- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Висновок
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
В И С Н О В О К
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Висновок Конституційного Суду України
у справі за зверненням Верховної Ради України про надання висновку щодо відповідності проекту Закону України "Про внесення змін до Конституції України" вимогам статей 157 і 158 Конституції України (справа про внесення змін до статей 85, 118, 119, 133, 140, 141, 142, 143 Конституції України)
м. Київ 7 вересня 2005 року N 1-в/2005 | Справа N 1-16/2005 |
Конституційний Суд України у складі суддів Конституційного Суду України:
Селівона Миколи Федосовича - головуючий,
Вознюка Володимира Денисовича,
Євграфова Павла Борисовича,
Іващенка Володимира Івановича,
Костицького Михайла Васильовича,
Мироненка Олександра Миколайовича,
Німченка Василя Івановича,
Пшеничного Валерія Григоровича,
Савенка Миколи Дмитровича - суддя-доповідач,
Скоморохи Віктора Єгоровича,
Станік Сюзанни Романівни,
Ткачука Павла Миколайовича,
Чубар Людмили Пантеліївни,
Шаповала Володимира Миколайовича,
розглянув на пленарному засіданні справу про надання Конституційним Судом України висновку щодо відповідності проекту Закону України "Про внесення змін до
Конституції України" (реєстр. N 3207-1) вимогам статей
157 і
158 Конституції України.
Приводом для розгляду справи відповідно до статті
159 Конституції України стало надходження до Конституційного Суду України проекту Закону України "Про внесення змін до
Конституції України" згідно з Постановою Верховної Ради України "Про попереднє схвалення законопроекту про внесення змін до Конституції України" від 8 грудня 2004 року
N 2223-IV для надання висновку щодо відповідності цього законопроекту вимогам статей
157 і
158 Конституції України.
Підставою для розгляду справи є необхідність надання Конституційним Судом України висновку щодо відповідності проекту Закону України "Про внесення змін до Конституції України" вимогам статей
157 і
158 Конституції України.
Заслухавши суддю-доповідача Савенка М.Д. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1. Голова Верховної Ради України відповідно до Постанови Верховної Ради України "Про попереднє схвалення законопроекту про внесення змін до Конституції України" від 8 грудня 2004 року
N 2223-IV (далі - Постанова) надіслав до Конституційного Суду України для надання висновку щодо відповідності вимогам статей
157 і
158 Конституції України проект Закону України "Про внесення змін до Конституції України"(далі - Законопроект), яким пропонується внести зміни до статей
85,
118,
119,
133,
140,
141,
142,
143 Конституції України.
Внесення змін до
Конституції України, як зазначено в
Постанові, викликано необхідністю удосконалення системи місцевого самоврядування в Україні.
2. Оцінюючи Законопроект щодо його відповідності вимогам статей
157 і
158 Конституції України, Конституційний Суд України виходить з такого.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті
85 Конституції України до повноважень Верховної Ради України належить "внесення змін до Конституції України в межах і порядку, передбачених розділом XIII цієї Конституції". Вимоги щодо таких змін встановлено, зокрема, у статтях
157 і
158 Конституції України.
Статтею
158 Конституції України (частина перша) визначено, що законопроект про внесення змін до Конституції України, який розглядався Верховною Радою України, і закон не був прийнятий, може бути поданий до Верховної Ради України не раніше ніж через рік з дня прийняття рішення щодо цього законопроекту. Частиною другою зазначеної статті передбачено, що Верховна Рада України протягом строку своїх повноважень не може двічі змінювати одні й ті самі положення Конституції України.
Положення Законопроекту про внесення змін до статті
119 Конституції України Верховна Рада України не розглядала, а стосовно статей
118,
133,
140,
141,
142,
143 Конституції України Законопроект не був предметом голосування для його прийняття не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України.
Положення пункту 29 частини першої статті
85 Конституції України не змінювалися, оскільки в Законі України "Про внесення змін до Конституції України" від 8 грудня 2004 року
N 2222-IV вони відтворені за чинною редакцією Конституції України.
3. Відповідно до частини першої статті
157 Конституції України Основний Закон держави не може бути змінений, якщо зміни, зокрема, спрямовані на ліквідацію незалежності чи на порушення територіальної цілісності України.
Конституційний Суд України дійшов висновку, що запропоновані в Законопроекті зміни до статей
85,
118,
119,
133,
140,
141,
142,
143 Конституції України не спрямовані на ліквідацію незалежності чи на порушення територіальної цілісності України, а отже, вимог частини першої статті
157 Конституції України додержано.
4. Конституційний Суд України, здійснюючи перевірку Законопроекту на додержання встановлених у частині першій статті
157 Конституції України вимог щодо неприпустимості змін, які передбачають скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина, дає оцінку кожному його положенню.
4.1. У Законопроекті пропонується викласти пункт 29 частини першої статті
85 Конституції України в такій редакції:
"29) утворення і ліквідація адміністративно-територіальних одиниць, встановлення і зміна меж районів і міст, віднесення населених пунктів до категорії міст, найменування і перейменування населених пунктів і районів" (тут і далі текст Законопроекту подається згідно з оригіналом).
Цим положенням встановлюються повноваження Верховної Ради України у сфері адміністративно-територіального устрою.
Зазначені пропозиції розглядалися Конституційним Судом України і були визнані такими, що відповідають вимогам статті
157 Конституції України (Висновок Конституційного Суду України від 30 жовтня 2003 року
N 1-в/2003.
"Стаття 118. Виконавчу владу в областях, містах Києві та Севастополі в межах та порядку, визначених законом, представляють місцеві державні адміністрації.
