1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Програма


Програма діяльності Кабінету Міністрів України
Програму діяльності Кабінету Міністрів України розроблено відповідно до Конституції України ( 254к/96-ВР ). В її основу покладено положення Послання Президента України до Верховної Ради України "Україна: поступ у XXI століття. Стратегія економічного і соціального розвитку на 2000-2004 роки" ( 276а/2000 ), Стратегії ( 615/98 ) та Програми інтеграції України до Європейського Союзу, Послання Президента України до Верховної Ради України "Концептуальні засади стратегії економічного і соціального розвитку України на 2002-2011 роки "Європейський вибір" ( n0001100-02 ), Послання Президента України до Верховної Ради України "Про внутрішнє і зовнішнє становище України у 2001 році" ( n0002100-02 ).
Програма містить комплекс заходів, здійснення яких дасть змогу закріпити позитивні результати попередніх років у демократичних та ринкових перетвореннях, забезпечити подальший розвиток суспільства та держави.
ВСТУП
Нашою стратегічною метою є досягнення Україною європейського рівня економічного і соціального розвитку та демократії шляхом проведення реформ та організації продуктивної праці.
За підтримки громадськості необхідно закріпити позитивні досягнення у сфері державотворення та демократії, економічних і соціальних відносин та забезпечити їх подальший розвиток.
Усвідомлюючи складність завдань в умовах активізації процесів світової глобалізації та конкуренції, наші дії повинні бути адекватними проблемам розвитку і спрямовані на підвищення добробуту людей, зміцнення економічних та політичних позицій української держави у світовому економічному просторі та міжнародних відносинах.
Для досягнення національних інтересів буде забезпечено з дотриманням норм міжнародного права плідне співробітництво з країнами-партнерами, міждержавними об'єднаннями та союзами.
Виходячи із завдань національної безпеки і оборони та поточного стану соціально-економічного розвитку країни і зовнішньоекономічних відносин, а також набутого досвіду проведення реформ зусилля Уряду спрямовуватимуться на:
удосконалення системи державного управління;
підвищення добробуту українського народу, подолання бідності та розшарування населення за рівнем доходів;
створення належних умов для духовного, культурного і освітнього розвитку громадян та поліпшення їх здоров'я;
захист материнства та дитинства, зміцнення сім'ї;
розвиток ринку праці, соціального захисту та забезпечення його адресності, проведення пенсійної реформи;
посилення контролю за умовами праці з метою запобігання виникненню нещасних випадків та травматизму на виробництві;
захист прав власності та розвиток підприємництва, становлення середнього класу, створення умов для виведення економічної діяльності з "тіні";
забезпечення захисту прав і свобод людини і громадянина, підтримку розвитку громадських організацій і соціального партнерства, посилення законності та правопорядку, патріотичне виховання громадян;
розвиток інформаційного простору та демократизацію засобів масової інформації;
підвищення конкурентоспроможності економіки на основі інноваційної моделі розвитку;
розв'язання проблем структурної та технологічної відсталості, ресурсозатратності економіки, забезпечення екологічної рівноваги, запобігання техногенним катастрофам;
проведення ефективної амортизаційної політики, прискорення процесу оновлення основних фондів;
продовження приватизації державного майна, удосконалення конкурентної політики, підвищення ефективності реального сектору економіки на засадах усебічного стимулювання приватної ініціативи;
розширення внутрішнього та зовнішнього ринку для збуту товарів українського виробництва;
диверсифікацію джерел постачання та збільшення власного видобутку енергоносіїв;
реформування житлово-комунальної сфери, підвищення якості її послуг;
розвиток конкурентного фінансового сектору економіки, підвищення капіталізації банківської системи і здешевлення кредитних ресурсів, оздоровлення державних та корпоративних фінансів, зниження податкового тиску, розширення податкової бази і кола платників податків;
зменшення диференціації у виробничому та соціальному розвитку регіонів;
зміцнення обороноздатності держави та посилення цивільного контролю у цій сфері.
Програма охоплює основні напрями діяльності Уряду. У ній відображено значну частину положень програм політичних партій та блоків, представлених у Верховній Раді України. Завдання та механізми реалізації Програми визначаються у відповідних законопроектах та програмних документах, наведених у додатках 2 і 3.
Запорукою успішного виконання Програми буде плідна співпраця Уряду з Верховною Радою України, місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, громадськістю.
I. ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ
З метою поглиблення соціально-економічних та політичних перетворень в Україні Кабінетом Міністрів сформовано перелік найбільш важливих законопроектів економічного і соціального спрямування для розгляду та прийняття Верховною Радою. Для забезпечення конструктивної співпраці законодавчої та виконавчої гілок влади передбачається:
- продовжити та удосконалити практику погодження позицій Уряду і депутатських фракцій (груп) Верховної Ради з актуальних проблем законодавчого процесу, проведення політичних консультацій на засіданнях Консультативної ради з питань співробітництва Кабінету Міністрів України і Верховної Ради України;
- утворювати супровідні групи у складі народних депутатів України, представників центральних і місцевих органів виконавчої влади, Адміністрації Президента України та Секретаріату Верховної Ради з метою підготовки законопроектів для розгляду Верховною Радою;
- впровадити систематичні зустрічі членів Уряду з депутатськими фракціями (групами);
- забезпечити широке залучення депутатських фракцій (груп), профільних комітетів Верховної Ради до спільної підготовки і розгляду Урядом проблемних питань;
- запрошувати народних депутатів України на засідання колегій центральних органів виконавчої влади, робочі наради з проблемних питань.
