1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Роз"яснення


ВЕРХОВНИЙ СУД УКРАЇНИ
від 24.11.99
Практика застосування законодавства, що передбачає державний захист суддів, працівників суду і правоохоронних органів та осіб, які беруть участь у судочинстві (1)
--------------
(1) Узагальнення опрацьовано суддею Верховного Суду України О.І.Буніним і старшим консультантом управління узагальнення судової практики та аналізу судової статистики А.В.Матвєєвою.
1. Стан забезпечення безпеки суддів, працівників правоохоронних органів та осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві
Правовою основою для забезпечення безпеки осіб, взятих під державний захист, є Конституція України, закони від 23 грудня 1993 р. "Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів" і "Про забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві" (далі - закони, що передбачають державний захист), від 15 грудня 1992 р. "Про статус суддів", від 5 листопада 1991 р. "Про прокуратуру", від 20 грудня 1990 р. "Про міліцію", від 25 березня 1992 р. "Про Службу безпеки України", від 18 лютого 1992 р. "Про оперативно-розшукову діяльність", Кримінальний кодекс України (далі - КК) та Кримінально-процесуальний кодекс України (далі - КПК), Митний кодекс України, Кодекс України про адміністративні правопорушення (далі - КпАП) та інші законодавчі акти.
Право на забезпечення безпеки згідно із законами України, що передбачають державний захист, мають:
- працівники судів і правоохоронних органів (прокуратури, внутрішніх справ, Служби безпеки України, митних органів, органів охорони державного кордону, державної податкової служби, органів і установ виконання покарань, державної контрольно-ревізійної служби, рибоохорони, державної лісової охорони), інших органів, які здійснюють правозастосовні або правоохоронні функції, Антимонопольного комітету України; близькі родичі цих осіб (статті 1, 2 Закону "Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів";
- особи, які заявили до правоохоронного органу про злочин або в іншій формі брали участь чи сприяли у виявленні, попередженні, припиненні і розкритті злочинів; потерпілі та їхні представники в кримінальній справі; підозрювані, обвинувачені, захисники і законні представники; цивільні позивачі, цивільні відповідачі та їхні представники у справі про відшкодування шкоди, завданої злочином; свідки, експерти, спеціалісти, перекладачі й поняті, члени сімей та близькі родичі цих осіб (ст. 2 Закону "Про забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві").
При цьому працівники суду і правоохоронних органів підлягають захисту в разі, коли вони беруть безпосередню участь відповідно: у розгляді судових справ в усіх інстанціях; провадженні і розслідуванні кримінальних справ та справ про адміністративні правопорушення; оперативно-розшуковій діяльності; охороні громадського порядку і громадської безпеки; виконанні вироків, рішень, ухвал і постанов судів, постанов органів дізнання, попереднього слідства, прокурорів; контролі за переміщенням людей, транспортних засобів, товарів та інших предметів чи речовин через державний і митний кордон України; нагляді і контролі за виконанням законів.
Поняття забезпечення безпеки включає в себе виконання правоохоронними органами правових, організаційно-технічних та інших заходів, спрямованих на захист життя, здоров'я і майна осіб, взятих під державний захист, від протиправних посягань з метою створення необхідних умов для належного здійснення правосуддя.
Забезпечення безпеки працівників суду, правоохоронних органів, осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві, членів їхніх сімей та близьких родичів здійснюється спеціальними підрозділами міліції (далі - спецпідрозділи міліції) або відділами боротьби з тероризмом та захисту учасників кримінального судочинства регіональних органів Служби безпеки України (далі - СБУ) залежно від підслідності кримінальної справи.
Безпека працівників суду та правоохоронних органів, якщо кримінальна справа перебуває у провадженні суду, здійснюється за його рішенням органом внутрішніх справ.
У 1998 р. судами прийнято рішення про забезпечення заходів безпеки щодо 253 осіб, здійснено такі заходи щодо 252 осіб, у тому числі 57 суддів, 187 працівників судів, семи потерпілих і свідків та одного обвинуваченого. У I півріччі 1999 р. забезпечено захист 73 осіб, у тому числі 51 судді, 21 працівника судів та одного потерпілого.