Особливості організації та діяльності Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій визначаються законом.
Голови місцевих державних адміністрацій призначаються на посаду і звільняються з посади Президентом України за поданням Кабінету Міністрів України.
Голови місцевих державних адміністрацій при здійсненні своїх повноважень відповідальні перед Президентом України і Кабінетом Міністрів України, підзвітні та підконтрольні органам виконавчої влади вищого рівня.
Рішення голів місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції та законам України, іншим актам законодавства України, можуть бути скасовані відповідно до закону.
Обласна рада може висловити недовіру голові відповідної місцевої державної адміністрації. Якщо недовіру висловило не менш як дві третини депутатів від складу ради, Президент України приймає рішення про відставку голови місцевої державної адміністрації".
Законопроектом передбачається: вилучення із системи органів виконавчої влади районних державних адміністрацій; порядок скасування рішень голів місцевих державних адміністрацій, які суперечать
Конституції та законам України, іншим актам законодавства України; відтворення норм частин четвертої, п'ятої чинної редакції статті
118 Конституції України (щодо призначення та відповідальності голів місцевих державних адміністрацій). Частини дев'ята, десята чинної редакції статті
118 Конституції України трансформуються в частину шосту нової редакції зазначеної статті.
Нова редакція статті
118 Конституції України не передбачає скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина.
Проте викликає зауваження положення частини першої нової редакції цієї статті, згідно з яким виконавчу владу представляють місцеві державні адміністрації. Термін "представляють", на відміну від уживаного в чинній редакції статті
118 Конституції України "здійснюють", не відповідає функціональній характеристиці місцевих державних адміністрацій, яка визначена у статті
119 Основного Закону України.
"4) підготовку та виконання у випадках, визначених законом, відповідних обласних бюджетів";
"7) реалізацію інших передбачених законом повноважень".
Запропоновані зміни не передбачають скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина.
"Стаття 133. Адміністративно-територіальними одиницями України є: Автономна Республіка Крим; області: Вінницька, Волинська, Дніпропетровська, Донецька, Житомирська, Закарпатська, Запорізька, Івано-Франківська, Київська, Кіровоградська, Луганська, Львівська, Миколаївська, Одеська, Полтавська, Рівненська, Сумська, Тернопільська, Харківська, Херсонська, Хмельницька, Черкаська, Чернівецька, Чернігівська; міста Київ та Севастополь; райони, громади (сільські, селищні, міські).
Громадою визнається адміністративно-територіальна одиниця, до якої входять жителі одного або декількох населених пунктів та яка має визначені в установленому законом порядку межі її території.
Міста Київ та Севастополь мають спеціальний статус, що визначається окремими законами України".
У Висновку Конституційного Суду України від 30 жовтня 2003 року
N 1-в/2003 ці зміни визнано такими, що не передбачають скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина.
Водночас Конституційний Суд України звертає увагу на те, що в частині першій статті
95 Конституції України, де йдеться про бюджетну систему України, зберігається поняття територіальної громади, що не узгоджується з терміном "громада", визначеним у пропонованій редакції статті
133 Конституції України.
"Стаття 140. Місцеве самоврядування є правом і гарантованою законом можливістю жителів громад, органів місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється жителями громади в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: ради громад (сільські, селищні, міські ради) та їх виконавчі органи.
Органами місцевого самоврядування, що представляють спільні інтереси жителів громад, є районні та обласні ради, їх виконавчі органи, повноваження яких визначаються законом.
Питання організації управління районами в містах належить до компетенції міських рад.
Ради громад (сільські, селищні, міські ради) можуть дозволяти за ініціативою жителів створювати будинкові, вуличні, квартальні та інші органи самоорганізації населення і наділяти їх частиною власної компетенції, фінансів та майна.
Розмежування повноважень між органами державної влади та органами місцевого самоврядування, підстави та порядок делегування органам місцевого самоврядування повноважень органів державної влади встановлюються законом".
Запропоновані зміни пов'язані передусім з новим визначенням громади як адміністративно-територіальної одиниці. Вони вже розглядалися Конституційним Судом України і визнані такими, що відповідають вимогам частини першої статті
157 Конституції України (Висновок Конституційного Суду України від 30 жовтня 2003 року
N 1-в/2003.
Конституційний Суд України вважає, що положення запропонованої частини першої статті
140 Конституції України щодо гарантування законом місцевого самоврядування не узгоджується зі статтею
7 Конституції України, якою встановлено, що в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування. Тобто в чинній Конституції України закріплено гарантії вищого рівня, ніж запропоновано змінами.
У частині шостій нової редакції статті
140 Конституції України зазначено, що підстави та порядок делегування органам місцевого самоврядування повноважень органів державної влади встановлюються законом. Це положення не узгоджується з частиною третьою статті
143 Конституції України, в якій передбачено можливість надання, а не делегування законом органам місцевого самоврядування повноважень органів виконавчої влади і зазначено, що держава фінансує здійснення цих повноважень.
Частини другу і четверту викласти в такій редакції:
"Жителі громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування обирають строком на п'ять років голову громади (сільського, селищного, міського голову), який очолює виконавчий орган ради громади та головує на її засіданнях";
"Голова районної та голова обласної ради обираються відповідною радою і очолюють виконавчий орган ради".
Зміни пов'язані з визначенням громади (сільської, селищної, міської) адміністративно-територіальною одиницею та приведенням строку повноважень голів громад у відповідність із строком повноважень депутатів місцевих рад.
Конституційний Суд України вважає зазначені зміни такими, що не передбачають скасування чи обмеження прав і свобод людини і громадянина.
................Перейти до повного тексту