1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
НАКАЗ
25.12.2009 № 82
Про затвердження Положення про порядок здійснення Національною службою посередництва і примирення посередництва у запобіганні виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та сприянні їх своєчасному вирішенню
Відповідно до положень Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" та частини 5 пункту 3 Положення про Національну службу посередництва і примирення, затвердженого Указом Президента України від 17 листопада 1998 року № 1258, зі змінами, внесеними Указом Президента України від 11 квітня 2007 року № 291,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про порядок здійснення Національною службою посередництва і примирення посередництва у запобіганні виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та сприянні їх своєчасному вирішенню (додається).
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Національної служби посередництва і примирення від 17 листопада 2008 року № 129.
3. Керівникам структурних підрозділів Національної служби посередництва і примирення забезпечити дотримання норм Положення про порядок здійснення Національною службою посередництва і примирення посередництва у запобіганні виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та сприянні їх своєчасному вирішенню в процесі реалізації повноважень Національної служби посередництва і примирення, визначених Законом України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", Положенням про Національну службу посередництва і примирення, затвердженим Указом Президента України від 17 листопада 1998 року № 1258, зі змінами, внесеними Указом Президента України від 11 квітня 2007 року № 291.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова О. Окіс
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Національної служби
посередництва і примирення
25.12.2009 №82
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок здійснення Національною службою посередництва і примирення посередництва у запобіганні виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та сприянні їх своєчасному вирішенню
I. Загальні положення
1.1. Це Положення визначає правові та організаційні засади здійснення Національною службою посередництва і примирення (далі - НСПП) відповідно до Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" (далі - Закон) посередництва у запобіганні виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та сприянні їх своєчасному вирішенню.
1.2. Норми цього Положення базуються на праві сторін соціально-трудових відносин, центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, об'єднань профспілок і роботодавців на звернення до Національної служби посередництва і примирення про здійснення посередництва у запобіганні виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) і на обов'язку Національної служби посередництва і примирення здійснювати посередництво з метою стабілізації стану соціально-трудових відносин.
1.3. Основні терміни:
Посередницька діяльність - це діяльність щодо здійснення взаємодії між сторонами соціально-трудових відносин в питаннях налагодження діалогу між ними, формування і функціонування примирних органів (примирної комісії, примирної комісії за участю незалежного посередника, трудового арбітражу), вироблення узгодженого рішення, здатного задовольнити обидві сторони соціально-трудових відносин, реалізації рішень примирних органів з метою вирішення колективного трудового спору (конфлікту).
Незалежний посередник - це визначена за спільним вибором сторін колективного трудового спору (конфлікту) особа, яка сприяє встановленню взаємодії між сторонами, проведенню переговорів, бере участь у виробленні примирною комісією взаємоприйнятного рішення.
II. Здійснення посередництва у вирішенні розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин у процесі запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів)
2.1. З метою здійснення системи заходів запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) НСПП:
- здійснює прогнозування імовірності виникнення колективних трудових спорів;
- вивчає та узагальнює чинники дестабілізації стану соціально-трудових відносин;
- консультує сторони соціально-трудових відносин з питань шляхів стабілізації стану соціально-трудових відносин;
- організовує проведення узгоджувальних зустрічей сторін соціально-трудових відносин;
- направляє сторонам соціально-трудових відносин рекомендації щодо шляхів покращення стану соціально-трудових відносин;
- залучає до участі у вирішенні проблем, що призвели до дестабілізації стану соціально-трудових відносин, народних депутатів України, представників органів державної влади, місцевого самоврядування;
- консультує сторони соціально-трудових відносин з питань застосування чинних законодавчих і нормативно-правових актів.
2.2. За результатами прогнозування імовірності виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) НСПП:
- розробляє і здійснює на основі аналітично-прогнозного матеріалу комплекс заходів з метою сприяння поліпшенню трудових відносин та запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів);
- здійснює моніторинг виконання заходів НСПП;
- аналізує результативність здійснених заходів, коригує їх із врахуванням нових обставин.
