1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


З А К О Н
СОЮЗУ РАДЯНСЬКИХ СОЦІАЛІСТИЧНИХ РЕСПУБЛІК
N 1417-I від 09.04.90
( Закон не застосовується на території України згідно із Законом N 2215-IX від 21.04.2022 )
Про загальні засади місцевого самоврядування і місцевого господарства в СРСР
( Вводиться в дію Постановою СРСР N 1418-I від 09.04.90 ) ( Із змінами, внесеними згідно із Законом СРСР N 1744-I від 23.10.90 )
Місцеве самоврядування в СРСР є частиною соціалістичного самоврядування народу і покликане забезпечити реалізацію прав і свобод громадян, їх самостійність у вирішенні питань соціального й економічного розвитку території, охорони навколишнього середовища.
Цей Закон визначає загальні засади місцевого самоврядування і місцевого господарства в Союзі РСР.
РОЗДІЛ I. ПОНЯТТЯ, СИСТЕМА І ПРИНЦИПИ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
Стаття 1. Поняття місцевого самоврядування
Місцеве (територіальне) самоврядування в СРСР - це самоорганізація громадян для розв'язання безпосередньо або через органи, які вони обирають, усіх питань місцевого значення, виходячи з інтересів населення та особливостей адміністративно-територіальних одиниць, на основі законів і відповідної матеріальної та фінансової бази.
Стаття 2. Система місцевого самоврядування
1. Система місцевого самоврядування включає місцеві Ради народних депутатів, органи територіального громадського самоврядування (ради і комітети мікрорайонів, житлових комплексів, домові, вуличні, квартальні, селищні, сільські комітети та інші органи), а також місцеві референдуми, збори, сходи громадян, інші форми безпосередньої демократії.
2. Місцеве самоврядування здійснюється в межах адміністративно-територіальних одиниць.
3. Первинним територіальним рівнем місцевого самоврядування можуть бути сільрада, селище (район), місто (район у місті).
З урахуванням місцевих умов та національних особливостей союзні і автономні республіки визначають інші рівні місцевого самоврядування.
Сільські населені пункти, селища, міста з метою більш ефективного здійснення своїх прав та інтересів можуть об'єднуватися в асоціації.
4. Органи місцевого самоврядування функціонують у тісній взаємодії з трудовими колективами, громадськими організаціями і рухами, створюють умови для реалізації кожним громадянином СРСР конституційного права на участь в управлінні державними і громадськими справами.
Стаття 3. Місцеві Ради народних депутатів - основна ланка системи місцевого самоврядування
Основною ланкою в системі місцевого самоврядування є місцеві Ради народних депутатів як представницькі органи влади. На своїй території Ради координують діяльність усієї системи місцевого самоврядування.
Стаття 4. Основні принципи місцевого самоврядування
Місцеве самоврядування здійснюється на принципах:
волевиявлення народу через Ради народних депутатів, місцеві референдуми та інші форми безпосередньої демократії;
законності;
самостійності і незалежності Рад народних депутатів, їхньої відповідальності за вирішення питань місцевого значення;
захисту прав та законних інтересів громадян;
виборності Рад народних депутатів, органів територіального громадського самоврядування, їх підконтрольності населенню;
гласності і врахування громадської думки;
поєднання місцевих і державних інтересів.
Стаття 5. Реалізація прав громадян у самоврядуванні
Громадяни, які проживають на відповідній території, безпосередньо розв'язують найважливіші питання місцевого значення, обирають органи місцевого самоврядування, приймають рішення про їх розпуск відповідно до законів союзних і автономних республік.
Стаття 6. Основи визначення компетенції органів місцевого самоврядування
1. Органи місцевого самоврядування первинного територіального рівня наділяються цим Законом, законами союзних і автономних республік власною компетенцією. Компетенція встановлюється з урахуванням можливості її самостійної реалізації на даному рівні і її не може бути змінено інакше як законом.
Місцеві Ради народних депутатів різних рівнів мають право:
за взаємною згодою перерозподіляти між собою окремі повноваження в галузі господарського і соціально-культурного будівництва з урахуванням місцевих демографічних, територіальних, економічних умов та національних особливостей;
передавати частину своїх повноважень органам територіального громадського самоврядування.