У напрямі продовження адміністративної реформи визначаються такі ключові завдання:
удосконалення нормативно-правової бази з питань діяльності органів виконавчої влади;
запровадження стратегічного планування діяльності органів виконавчої влади;
удосконалення механізму розподілу повноважень між центральними і місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування;
розвиток системи державної служби і вдосконалення механізму її кадрового забезпечення;
підвищення рівня публічності урядової політики, прозорості процедури підготовки та прийняття урядових рішень.
Головні дії Уряду, спрямовані на виконання ключових завдань:
2002 рік
- сприяння прийняттю та впровадженню законів з питань адміністративної реформи;
- удосконалення нормативно-правової бази для забезпечення функціонування інституту державних секретарів;
- удосконалення порядку проходження державної служби та служби в органах місцевого самоврядування.
2003-2004 роки
- делегування повноважень від центральних до місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування; нормативно-правове забезпечення подальшого розвитку місцевого самоврядування; встановлення переліку мінімально необхідних державних і громадських послуг, що надаватимуться населенню місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування;
- визначення організаційних та нормативно-правових засад для запровадження стратегічного планування діяльності органів виконавчої влади;
- запровадження процедур забезпечення прозорості прийняття урядових рішень шляхом залучення громадськості до підготовки та аналізу виконання рішень, а також регулярного інформування населення про діяльність органів державної влади;
- виконання завдань, визначених Стратегією реформування системи державної служби в Україні ( 599/2000 ) та Комплексною програмою підготовки державних службовців ( 1212/2000 ).
Очікувані результати:
- становлення України як демократичної правової держави;
- посилення дієздатності Уряду та системи органів виконавчої влади;
- активізація роботи міністерств, інших центральних органів виконавчої влади з вирішення питань формування політики з одночасним зміцненням місцевих органів виконавчої влади, їх спроможності самостійно вирішувати більшість питань регіонального рівня;
- підвищення ролі міністра як політичного діяча та члена Кабінету Міністрів; ефективне функціонування інституту державних секретарів як фактора стабільної роботи апарату міністерств;
- планування діяльності органів виконавчої влади на основі ефективного використання ресурсів, у першу чергу фінансових, відповідно до визначених цілей і пріоритетів; проведення оцінки результативності діяльності міністерств, інших центральних органів виконавчої влади;
- забезпечення громадської підтримки реалізації державної політики завдяки більш повному урахуванню інтересів суспільних груп при підготовці урядових рішень;
- становлення професіональної, політично нейтральної і авторитетної державної служби, спроможної забезпечувати результативну та стабільну діяльність органів виконавчої влади.
II. ПРІОРИТЕТИ ТА ОСНОВНІ НАПРЯМИ ЗДІЙСНЕННЯ
ВНУТРІШНЬОЇ ТА ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ПОЛІТИКИ
ДЕРЖАВИ У 2002-2004 РОКАХ
1. ВНУТРІШНЯ ПОЛІТИКА
Пріоритети:
- становлення середнього класу, динамічне підвищення якості життя населення, розв'язання проблеми бідності;
- створення макроекономічних умов для стійкого розвитку національної економіки;
- впровадження інноваційної моделі розвитку;
- спрямування структурних зрушень в економіці на ефективне функціонування реального сектору;
- посилення ролі регіонів у забезпеченні економічного зростання та їх відповідальності за розв'язання соціальних проблем;
- зміцнення обороноздатності держави;
- захист прав і свобод людини і громадянина, зміцнення законності та правопорядку.
1.1. Становлення середнього класу, динамічне
підвищення якості життя населення, розв'язання
проблеми бідності
1.1.1. Ринок праці
Реалізація державної політики в цій сфері забезпечить стабілізацію ринку праці, підвищення ефективності зайнятості населення та створення умов для її зростання, досягнення балансу між попитом і пропонуванням робочої сили, вдосконалення механізмів регулювання ринку праці, надійний соціальний захист незайнятого населення.
Ключові завдання Уряду:
створення єдиної системи зайнятості; зростання продуктивної зайнятості; посилення соціального захисту безробітних; розвиток і зміцнення соціального партнерства.
Головні дії Уряду, спрямовані на виконання ключових завдань:
2002 рік
- визначення загальної потреби в робочих місцях та забезпечення їх робочою силою відповідної професійно-кваліфікаційної якості. Збереження робочих місць, які ефективно функціонують, і створення нових робочих місць, працевлаштування на вільні та новостворені робочі місця близько 800 тис. незайнятого населення, залучення до громадських робіт не менш як 300 тис. незайнятого населення;
- підвищення мінімального розміру допомоги по безробіттю до рівня не нижче ніж 16 відсотків прожиткового мінімуму;
- запровадження єдиної статистичної звітності щодо стану ринку праці для державної служби зайнятості та приватних агентств з працевлаштування громадян:
- проведення роз'яснювальної роботи серед громадян щодо залежності розміру пенсії від розміру внесків, сплачених з офіційної заробітної плати.
2003-2004 роки
- створення умов для ефективної співпраці державної служби зайнятості та приватних агентств з працевлаштування щодо здійснення державної політики організації ринку праці;
- розгортання ефективних програм зайнятості населення, спрямованих на підтримку та розвиток самозайнятості населення, малого підприємництва;
- створення нових робочих місць шляхом розвитку малого та середнього бізнесу;
- вдосконалення механізмів працевлаштування найменш конкурентоспроможних на ринку праці категорій населення, зокрема осіб з обмеженими фізичними можливостями, молоді, випускників навчальних закладів, жінок, які мають неповнолітніх дітей;
- розширення сфер застосування соціального партнерства, залучення соціальних партнерів до здійснення функцій контролю.
