- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про Рекомендації парламентських слухань "Про стан і перспективи розвитку вищої освіти в Україні"
( Відомості Верховної Ради (ВВР), 2004, N 38, ст.479 )
Верховна Рада України
постановляє:
1. Схвалити Рекомендації парламентських слухань "Про стан і перспективи розвитку вищої освіти в Україні" (далі - Рекомендації парламентських слухань), що додаються.
2. Кабінету Міністрів України до 1 грудня 2004 року інформувати Верховну Раду України про стан реалізації Рекомендацій парламентських слухань, схвалених цією Постановою.
3. Видавництву Верховної Ради України в установленому порядку підготувати та видати збірник матеріалів за результатами парламентських слухань "Про стан і перспективи розвитку вищої освіти в Україні". Управлінню справами Апарату Верховної Ради України профінансувати в установленому порядку витрати, пов'язані з виданням зазначеного збірника.
4. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань науки і освіти.
Голова Верховної Ради України | В.ЛИТВИН |
м. Київ, 4 червня 2004 року N 1755-IV |
Схвалено
Постановою Верховної Ради України
від 4 червня 2004 року N 1755-IV
РЕКОМЕНДАЦІЇ
парламентських слухань "Про стан і перспективи розвитку вищої освіти в Україні"
Учасники парламентських слухань, які відбулися 13 травня 2004 року, відзначають, що:
вирішення пріоритетних завдань інноваційного соціально-економічного розвитку країни неможливе без опори на освіченість суспільства;
глобальні динамічні зміни в суспільно-економічному розвитку зумовлюють стратегічні завдання і визначають головні напрями оновлення і розвитку вищої освіти в Україні, підвищення її якості і приведення у відповідність із структурою потреб ринку праці;
вища школа робить значний внесок у формування економіки і розвиток громадянського демократичного суспільства;
саме вища освіта забезпечує відтворення та розвиток інноваційного потенціалу економіки і демократичного суспільства.
Учасники парламентських слухань вважають, що після прийняття законів України
"Про освіту",
"Про вищу освіту",
"Про наукову і науково-технічну діяльність" в Україні вживаються заходи щодо поліпшення забезпечення гарантованих
Конституцією України прав громадян на здобуття вищої освіти, вдосконалення мережі вищих навчальних закладів, посилення їх автономії, підвищення якості освіти та демократизації навчального процесу. Зростає рівень державних витрат на освіту - кожну п'яту гривню було спрямовано на її розвиток.
З урахуванням державних і регіональних потреб поліпшено структуру і збільшено обсяги підготовки фахівців, розширено доступ до здобуття вищої освіти інвалідів. Чисельність студентів у розрахунку на 10 тисяч населення зросла до 512. Спостерігається стійка тенденція до збільшення кількості студентів, які навчаються українською мовою.
Розробляються та впроваджуються нове покоління стандартів вищої освіти, сучасні освітні технології, кредитно-модульна система організації навчального процесу. Уже сьогодні в Україні навчається 27 тисяч студентів із 110 країн світу, що сприяє підвищенню престижу України та збільшенню надходження коштів. Уживаються заходи щодо активізації наукових досліджень, інтеграції науки з виробництвом.
Разом з тим учасники парламентських слухань зазначають, що вища школа ще не стала дієвим чинником утвердження моделі інноваційного соціально-економічного розвитку України.
Украй незадовільним є державне фінансування вищої освіти, яке всупереч положенням статті
61 Закону України
"Про освіту" становить лише 4,5 відсотка від валового внутрішнього продукту (ВВП) і стримує її інноваційний розвиток. Застаріле обладнання становить понад 70 відсотків. Невиправдано низькою залишається заробітна плата педагогічних і науково-педагогічних працівників, яка ледве перевищує прожитковий мінімум. Не виконуються вимоги статей
3 та
4 Закону України
"Про вищу освіту" щодо доступності вищої освіти, статті 64 - щодо співвідношення кількості студентів, які навчаються за рахунок видатків Державного бюджету України, на десять тисяч населення, статті 12 - щодо розроблення державних стандартів вищої освіти. Стрімко зростає плата за навчання, відбувається різке розшарування студентства.
