неузгодженістю із законодавством.
Так, Головою Вищого адміністративного суду України Пасенюком О.М. неповною мірою вжито заходів щодо виконання пункту 5 постанови спільного засідання Президії Верховного Суду України та президії Ради суддів України від 3 квітня 2009 року N 7 і не забезпечено виконання вимог частини першої статті 214 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), відповідно до якої касаційна скарга реєструється у день її надходження до адміністративного суду касаційної інстанції та не пізніше наступного дня передається в порядку черговості судді-доповідачу. Станом на 14 жовтня 2009 р. кількість скарг, не переданих суддям Вищого адміністративного суду України, становила 8,8 тис., або 19,3% від зареєстрованих у 2009 р. Не переданими суддям залишалися скарги, які надійшли до Вищого адміністративного суду України починаючи з другої половини серпня 2009 року.
Крім того, Вищим адміністративним судом України не надано інформації щодо дотримання строків вирішення питання про відкриття касаційного провадження (частина друга статті 214 КАС України), підготовки справ до касаційного розгляду та проведення попереднього розгляду справи (частина перша статті 215, стаття 220-1 КАС України), а також строків розгляду і вирішення адміністративних справ протягом розумного строку (частина перша статті 122 КАС України), значні порушення яких було виявлено при здійсненні вивчення.
У першому півріччі 2009 р. Львівським апеляційним адміністративним судом з порушенням передбачених законом строків (стаття 190 КАС України) постановлено 1,6 тис. ухвал про закінчення підготовки та призначення справи до апеляційного розгляду. Це становить 4,6% від кількості справ, у яких відкрито апеляційне провадження (в аналогічний період минулого року з порушенням встановленого законом строку було постановлено лише 1,3% ухвал). У цьому суді залишилися нерозглянутими понад 36 тис. адміністративних справ, або 80,2% від тих, що перебували в провадженні (у першому півріччі 2008 р. цей показник становив 62,7%).
При цьому також не надано інформації щодо дотримання у Львівському апеляційному адміністративному суді строків передачі адміністративних справ суддям-доповідачам (частина перша статті 189 КАС України), вирішення питання про відкриття апеляційного провадження (частина друга статті 189 КАС України), дотримання строків підготовки справ до апеляційного розгляду (частина перша статті 190 КАС України), а також розгляду і вирішення адміністративних справ протягом розумного строку (частина перша статті 122 КАС України), значні порушення яких було виявлено при здійсненні вивчення.
Львівський окружний адміністративний суд із порушенням строків розглянув 2,9 тис. адміністративних справ, або 46,2% від тих, провадження в яких закінчено, що більше від середнього показника по Україні, який становить 39,9%. При цьому показник якості розгляду цим судом справ є значно гіршим, ніж середній по Україні: в апеляційному порядку впродовж першого півріччя 2009 р. скасовано і змінено 377 постанов суду, або 7,6% від ухвалених (середній показник по Україні - 1,5%).
У першому півріччі 2009 р. Івано-Франківський окружний адміністративний суд з порушенням строків розглянув 979 адміністративних справ, або 40,0% від тих, провадження в яких закінчено (в аналогічний період минулого року таких справ було 140, або 17,1%). Погіршилась і якість розгляду цим судом справ. В апеляційному порядку скасовано та змінено 61 його постанову, або 3,2% (0,2%) від ухвалених.
Слід зазначити про відсутність даних стосовно вжиття вказаним судом заходів, спрямованих на усунення порушення вимог частини третьої статті 107 КАС України щодо строків відкриття провадження в адміністративній справі; затягування строків вирішення справ, які мали б розглядатися у найкоротші терміни з урахуванням специфіки предмета позову; порушення суддями норм статей 41 і 42 КАС України щодо фіксування судового процесу; постановлення ухвал про відкриття провадження до подачі позовної заяви тощо.
Вищим адміністративним судом України не надано повної інформації стосовно врахування у практиці цього суду та інших адміністративних судів правових позицій Верховного Суду України, зокрема, не надано інформації щодо дотримання підсудності справ, особливо у земельних спорах та спорах щодо інших об'єктів нерухомого майна; щодо вирішення справ про відшкодування податку на додану вартість (далі - ПДВ) з державного бюджету України; митних спорів; щодо визначення сум податкових зобов'язань з акцизного збору і ПДВ та звільнення від оподаткування ними; щодо обчислення та перерахунку пенсій тощо. Не надано інформації про заслуховування на засіданнях відповідних судових палат Вищого адміністративного суду України узагальнень судової практики та надіслання витягів з узагальнень судам нижчого рівня; проведення узагальнень з проблематики, яка є актуальною, а також щодо забезпечення якісного складання та оформлення процесуальних документів, у чому допускались непоодинокі порушення.
