1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Положення


НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
04.07.2007 N 46
ПОЛОЖЕННЯ
про порядок реєстрації Національною службою посередництва і примирення висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів)
1. Загальні положення
1.1. Положення про порядок реєстрації Національною службою посередництва і примирення висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів) (далі - Положення) визначає правові і організаційні засади здійснення Національною службою посередництва і примирення (далі - НСПП) відповідно до частини шостої статті 15 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" системи заходів щодо реєстрації висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів).
1.2. Основні терміни:
реєстрація висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективного трудового спору (конфлікту) - внесення НСПП в Книгу реєстрації висунутих найманими працівниками вимог та колективних трудових спорів (конфліктів) відомостей про сторони колективного трудового спору (конфлікту) та висунуті найманими працівниками, профспілкою вимоги, присвоєння колективному трудовому спору (конфлікту) реєстраційного номера та видання про це відповідного розпорядження НСПП;
призупинення реєстрації (тимчасове припинення) висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів) - офіційна процедура НСПП, яка фіксує тимчасове припинення реєстрації висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів), якщо в письмовій інформації щодо реєстрації висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів) подаються дані, що потребують їх вивчення працівниками НСПП, насамперед щодо повноважень представників сторін колективного трудового спору (конфлікту), а також дотримання положень статей 2, 3, 4, 5, 6 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", що стосуються відповідності вимог найманих працівників положенням статті 2 цього Закону, дотримання процедури формування і затвердження вимог найманих працівників, визначення органу (особи), уповноваженого представляти їх інтереси, дотримання порядку і строків розгляду вимог найманих працівників власником або уповноваженим ним органом (представником), дотримання порядку прийняття представницьким органом найманих працівників рішення про момент виникнення колективного трудового спору. За результатами вивчення зазначених даних видається відповідне розпорядження НСПП;
відмова в реєстрації - констатація факту відступлення від норм законодавчих та нормативно-правових актів, що регулюють порядок визначення предмета колективного трудового спору (конфлікту), визначення належної сторони колективного трудового спору (конфлікту), дотримання процедури формування і затвердження вимог найманих працівників, визначення органу (особи), уповноваженого представляти їх інтереси, дотримання порядку і строків розгляду вимог найманих працівників власником або уповноваженим ним органом (представником), дотримання порядку прийняття представницьким органом найманих працівників рішення про момент виникнення колективного трудового спору, а також констатація факту неможливості розгляду та вирішення висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів) до вирішення іншої справи, що розглядаються в порядку конституційного, цивільного, господарського, кримінального чи адміністративного судочинства. Відмова в реєстрації зупиняє реєстрацію висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів) до усунення виявлених порушень;
колективний трудовий спір (конфлікт) - це розбіжності, що виникли між сторонами соціально-трудових відносин, щодо встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці та виробничого побуту, укладення чи зміни колективного договору, угоди, виконання колективного договору, угоди або окремих їх положень, невиконання вимог законодавства про працю;
найманий працівник - фізична особа, яка працює за трудовим договором на підприємстві, в установі та організації, в їх об'єднаннях або у фізичних осіб, які використовують найману працю;
професійна спілка (профспілки) - добровільна неприбуткова громадська організація, що об'єднує громадян, пов'язаних спільними інтересами за родом їх професійної (трудової) діяльності (навчання);
момент виникнення колективного трудового спору (конфлікту) - дата, коли уповноважений представницький орган найманих працівників, категорії найманих працівників, колективу працівників або профспілки одержав від власника чи уповноваженого ним органу (представника) повідомлення про повну або часткову відмову у задоволенні колективних вимог і прийняв рішення про незгоду з рішенням власника чи уповноваженого ним органу (представника) або коли строки розгляду вимог, передбачені Законом, закінчилися, а відповіді від власника не надійшло;
Національна служба посередництва і примирення - постійно діючий державний орган, який сприяє поліпшенню соціально-трудових відносин та запобігає виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), прогнозує їх та сприяє своєчасному їх вирішенню, здійснює посередництво для вирішення таких спорів (конфліктів).
