1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


З А К О Н
СОЮЗУ РАДЯНСЬКИХ СОЦІАЛІСТИЧНИХ РЕСПУБЛІК
N 1457-I від 26.04.90
( Закон не застосовується на території України згідно із Законом N 2215-IX від 21.04.2022 )
Про розмежування повноважень між Союзом РСР і суб'єктами федерації
( Відомості З'їзду народних депутатів СРСР і Верховної ради СРСР, 1990, N 19, ст. 329 )
Стаття 1. Союз Радянських Соціалістичних Республік є суверенною соціалістичною федеративною державою. Союз РСР має повноваження, які суб'єктами федерації спільно віднесено до відання Союзу РСР.
Союзні республіки - суверенні радянські соціалістичні держави, які добровільно, на основі вільного самовизначення народів і рівноправності об'єдналися в Союз Радянських Соціалістичних Республік. Союзні республіки мають усю повноту державної влади на своїй території поза межами повноважень, переданих ними у відання Союзу РСР.
Автономні республіки - радянські соціалістичні держави, які є суб'єктами федерації - Союзу РСР. Автономні республіки, автономні утворення входять до складу союзних республік на основі вільного самовизначення народів, мають усю повноту державної влади на своїй території поза межами повноважень, переданих ними у відання Союзу РСР і союзних республік.
Відносини автономних республік, автономних утворень із союзними республіками, до складу яких вони входять, визначаються угодами і договорами, що укладаються в рамках Конституції СРСР, конституцій союзних та автономних республік і цього Закону.
Стаття 2. За кожною союзною республікою зберігається право вільного виходу з СРСР. Рішення про вихід союзної республіки з СРСР приймається вільним волевиявленням народів союзної республіки шляхом референдуму (народного голосування).
Порядок вирішення питань, пов'язаних з виходом союзної республіки з СРСР, визначається Законом СРСР.
Стаття 3. Територію союзної, автономної республіки, автономного утворення не може бути змінено без їхньої згоди.
Кордони між союзними республіками можуть змінюватися за їх взаємною угодою, яка підлягає затвердженню Союзом РСР.
Територіальні спори між союзними республіками, між союзними і автономними республіками, автономними утвореннями, щодо яких угоди між ними не було досягнуто, можуть передаватися за взаємною згодою для вирішення Раді Національностей Верховної Ради СРСР.
Стаття 4. Союзна, автономна республіка, автономна область, автономний округ самостійно вирішують питання розміщення виробничих і господарських об'єктів, забезпечують комплексний економічний і соціально-культурний розвиток на своїй території з урахуванням інтересів усіх народів, що в них проживають. З питань використання трудових ресурсів та охорони життєвого середовища республіки визначають умови діяльності підприємств, установ і організацій, які належать Союзові РСР та іншим союзним, автономним республікам, відповідно до законодавчих актів Союзу РСР, союзної і автономної республіки.
У галузі економічного і соціально-культурного будівництва на своїй території автономна республіка має ті ж права, що й союзна республіка, за винятком тих, які за угодою між ними належать до відання союзної республіки.
Союзні, автономні республіки, автономні утворення можуть вступати між собою в економічне і соціально-культурне співробітництво та укладати необхідні для цього двосторонні і багатосторонні угоди, які не повинні суперечити інтересам Союзу РСР, інших союзних, автономних республік, автономних утворень.
Стаття 5. Союзна республіка має право вступати у відносини з іноземними державами, укладати з ними договори, обмінюватися дипломатичними і консульськими представництвами, здійснювати зовнішньоекономічні зв'язки і брати участь у діяльності міжнародних організацій.
Здійснення цього права союзної республіки не може суперечити законам СРСР і міжнародним зобов'язанням СРСР.
Стаття 6. До виключного відання Союзу Радянських Соціалістичних Республік в особі його найвищих органів державної влади й управління належить:
1) прийняття Конституції СРСР, внесення до неї змін і доповнень, прийняття рішень про проведення референдумів у питаннях, віднесених до повноважень Союзу РСР;
2) прийняття до складу СРСР нових союзних республік, затвердження утворення нових і зміни статусу існуючих автономних республік, автономних областей і автономних округів;
3) вирішення спорів між союзними республіками, між союзними і автономними республіками, автономними утвореннями у разі їх звернення в цьому питанні до органів Союзу РСР;
4) визначення Державного кордону СРСР та його режиму;
5) організація і регулювання діяльності органів державної влади й управління Союзу РСР;
6) складення, затвердження і виконання союзного бюджету, встановлення системи державних банків СРСР, єдиної грошової системи, загальносоюзних податків і зборів;
7) розроблення перспектив соціально-економічного розвитку країни, складення і реалізація загальносоюзних програм;
8) надання Союзом РСР державних позик та економічної допомоги іноземним державам, укладення угод про державні позики і кредити, що їх одержує Союз РСР з іноземних джерел;
9) управління залізничним, повітряним, морським та магістральним трубопровідним транспортом, оборонними об'єктами, космічними дослідженнями, Єдиною енергетичною системою СРСР, загальносоюзними системами зв'язку й інформації, а також об'єктами, які належать до загальносоюзної державної власності відповідно до законодавства Союзу РСР та угод Союзу РСР і союзних республік; регулювання виробництва, зберігання і використання розщепних матеріалів;

................
Перейти до повного тексту