Пленум Верховного Суду України у постанові від 18 червня 1999 р. N 10 "Про застосування законодавства, що передбачає державний захист суддів, працівників суду і правоохоронних органів та осіб, які беруть участь у судочинстві" (далі - постанова N 10) висловив занепокоєння з приводу поширення фактів втручання в діяльність судів і правоохоронних органів, посягання на життя, здоров'я, гідність і майно зазначених осіб та визнав, що стан забезпечення безпеки суддів, працівників суду і правоохоронних органів та осіб, які беруть участь у судочинстві, є незадовільним і не гарантує об'єктивного та неупередженого розгляду справ, захисту прав і свобод громадян.
Сьогодні погрози вбивством, насильством, знищенням майна щодо суддів, а так само їх близьких родичів у зв'язку з діяльністю у здійсненні правосуддя поширені в більшості регіонів України. При цьому застосовуються різні форми погроз - усні, письмові, по телефону, шляхом демонстрації зброї тощо.
У листопаді 1997 р. групою з кількох осіб біля входу в житлове приміщення було здійснено напад на суддю Керченського міського суду. З тілесними ушкодженнями його госпіталізовано. За даним фактом порушено кримінальну справу. Проте провадження в ній зупинено у зв'язку з невстановленням осіб, які вчинили напад.
У серпні 1998 р. близько 22-ї години невстановлені особи із застосуванням вогнепальної зброї вчинили напад на житло голови Нижньогірського районного суду Автономної Республіки Крим. Злочинцями зроблено три постріли у вхідні двері і завдано шкоду майну. За даним фактом порушено кримінальну справу, але винних не знайдено.
Мають місце випадки протиправного намагання вплинути на хід судового провадження справ та постановлення судових рішень.
У лютому-березні 1998 р. під час розгляду Черкаським обласним судом кримінальної справи щодо Ф., обвинуваченого у вчиненні злочинів, передбачених ч. 4 ст. 117, ч. 2 ст. 118 КК, групами осіб проводилися мітинги, висловлювався намір пікетувати примішення суду в разі незгоди з вироком. Головуючу у справі наприкінці лютого у вечірній час по дорозі з роботи додому переслідував незнайомий чоловік, а вночі невстановлена особа заклеїла "вічко" у дверях її квартири та перерізала вхідний телефонний провід. У зв'язку з цим за постановою голови обласного суду на час розгляду справи було вжито заходів безпеки головуючої у вигляді її особистої охорони та охорони її житла. Крім того, у приміщенні зазначеного суду застосовано спеціальні заходи щодо забезпечення безпеки інших суддів та учасників судового процесу і підтримання громадського порядку при проголошенні вироку та після цього.
За даними узагальнення, суди, зі свого боку, не завжди правильно реагують на факти погроз насильством та нанесення образи суддям. За повідомленням Миколаївського обласного суду, в судах області винні у цьому особи переважно притягуються до відповідальності за ст. 185(3) КпАП, що є невірним. Такі дії утворюють склад злочинів, передбачених статтями 176(2) і 176(3) КК. Тому в подальшому потрібно налагодити механізм реагування на такі факти у повній відповідності з вимогами закону.
Факти насильства над судовими виконавцями під час виконання ними судових рішень мали місце в Дніпропетровській, Миколаївській, Одеській областях, Автономній Республіці Крим.
У листопаді 1997 р. було вчинено напад на судового виконавця Синельниківського міського суду Дніпропетровської області у зв'язку з виконанням нею службових обов'язків. Під час нападу їй було заподіяно струс головного мозку, перелом кісток носа. За даним фактом порушено кримінальну справу, проте нападників не викрито.
При виконанні судового рішення на судового виконавця Київського районного суду м. Одеси було вчинено напад мешканцями будинку. Її не випускали з квартири, ображали, відібрали паспорт. Судовий виконавець зателефонувала із сусідньої квартири до міліції, але, так і не дочекавшись правоохоронців, повернулася до суду, після чого звернулась із заявою до районного відділу міліції.
Відповідно до статистичних даних та повідомлень судів областей і прирівняних до них регіонів забезпечення безпеки здійснюється переважно шляхом встановлення особистої охорони та охорони житла і майна.
