- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
від 31 березня 2003 р. N 182-р Київ |
Про затвердження Концепції перебудови системи державних субсидій, що надаються галузям національної економіки
Затвердити Концепцію перебудови системи державних субсидій, що надаються галузям національної економіки (додається).
Прем'єр-міністр України | В.ЯНУКОВИЧ |
ЗАТВЕРДЖЕНО
розпорядженням Кабінету Міністрів України
від 31 березня 2003 р. N 182-р
КОНЦЕПЦІЯ
перебудови системи державних субсидій, що надаються галузям національної економіки
I. Загальні положення
Підтримка та стимулювання конкурентоспроможності пріоритетних галузей національної економіки займає важливе місце у забезпеченні сталого економічного розвитку держави.
Сьогодні в світі діють певні правила підтримки галузей економіки (окремо для промисловості та сільського господарства), визначені відповідними багатосторонніми торговельними угодами Світової організації торгівлі (далі - СОТ), зокрема
Угодою про субсидії і компенсаційні заходи,
Угодою про сільське господарство та іншими. Ці правила розроблені з метою запобігання заходам підтримки, які спотворюють конкуренцію та міжнародну торгівлю. Такі заходи, як правило, заборонені угодами СОТ або підпадають під зобов'язання про зменшення їх застосування.
Ця Концепція є базовим документом для підготовки пропозицій стосовно внесення необхідних змін до законодавства з питання надання державних субсидій галузям економіки та окремим суб'єктам господарювання.
Метою Концепції є визначення загальних принципів надання та використання державних субсидій, які запобігатимуть спотворенню конкуренції і сприятимуть ефективному розвитку національної економіки.
Надаючи або використовуючи державні субсидії, органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, суб'єкти господарювання повинні:
визначати мету, обсяги і строки надання (отримання) державних субсидій;
забезпечувати об'єктивність критеріїв та умов, які визначають право на отримання державних субсидій у відповідному розмірі;
враховувати ефективність використання державних фінансових та інших ресурсів;
сприяти розвитку конкуренції та не вчиняти будь-яких дій, які можуть мати негативний вплив на конкуренцію;
забезпечувати контроль за використанням державних субсидій;
інформувати громадськість про надання державних субсидій.
Принципами державної політики у сфері надання державних субсидій є забезпечення їх цільового використання, гласність, захист конкуренції, обмеженість у часі, ефективне використання державних ресурсів, захист прав суб'єктів господарювання та споживачів.
У цій Концепції терміни використовуються у такому значенні:
1) субсидія - фінансова або інша підтримка державними органами виробництва, переробки, продажу, транспортування, експорту, споживання відповідного товару, в результаті чого суб'єкт господарювання отримує пільги (прибутки), тобто коли державні органи:
здійснюють пряму передачу грошей (у формі дарування, дотації, позики, участі в акціонерному капіталі тощо), потенційну пряму передачу грошей або зобов'язань (гарантій);
відмовляються від справляння податків з доходів, які, як правило, підлягають справлянню, або не стягують їх (у разі встановлення податкових пільг, відстрочення сплати податку тощо);
забезпечують суб'єктів господарювання майном (у тому числі товарами) чи послугами, крім призначених для створення загальної інфраструктури, або закуповують товари чи послуги;
здійснюють платежі або доручають приватній установі виконувати одну чи більше зазначених у цьому пункті функцій.
2) субсидія легітимна - така, що не дає підстав для застосування компенсаційних заходів;
3) субсидія нелегітимна - така, що дає підстави для застосування компенсаційних заходів;
4) прямі податки - податки на заробітну плату, прибутки, нерухомість, а також податки на прибутки, отримані у вигляді відсотків, у тому числі податки на доходи від користування позиками, орендної плати, роялті та всіх інших видів прибутків;
5) непрямі податки - податки на продаж, з обігу, на додану вартість, на продаж цінних паперів, на переказ коштів за кордон, на дарування і успадкування, на передачу власності, на матеріально-технічні запаси та обладнання, на монопольне право та привілеї, а також акцизи, гербові збори, прикордонні збори та всі інші податки (збори), крім прямих податків і податків з імпорту;
6) кумулятивні непрямі податки - багатоступеневі податки, які справляються лише за відсутності механізму подальшого кредитування податку у разі, коли майно (в тому числі товари) або послуги, які є об'єктом оподаткування на одній стадії виробництва, використовуються на його наступних стадіях.
II. Легітимні та нелегітимні субсидії
Для поділу субсидій на легітимні та нелегітимні використовується критерій специфічності.
Субсидія є специфічною, якщо її надання обмежується колом певних підприємств, галуззю або групою галузей промисловості, визначеною територією.
Субсидія не є специфічною за умови автоматичного права на її отримання, дотримання об'єктивних економічних критеріїв та умов, запровадження або зміни загального порядку застосовуваних ставок податків.
