- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Звіт
НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
З В І Т
Про результати діяльності Національної служби посередництва і примирення за 9 місяців 2004 року
Протягом 9 місяців поточного року Національна служба посередництва і примирення (далі - НСПП), її структурні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі реалізовували завдання, визначені Законом України
"Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", Положенням про Національну службу посередництва і примирення, затвердженим Указом Президента України від 17 листопада 1998 року
N 1258/98, із змінами, внесеними Указом Президента України від 30 грудня 2000 року
N 1393/2000.
Як і в попередні періоди, основні зусилля НСПП були спрямовані на ефективне сприяння поліпшенню соціально-трудових відносин, запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) чи їх своєчасне вирішення, на здійснення посередництва між найманими працівниками, профспілками та роботодавцями при вирішенні таких спорів (конфліктів), прогнозування динаміки стану соціально-трудових відносин з метою результативного реагування всіх заінтересованих органів, установ та організацій на ймовірне ускладнення чи загострення відносин між сторонами соціально-трудових відносин.
Реалізація цих завдань Службою здійснювалася у сприятливих умовах подальшої позитивної динаміки економічного і соціального розвитку України, безпосереднього включення центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, роботодавців, профспілок, сторін соціально-трудових відносин у подолання найпоширенішої причини конфліктності в трудових колективах - заборгованості із заробітної плати в ході виконання Указу Президента України від 25 травня 2004 року
N 576/2004 "Про невідкладні заходи щодо завершення погашення заборгованості із заробітної плати".
Узагальнюючи результати вивчення НСПП стану та динаміки соціально-трудових відносин у колективах підприємств, установ та організацій різних галузей, регіонів, форм власності; звіти структурних підрозділів НСПП в Автономній Республіці Крим та областях, містах Києві та Севастополі про діяльність у звітному періоді, є підстави констатувати, що з початку року і, особливо, в останні місяці в соціально-трудових відносинах на всіх рівнях - виробничому, територіальному, територіально-галузевому та галузевому - відбулися істотні позитивні зміни, що сприяли стабілізації відносин між найманими працівниками та власниками, помітно звузили область соціально-трудової конфліктності у колективах, стихійно-страйкового реагування на розбіжності між сторонами соціально-трудових відносин.
1. Аналіз стану і динаміки соціально-трудових відносин
Комплексний аналіз НСПП стану та динаміки соціально-трудових відносин, колективних трудових спорів (конфліктів) за 9 місяців 2004 року в розрізі галузей економіки регіонів України з врахуванням їх особливостей та тенденцій, співставлення з ключовими макро- і мікроекономічними показниками, що прямо або опосередковано впливали на ці відносини, свідчить, що стале зростання економіки країни, здійснення цілеспрямованої соціальної політики, послідовне розв'язання цілого ряду гострих соціально-економічних проблем призвело до суттєвого поліпшення соціально-трудових відносин у трудових колективах підприємств, установ та організацій, зниження рівня потенційної або реальної конфліктності та її локалізації, сприяло розширенню можливостей та підвищенню результативності вирішення розбіжностей між сторонами соціальних відносин.
Особливу роль у встановленні позитивної динаміки стану соціально-трудових відносин відіграли заходи, пов'язані з виконанням Указу Президента України від 25 травня 2004 року
N 576/2004 "Про невідкладні заходи щодо завершення погашення заборгованості із заробітної плати" центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, сторонами соціально-трудових відносин, НСПП та її відділеннями на місцях, іншими зацікавленими органами та організаціями.
З огляду на це, діяльність НСПП, її структурних підрозділів у регіонах щодо поліпшення соціально-трудових відносин, сприяння вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) чи їх запобіганню, попередження страйків, акцій соціального протесту виявилася у звітному періоді більш результативною, оскільки, як показує аналіз статистики колективних трудових спорів, найбільша їх кількість (89%) виникла з причини заборгованості із заробітної плати та порушення термінів виплати поточної зарплати.