Порядок забезпечення безпеки працівників суду, правоохоронних органів, осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві, членів їхній сімей та близьких родичів спецпідрозділами міліції регулюється Тимчасовою інструкцією та Порядком супроводження осіб, взятих під державний захист, під час забезпечення заходів особистої охорони, затвердженими Наказом Міністерства внутрішніх справ України (далі - МВС) від 26 лютого 1998 р. N 130 (зареєстрованим у Мін'юсті України 18 травня 1998 р.).
Повідомлення обласних судів не містять відомостей про застосування таких заходів забезпечення безпеки, як тимчасове розміщення у місцях, що забезпечують безпеку, переселення в інше місце проживання та інших заходів, передбачених відповідними законами.
Вирішення питань про переселення в інше місце проживання, надання житлової площі, матеріальної допомоги та працевлаштування регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 1995 р. N 457 "Про порядок вирішення питань переселення в інше місце проживання, надання житла, матеріальної допомоги та працевлаштування осіб, взятих під державний захист". Фактично не врегульований порядок здійснення інших заходів безпеки: заміни документів, зовнішності, встановлення телефону за місцем проживання з використанням технічних засобів контролю і прослуховування телефонних та інших переговорів, зміна місця роботи або навчання тощо.
Не завжди ефективною є робота правоохоронних органів по виявленню злочинців, які вчинили злочини проти життя, здоров'я, гідності і майна суддів та їх близьких родичів.
Ще в січні 1997 р. на суддю Красноармійського районного суду Донецької області при поверненні його з роботи було вчинено напад, під час якого заподіяно тяжкі тілесні ушкодження. У ніч на 4 квітня 1997 р. невідомі особи обстріляли з мисливської рушниці будинок, у якому мешкає голова Новоазовського міського суду Донецької області. Навесні 1998 р. було підпалено будинок, що належить матері голови Краснолиманського міського суду. За всіма наведеними фактами порушено кримінальні справи, проте у жодній з них на кінець 1998 р. попереднє слідство не завершено.
Взаємодія спецпідрозділів міліції та СБУ із судами належним чином ще не налагоджена, а тому не створено надійної безпеки суддів, працівників судів та осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві. Тому Пленум Верховного Суду України у п. 7 постанови N 10 звернув увагу голів судів на необхідність підвищувати взаємодію зі спецпідрозділами МВС і СБУ по забезпеченню безпеки суддів, працівників суду й осіб, які беруть участь у судочинстві, та в разі необхідності одержувати від цих підрозділів інформацію про стан виконання постанови (ухвали) про застосування заходів безпеки.
Встановлено непоодинокі факти залишення без реагування повідомлень про надходження погроз та вчинення інших протиправних діянь щодо суддів, працівників судів, потерпілих і свідків.
Так, у лютому 1998 р. на адресу судді Заводського районного суду м. Дніпродзержинська надходили погрози її життю і здоров'ю, про що голова цього суду повідомив органам міліції. Проте відповідного реагування на зазначений факт не було. Тільки при повторному зверненні проти особи, яка висловлювала погрози, порушено кримінальну справу.
Голові Шепетівського міського суду по телефону систематично висловлювалися погрози фізичною розправою. На його письмове звернення на ім'я начальника управління МВС України у Хмельницькій області про забезпечення його захисту і надання зброї не вжито ніяких заходів, не дано навіть відповіді на звернення. Один з анонімних дзвінків містив погрозу пошкодити або викрасти належний голові суду автомобіль. Після цього останній уночі було таємно викрадено з приватного гаража судді. Особи, які вчинили цей злочин, не встановлені, викрадений автомобіль не знайдено.
У зв'язку з такими фактами Пленум Верховного Суду України у п. 7 постанови N 10 наголосив: "При встановленні факту невиконання або неналежного чи несвоєчасного виконання без поважних причин посадовою особою спеціального підрозділу постанови (ухвали), якщо це призвело до смерті особи, взятої під державний захист, заподіяння їй тілесних ушкоджень, її викрадення, знищення або пошкодження належного їй майна тощо, суд чи суддя зобов'язаний за наявності ознак злочину порушити кримінальну справу, а в разі необхідності перевірити такий факт - надіслати прокурору відповідне подання.
Якщо діяння посадової особи містять ознаки дисциплінарного проступку, суд чи суддя повинен порушити перед уповноваженим органом питання про накладення на цю особу дисциплінарного стягнення".
