- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
Н А К А З
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Національної
служби посередництва і примирення
N 82 від 25.12.2009 )
Про затвердження Положення про порядок здійснення Національною службою посередництва і примирення посередництва в запобіганні виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та сприянні їх своєчасному вирішенню
1. Затвердити Положення про порядок здійснення Національною службою посередництва і примирення посередництва в запобіганні виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та сприянні їх своєчасному вирішенню (додається).
2. Керівникам структурних підрозділів Національної служби посередництва і примирення забезпечити дотримання норм Положення про порядок здійснення Національною службою посередництва і примирення посередництва в запобіганні виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та сприянні їх своєчасному вирішенню в процесі реалізації повноважень Національної служби посередництва і примирення, визначених Законом України
"Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", Положенням про Національну службу посередництва і примирення, затвердженим Указом Президента України від 17 листопада 1998 року
N 1258, із змінами, внесеними Указом Президента України від 11 квітня 2007 року
N 291.
3. Визнати таким, що втратив чинність наказ Національної служби посередництва і примирення від 02 лютого 2004 року
N 11.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова Національної служби посередництва і примирення | О.Окіс |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Національної служби
посередництва і примирення
17.11.2008 N 129
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок здійснення Національною службою посередництва і примирення посередництва в запобіганні виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та сприянні їх своєчасному вирішенню
I. Загальні положення
1.1. Це Положення визначає правові і організаційні засади здійснення Національною службою посередництва і примирення відповідно до Закону України
"Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" (далі - Закон) посередництва в запобіганні виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та сприянні їх своєчасному вирішенню.
1.2. Норми цього Положення базуються на праві сторін соціально-трудових відносин, центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, об'єднань профспілок і роботодавців на звернення до Національної служби посередництва і примирення про здійснення посередництва у вирішенні розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин і на обов'язку Національної служби посередництва і примирення здійснення посередництва у вирішенні розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин.
1.3. Основні терміни:
Арбітр - це підготовлена Національною службою посередництва і примирення особа, яка в разі залучення її сторонами колективного трудового спору (конфлікту) для участі в роботі трудового арбітражу, набуває статусу члена трудового арбітражу і має право розгляду колективного трудового спору (конфлікту) з метою прийняття рішення по його суті.
Запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) - підготовка та реалізація комплексу правових, соціально-економічних, організаційно-технічних та інших заходів, спрямованих на врегулювання розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, проведення оцінки стану соціально-трудових відносин, завчасне реагування на ймовірність виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) на основі даних моніторингу (спостережень), досліджень та прогнозів щодо можливого перебігу подій з метою недопущення їх переростання в колективні трудові спори (конфлікти) або пом'якшення їх можливих наслідків.
Інформаційно-консультаційна діяльність - це одержання, зберігання, використання та поширення інформації щодо предмета колективного трудового спору, причин його виникнення і надання сторонам соціально-трудових відносин, центральним і місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, об'єднанням профспілок і роботодавців консультацій з зазначених питань.
Колективний трудовий спір (конфлікт) - це розбіжності, що виникли між сторонами соціально-трудових відносин, щодо встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці та виробничого побуту, укладення чи зміни колективного договору, угоди, виконання колективного договору, угоди або окремих їх положень, невиконання вимог законодавства про працю.
Національна служба посередництва і примирення (далі - НСПП) - постійно діючий державний орган, який сприяє поліпшенню соціально-трудових відносин та запобігає виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), прогнозує їх та сприяє своєчасному їх вирішенню, здійснює посередництво для вирішення таких спорів (конфліктів).
Незалежний посередник - це визначена за спільним вибором сторін колективного трудового спору (конфлікту) особа, яка сприяє встановленню взаємодії між сторонами, проведенню переговорів, бере участь у виробленні примирною комісією взаємоприйнятного рішення.
Посередник - це підготовлена НСПП особа, яка в разі визначення її за спільним вибором сторін колективного трудового спору (конфлікту), набуває статусу незалежного посередника.