2.3. НСПП здійснює вивчення та узагальнення чинників дестабілізації стану соціально-трудових відносин як основного фактора впливу на зміст вимог, досліджує характер їх вирішення та ступінь напруги соціально-трудових відносин.
2.4. НСПП здійснює вивчення об'єктивних та суб'єктивних причин дестабілізації стану соціально-трудових відносин в кожному окремому випадку з метою оперативного усунення причин, що сприяють загостренню стану соціально-трудових відносин, надання відповідних рекомендацій, здійснення комплексу заходів щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів).
2.5. При наданні рекомендацій щодо шляхів усунення чинників (з питань, визначених у статті 2 Закону, що викликали ускладнення стану соціально-трудових відносин з питань укладення або зміни колективного трудового договору (угоди) чи їх виконання, в рекомендаційній частині вказуються рекомендації з кожного спірного положення договору (угоди), а у вирішенні чинників про спонукання укласти договір (угоду) - посилання на відповідні норми чинного законодавства.
2.6. Рекомендації надсилаються сторонам соціально-трудових відносин, керівникам відповідних центральних або місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування разом із матеріалами, що стосуються врегулювання чинників дестабілізації соціально-трудових відносин.
2.7. Якщо серед чинників дестабілізації стану соціально-трудових відносин є питання, вирішення яких відповідно до законодавства віднесено до компетенції центральних або місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, НСПП надсилає свої рекомендації разом з відповідними матеріалами керівникам цих органів.
III. Здійснення посередництва в процесі формування і затвердження вимог найманих працівників, профспілки і при розгляді цих вимог власником або уповноваженим ним органом (представником)
3.1. За зверненням представницького органу найманих працівників, профспілки НСПП:
- надає консультаційну допомогу у формуванні вимог найманих працівників, профспілки, роз'яснює процедуру затвердження вимог;
- вивчає відповідність пропонованих вимог найманих працівників або профспілки положенням статті 2 Закону;
- вивчає повноваження власника або уповноваженого ним органу (представника) щодо виконання вимог найманих працівників, профспілки;
- надає рекомендації представницькому органу найманих працівників, профспілки щодо змісту вимог та щодо повноважень власника або уповноваженого ним органу (представника) у виконанні вимог.
3.2. У разі створення власником або уповноваженим ним органом (представником) перешкод представницькому органу найманих працівників, профспілки у формуванні і затвердженні вимог (ненадання місця для проведення зборів (конференції), перешкод у збиранні підписів найманих працівників тощо) НСПП надсилає рекомендації власнику або уповноваженому ним органу (представнику) щодо забезпечення ним необхідних умов для формування і затвердження вимог найманих працівників або профспілки.
3.3. У разі звернення власника або уповноваженого ним органу (представника), НСПП надає консультаційну допомогу в підготовці рішення власника або уповноваженого ним органу (представника) щодо розгляду вимог найманих працівників, профспілки або ж у надсиланні цих вимог власнику або відповідному керівному органу управління, який має право прийняти рішення. При цьому НСПП здійснює контроль за дотриманням всіх строків розгляду вимог, визначених статтею 5 Закону.
3.4. У разі необхідності НСПП сприяє проведенню переговорів представницького органу найманих працівників, профспілки і власника або уповноваженого ним органу представника щодо уточнення змісту вимог, термінів виконання, повноважень власника або уповноваженого ним органу (представника).
IV. Здійснення посередництва у формуванні примирних органів (примирної комісії, примирної комісії за участю незалежного посередника, трудового арбітражу)
4.1. Після проведення реєстрації вимог найманих працівників, профспілки і колективного трудового спору НСПП (її структурні підрозділи на місцях):
- надсилає сторонам колективного трудового спору рекомендації щодо утворення примирних органів і проведення примирних процедур;
- консультує сторони колективного трудового спору з питань вибору форми проведення примирних процедур та з питань повноважень примирних органів;
- сприяє узгодженню позицій сторін колективного трудового спору щодо: форм проведення примирних процедур з вирішення колективного трудового спору із врахуванням змісту вимог найманих працівників, профспілки, права сторін колективного трудового спору на самостійне визначення форм проведення примирних процедур; кількісного складу примирних органів (примирної комісії, трудового арбітражу); якісного складу примирної комісії з врахуванням змісту вимог найманих працівників або профспілки; термінів і місця проведення засідань примирних органів.