Згідно з даними судової статистики, за злочинні дії, передбачені ст. 180 КК, у 1997 р. було засуджено 11 осіб, 1998 р. - 9. У I півріччі 1999 р. таких осіб було лише три. Отже, кількість засуджених за цією нормою кримінального закону є дуже незначною. Разом з тим є підстави вважати, що зазначений злочин є латентним і в дійсності більш поширеним.
Пленум Верховного Суду України в п. 3 постанови N 10 зобов'язав суди за кожним фактом посягання на життя, здоров'я, житло, майно суддів, працівників суду і правоохоронних органів, а також осіб, які беруть участь у судочинстві, за наявності ознак злочину вирішувати питання про порушення кримінальної справи. У разі необхідності перевірити заяву або повідомлення про такий злочин судді повинні порушити це питання перед прокурором в окремій ухвалі чи поданні.
Відповідно до даних судової статистики у 1998 р. за наведеними фактами посягань порушено 21 кримінальну справу, у I півріччі 1999 р. - сім.
Матеріали справ, які розглядаються судами, свідчать про те, що потерпілі, свідки та інші учасники процесу звертаються із заявами про забезпечення безпеки лише в поодиноких випадках. Проте факти погроз на адресу потерпілих та свідків значно поширені.
За повідомленням Київського міського суду у районних судах м. Києва мають місце випадки ухилення потерпілих і свідків від явки до суду внаслідок впливу на них шляхом погроз та інших протиправних дій з боку родичів підсудних, про що вони усно повідомляють суддям, але із заявами про застосування до них заходів забезпечення безпеки не звертаються. Через погрози потерпілі чи свідки нерідко під різними приводами від'їжджають на час розгляду справи за межі м. Києва або навіть і держави, залишаючи при цьому заяви, в яких підтверджують показання, що давали на попередньому слідстві, та просять розглянути справу за їх відсутності.
Пленум Верховного Суду України у п. 6 постанови N 10 акцентував увагу судів на тому, що з метою запобігання розголошенню показань потерпілих і свідків, які викривають злочинців, за наявності пов'язаної з цим реальної загрози посягання на їх життя, здоров'я, житло чи майно суди мають розглядати кримінальні справи (особливо про злочини, вчинені організованими групами) в закритому судовому засіданні. Такої практики, зокрема, додержується Київський міський суд.
Пленум також визнав правильною у зазначених вище випадках практику допиту судом потерпілих і свідків за відсутності підсудного чи інших свідків із наступним оголошенням їхніх показань.
Під час судового провадження справ з метою забезпечення безпеки потерпілих і свідків суди застосовували також інші заходи безпеки потерпілих і свідків, передбачені ст. 15 Закону "Про забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві".
Зокрема, під час розгляду справи щодо К., обвинуваченого в умисному вбивстві, свідок Н. у зв'язку із погрозами викликалась до суду через прокуратуру Ленінградського району м. Києва за іншою адресою, ніж зазначено в обвинувальному висновку.
Доцільно було б під час попереднього слідства з метою забезпечення прав осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві, роз'яснювати їм зміст названого Закону і повідомляти про можливість звернення до правоохоронних органів з приводу застосування заходів забезпечення безпеки.
До обов'язків спецпідрозділів міліції чинним законодавством також віднесено забезпечення охорони громадського порядку та безпеки в приміщеннях судів під час розгляду в судових засіданнях кримінальних справ. Проте така охорона здійснюється не на постійній основі, а лише під час окремих судових засідань на підставі постанови голови відповідного суду чи судді - головуючого у справі. Залишається невирішеним питання про організацію постійних міліцейських постів у обласних, районних і міських судах. Взагалі стан охорони приміщень багатьох районних судів України не відповідає нагальним потребам. Крім того, ефективній роботі таких спецпідрозділів перешкоджають неукомплектованість їх особового складу, нестача автотранспорту, спецзасобів, неналежне фінансування тощо.
За фактами злочинних проявів порушено кримінальні справи, але більшість із них зупинено провадженням у зв'язку з невстановленням осіб, які вчинили злочини.
Мають місце випадки викрадення із судів кримінальних справ.
Закон "Про статус суддів" (п. 8 ст. 44) надає суддям право на безкоштовне надання послуг з обслуговування охоронною сигналізацією їх житла. Проте практично дане положення закону не реалізується.