Не відповідає вимогам медичне обслуговування й організація харчування у вищих навчальних закладах. У незадовільному стані перебувають гуртожитки, спортивні та культурні споруди. Існують значні проблеми з організацією виховної роботи. Серед студентської молоді поширені пияцтво та наркоманія. Лише кожний шостий студент займається фізичною культурою та спортом.
Стримуючим фактором розвитку вищої школи є відсутність науково обгрунтованих критеріїв матеріально-технічного та фінансового забезпечення. Наявність великої кількості філій, малопотужних за освітнім і науковим потенціалом вищих навчальних закладів, підпорядкованість їх більше ніж двадцяти міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади негативно впливає на якість освітньої діяльності.
Не виконуються вимоги статті
57 Закону України
"Про освіту" щодо соціально-економічних гарантій педагогічним і науково-педагогічним працівникам та їх заохочень, що призводить до їхнього зубожіння та ставить під загрозу подальший розвиток вищої освіти. Мізерна заробітна плата викладачів, відсутність належного матеріально-технічного забезпечення їхньої діяльності провокує у вищих навчальних закладах хабарництво та інші негативні явища.
Щорічно призупиняється дія положень статті
64 Закону України
"Про вищу освіту" щодо визначення розмірів бюджетних призначень на підготовку фахівців з вищою освітою за напрямами і спеціальностями відповідних освітньо-кваліфікаційних рівнів та науково-педагогічних і наукових кадрів вищої кваліфікації. Ігноруються положення статті
63 Закону України
"Про вищу освіту" щодо самостійного розпорядження власними доходами вищими навчальними закладами. Спостерігається різке старіння професорсько-викладацького корпусу, знижується рівень підготовки фахівців вищої кваліфікації в аспірантурі і докторантурі.
Не упорядкована взаємодія сфери праці і сфери освіти. Недостатньо уваги приділяють вирішенню цієї проблеми Міністерство економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерство праці та соціальної політики України, Міністерство аграрної політики України, Міністерство промислової політики України та інші. Не визначено реальні потреби загальнодержавного та регіональних ринків праці. Майже половина вищих навчальних закладів не проводить науково-дослідні та дослідно-конструкторські розробки. Кількість державних програм, в яких задіяні вищі навчальні заклади, становить лише 19 відсотків.
Обмежуються права вищих навчальних закладів на здійснення фінансово-господарської діяльності, що не дозволяє залучати додаткові джерела фінансування для збільшення заробітної плати працівникам, закупівлі техніки, обладнання, літератури тощо, розміщувати тимчасово вільні кошти на депозитних рахунках.