Очікувані результати:
- послаблення напруги на ринку праці, поліпшення балансу попиту і пропонування робочої сили;
- підвищення рівня соціальної захищеності безробітних;
- посилення конкурентоспроможності робочої сили, створення нових робочих місць;
- більш ефективне використання трудових ресурсів;
- легалізація нерегламентованої діяльності;
- забезпечення реалізації соціально-трудових прав громадян України, які працюють за кордоном.
1.1.2. Грошові доходи та заробітна плата
Кабінет Міністрів спрямовуватиме зусилля на підвищення добробуту населення, подолання бідності, збільшення частки оплати праці в структурі доходів та ВВП, відновлення відтворювальної функції заробітної плати, посилення державних соціальних гарантій.
Ключові завдання:
ліквідація заборгованості з виплати заробітної плати та соціальних виплат, недопущення її виникнення в подальшому;
динамічне зростання реальних грошових доходів населення;
випереджаюче зростання реальної заробітної плати порівняно з ВВП;
зменшення розшарування населення за рівнем доходів;
активізація процесів легалізації незареєстрованих доходів населення, у тому числі прихованої заробітної плати.
Головні дії Уряду, спрямовані на виконання ключових завдань:
2002 рік
- захист купівельної спроможності населення від впливу інфляції, вдосконалення механізму індексації грошових доходів населення;
- упорядкування системи оплати праці в бюджетній сфері та органах державного управління;
- підвищення розміру допомоги найбільш незахищеним категоріям населення;
- здійснення невідкладних заходів щодо недопущення отримання працівниками заробітної плати нижчої від її мінімального розміру;
- посилення контролю за достовірністю даних про доходи та витрати фізичних осіб;
- забезпечення виконання завдань і здійснення заходів, передбачених першим етапом реалізації Стратегії подолання бідності ( 637/2001 ).
2003-2004 роки
- запровадження починаючи з 2003 року нового обов'язкового для всіх секторів економіки соціального стандарту - мінімальної погодинної заробітної плати;
- поступове наближення розміру мінімальної заробітної плати та інших державних соціальних гарантій до рівня прожиткового мінімуму;
- збільшення грошової складової у доходах сільськогосподарських працівників;
- впровадження стимулюючої системи оподаткування доходів громадян;
- зменшення нарахувань на фонд оплати праці;
- звільнення від оподаткування частини доходів, що спрямовується на персоніфіковані рахунки громадян як за добровільним, так і обов'язковим державним пенсійним страхуванням;
- продовження компенсації знецінених грошових заощаджень громадян;
- підвищення рівня доходів населення від власності, підприємницької діяльності, зокрема від здачі в оренду земельних часток (паїв);
- здійснення комплексу заходів, розроблених на виконання другого етапу реалізації Стратегії подолання бідності ( 637/2001 ).
Очікувані результати:
- усунення диспропорцій у рівнях оплати праці працівників однакової кваліфікації при виконанні рівнозначної за складністю та функціональними ознаками роботи;
- забезпечення середньорічних темпів зростання реальної заробітної плати на рівні 11,8 відсотка;
- підвищення рівня забезпечення державних соціальних гарантій;
- зменшення рівня "тіньових" доходів населення;
- зниження рівня бідності.
1.1.3. Соціальний захист та пенсійна реформа
Дії Уряду спрямовуватимуться на створення фінансово надійної системи соціального страхування шляхом вдосконалення механізму сплати страхових внесків роботодавцями та найманими працівниками, на впровадження трирівневої пенсійної системи, підтримку соціально вразливих верств населення.
Ключові завдання Уряду:
створення фінансово стабільної системи загальнообов'язкового державного соціального страхування;
проведення пенсійної реформи;
вдосконалення системи надання адресної державної соціальної допомоги та створення дієвої системи надання соціальних послуг.
Головні дії Уряду, спрямовані на виконання ключових завдань:
2002 рік:
- реформування діючої солідарної системи пенсійного забезпечення та створення нормативно-правової бази для впровадження системи пенсійного страхування;
- збільшення середнього розміру пенсій не менш як на 12 відсотків;
- завершення передачі органам Пенсійного фонду в регіонах функцій призначення трудових пенсій;
- запровадження персоніфікованого обліку осіб, яким надаються установлені законодавством пільги.
2003-2004 роки
- створення економічних передумов та інформаційно-технічної бази для запровадження обов'язкової накопичувальної системи пенсійного забезпечення;
- створення системи державного регулювання і контролю у сфері пенсійного страхування;
- створення ефективної системи зберігання та управління пенсійними активами;
- перерозподіл страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та обов'язкові збори до Пенсійного фонду між роботодавцями та найманими працівниками;
- поступова заміна пільг і субсидій, що надаються відповідно до актів законодавства, адресною грошовою соціальною допомогою;
- створення мережі регіональних центрів професійної реабілітації інвалідів;
- реабілітація, навчання та працевлаштування осіб з обмеженими фізичними можливостями;
- залучення неприбуткових організацій та волонтерів до надання соціальних послуг.
Очікувані результати:
- забезпечення збалансованості та фінансової стабільності пенсійної системи;
- створення передумов для запровадження загальнообов'язкового державного пенсійного страхування та недержавного пенсійного страхування;
- забезпечення адресності надання пільг;
- зростання заінтересованості у формуванні фондів соціального страхування з боку найманих працівників.
