1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ, ЗАЙНЯТОСТІ ТА ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
РІШЕННЯ
15.11.2017
протокол № 81
Про формування прожиткового мінімуму на 2018 рік і кореляцію його розміру з фактичними споживчими цінами
В порядку реалізації контрольної функції Комітету, відповідно до статей 14 і 24 Закону України "Про комітети Верховної Ради України" , заслухавши та обговоривши інформацію народних депутатів України, органів державної влади та соціальних партнерів щодо формування прожиткового мінімуму на 2018 рік і кореляції його розміру з фактичними споживчими цінами, Комітет зазначає наступне.
Правова основа для встановлення, затвердження та застосування прожиткового мінімуму в Україні базується на положеннях ратифікованих міжнародних актів: Європейської соціальної хартії (переглянутої), Конвенціях МОП про основні цілі та норми соціальної політики № 117, про мінімальні норми соціального забезпечення № 102, приписах Конституції України, а також на нормах законів України "Про прожитковий мінімум" і "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії", згідно з якими прожитковий мінімум є вартісною величиною достатнього для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження його здоров'я набору продуктів харчування, мінімального набору непродовольчих товарів та мінімального набору послуг, необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості.
Відповідно до статті 4 Закону України "Про прожитковий мінімум" прожитковий мінімум встановлюється Кабінетом Міністрів України після проведення на принципах соціального партнерства науково-громадської експертизи сформованих наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів і послуг та затверджується Верховною Радою України в законі про Державний бюджет України на відповідний рік.
У 2015 році проведено чергову науково-громадську експертизу наборів та схвалено їх новий склад, а 11 жовтня 2016 року вперше за останні шістнадцять років постановою Кабінету Міністрів України № 780 оновлені набори продуктів харчування, непродовольчих товарів та послуг для основних соціальних і демографічних груп населення було затверджено.
Також відповідно до пункту 3 вищевказаної урядової постанови спільним наказом Міністерства соціальної політики України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України та Державної служби статистики України від 3 лютого 2017 року № 178/147/31 затверджено Методику визначення прожиткового мінімуму.
Подані Кабінетом Міністрів України у проекті Закону України "Про Державний бюджет України на 2018 рік" прогнозні розміри прожиткового мінімуму становлять:
на одну особу в розрахунку на місяць: з 1 січня - 1700 гривень, з 1 липня - 1777 гривень, з 1 грудня - 1853 гривні, а для основних соціальних і демографічних груп населення:
дітей віком до 6 років: з 1 січня - 1492 гривні, з 1 липня - 1559 гривень, з 1 грудня - 1626 гривень;
дітей віком від 6 до 18 років: з 1 січня - 1860 гривень, з 1 липня - 1944 гривні, з 1 грудня - 2027 гривень;
працездатних осіб: з 1 січня - 1762 гривні, з 1 липня - 1841 гривня, з 1 грудня - 1921 гривня;
осіб, які втратили працездатність: з 1 січня - 1373 гривні, з 1 липня -1435 гривень, з 1 грудня - 1497 гривень.
Відмітимо, що вказані прогнозні розміри прожиткового мінімуму на 2018 рік розраховані Міністерством соціальної політики України, виходячи з затверджених Законом України "Про Державний бюджет України на 2017 рік" розмірів прожиткового мінімуму у грудні 2017 року (на одну особу - 1700 грн., дітей віком до 6 років - 1492 грн., дітей віком від 6 до 18 років - 1860 грн., працездатних осіб - 1762 грн., осіб, які втратили працездатність - 1373 грн.) з урахуванням його підвищення темпами, що на 2 відсоткових пункти перевищують показник прогнозного індексу споживчих цін.
Разом з тим, слід звернути увагу, що формування розмірів прожиткового мінімуму на 2017 рік відбувалося з урахуванням прогнозного індексу споживчих цін (грудень до грудня попереднього року) на рівні 108,1 %. Проте, вже у травні 2017 року Кабінет Міністрів України погіршив прогноз інфляції у поточному році до рівня 111,2 % (тобто +3,1 %) (постанова від 31 травня 2017 р. № 385 "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 1 липня 2016 р. № 399").
Важливим чинником, що обумовив необхідність такого коригування, була зміна прогнозу динаміки цін на ключові товари і послуги у сфері українського виробництва та реалізації продовольчих товарів через відміну Кабінетом Міністрів України державного регулювання цін. За даними Державної служби статистики України, станом на 1 жовтня 2017 року ціни на споживчому ринку зросли з початку року вже на 10,2 %.
Проте, відповідного перерахунку прожиткового мінімуму у 2017 році проведено не було і змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2017 рік" не внесено, що свідчить про використання при розрахунку прожиткового мінімуму на 2018 рік завідомо заниженого показника базового державного соціального стандарту, що не враховує навіть поточний ріст цін на споживчі товари і послуги.
Так, за інформацією Міністерства соціальної політики України, обрахований на основі статистичних даних про рівень споживчих цін фактичний розмір прожиткового мінімуму у цінах вересня 2017 року в розрахунку на місяць на одну особу, а також для осіб, які відносяться до основних соціальних і демографічних груп населення, становить:
на одну особу - 2980,45 гривень (3418,95 гривень - з урахуванням суми обов'язкових платежів);
для дітей віком до 6 років - 2845,09 гривень;

................
Перейти до повного тексту