Звуженню і локалізації спірних чи конфліктних ситуацій значною мірою сприяло прогнозування НСПП динаміки соціально-трудових відносин у конкретних галузях, регіонах; сприяння своєчасному розв'язання з врахуванням прогнозу розбіжностей між найманими працівниками та власниками на доконфліктній стадії, недопущення страйків тощо.
З цією метою протягом 9 місяців НСПП було підготовлено ряд аналітично-інформаційних довідок, 48 оперативних інформацій (23 з яких - термінові), по більшості з яких Кабінетом Міністрів України були дані відповідні доручення центральним та місцевим органам виконавчої влади.
Водночас, сприяння НСПП вирішенню конкретних колективних трудових спорів (конфліктів), безпосередній правовий супровід цих спорів, участь фахівців НСПП у роботі примирних органів (примирних комісій, трудових арбітражів), контроль за ходом виконання їх рішень та рекомендацій НСПП, аналіз інформацій з місць від трудових арбітрів, незалежних посередників, позаштатних радників НСПП свідчить, що поряд з позитивними змінами в окремих галузях, регіонах, на окремих підприємствах, установах і організаціях продовжували діяти негативні фактори, що призводили до явного чи прихованого ускладнення соціально-трудових відносин, створювалися умови для посилення соціальної напруги, що результувалося у виникненні колективних трудових спорів (конфліктів), а в окремих випадках - і страйків, інших акцій соціального протесту.
Найбільш поширеними причинами, що негативно впливали на стан відносин між найманими працівниками та власниками або уповноваженими ними органами (представниками) протягом 9 місяців поточного року були:
- заборгованість із заробітної плати, що до виходу Указу Президента України від 25 травня 2004 року
N 576/2004 "Про невідкладні заходи щодо завершення погашення заборгованості із заробітної плати" погашалася досить слабкими темпами;
- порушення термінів і обсягів виплати поточної заробітної плати;
- численні порушення соціальних прав і гарантій найманих працівників, у першу чергу з питань оплати праці, у значній кількості підприємств, що призупинили свою діяльність і до яких застосовані процедури ліквідації, банкрутства або санації. Відсутність правонаступників та реальних джерел задоволення претензій кредиторів, у т.ч. щодо погашення заборгованості із заробітної плати через низьку ліквідність майна на економічно неактивних підприємствах створювали сприятливе середовище для загострення соціально-трудових відносин. З урахуванням постійного зростання сум заборгованості із заробітної плати саме на таких підприємствах (з початку року борг зріс тут з 270 млн.грн. до 382 млн.грн. станом на 01.09.2004 року, що вже складає 35,2% від заборгованості економічно активних підприємств) ця проблема стає все серйознішою, про що засвідчує практика НСПП щодо врегулювання розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин;
- низький рівень заробітної плати в окремих галузях економіки, недотримання мінімальних гарантій, встановлених чинним законодавством; практика неповної зайнятості тощо;
- зупинення з початку 2004 року дії окремих соціально значущих статей, що стосуються працівників закладів освіти, охорони здоров'я, культури;
- масові порушення власниками або уповноваженими ними органами (представниками) законодавства про працю, зокрема, з питань оплати праці;
- несвоєчасне або малорезультативне реагування власників або уповноважених ними органів (представників) на вимоги найманих працівників чи профспілок; невиконання або зволікання з виконанням рішень примирних органів (примирних комісій, трудових арбітражів), погоджених графіків погашення заборгованості із заробітної плати, положень колективних договорів та ін.
Узагальнені висновки НСПП щодо стану соціально-трудових відносин, причин їх ускладнення базувалися на результатах вивчення цих питань у ряді конкретних галузей економіки.
У звітний період НСПП, її відділення у вугледобувних областях - Волинській, Дніпропетровській, Донецькій, Кіровоградській, Луганській та Львівській областях продовжували здійснювати заходи щодо поліпшення соціально-трудових відносин, вирішення колективних трудових спорів (конфліктів) чи їх запобігання у трудових колективах підприємств вугільної промисловості, враховуючи, що саме на вугледобувних, вуглепереробних, шахтобудівельних підприємствах найчастіше виникають колективні трудові спори, конфлікти, страйки, інші акції соціального протесту як реагування шахтарських колективів на довготривалі і невирішені до сьогодні проблеми галузі фінансово-економічного, організаційно-структурного, правового, техніко-технологічного, соціального характеру.
