1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 10 липня 1998 р. N 1057
Київ
Про затвердження Концепції охорони та відтворення навколишнього природного середовища Азовського і Чорного морів
З метою забезпечення охорони та відтворення навколишнього природного середовища Азовського і Чорного морів Кабінет Міністрів України
постановляє:
Затвердити Концепцію охорони та відтворення навколишнього природного середовища Азовського і Чорного морів (додається).
Перший віце-прем'єр-міністр України А.ГОЛУБЧЕНКО
Інд. 33
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 10 липня 1998 р. N 1057
КОНЦЕПЦІЯ
охорони та відтворення навколишнього природного середовища Азовського і Чорного морів
1. Передумови розроблення Концепції
Ця Концепція спрямована на забезпечення виконання Конвенції про захист Чорного моря від забруднення (21 квітня 1992 р.), Міністерської декларації про захист Чорного моря (7 квітня 1993 р.) та Стратегічного плану дій щодо відтворення та захисту Чорного моря (31 жовтня 1996 р.).
На сьогодні екологічний стан Азовського і Чорного морів вкрай незадовільний. Обсяги скидання забруднюючих речовин тільки з території України щорічно досягають 340 - 390 тис. тонн. Рівень забруднення морської води в окремих акваторіях прибережної смуги перевищує гранично допустимі концентрації нафтопродуктів у 2 - 7 разів, фосфору та фенолів - відповідно у 10 і 5 разів, а також інших речовин. В осінній період значно знижується вміст розчиненого кисню в придонному шарі води у шельфовій зоні, що обумовлює загибель в його межах практично всіх видів тварин і рослин. За останні десять років внаслідок забруднення морів та привнесення нових видів рослин і тварин, небезпечних для місцевої флори та фауни, обсяги вилову риби в Азовському і Чорному морях зменшилися у 5 разів.
Першочерговими проблемами охорони та відтворення навколишнього природного середовища Азовського і Чорного морів є:
високий рівень забруднення вод морів, що призвело до евтрофікації та негативних функціональних і структурних змін у морських екосистемах;
загроза непоправної втрати біологічного різноманіття та біологічних ресурсів морів;
зниження якості морських рекреаційних ресурсів;
стрімке зменшення обсягів вилову риби і заготівлі морепродуктів;
руйнування морського берега та інтенсифікація негативних геологічних процесів.
2. Мета та засоби реалізації Концепції
Метою цієї Концепції є запобігання збільшенню антропогенного тиску на навколишнє природне середовище Азовського та Чорного морів, сприяння розвитку екологічно безпечних видів діяльності в Азово-Чорноморському регіоні, збереження і відтворення біологічного різноманіття та біологічних ресурсів морів до рівня, який сприятиме збалансованому розвитку приморських регіонів.
Об'єктом Концепції є навколишнє природне середовище Азовського і Чорного морів у межах внутрішніх морських вод, територіального моря, виключної (морської) економічної зони України та прибережної смуги морів. У цій Концепції термін "прибережна смуга морів" наводиться у визначенні Світового банку за редакцією проекту Європейського кодексу поводження щодо прибережних смуг морів від 14 жовтня 1997 року: прибережна смуга моря - це зона контакту суші з морем, включаючи природні комплекси як берега, так і прилеглої морської акваторії. Межі прибережної смуги морів довільні, відрізняються в різних країнах і найчастіше встановлюються із адміністративних міркувань, а також характеру проблем, які повинні там розв'язуватися.