1.3. Відповідно до положень частини шостої статті 15 та при дотриманні положень статей 2, 3, 4, 5, 6 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" реєстрації НСПП підлягають вимоги найманих працівників, профспілок та колективні трудові спори (конфлікти).
2. Розгляд матеріалів про виникнення колективного трудового спору (конфлікту)
2.1. Уповноважений найманими працівниками, профспілкою орган після прийняття рішення про вступ в колективний трудовий спір у триденний строк надсилає НСПП письмову інформацію про виникнення колективного трудового спору (конфлікту), в якій вказує:
- сторони колективного трудового спору (конфлікту);
- вимоги найманих працівників, профспілки;
- момент виникнення колективного трудового спору (конфлікту);
- орган чи особу, які будуть представляти інтереси найманих працівників;
- загальну кількість найманих працівників на підприємстві, в установі та організації чи їх структурних підрозділах, де виник колективний трудовий спір (конфлікт), та кількість найманих працівників, які беруть участь в даному колективному трудовому спорі (конфлікті).
2.2. Письмова інформація про виникнення колективного трудового спору (конфлікту) надсилається:
щодо колективних трудових спорів (конфліктів) на національному та галузевому рівнях - НСПП;
щодо колективних трудових спорів (конфліктів) на виробничому, територіальному рівнях - сектору НСПП по роботі в місті Києві, представництву НСПП в місті Севастополі, відділенням НСПП в Автономній Республіці Крим та областях.
2.3. Письмова інформація про виникнення колективного трудового спору (конфлікту) реєструється в установленому порядку в книгах вхідних документів та з контрольними картками передається відповідно голові НСПП, завідуючому сектором НСПП по роботі в місті Києві, керівнику представництва НСПП в місті Севастополі, начальнику відділення НСПП для надання доручення про її розгляд.
2.4. Розгляд письмової інформації про виникнення колективного трудового спору (конфлікту) здійснюється в день отримання:
по колективних трудових спорах (конфліктах) на національному та галузевому рівнях - відділом правового забезпечення НСПП;
по колективних трудових спорах (конфліктах) на виробничому та територіальному рівнях - відповідно сектором НСПП по роботі в місті Києві, представництвом НСПП в місті Севастополі, відділеннями НСПП в Автономній Республіці Крим та областях.
2.5. За результатами розгляду письмової інформації про виникнення колективного трудового спору відповідно сектор НСПП по роботі в місті Києві, представництво НСПП в місті Севастополі, відділення НСПП в Автономній Республіці Крим та областях готують і направляють в день отримання письмової інформації, але не пізніше наступного дня (якщо закінчення строку припадає на вихідний, святковий чи інший неробочий день, останнім днем строку є перший після нього), подання на ім'я голови НСПП (з додатком до нього копії відповідного письмового повідомлення сторони колективного трудового спору (конфлікту):
- про реєстрацію висунутих найманими працівниками, профспілками вимог та колективного трудового спору (конфлікту);
- про призупинення реєстрації висунутих найманими працівниками, профспілками вимог та колективного трудового спору (конфлікту) у випадках, визначених підпунктом 4.1 цього Положення;
- про відмову в реєстрації висунутих найманими працівниками, профспілками вимог та колективного трудового спору у випадках, визначених підпунктом 5.1 цього Положення.