Аналіз НСПП динаміки соціально-трудових відносин у шахтарських колективах протягом 9 місяців поточного року показує, що визначення і реалізація пріоритетних напрямів нормалізації ситуації у вугільній галузі (вдосконалення структури вугільної галузі, поліпшення розрахунків споживачів за відвантажене вугілля, усталене бюджетне фінансування галузі, збільшення обсягів вуглевидобутку, цілеспрямований курс на повне погашення заборгованості із заробітної плати, жорсткі вимоги щодо своєчасності виплати поточної зарплати та ін.) дозволили практично в усіх шахтарських регіонах протягом зазначеного періоду створити умови для істотного поліпшення відносин між найманими працівниками і власниками чи уповноваженими ними органами (представниками).
Протягом 9 місяців п.р. НСПП та її структурні підрозділи у вугільних регіонах сприяли вирішенню 43 колективних трудових спорів (у т. ч. на виробничому рівні - 36, на територіальному - 6, на галузевому - 1). У названих спорах було висунуто 144 вимоги. НСПП продовжує сприяти повному виконанню рішень примирної комісії та трудового арбітражу у колективному трудовому спорі галузевого рівня між Профспілкою працівників вугільної промисловості України і Міністерством палива та енергетики України, що, по суті, має вирішити найбільш болючі соціально-трудові проблеми вугільної галузі.
З початку року в галузі вирішено 10 колективних трудових спорів, у т.ч. 8 - на виробничому рівні, 2 - на територіальному; зняті з реєстрації як вирішені 36 вимог найманих працівників, з них 20 вимог щодо виконання колективних договорів, угод або їх окремих положень, 11 вимог - щодо виконання законодавства про працю, 5 вимог - щодо встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці і виробничого побуту. Завдяки своєчасному розв'язанню відділеннями НСПП в названих регіонах конфліктних ситуацій вдалося попередити виникнення 8 нових колективних трудових спорів, а також ряду страйків, акцій соціального протесту.
За даними Держкомстату України за січень-серпень 2004 року на підприємствах, що займаються видобуванням кам'яного, бурого вугілля і торфу, рівень заборгованості знизився на 63,6% і на 01.09.2004 року становив 208,5 млн.грн. (за інформацією Профспілки працівників вугільної промисловості України заборгованість з березня п.р. знизилася на 502,8 млн.грн. і становила з нарахуваннями на 30.09.2004 року 713,0 млн.грн.). В останні місяці на переважній більшості підприємств галузі практично без порушень термінів виплачується поточна зарплата (лише 15,7% боргу в галузі допущено в січні-липні поточного року).
Так, зокрема, в Донецькій області основний фактор конфліктності у вугільній промисловості - заборгованість із заробітної плати - з початку року скоротилася на 205,4 млн.грн. (61,4%) і станом на 01.09.2004 року склала 129,0 млн.грн.; в Луганській області заборгованість на підприємствах галузі (з нарахуваннями) скоротилася з початку року з 354,3 млн.грн. до 142,4 млн.грн., або на 59,8% (оперативні дані управління промислової політики облдержадміністрації); у Дніпропетровській області в даний час заборгованості із заробітної плати на вугледобувних підприємствах немає; протягом 8 місяців п.р. у добувній промисловості Львівської області заборгованість із заробітної плати скоротилася на 84,4%; на шахтах м. Нововолинська Волинської області обсяг невиплаченої зарплати скоротився з початку року на 3,2 млн.грн., або на 63,6%, причому станом на 01.09.2004 року штатним працівникам борг складав лише 87 тис.грн. (7,3%), решту суми заборгованості складає борг перед працівниками, з якими розірвано трудові відносини.