4.2. За зверненням однієї зі сторін колективного трудового спору НСПП сприяє прийняттю сторонами колективного трудового спору рішення про утворення примирних органів (примирної комісії, примирної комісії за участю незалежного посередника, трудового арбітражу), підписання сторонами колективного трудового спору угоди про утворення примирного органу, визначення часу і місця проведення засідань примирного органу.
4.3. За зверненням однієї зі сторін колективного трудового спору НСПП надає свої приміщення для проведення засідань примирних органів.
4.4. У разі необхідності НСПП організовує проведення переговорів представницького органу найманих працівників, профспілки і власника або уповноваженого ним органу (представника) щодо форми проведення примирних процедур, визначення примирного органу, часу і місця проведення засідань примирного органу.
4.5. У разі відмови однієї зі сторін колективного трудового спору від утворення примирного органу, НСПП попереджає її про порушення положень частин першої і другої статті 13 та частини другої статті 8 або частини другої статті 11 Закону та про відповідальність, передбачену статтею 29 Закону, і рекомендує утворити примирний орган, запропонований іншою стороною.
V. Здійснення посередництва в роботі примирної комісії
5.1. За пропозицією членів примирної комісії представник НСПП відкриває перше засідання примирної комісії і сприяє прийняттю членами комісії рішення про головування на засіданнях примирної комісії та ведення протоколів засідань примирної комісії.
5.2. Відповідно до частини першої статті 16 Закону НСПП на прохання сторін колективного трудового спору:
- пропонує кандидатури незалежних посередників;
- направляє спеціалістів, експертів для участі у роботі примирної комісії.
5.3. Представники НСПП відповідно до частини другої статті 16 Закону можуть брати участь у роботі примирної комісії на всіх її етапах.
5.4. З метою здійснення посередництва в роботі примирної комісії НСПП:
- сприяє встановленню контактів між сторонами колективного трудового спору (конфлікту);
- організовує і, в разі необхідності, проводить консультації сторін колективного трудового спору з питань утворення примирної комісії, її функціонування та організаційно-технічного забезпечення;
- консультує членів примирної комісії і сторони колективного трудового спору з питань:
компетенції примирної комісії і повноважень власника або уповноваженого ним органу (представника) стосовно задоволення вимог найманих працівників або профспілки, які є предметом колективного трудового спору (конфлікту) і виконання яких сприятиме його вирішенню;
застосування нормативно-правових актів для вирішення колективного трудового спору (конфлікту);
- сприяє організаційному забезпеченню роботи примирної комісії (узгодження термінів і місця засідань примирної комісії, організаційно-технічного забезпечення її роботи);
- попереджає членів примирної комісії про допущені ними чи можливі порушення норм чинного законодавства та про можливі наслідки таких порушень.
5.5. Представники НСПП:
- беруть участь в обговоренні питань, що розглядаються на засіданні;
- сприяють налагодженню діалогу між сторонами колективного трудового спору;
- проводять, у разі необхідності, консультації сторін колективного трудового спору з метою вироблення взаємоприйнятного рішення;
- сприяють роботі примирної комісії у конструктивному, діловому дусі, в атмосфері взаємної поваги і взаєморозуміння, поваги однієї сторони колективного трудового спору до пропозицій і аргументів іншої сторони;
- проявляють ділову ініціативу, вносять конструктивні пропозиції у випадках, коли вироблення взаємоприйнятного рішення ускладнюється і стає проблематичним.
VI. Здійснення посередництва в роботі трудового арбітражу

................
Перейти до повного тексту