1.1.4. Здоров'я населення
У сфері охорони здоров'я Уряд концентруватиме свої зусилля на запобіганні захворюваності, пропаганді здорового способу життя, підвищенні рівня технічного оснащення закладів охорони здоров'я та якості медичної допомоги, що повинне сприяти покращанню здоров'я громадян та продовженню тривалості їх життя.
Ключовим завданням Уряду є забезпечення покращання стану здоров'я громадян і продовження тривалості їх життя.
Головні дії Уряду, спрямовані на виконання ключового завдання:
2002-2004 роки
- подальший розвиток нормативно-правової бази в сфері охорони здоров'я та її гармонізація із законодавством ЄС;
- збільшення бюджетних асигнувань на охорону здоров'я з одночасним забезпеченням їх ефективного використання;
- реформування первинної медичної допомоги на засадах сімейної медицини, передусім в сільській місцевості;
- розширення доступності та збільшення обсягів спеціалізованої медичної допомоги шляхом виконання державних цільових програм, спрямованих на лікування хвороб, що потребують дорогих медичних технологій;
- здійснення комплексу заходів щодо запобігання виникненню інфекційних захворювань, насамперед соціально небезпечних - ВІЛ-інфекції/СНІДу та туберкульозу;
- пріоритетне забезпечення у фінансуванні охорони материнства та дитинства;
- розвиток вітчизняного виробництва медичного устаткування, підвищення якості та збільшення питомої ваги вітчизняних лікарських засобів;
- активна пропаганда здорового способу життя.
Очікувані результати:
- підвищення якості та розширення доступності медичної допомоги;
- стабілізація епідемічної ситуації, у тому числі з ВІЛ-інфекції/СНІДу та туберкульозу;
- зниження рівня смертності дітей першого року життя (не більше ніж 11 на тис. народжених живими) та материнської смертності (не більше ніж 22 на 100 тис. породіль);
- збільшення чисельності населення, яке веде здоровий спосіб життя.
1.1.5. Освіта
Дії Уряду будуть спрямовані на підвищення освітнього рівня населення та зміцнення інтелектуального потенціалу країни. Необхідною складовою розвитку освіти повинне стати впровадження сучасних інформаційних технологій та комп'ютеризація навчальних закладів. Підготовка фахівців проводитиметься з урахуванням необхідності високотехнологічного розвитку країни та потреб ринку праці.
Ключовим завданням Уряду є забезпечення рівних можливостей у здобутті якісної освіти.
Головні дії Уряду, спрямовані на виконання ключового завдання:
2002-2004 роки
- розроблення та впровадження державних стандартів загальної середньої освіти та підготовки педагогічних кадрів;
- впровадження механізмів адресної підтримки учнів та студентів з числа дітей-сиріт та інвалідів, молодих студентських сімей;
- вдосконалення механізмів пільгового кредитування молоді для здобуття вищої освіти;
- створення умов для задоволення освітніх потреб населення;
- збільшення бюджетних асигнувань на освіту з одночасним забезпеченням їх ефективного використання;
- збільшення видатків з бюджету на забезпечення підручниками учнів загальноосвітніх шкіл;
- запровадження системи неперервної освіти із забезпеченням зв'язку між загальною середньою, професійно-технічною та вищою освітою, оптимізацією системи перепідготовки та підвищення кваліфікації, підготовкою інтегрованих навчальних планів та програм;
- забезпечення широкого доступу населення до освітніх ресурсів за допомогою сучасних інформаційних технологій та телекомунікаційних мереж.
Очікувані результати:
- підвищення якості послуг, що надаються в сфері освіти;
- підвищення доступності вищої освіти для малозабезпечених верств населення;
- запровадження нових вимог (стандартів) освіти, які відповідають рівню провідних країн;
- збалансування попиту і пропонування на ринку праці за професіями.
1.1.6. Житлова політика та житлово-комунальне
господарство
Реалізація державної політики в сфері житлового будівництва та житлово-комунального господарства буде спрямована на створення умов для зростання обсягів спорудження житла, розвитку та подальшого реформування житлово-комунального господарства. Особлива увага приділятиметься запровадженню іпотечного кредитування та будівництву житла населенням шляхом довгострокового пільгового кредитування. Будуть зроблені реальні кроки в напрямі розвитку конкуренції у сфері надання житлово-комунальних послуг, підвищення їх якості та зниження вартості.
Ключові завдання Уряду:
створення умов для забезпечення населення житлом;
здійснення виваженої цінової політики у сфері надання житлово-комунальних послуг;
підвищення якості житлово-комунальних послуг і комфортності житла.
Головні дії Уряду, спрямовані на виконання ключових завдань:
2002-2004 роки
- виконання Програми реформування житлово-комунального господарства ( 139-2002-п );
- виконання програм будівництва (реконструкції) житла для молодих сімей та індивідуального житлового будівництва на селі (програма "Власний дім");
- удосконалення фінансово-економічного механізму
функціонування підприємств житлово-комунального господарства,
впровадження механізму обслуговування і утримання житла та надання
житлово-комунальних послуг тільки на конкурсній основі;
- завершення формування нормативно-методичної бази для визначення економічно обґрунтованих тарифів на житлово-комунальні послуги, посилення керованості процесом перегляду тарифів;
- забезпечення житлом громадян, які потребують соціального захисту;
- оптимізація вартості житлово-комунальних послуг шляхом зменшення втрат і витрат енергоресурсів, широке впровадження приладів обліку.
Очікувані результати:
- поліпшення житлових умов громадян, підвищення рівня забезпеченості житлом;
- стабілізація цін і тарифів на житлово-комунальні послуги;
- модернізація об'єктів житлово-комунального господарства, впровадження енергозберігаючих технологій відповідно до затверджених галузевих і місцевих програм.