Не виконується ст. 6 Закону "Про державний захист працівників судів та правоохоронних органів" щодо обладнання житла і майна осіб, взятих під захист, засобами протипожежної та охоронної сигналізації, замінення номерів їх квартирних телефонів, державних номерних знаків транспортних засобів (зазначені заходи мають здійснюватися за рахунок коштів місцевого бюджету). На жаль, не виконується також ст. 3 цього Закону, яка передбачає обов'язкове державне страхування життя і здоров'я працівників суду та правоохоронних органів за рахунок коштів відповідних бюджетів.
Пленум Верховного Суду України у п. 2 постанови N 10 роз'яснив судам, що умисне невиконання вимог ст. 130 Конституції України і ст. 11 Закону "Про статус суддів" щодо забезпечення фінансування судів та належних умов для їх функціонування і діяльності суддів за певних обставин може розглядатись як прояв неповаги до суду. За наявності відповідних ознак такі дії можуть утворювати склад посадового злочину або злочину, передбаченого ст. 80(3) чи ст. 80(4) КК.
Державна служба охорони при МВС України діє на засадах самофінансування, за рахунок коштів, одержаних за виконання договорів про здійснення заходів особистої і майнової безпеки громадян та юридичних осіб. Проте у судів відсутні кошти на такі витрати.
Усе це має місце внаслідок того, що підзаконні нормативні акти, які б визначали порядок фінансового забезпечення зазначених заходів, до цього часу не прийняті і фінансування належним чином не здійснюється.
З метою реалізації законів необхідно створити належну матеріально-технічну базу та забезпечити безперебійне надходження коштів на зазначені цілі. У зв'язку з цим слід передбачати в бюджеті витрати на виконання цих законів і окремо на здійснення заходів, пов'язаних з охороною приміщень судів та житла і безпекою суддів.
Крім того, порядок реалізації перелічених та інших заходів повинен міститись у самих законах, оскільки визначення його Кабінетом Міністрів України призводить до їх фактичного невиконання.
Дніпропетровський та Миколаївський обласні суди пропонують для забезпечення охорони, підтримання порядку в судах та вивільнення від вирішення зазначених проблем суддів та апарату судів створити судову міліцію, яка була б підпорядкована Верховному Суду України або Міністерству юстиції України. Чітко визначити її функції, достатній кількісний склад, укомплектувати його досвідченими спеціалістами, зокрема з питань оперативної роботи, закріпити співробітників судової міліції за кожним судом з метою повсякденного комплексного здійснення заходів безпеки працівників суду.
У даний час забезпечення суддів зброєю та засобами індивідуального захисту є невідкладним заходом здійснення їх безпеки. Проте цей процес заформалізований великою кількістю документів, що потребує багато часу. Тому слід спростити порядок придбання, видачі і носіння суддями засобів індивідуального захисту, а у визначених випадках - зброї.
Таблиця 1
Кількість злочинів та
осіб, що їх вчинили
Статті КК
176(1) 176(2) 176(3) 180 188(1) 189(1) 189(2) 189(3) 189(4) 189(5) 190(1) Всього
Знаходилось у розслі-
дуванні злочинів на
початок звітного
періоду
1 5 4 16 131 9 8 2 57 2 16 251
Зареєстровано злочинів
за звітний період
2 8 12 37 513 112 61 17 279 9 36 1086
Закінчено
розслідуванням злочинів
1 4 8 32 514 109 56 18 260 7 25 1034
Виявлено осіб, що
вчинили злочин
3 4 7 7 462 47 22 8 163 1 14 738
Зважаючи на викладене, Пленум Верховного Суду України у постанові N 10 зазначив: "Органи виконавчої влади не додержують належним чином положень ст. 130 Конституції України та законів "Про статус суддів", "Про прокуратуру", "Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів", "Про забезпечення безпеки осіб, які беруть участь у кримінальному судочинстві".