2. До компетенції крайових, обласних Рад народних депутатів може бути віднесено повноваження щодо організації на договірних засадах господарського і соціально-культурного обслуговування районів і міст, проведення міжтериторіальних заходів, фінансового сприяння збалансованості місцевих бюджетів у встановлених законом випадках, подання методичної допомоги та забезпечення законності у здійсненні місцевого самоврядування.
3. Місцеві Ради народних депутатів утворюють свої органи, визначають їхні повноваження відповідно до законів Союзу РСР, союзних і автономних республік, самостійно встановлюють структуру і штати.
Рішення місцевих Рад народних депутатів, їхніх виконавчих та розпорядчих органів, прийняті у межах своєї компетенції, є обов'язковими для виконання відповідно нижчестоящими Радами народних депутатів, їхніми виконавчими і розпорядчими органами. Місцеві Ради народних депутатів, їхні виконавчі і розпорядчі органи керуються у своїй діяльності Конституцією СРСР, конституціями союзних і автономних республік, законами Союзу РСР, союзних і автономних республік.
( Частина друга пункту 3 статті 6 в редакції Закону СРСР N 1744-I від 23.10.90 )
4. Взаємовідносини між місцевими Радами народних депутатів будуються відповідно до законодавчих актів Верховної Ради СРСР, Верховних Рад союзних і автономних республік.
5. Місцеві Ради народних депутатів мають право утворювати і реорганізовувати створені ними територіальні та міжтериторіальні, галузеві та міжгалузеві органи управління, затверджувати їхні структуру і штати.
6. Органи територіального громадського самоврядування відповідно до законів Союзу РСР, союзних і автономних республік можуть наділятися правами юридичної особи.
Стаття 7. Законодавство про місцеве самоврядування і місцеве господарство
1. Місцеве самоврядування регулюється на основі Конституції СРСР конституціями союзних і автономних республік, цим Законом, іншими законами Союзу РСР, союзних і автономних республік.
2. Чинність законів Союзу РСР, союзних і автономних республік про місцеве самоврядування поширюється також на монофункціональні поселення (території військових містечок, поселення закритого типу).
РОЗДІЛ II. ЕКОНОМІЧНА ОСНОВА МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
Стаття 8. Економічна база місцевого самоврядування
Економічну базу місцевого самоврядування становлять природні ресурси (земля, її надра, води, ліси, рослинний і тваринний світ), комунальна та інша власність, яка служить джерелом одержання доходів місцевого самоврядування і задоволенню соціально-економічних потреб населення відповідної території.
Стаття 9. Місцеве господарство і його склад
1. Місцеве господарство забезпечує безпосереднє задоволення потреб населення і функціонування системи місцевого самоврядування.
2. Місцеве господарство складається з підприємств (об'єднань), організацій, установ, об'єктів виробничої та соціальної інфраструктури, які є комунальною власністю відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
3. До складу місцевого господарства можуть включатися за згодою власника підприємства (об'єднання), організації та установи, які не перебувають у комунальній власності і діяльність яких пов'язана переважно з обслуговуванням населення.
За згодою населення і органів місцевого самоврядування до складу місцевого господарства може бути також включено об'єкти, створені в результаті трудової участі громадян або придбані на їхні добровільні внески.
4. Місцеві Ради народних депутатів у межах своєї компетенції можуть надавати підприємствам (об'єднанням), організаціям та установам, які входять у місцеве господарство, переважне право користування місцевими земельними та іншими природними ресурсами, матеріально-технічним постачанням з місцевих фондів.
5. Місцеві Ради народних депутатів мають право без погодження з вищестоящими органами створювати за рахунок наявних у них коштів підприємства, організації і соціально-культурні установи.
6. Місцеві Ради народних депутатів координують діяльність підприємств (об'єднань), організацій та установ місцевого господарства.
Стаття 10. Комунальна власність
1. Комунальна власність становить основу місцевого господарства. Розпорядження й управління комунальною власністю здійснюють від імені населення адміністративно-територіальних одиниць відповідні Ради народних депутатів і уповноважені ними органи.