1.1.7. Культура
Уряд працюватиме над підвищенням ролі культури у розбудові громадянського суспільства, збереженням базових елементів інфраструктури і творчого потенціалу, історико-культурної спадщини, розширенням доступу населення до культурного надбання, розвитком вітчизняного книговидання, театру, бібліотечної та музейної справи, образотворчого мистецтва, художньої народної творчості.
Ключовим завданням Уряду є зростання духовно-інтелектуального потенціалу суспільства.
Головні дії Уряду, спрямовані на виконання ключового завдання:
2002-2004 роки
- сприяння діяльності національних творчих спілок, їх місцевих осередків;
- підтримка відомих мистецьких колективів;
- розвиток народної творчості;
- збереження та відтворення історико-архітектурного середовища;
- розвиток та впорядкування мережі культурно-просвітницьких закладів, зокрема у сільській місцевості;
- стимулювання розвитку та підтримка національного книговидання, матеріально-технічної бази видавничо-поліграфічного комплексу, створення всеукраїнської мережі книжкової торгівлі;
- забезпечення подальшого розвитку культур національних меншин.
Очікувані результати:
- задоволення культурних потреб населення;
- поліпшення умов творчої діяльності.
1.1.8. Інформаційна політика
У сфері інформаційної політики зусилля Уряду спрямовуватимуться на розвиток і захист національного інформаційного простору, розвиток інформаційних послуг з метою розширення доступу громадян України до інформаційних потоків, підвищення міжнародного іміджу держави.
Ключовим завданням Уряду є забезпечення конституційних прав громадян на інформацію та свободу слова, створення умов для входження України у світовий інформаційний простір.
Головні дії Уряду, спрямовані на виконання ключового завдання:
2002-2004 роки:
- впровадження Концепції національної інформаційної політики;
- розвиток національного інформаційного простору;
- вдосконалення економічного механізму та фінансового забезпечення діяльності друкованих та електронних засобів масової інформації;
- технічне переоснащення систем загальнодержавного та регіонального телерадіомовлення;
- створення всесвітньої служби супутникового іномовлення "Україна і світ";
- започаткування мовлення загальнонаціонального телевізійного каналу "Культура";
- захист суспільної моралі від негативного впливу низькопробної відеопродукції;
- формування і реалізація державної програми "Журналіст".
Очікувані результати:
- розширення можливостей оперативного і достовірного інформування населення про події в країні та світі;
- поліпшення якості вітчизняних телерадіопрограм;
- утвердження позитивного міжнародного іміджу України через входження у світовий інформаційний простір;
- підвищення ролі вітчизняних засобів масової інформації у вирішенні завдань соціально-економічного розвитку держави.
1.1.9. Інформатизація суспільства
Основною метою державної політики у розбудові інформаційного суспільства є створення умов для підвищення рівня інформаційного забезпечення особи та суспільства; використання інформаційно-телекомунікаційних технологій для розвитку освіти, охорони здоров'я, науки, культури та інших сфер суспільного життя, діяльності суб'єктів господарювання, розвитку інформаційної інфраструктури.
Ключові завдання Уряду:
- формування та здійснення державної політики з активної розбудови інформаційного суспільства;
- розвиток і вдосконалення системи гарантування інформаційного суверенітету та інформаційної безпеки держави, запобігання злочинам у сфері інформаційних технологій;
- розбудова інформаційного суспільства шляхом розвитку інформаційних технологій та інфраструктури телекомунікацій, доступу до національних інформаційних ресурсів та ресурсів глобальних комп'ютерних мереж, завершення формування його інституціональної та організаційної основи.
Головні дії Уряду, спрямовані на виконання ключових завдань:
2002 рік
- прийняття та реалізація нормативно-правових актів у сфері інформаційних технологій та телекомунікацій;
- залучення науково-технічного та виробничого потенціалу, бюджетного фінансування і приватних інвестицій для впровадження інформаційних технологій та розвитку телекомунікацій;
- забезпечення виконання галузевих та регіональних проектів інформатизації лише у межах Національної програми інформатизації, достатнього фінансування та першочергової реалізації найактуальніших з них;
- створення та впровадження першої черги електронної інформаційної системи "Електронний Уряд України", включаючи єдиний веб-портал органів державної влади;
- розроблення і виконання державних програм розвитку українського сегмента мережі Інтернет та телекомунікацій, інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів та комп'ютеризації сільських шкіл.
2003-2004 роки
- створення та впровадження інтегрованої
інформаційно-аналітичної системи органів державної влади для
підвищення оперативності інформаційної взаємодії між ними;
- розширення спектру і вдосконалення засобів та методів оприлюднення у мережі Інтернет об'єктивної соціально-політичної, економічної, освітньої, правової, науково-технічної та інших видів інформації про Україну;
- розроблення та виконання державних програм розвитку комп'ютерної індустрії та програмного забезпечення, українського сегмента мережі Інтернет та телекомунікацій, формування національних інформаційних ресурсів, локалізації програмного забезпечення;
- впровадження системи електронного документообігу із застосуванням електронного цифрового підпису.
Очікувані результати:
- завершення формування нормативно-правової бази інформатизації;
- забезпечення доступу громадян до інформації органів виконавчої влади;
- удосконалення інформаційної взаємодії органів виконавчої влади, підвищення рівня управління.
1.1.10. Розвиток туристичної та
рекреаційно-курортної сфери
Зусилля Уряду будуть зосереджені на розвитку внутрішнього та іноземного (в'їзного) туризму, створенні комплексних туристичних центрів з урахуванням ефективного використання їх природного та культурно-історичного потенціалу, модернізації інфраструктури галузі. Особлива увага приділятиметься організації дитячого та молодіжного туризму. Здійснюватимуться заходи з метою покращання привабливості України як туристичної держави.