Об'єктивні економічні критерії або умови - нейтральні критерії або умови, відповідно до яких не надається перевага певним підприємствам за рахунок інших і які є економічно доцільними та однотипними у застосуванні (зокрема щодо кількості робітників, розмірів підприємства тощо).
У разі коли надання специфічних субсидій спричиняє несприятливі наслідки для економіки інших держав, ці держави мають підстави для вжиття відповідних заходів.
Несприятливими наслідками можуть бути:
серйозна шкода, заподіяна економіці іншої держави;
зменшення переваг, отриманих іншими державами, від зниження Україною ставок ввізного мита у рамках зобов'язань України при вступі до СОТ.
Серйозна шкода існує тоді, коли:
загальний обсяг субсидування перевищує 5 відсотків вартості товару;
субсидії призначено для покриття виробничих збитків певної галузі виробництва, крім збитків, що виникли внаслідок стихійного лиха;
субсидії призначено для покриття виробничих збитків підприємства, крім збитків, що виникли внаслідок стихійного лиха, та вжиття одноразових заходів для того, щоб мати час для розроблення довгострокових рішень та уникнути загострення соціальних проблем;
проводиться пряме списання заборгованості перед державою або надаються кошти для покриття такої заборгованості.
Легітимними субсидіями вважаються субсидії, які:
1) не є специфічними;
2) надаються суб'єктам господарювання, вищим навчальним закладам чи науково-дослідним установам для проведення науково-дослідної діяльності на договірній основі з суб'єктами підприємницької діяльності за умови, що така субсидія обмежується виключно:
витратами на заробітну плату персоналу (дослідників, техніків та інших осіб, які займаються виключно дослідною діяльністю);
витратами на придбання інструменту, обладнання, а також на плату за користування землею та будівлями, що використовуються виключно у дослідній діяльності;
витратами на консультаційні послуги, а також на послуги, що використовуються виключно в дослідній діяльності, включаючи дослідження, патенти тощо;
додатковими накладними витратами безпосередньо на проведення дослідної діяльності;
експлуатаційними витратами, зокрема на придбання матеріалів, сировини, іншими подібними витратами на проведення дослідної діяльності;
3) надаються за певними критеріями відповідно до загальної програми регіонального розвитку тим регіонам, які перебувають у невигідному та/або несприятливому становищі у межах території держави;
4) надаються для прискореної адаптації наявних потужностей до нових вимог щодо охорони навколишнього природного середовища за умови, що субсидія є одноразовим заходом і не перевищує 20 відсотків витрат, пов'язаних з адаптацією.
III. Заборонені субсидії
Заборонені субсидії - експортні субсидії, надання яких обумовлено показниками експорту або використанням переважно вітчизняних товарів.
прямі субсидії, що надаються підприємству або галузі залежно від результативності експортної операції;
реалізація програм, які передбачають надання фінансової або іншої винагороди у разі здійснення експортної операції;
пільгові (за ставками, базою обчислення, механізмом справляння тощо) порівняно з перевезеннями на внутрішньому ринку транспортні або фрахтові тарифи для експортних поставок;
безпосередня або опосередкована поставка державним органом у межах здійснюваних ним програм імпортних або національних товарів (послуг) для використання у процесі виробництва товарів, що експортуються, на умовах, більш сприятливих порівняно з умовами поставки подібних або безпосередньо конкуруючих товарів (послуг) для виробництва товарів, призначених для продажу на внутрішньому ринку, якщо такі умови є більш вигідними порівняно з комерційно доступними на світовому ринку для їх експортерів;
установлення звільнень чи винятків щодо сплати або відстрочення сплати прямих податків, а також сплати внесків до фондів соціального страхування, що сплачуються або повинні сплачуватися виробниками, експортерами чи імпортерами у разі здійснення експортної операції;
установлення у разі виробництва та поставки товарів на експорт звільнень чи винятків щодо сплати або повернення сплачених сум непрямих податків, які справляються у разі виробництва та реалізації подібних товарів на внутрішньому ринку;
зменшення ставок або повернення сплачених сум податків з імпорту матеріально-технічних ресурсів, що споживаються у процесі виробництва товарів, які експортуються (включаючи звичайні втрати), якщо це зменшення або повернення перевищує те, що надається під час імпортування матеріально-технічних ресурсів, що використовуються у процесі виробництва товарів для реалізації на внутрішньому ринку;
установлення звільнень чи винятків щодо сплати або відстрочення сплати кумулятивних непрямих податків, які справляються на попередній стадії з майна (у тому числі з товарів) і послуг, використаних у процесі виробництва товарів, що експортуються, на суми, які перевищують подібні суми у разі звільнення від сплати подібних кумулятивних непрямих податків, якими оподатковуються на попередній стадії майно (у тому числі товари) і послуги, використані у процесі виробництва подібних товарів, у разі виробництва та реалізації таких товарів на внутрішньому ринку;
................Перейти до повного тексту