Здійснення заходів з охорони навколишнього природного середовища Азовського і Чорного морів забезпечується:
а) правовими засобами. Передбачається удосконалення природоохоронного та природоресурсного законодавства, пов'язаного із збереженням навколишнього природного середовища морів. У зв'язку з цим необхідно внести зміни і доповнення до водного законодавства та законодавства про природно-заповідний фонд, Програми перспективного розвитку заповідної справи в Україні; розробити та прийняти закони про охорону вод морів і прибережну смугу морів, здійснення рибальства, а також визначити нормативно-правові засади розвитку аквакультури, встановити та забезпечити практичне застосування екологічних критеріїв оцінки впливу забруднення на навколишнє природне середовище Азовського і Чорного морів, їх прибережної смуги та на здоров'я населення; затвердити порядок рекреаційного використання прибережних об'єктів природно-заповідного фонду з дотриманням екологічно допустимого навантаження;
б) фінансовими засобами. Реалізація Концепції повинна проводитися за рахунок коштів підприємств, установ та організацій, що забруднюють Азовське і Чорне моря, Державного бюджету України (з урахуванням реальних можливостей держави), республіканського бюджету Автономної Республіки Крим, відповідних місцевих бюджетів, фондів та інших джерел;
в) організаційними засобами. Координація діяльності щодо реалізації Концепції здійснюватиметься спеціально уповноваженими органами в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів за участю інших заінтересованих центральних і місцевих органів виконавчої влади;
г) науково-методичними засобами. Для науково-методичного забезпечення охорони та відтворення навколишнього природного середовища Чорного і Азовського морів проводитимуться дослідження, спрямовані на прийняття ефективних рішень щодо зменшення рівня забруднення вод морів, збереження і відтворення біологічних ресурсів, захисту геологічного середовища морів;
д) інформаційно-освітніми засобами. З метою підвищення рівня екологічної освіти та поінформованості населення Азово-Чорноморського регіону щодо екологічного стану Азовського і Чорного морів передбачається розширити обсяг видання науково-популярної та іншої літератури, випуск науково-пізнавальних теле- і радіопрограм. Екологічні знання повинні стати обов'язковою кваліфікаційною вимогою для всіх посадових осіб, діяльність яких пов'язана з використанням природних ресурсів цих морів.
З урахуванням міжнародних зобов'язань України щодо охорони та відновлення навколишнього природного середовища Азовського і Чорного морів Концепцією визначається система заходів, які можуть бути здійснені до 2007 року (з урахуванням наявних організаційних та економічних можливостей).
3. Основні напрями діяльності в сфері охорони та відтворення навколишнього природного середовища Азовського і Чорного морів
Зменшення рівня забруднення морів та антропогенного навантаження на їх екосистеми і прибережні смуги
Річкове забруднення. З метою зменшення обсягу скидів забруднюючих речовин з річковим стоком необхідно:
узгодити заходи з охорони та відтворення навколишнього природного середовища Азовського і Чорного морів з Національною програмою екологічного оздоровлення басейну р. Дніпра та поліпшення якості питної води, іншими екологічними програмами;
активізувати роботу, спрямовану на посилення біомеліоративної ролі гирлових ділянок рік;
розробити і реалізувати міжрегіональні, регіональні та місцеві проекти оздоровлення малих річок, які впадають в Азовське і Чорне моря.
Атмосферне забруднення. Для зменшення негативного впливу фактору перенесення забруднюючих речовин атмосферним повітрям на навколишнє природне середовище морів слід:
провести оцінку впливу на екосистеми Азовського і Чорного морів та здоров'я населення прибережної смуги морів забруднюючих речовин внаслідок їх перенесення атмосферним повітрям;
провести інвентаризацію джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферу в прибережній смузі;
здійснити заходи з метою забезпечення дотримання нормативів викидів забруднюючих речовин в атмосферу від стаціонарних і пересувних джерел у прибережній смузі морів.
Скидання стічних вод. З метою зменшення негативного впливу на навколишнє природне середовище Азовського і Чорного морів від скидання стічних вод доцільно:
здійснити першочергові заходи щодо зменшення обсягу скидання стічних вод у найбільш забруднені ділянки прибережних вод;
здійснити науково обгрунтовану прогнозну оцінку обсягу надходження забруднюючих речовин до Азовського і Чорного морів;
створити систему державного контролю за кількісними та якісними характеристиками колекторно-дренажних вод і впливом гідромеліоративних систем на екологічний стан морської акваторії.
Для зменшення ризику забруднення морів під час транскордонного переміщення небезпечних речовин транспортними засобами та від судноплавства передбачається:
створити систему контролю за переміщенням небезпечних речовин через морські кордони України;
забезпечити приймання рідких і твердих відходів із суден у портах;
посилити контроль за технічним станом маломірного флоту.
З метою запобігання забрудненню морів відходами виробництва і споживання необхідно:
провести інвентаризацію несанкціонованих смітників і звалищ у межах прибережної захисної смуги Азовського і Чорного морів та вжити заходів до їх ліквідації;
удосконалити систему контролю за забрудненням акваторій морів відходами;
провести інвентаризацію джерел природного та техногенного радіаційного випромінювання в прибережній смузі морів;

................
Перейти до повного тексту