Внаслідок тривалого ігнорування органами виконавчої влади вимог Конституції і законів України щодо забезпечення дійсної незалежності судів та захищеності суддів склалася вкрай небезпечна ситуація, яка ставить під сумнів можливість подальшого нормального здійснення судової діяльності по захисту прав і свобод громадян. Не враховується, що судді постійно перебувають у зоні конфліктів, зіткнення протилежних інтересів і пов'язаного з цим ризику, несуть велике психологічне й фізичне навантаження, зазнають погроз, посягань на життя, здоров'я, честь, гідність, майно з боку зацікавлених у розгляді тієї чи іншої справи осіб.
Захист прав і свобод людини, інтереси держави й суспільства вимагають вжиття радикальних заходів до створення умов для виконання судами і правоохоронними органами їх повноважень у повній відповідності з Конституцією і законодавством України".
Пленум постановив довести до відома Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України про необхідність невідповідного створення належних умов для функціонування судів і діяльності суддів та правоохоронних органів, здійснення практичних заходів щодо посилення державного захисту суддів, працівників суду і правоохоронних органів та осіб, які беруть участь у судочинстві.
2. Провадження кримінальних справ Аналіз статистичних даних та кримінологічна характеристика злочинів
Дані кримінальної статистики за 1998 р. щодо справ про злочини, що розглядаються в даному узагальненні, наведено в табл. 1.
У загальній структурі судимості частка засуджених за злочини проти правосуддя та порядку управління в 1998 р. склала 1,1%, у попередні роки - з 1994 по 1997 р. - вона становила відповідно 2,4, 2,2, 2,3, 3,2%.
Статистичні дані щодо кількості засуджених за статтями 176(1)-176(5), 180, 188(1), 189(1)-189(3), 190(1) КК за п'ять років наведено в табл. 2.
Таблиця 2
Рік Статті КК Всього
176(2) 176(3) 180 188(1) 189(1) 189(2) 189(3) 189(4) 189(5) 190(1)
ч.1 ч.2 ч.1 ч.2 ч.1 ч.2 ч.1 ч.2
1994 4 4 4 26 415 1 11 0 2 75 13 0 0 1 556
1995 3 3 7 41 376 1 22 2 4 84 24 0 2 2 571
1996 2 8 4 30 378 3 27 1 1 84 27 0 1 2 568
1997 2 5 11 31 341 14 18 0 0 116 11 3 1 0 553
1998 2 6 9 38 300 23 21 1 3 143 11 5 0 10 572
Всього за
п'ять років
13 26 35 166 1810 42 99 4 10 502 86 8 4 15 2820
Як вбачається з наведених даних, найбільшу кількість серед засуджених за ці злочини складають особи, яких визнано винними за ст. 188(1) та ст. 189(4) КК - у 1998 р. вони встановили відповідно 67 і 27%, у 1997 р. - 59 і 23%.
Якість слідчого та судового провадження справ. Кваліфікація злочинів
Органи попереднього слідства і суди в цілому забезпечують всебічне, повне й об'єктивне з'ясування обставин, що підлягають доказуванню, та дають правильну оцінку зібраним доказам.
Проте слідчі і суди подекуди допускають помилки в юридичній оцінці дій обвинувачених чи підсудних. Через недостатність доказів, які б свідчили про обізнаність винних осіб про те, що злочин вони вчинюють щодо працівника правоохоронного органу, та у зв'язку з виконанням останнім службових обов'язків суди перекваліфіковували дії обвинувачених на норми кримінального закону, які передбачають відповідальність за злочини проти життя і здоров'я особи, або виносили виправдувальні вироки у частині пред'явленого обвинувачення.
Вироком Кременчуцького районного суду Полтавської області обгрунтовано визнано винними Б., Ф. та В. у злісному хуліганстві і виправдано за ч. 1 ст. 189(4) КК за недоведеністю вчинення ними цього злочину.
На попередньому слідстві та в судовому засіданні не було зібрано доказів того, що тілесні ушкодження потерпілому Р. заподіяно у зв'язку з виконанням ним службових обов'язків, оскільки він не був одягнений у формений одяг та не мав при собі посвідчення. Чи сприймали засуджені при заподіянні тілесних ушкоджень Р. як працівника правоохоронного органу, встановити було неможливо, тому всі сумніви суд обгрунтовано тлумачив на користь підсудних. Разом з тим зібраними на попередньому слідстві і в судовому засіданні доказами доведено, що метою заподіяння потерпілому тілесних ушкоджень були хуліганські дії на грунті пияцтва.

................
Перейти до повного тексту