В поданні визначаються:
- сторони колективного трудового спору (конфлікту) (повна назва сторін спору, а не їх абревіатура) та орган чи особа, які будуть представляти їх інтереси, та їх юридичні адреси (поштовий індекс, точна назва населеного пункту, району, області тощо);
- момент виникнення колективного трудового спору (конфлікту) (відповідно до рішення уповноваженого представницького органу найманих працівників, профспілки);
- висунуті найманими працівниками, профспілкою вимоги;
- обґрунтування пропозицій (в тому числі щодо повноважень представників сторін колективного трудового спору (конфлікту), а також дотримання положень статей 2, 3, 4, 5, 6 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", що стосуються відповідності вимог найманих працівників положенням статті 2 цього Закону, належної сторони колективного трудового спору, дотримання процедури формування і затвердження вимог найманих працівників, визначення органу (особи), уповноваженого представляти їх інтереси, дотримання порядку і строків розгляду вимог найманих працівників власником або уповноваженим ним органом (представником), дотримання порядку прийняття представницьким органом найманих працівників рішення про момент виникнення колективного трудового спору тощо) відповідно сектору НСПП по роботі в місті Києві, представництва НСПП в місті Севастополі, відділення НСПП в Автономній Республіці Крим та областях щодо реєстрації, призупинення реєстрації, відмови в реєстрації висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективного трудового спору (конфлікту);
- інші дані, що необхідні при реєстрації, призупиненні реєстрації, відмові в реєстрації колективного трудового спору (конфлікту) (форма власності підприємства, установи, організації; їх код класифікації виду економічної діяльності (КВЕД) ; коди висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог; орган місцевого самоврядування, місцевий орган виконавчої влади за місцем знаходження підприємства, установи, організації; центральний орган виконавчої влади, до сфери управління якого належить відповідне підприємство, установа або організація тощо).
2.6. Подання про реєстрацію, про призупинення реєстрації або про відмову в реєстрації висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективного трудового спору (конфлікту) реєструється в установленому порядку загальним сектором НСПП і передається на розгляд голови НСПП, який дає доручення відділу правового забезпечення НСПП про підготовку проекту відповідного розпорядження НСПП.
З моменту отримання доручення голови НСПП відділ правового забезпечення НСПП готує проект відповідного розпорядження в термін, передбачений підпунктом 2.5 Положення (якщо підготовка даного проекту розпорядження НСПП не потребуватиме більш тривалого часу), і подає його на підпис голові НСПП.
3. Реєстрація висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів)
3.1. Реєстрація висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективного трудового спору (конфлікту) здійснюється розпорядженням НСПП, в якому визначаються:
- дата і номер розпорядження НСПП;
- назва розпорядження НСПП;
- факт реєстрації колективного трудового спору (конфлікту);
- реєстраційний номер колективного трудового спору (конфлікту);
- факт реєстрації висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог;
- рішення про відмову в реєстрації окремих вимог найманих працівників, профспілки (в разі необхідності);
- найменування представницького органу найманих працівників, профспілки, власника або уповноваженого ним органу (представника), юридичних осіб, на адресу яких надсилається розпорядження НСПП (орган місцевого самоврядування, місцевий орган виконавчої влади, центральний орган виконавчої влади, до сфери управління якого належить відповідне підприємство, установа або організація (в разі необхідності), відповідний структурний підрозділ НСПП).
3.2. Реєстраційний номер, який присвоюється колективному трудовому спору, складається наступним чином:
- перші три цифри - порядковий номер реєстрації (для прикладу - 001);
- через дефіс наступні дві цифри - останні дві цифри поточного року (для прикладу - 07);
- через дріб записується код адміністративно-територіальної одиниці;
- через дефіс - позначення буквою рівня колективного трудового спору (на виробничому рівні - В, на територіальному рівні - Т, на галузевому рівні - Г, на національному рівні - Н).
Коди адміністративно-територіальних одиниць:
Автономна Республіка Крим - 01
Вінницька область - 02
Волинська область - 03
Дніпропетровська область - 04
Донецька область - 05
Житомирська область - 06
Закарпатська область - 07
Запорізька область - 08
Івано-Франківська область - 09
Київська область - 10
Кіровоградська область - 11
Луганська область - 12
Львівська область - 13
Миколаївська область - 14
Одеська область - 15
Полтавська область - 16
Рівненська область - 17
Сумська область - 18
Тернопільська область - 19
Харківська область - 20
Херсонська область - 21
Хмельницька область - 22
Черкаська область - 23
Чернівецька область - 24
Чернігівська область - 25
місто Київ - 26
місто Севастополь - 27
3.3. Дані про колективний трудовий спір (конфлікт) (сторони колективного трудового спору (конфлікту), висунуті найманими працівниками, профспілкою вимоги, реєстраційний номер) вносяться відділом правового забезпечення НСПП в Книгу реєстрації висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів) відповідно до вимог Інструкції про порядок ведення Книги реєстрації висунутих найманими працівниками вимог та колективних трудових спорів (конфліктів), затвердженої наказом НСПП від 29.01.2001 року N 55, із наступними змінами та доповненнями.