Посередницька діяльність - це діяльність з надання послуг щодо здійснення взаємодії між сторонами соціально-трудових відносин в питаннях налагодження діалогу між ними, формування і функціонування примирних органів (примирної комісії, примирної комісії за участю незалежного посередника, трудового арбітражу), вироблення узгодженого рішення, здатного задовольнити обидві сторони соціально-трудових відносин, реалізації рішень примирних органів з метою вирішення колективного трудового спору.
Примирна комісія - орган, призначений для вироблення рішення, що може задовольнити сторони колективного трудового спору (конфлікту), та який складається з представників сторін.
Страйк - це тимчасове колективне добровільне припинення роботи працівниками (невихід на роботу, невиконання своїх трудових обов'язків) підприємств, установ, організацій (структурного підрозділу) з метою вирішення колективного трудового спору (конфлікту).
Трудовий арбітраж - орган, який складається із залучених сторонами фахівців, експертів та інших осіб і приймає рішення по суті колективного трудового спору (конфлікту).
II. Здійснення посередництва у вирішенні розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин в процесі запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів)
2.1. З метою сприяння врегулюванню розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин НСПП:
- здійснює прогнозування ймовірності виникнення колективних трудових спорів;
- здійснює вивчення та узагальнення причин виникнення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин;
- консультує сторони соціально-трудових відносин з питань шляхів врегулювання розбіжностей між ними;
- організовує проведення узгоджувальних зустрічей сторін соціально-трудових відносин;
- направляє сторонам соціально-трудових відносин рекомендації щодо шляхів вирішення розбіжностей між ними;
- консультує сторони соціально-трудових відносин з питань застосування чинних законодавчих і нормативно-правових актів.
2.2. За результатами прогнозування ймовірності виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) НСПП:
- розробляє і здійснює на основі аналітично-прогнозного матеріалу комплекс заходів стосовно прогнозованого об'єкта господарювання з метою сприяння поліпшенню трудових відносин та запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів);
- здійснює контроль виконання заходів стосовно прогнозованого об'єкта господарювання на зазначених рівнях;
- здійснює оцінку результативності здійснених заходів, їх коригування з врахуванням нових обставин.
2.3. НСПП здійснює вивчення та узагальнення причин виникнення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин як основного чинника впливу на зміст вимог, характер їх вирішення та ступінь напруженості соціально-трудових відносин в ході врегулювання розбіжностей тощо.
2.4. НСПП здійснює вивчення причин їх виникнення в кожному окремому випадку з метою оперативного врегулювання таких розбіжностей шляхом усунення причин, що сприяють їх виникненню, надання відповідних рекомендацій, здійсненню комплексу заходів щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів).
2.5. При підготовці рекомендацій по вирішенню розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, що виникли при укладенні або зміні колективного трудового договору (угоди) чи його виконання, в рекомендаційній частині вказуються рекомендації з кожного спірного положення договору (угоди), а у вирішенні розбіжностей про спонукання укласти договір (угоду) з посиланням на поданий найманими працівниками проект договору (угоди).
2.6. Рекомендації надсилаються сторонам соціально-трудових відносин, керівникам відповідних центральних або місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування разом із матеріалами, що стосуються розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин.
2.7. Якщо у розбіжностях містяться питання, вирішення яких відповідно до законодавства віднесено до компетенції центральних або місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, НСПП розглядає всі матеріали і за результатами розгляду готує відповідні рекомендації керівникам цих органів.
III. Здійснення посередництва в процесі формування і затвердження вимог найманих працівників або профспілки і при розгляді цих вимог власником або уповноваженим ним органом (представником)
3.1. За зверненням представницького органу найманих працівників або профспілки НСПП:
- надає консультаційну допомогу у формуванні вимог найманих працівників або профспілки;
- вивчає відповідність пропонованих вимог найманих працівників або профспілки положенням статті
2 Закону;
- вивчає повноваження власника або уповноваженого ним органу (представника) щодо виконання пропонованих вимог найманих працівників або профспілки;
- надає рекомендації представницькому органу найманих працівників або профспілки щодо змісту пропонованих вимог та повноважень власника або уповноваженого ним органу (представника) у виконанні пропонованих вимог.