З метою посилення ролі вищої школи в економічному й суспільному житті країни, здійснення більш системних і цілеспрямованих дій щодо реалізації державної політики у галузі вищої освіти та підвищення її якості учасники парламентських слухань р е к о м е н д у ю т ь:
1. Президентові України:
2) доручити Кабінету Міністрів України вжити заходів щодо:
передачі протягом 2004 року до сфери управління Міністерства освіти і науки України вищих навчальних закладів, які перебувають у підпорядкуванні інших центральних органів виконавчої влади;
забезпечення навчання за державним замовленням не менше як 2/3 від загальної кількості студентів, які навчаються у вищому навчальному закладі державної або комунальної форми власності;
підвищення не менше ніж удвічі заробітної плати працівникам вищої освіти та приведення її рівня у відповідність із положеннями статті
57 Закону України
"Про освіту";
виділення вищим навчальним закладам відповідно до статті
61 Закону України
"Про освіту" у повному обсязі коштів на оплату витрат за електроенергію, тепло, комунальні послуги, погашення боргів за попередні роки, а також на придбання навчально-лабораторного обладнання;
2. Верховній Раді України:
звільнення підприємств, організацій та установ від нарахування внесків на обов'язкове державне соціальне страхування на заробітну плату працівників - випускників вищих навчальних закладів, які працюють за фахом, протягом перших трьох років їхньої праці;
пільгового оподаткування суб'єктів господарювання, які надають бази для проходження практики студентами вищих навчальних закладів;
звільнення від оподаткування передачі матеріально-технічних ресурсів з балансів суб'єктів господарювання на баланси вищих навчальних закладів;
4) прискорити розгляд пропозицій щодо змін до законів України
"Про освіту",
"Про вищу освіту" та проекту Закону України про державне регулювання діяльності у сфері трансферу технологій";
5) рекомендувати комітетам Верховної Ради України з питань науки і освіти, з питань бюджету, з питань фінансів і банківської діяльності, з питань аграрної політики та земельних відносин, з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки підготувати до розгляду у Верховній Раді України пропозиції, внесені Кабінетом Міністрів України до законодавчих актів України, що регулюють фінансово-економічні відносини у галузі вищої освіти;
6) забезпечити розгляд законодавчих пропозиції щодо питань, пов'язаних із Болонським процесом;
7) забезпечити постійні зустрічі народних депутатів України, обраних як в одномандатних виборчих округах, так і у багатомандатному загальнодержавному виборчому окрузі за виборчими списками кандидатів у депутати від політичних партій, виборчих блоків політичних партій, із педагогічною та науково-педагогічною громадськістю, постійними комісіями з питань освіти і науки Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських рад.
3. Кабінету Міністрів України:
2) при опрацюванні проекту Державного бюджету України на 2005 рік передбачити ріст заробітної плати педагогічних і науково-педагогічних працівників не менш як удвічі, погашення боргів, які виникли через невиконання статті
57 Закону України
"Про освіту".
Забезпечити, починаючи з 2005 року, виконання в повному обсязі положень статті
57 Закону України
"Про освіту" щодо встановлення середніх посадових окладів (ставок заробітної плати) науково-педагогічним працівникам вищих навчальних закладів третього та четвертого рівнів акредитації на рівні подвійної середньої заробітної плати працівників промисловості;
3) підготувати та внести на розгляд Верховної Ради України проекти законів України про Державну програму розвитку освіти в Україні на 2005-2012 роки, про освіту дорослих (освіту впродовж життя), про стимулювання участі роботодавців у підготовці, перепідготовці кадрів, у освітніх і наукових програмах та проектах;
4) запропонувати зміни до статей
87-
90,
100 Бюджетного кодексу України щодо фінансового забезпечення створення індустрії технічних засобів навчання і оснащення ними вищих навчальних закладів. Вивчити питання про внесення змін до статті
5 Закону України
"Про податок на додану вартість" щодо звільнення від оподаткування випуску технічних засобів навчання;
5) внести законодавчі пропозиції щодо звільнення від податку на прибуток студентів за виконану ними роботу під час навчання;
6) підготувати та внести на розгляд Верховної Ради України зміни до законодавчих актів України, що регулюють фінансово-економічні відносини в системі вищої освіти щодо:
забезпечення доступності та безоплатності вищої освіти на конкурсній основі;
вдосконалення методики оплати за навчання;
розширення автономії вищих навчальних закладів, створення умов для удосконалення механізмів фінансування, розподілу доходів вищих навчальних закладів та розширення їх прав у самостійному веденні економічної діяльності, зокрема надання права керівникам вищих навчальних закладів третього та четвертого рівнів акредитації державної і комунальної форм власності затвердження і коригування протягом бюджетного року кошторисів бюджетних установ у зв'язку із зміною обсягів доходів і видатків, а також надання права місцевим органам виконавчої влади здійснювати фінансування вищих навчальних закладів з місцевих бюджетів;
................Перейти до повного тексту