Ключові завдання Уряду:
розширення доступу населення до якісного відпочинку;
створення конкурентоспроможного на міжнародному ринку національного туристичного продукту.
Головні дії Уряду, спрямовані на виконання ключових завдань:
2002 рік
- удосконалення нормативно-правової бази з питань розвитку туристичної та рекреаційно-курортної сфери;
- розроблення та виконання планів комплексного розвитку туристичних центрів і курортополісів;
- облаштування приміських рекреаційних зон та розвиток сільського зеленого туризму;
- розроблення програми облаштування транспортних коридорів туристичною інфраструктурою.
2003-2004 роки
- виконання комплексної програми залучення іноземних туристів "Запрошуємо в Україну", спрощення процедури в'їзду туристів;
- інвентаризація об'єктів туристичної сфери, розроблення та затвердження стандартів і впровадження ефективної системи категоризації та обов'язкової сертифікації закладів розміщення, пунктів сервісу та харчування туристів;
- створення умов для залучення інвестицій та модернізації об'єктів туристичної сфери.
Очікувані результати:
- зміцнення потенціалу внутрішнього туристичного ринку;
- створення умов для масового відпочинку населення та збільшення зайнятості громадян у туристичній сфері на 15 відсотків;
- забезпечення розвитку автотуризму;
- збільшення обсягів дитячого та молодіжного туризму на 30 відсотків;
- підвищення ефективності використання інфраструктури, збільшення обсягів інвестицій в галузь на 50 відсотків.
1.1.11. Державна політика стосовно дітей,
сім'ї та молоді
У сфері державної політики стосовно дітей, сім'ї та молоді Уряд працюватиме над поліпшенням соціального захисту неповнолітніх, сприянням соціальному становленню та розвитку молоді, утвердженням рівних прав і можливостей жінок і чоловіків.
Ключові завдання Уряду:
створення умов для всебічного та гармонійного розвитку людини;
забезпечення захисту материнства та дитинства;
проведення реформ, спрямованих на стабілізацію демографічної ситуації.
Головні дії Уряду, спрямовані на виконання ключових завдань:
2002-2004 роки
- розроблення та впровадження нормативно-правових актів з метою соціального захисту дітей, сім'ї та молоді;
- розроблення та здійснення заходів щодо поліпшення демографічної ситуації, заохочення народжуваності;
- підтримка сімей з дітьми шляхом збільшення розмірів одноразової допомоги при народженні дитини залежно від черговості народження, збільшення розміру допомоги на період відпустки по догляду за дитиною до трьох років;
- розроблення державної програми підтримки молодих сімей;
- запобігання бездоглядності, безпритульності дітей; підтримка дітей з особливими потребами через розвиток мережі притулків для неповнолітніх, центрів соціально-психологічної реабілітації неповнолітніх, дитячих будинків сімейного типу, прийомних сімей;
- використання рекреаційних закладів для оздоровлення, відпочинку, змістовного дозвілля дітей та шкільної молоді; сприяння розвитку та вихованню дітей і шкільної молоді у закладах позашкільної роботи;
- поліпшення правових та соціально-економічних умов для самореалізації молодих громадян, їх соціального становлення і розвитку;
- підтримка підприємницької діяльності молоді шляхом розвитку мережі молодіжних бізнес-центрів та бізнес-інкубаторів.
Очікувані результати:
- поліпшення демографічної ситуації;
- підвищення ролі та авторитету сім'ї, збереження здоров'я населення;
- розвиток здібностей і таланту дітей, забезпечення зайнятості дітей в позашкільний час, запобігання правопорушенням у дитячому середовищі;
- виховання почуття патріотизму, гармонізація відносин
поколінь.
1.1.12. Фізична культура і спорт
У сфері фізичної культури та спорту зусилля Уряду будуть спрямовані на розвиток масового спорту, підвищення ефективності системи фізичного виховання різних груп населення, розвиток спорту вищих досягнень і підтримку Олімпійського та Параолімпійського руху.
Ключові завдання Уряду:
створення умов для занять фізичною культурою та спортом;
забезпечення високого рівня спортивної презентації України у світі.
Головні дії Уряду, спрямовані на виконання ключових завдань:
2002-2004 роки
- удосконалення нормативно-правового та програмно-методичного забезпечення розвитку фізичної культури та спорту;
- розроблення та затвердження державних соціальних стандартів фізкультурно-оздоровчої та спортивної роботи для задоволення потреб населення;
- створення мережі центрів фізичного здоров'я населення "Спорт для всіх";
- забезпечення належної підготовки спортсменів України для успішного виступу на чемпіонатах Європи, світу, літніх Олімпійських та Параолімпійських іграх 2004 року;
Очікувані результати:
- покращання стану фізкультурно-оздоровчої роботи, в тому числі у навчально-виховній, виробничій та соціально-побутовій сфері;
- збільшення кількості фізкультурно-спортивних закладів та споруд, зокрема в сільській місцевості;
- підвищення якості та доступності послуг у сфері фізичної культури та спорту;
- зміцнення міжнародного авторитету України.
1.1.13. Охорона навколишнього природного
середовища
Зусилля Уряду спрямовуватимуться на забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України.
Ключові завдання Уряду:
забезпечення екологічного збалансованого розвитку;
зниження рівня забруднення довкілля, поетапне досягнення екологічної рівноваги, розвиток і впровадження економічних механізмів природокористування та природоохоронної діяльності.