3.4. Зміни до розпорядження НСПП про реєстрацію висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективного трудового спору (конфлікту) вносяться у разі:
- змін у назві сторони колективного трудового спору (конфлікту) у зв'язку із зміною власника підприємства, установи або організації, де виник цей спір, організаційно-правової форми юридичної особи, її найменування, місцезнаходження, органів управління, зміни складу, структури, найменування уповноваженого власником органу тощо;
- прийняття органом, уповноваженим представляти інтереси найманих працівників або профспілки, рішення про актуалізацію висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог в частині строків їх виконання або кількісних показників;
- в інших випадках відповідно до чинного законодавства України.
3.5. Письмова інформація сторін колективного трудового спору (конфлікту) про необхідність внесення змін до розпорядження НСПП про реєстрацію висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективного трудового спору (конфлікту) надсилається:
щодо колективних трудових спорів (конфліктів) на національному та галузевому рівнях - НСПП;
щодо колективних трудових спорів (конфліктів) на виробничому, територіальному рівнях - відповідно сектору НСПП по роботі в місті Києві, представництву НСПП в місті Севастополі, відділенням НСПП в Автономній Республіці Крим та областях.
3.6. За результатами розгляду письмової інформації про необхідність внесення змін до розпорядження НСПП про реєстрацію висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективного трудового спору (конфлікту) відповідно сектор НСПП по роботі в місті Києві, представництво НСПП в місті Севастополі, відділення НСПП в Автономній Республіці Крим та областях готують і направляють подання на ім'я голови НСПП про внесення змін до відповідного розпорядження НСПП.
3.7. Подання про внесення змін до розпорядження НСПП про реєстрацію висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективного трудового спору (конфлікту) реєструється в установленому порядку загальним сектором НСПП і передається на розгляд голови НСПП, який дає доручення відділу правового забезпечення НСПП про підготовку проекту відповідного розпорядження НСПП.
Відділ правового забезпечення НСПП готує проект розпорядження НСПП про внесення змін до розпорядження НСПП про реєстрацію висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективного трудового спору (конфлікту) і подає його на підпис голові НСПП.
4. Призупинення реєстрації висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів)
4.1. Реєстрація висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів) призупиняється у випадках, якщо:
- в письмовій інформації подаються дані, що потребують їх вивчення працівниками НСПП, насамперед щодо повноважень представників сторін колективного трудового спору (конфлікту), а також дотримання положень статей 2, 3, 4, 5, 6 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", що стосуються відповідності вимог найманих працівників положенням статті 2 цього Закону, дотримання процедури формування і затвердження вимог найманих працівників, профспілки, визначення органу (особи), уповноваженого представляти їх інтереси, дотримання порядку і строків розгляду вимог найманих працівників власником або уповноваженим ним органом (представником), дотримання порядку прийняття представницьким органом найманих працівників рішення про момент виникнення колективного трудового спору (конфлікту);
- власник або уповноважений ним орган (представник) звернувся до НСПП із заявою про відсутність необхідних повноважень у представницького органу найманих працівників або профспілки;
- власник або уповноважений ним орган (представник) звернувся із заявою про наявні, з його точки зору, порушення при формуванні і затвердженні вимог найманих працівників, профспілки та визначенні органу (особи), уповноваженого представляти інтереси найманих працівників або профспілки;
- спеціально уповноважені органи та інспекції, що здійснюють нагляд і контроль за додержанням законодавства про працю, встановили факт порушення чинного законодавства України з питань реєстрації висунутих найманими працівниками, профспілками вимог та колективних трудових спорів (конфліктів);
- в письмовій інформації від сторін колективного трудового спору (конфлікту), відповідних органів державної влади повідомляється про розгляд іншої справи в порядку конституційного, цивільного, господарського, кримінального чи адміністративного судочинства, що унеможливлює вданий час реєстрацію або наступні розгляд та вирішення висунутих найманими працівниками, профспілкою вимог та колективних трудових спорів (конфліктів).

................
Перейти до повного тексту