3.2. В разі створення власником або уповноваженим ним органом (представником) перешкод представницькому органу найманих працівників або профспілки у формуванні і затвердженні вимог (ненадання місця для проведення зборів (конференції), перешкод в збиранні підписів найманих працівників тощо) НСПП надсилає рекомендації власнику або уповноваженому ним органу (представнику) щодо забезпечення ним необхідних умов для формування і затвердження вимог найманих працівників або профспілки.
3.3. У разі звернення власника або уповноваженого ним органу (представника) надає консультаційну допомогу в підготовці рішення власника або уповноваженого ним органу (представника) по розгляду вимог найманих працівників або профспілки або ж у надсиланні цих вимог власнику або відповідному вищестоящому органу управління, який має право прийняти рішення. При цьому НСПП здійснює контроль за дотриманням всіх строків розгляду вимог, визначених статтею
5 Закону.
3.4. У разі необхідності НСПП організовує проведення переговорів представницького органу найманих працівників або профспілки і власника або уповноваженого ним органу представника щодо уточнення змісту вимог, термінів виконання, повноважень власника або уповноваженого ним органу (представника).
IV. Здійснення посередництва у формуванні примирних органів (примирної комісії, примирної комісії за участю незалежного посередника, трудового арбітражу)
4.1. Після проведення реєстрації вимог найманих працівників або профспілки і колективного трудового спору НСПП:
- надсилає сторонам колективного трудового спору рекомендації щодо утворення примирних органів і проведення примирних процедур;
- консультує сторони колективного трудового спору з питань вибору форми проведення примирних процедур та з питань повноважень примирних органів;
- сприяє узгодженню позицій сторін колективного трудового спору щодо: форм проведення примирних процедур по вирішенню колективного трудового спору з врахуванням змісту вимог найманих працівників або профспілки, права сторін колективного трудового спору на самостійне визначення форм проведення примирних процедур; кількісного складу примирних органів (примирної комісії, трудового арбітражу); якісного складу примирної комісії з врахуванням змісту вимог найманих працівників або профспілки; термінів і місця проведення засідань примирних органів.
4.2. За зверненням однієї із сторін колективного трудового спору НСПП сприяє прийняттю сторонами колективного трудового спору рішення про утворення примирних органів (примирної комісії, примирної комісії за участю незалежного посередника, трудового арбітражу), підписання сторонами колективного трудового спору угоди про утворення примирного органу, визначення часу і місця проведення засідань примирного органу.
4.3. За зверненням однієї із сторін колективного трудового спору НСПП надає свої приміщення для проведення засідань примирних органів.
4.4. У разі необхідності НСПП організовує проведення переговорів представницького органу найманих працівників або профспілки і власника або уповноваженого ним органу представника щодо форми проведення примирних процедур, визначення примирного органу, часу і місця проведення засідань примирного органу.
4.5. У разі відмови однієї із сторін колективного трудового спору від утворення примирного органу НСПП попереджає її про порушення положень частин першої і другої статті 13 та частини другої статті 8 або частини другої статті
11 Закону та про відповідальність, передбачену статтею
29 Закону, і рекомендує утворити примирний орган, запропонований іншою стороною.
V. Здійснення посередництва в роботі примирної комісії
5.1. За пропозицією членів примирної комісії представник НСПП відкриває перше засідання примирної комісії і сприяє прийняттю членами комісії рішення про головування на засіданнях примирної комісії та ведення протоколів засідань примирної комісії.
5.2. Відповідно до частини першої статті
16 Закону НСПП:
- пропонує кандидатури незалежних посередників;
- направляє своїх спеціалістів, експертів для участі у роботі трудового арбітражу.
5.3. Представники НСПП відповідно до частини другої статті
16 Закону можуть брати участь в роботі примирної комісії на всіх її етапах.
5.4. НСПП:
- сприяє встановленню контактів між сторонами колективного трудового спору (конфлікту);
- організовує і, в разі необхідності, проводить консультації сторін колективного трудового спору з питань утворення примирної комісії, її функціонування та її організаційно-технічного забезпечення;
- консультує членів примирної комісії і сторони колективного трудового спору з питань:
................Перейти до повного тексту