Головні дії Уряду, спрямовані на виконання ключових завдань:
2002 рік
- удосконалення нормативно-правової бази функціонування системи державного регулювання у сфері охорони довкілля; поліпшення стану інформованості та сприяння участі громадськості у процесі прийняття рішень з питань охорони довкілля;
- розвиток і впровадження економічних механізмів природокористування, надання фінансової підтримки природоохоронній діяльності;
- виконання програм охорони та відтворення водних ресурсів;
- відновлення робіт з охорони земель; запровадження екологічних обмежень на використання земель із застосуванням санкцій за екологічно небезпечне землекористування;
- активізація робіт з пошуку корисних копалин, розвідки та підготовки до експлуатації їх родовищ.
2003-2004 роки
- подальше удосконалення нормативно-правової бази та її гармонізація із законодавством ЄС;
- впровадження інтегрованого підходу до розв'язання природоохоронних проблем;
- створення національної екологічної мережі як складової частини Всеєвропейської екологічної мережі.
Очікувані результати:
- стабілізація та покращання стану довкілля;
- оптимізація державної системи регулювання у сфері охорони довкілля, активізація участі громадськості у цих процесах;
- концентрація фінансових ресурсів та підвищення ефективності їх використання для проведення природоохоронних заходів;
- екологічне оздоровлення водних об'єктів;
- консервування малопродуктивних і деградованих сільськогосподарських угідь, відновлення земель;
- забезпечення приросту запасів корисних копалин.
1.1.14. Природна та техногенна безпека, подолання
наслідків Чорнобильської катастрофи, охорона праці
Уряд спрямовуватиме зусилля на запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та забезпечення захисту населення і територій від їх наслідків, підвищення ефективності функціонування єдиної державної системи органів з питань запобігання і реагування на надзвичайні ситуації природного та техногенного характеру, підвищення рівня безпеки на виробництві, створення безпечних і здорових умов праці, забезпечення соціального захисту потерпілих на виробництві. Велика увага приділятиметься забезпеченню соціального, медичного та радіологічного захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, реабілітації територій, що зазнали радіоактивного забруднення, зміцненню бар'єрів радіаційної безпеки.
Ключові завдання Уряду:
зміщення основних акцентів на запобігання виникненню надзвичайних ситуацій природного та техногенного характеру, ефективну ліквідацію їх наслідків;
зниження ризиків виникнення і пом'якшення наслідків надзвичайних ситуацій;
мінімізація наслідків Чорнобильської катастрофи;
соціальний захист постраждалого населення;
посилення державного нагляду за безпечним веденням робіт, запобігання виробничому травматизму;
належний соціальний захист потерпілих на виробництві.
Головні дії Уряду, спрямовані на виконання ключових завдань:
2002 рік
- виконання загальнодержавних і регіональних цільових програм протидії підтопленню територій ґрунтовими водами, зсувам, катастрофічним паводкам тощо, насамперед у Закарпатській, Львівській, Івано-Франківській, Чернівецькій, Одеській, Дніпропетровській областях та Автономній Республіці Крим;
- створення матеріально-технічного резерву на всіх рівнях;
- продовження роботи із створення Урядової інформаційно-аналітичної системи з питань надзвичайних ситуацій;
- удосконалення системи державного управління охороною праці та державного нагляду за охороною праці, створення системи оцінки безпеки промислових виробництв;
- удосконалення нормативно-правової бази для продовження виконання заходів з мінімізації наслідків Чорнобильської катастрофи у 2002-2005 роках та у період до 2010 року;
- організація лікування, оздоровлення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, будівництво та придбання житла для постраждалих осіб.
2003-2004 роки
- створення спеціалізованих страхових фондів для ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій та підвищення цивільної відповідальності суб'єктів господарювання за шкоду, яку може бути заподіяно внаслідок аварії на об'єктах підвищеної небезпеки, розроблення нових механізмів впливу на зниження рівня техногенного навантаження об'єктів підвищеної небезпеки, насамперед шляхом удосконалення дозвільної діяльності з обов'язковим страхуванням техногенних ризиків;
- перетворення військ Цивільної оборони у Державну службу цивільного захисту Міністерства з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи;
- ведення страхового фонду документації України та Державного реєстру потенційно небезпечних об'єктів;
- удосконалення нормативно-правової бази з питань охорони праці та соціального захисту потерпілих на виробництві;
- посилення державного нагляду за безпечним веденням робіт, удосконалення нормативно-правової бази та створення системи оцінки безпеки промислових виробництв;
- запровадження диференційованих страхових тарифів на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання залежно від ступеня ризику виникнення нещасних випадків, професійних захворювань, стану охорони праці;
- проведення класифікації об'єктів зберігання радіоактивних відходів і отруйних речовин за рівнем небезпеки, розроблення системи захисту цих об'єктів від впливу зовнішніх факторів;
- удосконалення системи радіаційного моніторингу та контролю якості продуктів харчування, що виробляються на радіоактивно забруднених територіях;
- повне погашення заборгованості із соціальних виплат громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, що утворилась за останні роки;
- реабілітація території зони відчуження, забезпечення безпечної експлуатації об'єкта "Укриття" та перетворення його в екологічно безпечну систему, продовження робіт, пов'язаних з будівництвом комплексу переробки, зберігання та захоронення радіоактивних відходів "Вектор";
- виконання Програми комплексного соціально-економічного розвитку територій, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок аварій на Чорнобильській АЕС, та місць компактного переселення громадян на 2003-2005 роки та на період до 2010 року.