2. До комунальної власності належить майно, яке передається безоплатно Союзом РСР, союзними і автономними республіками, іншими суб'єктами, а також майно, яке створюється або придбається місцевою Радою народних депутатів за рахунок належних їй коштів.
Місцеві Ради народних депутатів мають право вносити пропозиції про передачу або продаж у комунальну власність відповідних адміністративно-територіальних одиниць підприємств (об'єднань), організацій, установ, їхніх структурних підрозділів, а також інших об'єктів, які належать до інших форм державної власності, якщо вони мають особливо важливе значення для забезпечення комунально-побутових і соціально-культурних потреб населення даної території, функціонування місцевого господарства.
Порядок передачі, купівлі, продажу, а також перелік державного майна, яке безоплатно передається до складу власності адміністративно-територіальних одиниць різного рівня, порядок розгляду спорів, що при цьому виникають, визначаються відповідно Верховною Радою СРСР, Верховними Радами союзних і автономних республік.
Стаття 11. Взаємовідносини органів місцевого самоврядування з підприємствами
Господарські відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами (об'єднаннями), організаціями та установами, які не перебувають у комунальній власності, будуються на податковій і договірній основі.
Стаття 12. Планування соціально-економічного розвитку території
Місцева Рада народних депутатів самостійно розробляє і затверджує плани соціально-економічного розвитку території у межах наявних повноважень, виходячи з матеріально-фінансових ресурсів, максимального залучення місцевих ресурсів та резервів виробництва, інтересів охорони навколишнього середовища.
Стаття 13. Матеріально-технічне забезпечення і товарообмін між територіями
1. Матеріально-технічне забезпечення органів місцевого самоврядування та об'єктів місцевого господарства здійснюється в умовах повної економічної самостійності учасників господарської діяльності на основі прямих договорів, що укладаються між ними, а також шляхом оптової, роздрібної торгівлі у встановленому порядку.
При централізованому розподілі матеріальні ресурси, необхідні для соціально-економічного розвитку території, обслуговування населення, будівництва, охорони навколишнього середовища, задоволення інших місцевих потреб, виділяються місцевим Радам народних депутатів відповідними органами союзних і автономних республік.
2. Товарообмін між територіями здійснюється в умовах відкритості територіальних ринків. Місцеві Ради народних депутатів не мають права запроваджувати обмеження на ввіз та вивіз продукції і товарів за межі відповідної території.
Стаття 14. Участь у зовнішньоекономічних зв'язках
1. Місцеві Ради народних депутатів організовують зовнішньоекономічні зв'язки, беруть у них участь на принципах валютної самоокупності відповідно до законів Союзу РСР, союзних і автономних республік.
Місцеві Ради народних депутатів сприяють розширенню зовнішньоекономічних зв'язків підприємств (об'єднань), організацій та установ, розміщених на їхній території, розвиткові експортної бази і збільшенню виробництва продукції (робіт, послуг).
2. Місцеві Ради народних депутатів і створювані ними органів мають право:
укладати договори із зарубіжними партнерами на реалізацію і придбання продукції за рахунок наявних валютних коштів або на іншій основі;
створювати спільні підприємства для випуску товарів народного споживання і надання послуг населенню, брати участь у створенні спільних із зарубіжними партнерами наукових, культурних, туристських, фізкультурно-оздоровчих центрів, інших організацій у питаннях економічного і науково-технічного співробітництва, зв'язаних із забезпеченням соцільної і виробничої сфер сучасним устаткуванням, засобами механізації для житлово-комунального, міського господарства, підприємств для переробки сільськогосподарської продукції, розвитком їхньої матеріальної бази;
організовувати прикордонну і прибережну торгівлю.
РОЗДІЛ III. ФІНАНСОВА ОСНОВА МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
Стаття 15. Фінансові ресурси
Фінансові ресурси місцевого самоврядування складаються з бюджетних і позабюджетних коштів місцевих Рад народних депутатів, а також коштів інших органів територіального самоврядування.
Стаття 16. Місцевий бюджет
1. Місцеві Ради народних депутатів самостійно розробляють, затверджують і виконують бюджети відповідних територій в інтересах населення. Втручання вищестоящих органів у процес розроблення, затвердження і виконання місцевих бюджетів не допускається.

................
Перейти до повного тексту