При цьому продовжує мати місце порушення адміністративними судами, у тому числі Вищим адміністративним судом України, правил підсудності та вихід за межі компетенції адміністративних судів, розгляд цими судами по суті справ, що не належать до юрисдикції адміністративних судів, зокрема, стосовно земельних спорів, спорів щодо права власності на інші об'єкти нерухомого майна, приватизації державного майна.
У наданих матеріалах відсутня інформація про усунення Львівським апеляційним, Івано-Франківським та Львівським окружними адміністративними судами помилок при застосуванні норм матеріального та процесуального права, забезпечення якісного складання та оформлення процесуальних документів.
Відсутня також інформація щодо усунення Львівським апеляційним адміністративним судом істотних недоліків з безпідставного неврахування судової практики Верховного Суду України при розгляді більшості категорій справ.
Крім того, не надано даних щодо усунення фактів втручання у процесуальну діяльність суддів і здійснення правосуддя; фактів призначення суддею-доповідачем справ до розгляду без урахування черговості їх надходження до нього; своєчасності надіслання справ до судів першої інстанції; вжиття заходів щодо суддів, які систематично допускають помилки, тощо.
Недостатньо юридично обґрунтованими і такими, що не повною мірою базуються на чинному законодавстві, є рішення Голови Вищого адміністративного суду України Пасенюка О.М. та президії цього суду щодо визначення структури Вищого адміністративного суду України.
У постанові від 3 квітня 2009 року N 7 констатовано, що Головою Вищого адміністративного суду України не вжито заходів для виконання вимоги пункту 3 частини першої статті 41 Закону України "Про судоустрій України" щодо утворення палат цього суду.
Наказом Голови Вищого адміністративного суду України від 22 вересня 2009 року N 367-к з 1 жовтня 2009 року ліквідовано попередні та утворено чотири нові судові палати Вищого адміністративного суду України: перша судова палата, друга судова палата, третя судова палата, четверта судова палата. Іншим його наказом (від 30 вересня 2009 року N 30/о) визначено їх спеціалізацію.
Відповідно до частини третьої статті 38 Закону України "Про судоустрій України" у вищому спеціалізованому суді можуть утворюватися судові палати з розгляду окремих категорій справ за визначеною спеціалізацією в межах відповідної спеціальної судової юрисдикції. Таким чином, закон передбачає утворення у вищому спеціалізованому суді судових палат не в порядку черговості, а з урахуванням категорій справ за визначеною спеціалізацією.
Натомість наказ Голови Вищого адміністративного суду України від 22 вересня 2009 року N 367-к "Про удосконалення роботи Вищого адміністративного суду України" не містить відомостей щодо спеціалізації судових палат. Як зазначалося, спеціалізація новоутворених судових палат визначена іншим його наказом - від 30 вересня 2009 року N 30/о "Щодо розподілу касаційних скарг між суддями судових палат Вищого адміністративного суду України".
Разом з тим, на порушення вимог закону щодо утворення судових палат з розгляду окремих категорій справ за визначеною спеціалізацією цим наказом (пункт 1.5) передбачено, що касаційні скарги у справах із соціальних питань розподіляються рівномірно між першою, другою та третьою судовими палатами. Це свідчить про відсутність визначення чіткої спеціалізації цих палат та її умовність.
Умовність спеціалізації судових палат Вищого адміністративного суду України підтверджується також положенням наказу (пункт 1.6), відповідно до якого розподіл скарг у справах, пов'язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму (під час їх проведення), здійснюється в порядку черговості кожному із суддів судових складів, утворених окремим розпорядженням Голови Вищого адміністративного суду України. У разі надходження скарг у період після закінчення виборчого процесу чи процесу референдуму їх розподіл здійснюється в порядку черговості на загальних засадах. Однак Головою Вищого адміністративного суду України не визначено, до якої судової палати мають передаватися скарги у справах, пов'язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму.

................
Перейти до повного тексту