Очікувані результати:
- запровадження системи державного регулювання у сфері природної та техногенної безпеки;
- комплексне розв'язання проблем цивільного захисту населення;
- удосконалення нормативно-правової бази функціонування єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації природного та техногенного характеру, а також з питань подолання наслідків Чорнобильської катастрофи;
- запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, забезпечення гарантованого рівня безпеки людини, суспільства та навколишнього середовища;
- зниження ризиків виникнення нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві;
- забезпечення економічної заінтересованості суб'єктів господарської діяльності у створенні безпечних і нешкідливих умов праці;
- належний соціальний захист працівників, які постраждали від нещасних випадків на виробництві і професійних захворювань;
- запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, пов'язаних з радіаційною небезпекою;
- посилення соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
- відновлення виробничої та соціальної інфраструктури забруднених територій, розвиток продуктивних сил на цих територіях, поліпшення умов проживання постраждалих.
1.2. Створення макроекономічних умов для стійкого розвитку національної економіки
1.2.1. Грошово-кредитна політика
Уряд підтримуватиме грошово-кредитну політику Національного банку, спрямовану на розширення монетизації економіки, здешевлення кредитних ресурсів, збереження динаміки обмінного курсу, яка забезпечуватиме фінансову стабільність. Водночас разом з Національним банком вживатимуться заходи щодо поліпшення фінансового стану суб'єктів господарювання.
Ключові завдання Уряду:
задоволення потреб реального сектору економіки в кредитних ресурсах;
забезпечення цінової стабільності;
протидія легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом.
Головні дії Уряду, спрямовані на виконання ключових завдань:
2002-2004 роки
- поступове зниження рівня інфляції з метою забезпечення передбачуваності фінансової політики, посилення економічної активності;
- подальша лібералізація валютного ринку;
- накопичення золотовалютних резервів для забезпечення протидії негативному впливу кризових явищ на зовнішніх фінансових ринках;
- розвиток небанківських фінансових інститутів та запровадження стандартів нагляду за діяльністю суб'єктів ринку фінансових послуг;
- запровадження єдиної інтегрованої бази даних банківського нагляду;
- створення єдиної інформаційної системи обліку позичальників;
- запровадження Національної системи масових електронних платежів у сфері торгівлі та послуг;
- створення ефективної системи протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, відповідно до міжнародних стандартів.
Очікувані результати:
- збільшення обсягів спрямування кредитних ресурсів у реальний сектор економіки, підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств та активізація ділової активності;
- створення конкуренції на ринку фінансових послуг, забезпечення доступності кредитних ресурсів для малого бізнесу;
- забезпечення економічно обґрунтованого валютного курсу;
- зниження інфляційних очікувань суб'єктів господарювання і населення;
- запобігання тіньовим потокам капіталу, насамперед одержаного злочинним шляхом.
1.2.2. Податково-бюджетна політика
Для оптимізації розподілу фінансових ресурсів між державним та недержавним секторами економіки Уряд вживатиме заходів щодо зниження рівня податкового навантаження з одночасним розширенням бази оподаткування та посиленням соціальної спрямованості бюджетів усіх рівнів.
Ключові завдання Уряду:
забезпечення збалансованості та посилення соціальної спрямованості державного бюджету;
зниження податкового тиску та поліпшення адміністрування податків;
забезпечення прозорості міжбюджетних відносин.
Головні дії Уряду, спрямовані на виконання ключових завдань:
2002 рік
- упорядкування кількості державних програм на основі їх відповідності пріоритетам соціально-економічної політики, оцінки ефективності їх виконання та можливостей фінансового забезпечення;
- скасування економічно невиправданих податкових пільг; удосконалення механізму справляння податку на додану вартість та скорочення заборгованості з відшкодування цього податку з бюджету; зниження ставок оподаткування доходів фізичних осіб; удосконалення механізмів справляння податку на прибуток та акцизного збору;
- прийняття на 2003 рік державного бюджету з дефіцитом, що не перевищуватиме 0,5 відсотка ВВП;
- дотримання мораторію на ініціювання законопроектів щодо надання податкових пільг;
- завершення реформування бухгалтерського обліку із застосуванням міжнародних стандартів фінансової звітності та спрощення податкової та статистичної звітності;
- сприяння прийняттю Податкового кодексу з поетапним введенням його в дію у 2003 році.
2003-2004 роки
- ліквідація заборгованості з відшкодування податку на додану вартість з бюджету;
- внесення законодавчих пропозицій щодо перегляду положень законодавчих актів, які передбачають конкретний рівень бюджетних видатків у відсотках до ВВП, не забезпечених бюджетними асигнуваннями;
- вдосконалення порядку закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти;
- впровадження механізму координації закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти;
- створення міжвідомчої інформаційної системи обміну даними про реєстрацію підприємств і організацій України, суб'єктів підприємницької діяльності, юридичних осіб - платників податків.
Очікувані результати:
- концентрація бюджетних ресурсів за пріоритетними напрямами економічного і соціального розвитку, забезпечення реальності бюджету, прозорості міжбюджетних відносин;
- легалізація і збільшення доходів підприємств, громадян та бюджету, зростання купівельної спроможності населення, запровадження прозорого механізму відшкодування ПДВ, усунення диспропорцій між створюваною доданою вартістю та податковими зобов'язаннями;
- стабілізація рівня податкового навантаження на платників податків на рівні 20 відсотків ВВП, скорочення податкової заборгованості суб'єктів господарювання до 3 відсотків ВВП, зменшення рівня тінізації економіки;

................
Перейти до повного тексту