Значні суми заборгованості шахтарям були погашені за сприяння НСПП у ході вирішення колективних трудових спорів різного рівня (виробничого, територіального, галузевого), проведення примирно-переговорних процедур, здійснення комплексу заходів на доконфліктній стадії з метою недопущення нових колективних трудових спорів (конфліктів).
Якщо з погашенням заборгованої шахтарям заробітної плати, дотриманням термінів виплати поточної зарплати в останні місяці відбуваються суттєві позитивні зміни, то щодо іншого, не менш конфліктогенного фактора - незабезпечення встановлення на підприємствах галузі ставок (окладів), виходячи із законодавчо встановленої мінімальної зарплати, зміни на краще на місцях відбуваються надзвичайно повільно. Станом на 30.09.2004 року із 155 шахт, що входять до Вуглепрому, на 12 шахтах (7,7% від загальної кількості шахт) оплата праці здійснюється за тарифними ставками, розрахованими із мінімальної заробітної плати 101,2 грн.; на 33 шахтах (21,3%) - із 118 грн.; на 70 шахтах (45,2%) - із 140 грн.; на 11 шахтах (7,1%) - із 165 грн.; на 20 шахтах (12,9%) - із 185 грн.; на 9 шахтах (5,8%) - із 205 грн. Таким чином, на переважній більшості шахт - 115 (74,2%) оплата праці здійснюється за тарифними ставками, розрахованими із мінімальної заробітної плати від 101,2 грн. до 140 грн.
Зокрема, за інформацією відділень НСПП у регіонах, на ДП "Волиньвугілля" Волинської області протягом січня-серпня п.р. застосовувалися тарифні ставки (оклади), розраховані з мінімальної зарплати 118 грн., а з вересня - 140 грн.; на шахтах "Єнакіївська", "Полтавська" ВО "Орджонікідзевугілля", у шахтоуправлінні "Волинське" ДХК "Торезантрацит" Донецької області оплата праці здійснюється з розрахунку мінімальної зарплати 140 грн.; у ДВАТ "Шахта Міусинська" - 165 грн., на ВП "Шахта "Вергелівська" ДП "Луганськвугілля" - 140 грн.; ВП "Шахта XIX з'їзду КПРС" ДП "Луганськвугілля" - 118 грн., у ДВАТ "Шахта ім. Артема" ДП Луганськвугілля" Луганської області - 118 грн., хоча Галузевою угодою передбачено здійснювати розрахунки з мінімальної тарифної ставки 1 розряду на рівні, не нижчому законодавчо встановленого розміру мінімальної зарплати.
Проблемними для підприємств вугільної промисловості залишаються також питання утримання тенденції 100-відсоткових розрахунків споживачів за відвантажене вугілля, подальшого підвищення заробітної плати працівникам галузі, належного забезпечення охорони та безпеки праці, соціальних гарантій та пільг, передбачених чинним законодавством, колективними договорами та угодами; забезпечення працюючих та пенсіонерів побутовим паливом та інші питання, невирішення яких на сьогодні негативно впливає на стан соціально-трудових відносин у колективах галузі.
В цілому робота НСПП, її відділень у вугільних регіонах у звітному періоді, здійснення у взаємодії з центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, профспілками, сторонами соціально-трудових відносин цілеспрямованих заходів по усуненню основних, найбільш масштабних причин ускладнення цих відносин, сприяння НСПП вирішенню кожного колективного трудового спору (конфлікту), його правовий супровід; реалізація заходів на доконфліктній стадії з метою запобігання виникненню нових спорів (конфліктів) у шахтарських колективах, ведення відділеннями НСПП на місцях планової роз'яснювально-правової, консультаційної роботи щодо порядку вирішення спірних чи конфліктних ситуацій та ін. засвідчують результативність таких підходів, перспективу поступового переведення проблем розв'язання спорів (конфліктів) на підприємствах вугільної галузі виключно у правову, регламентовану законом площину.
Результати планового аналізу НСПП соціально-трудових відносин у шахтарських колективах, оперативна інформація структурних підрозділів НСПП з вугільних регіонів засвідчують, що тут продовжує залишатися цілий ряд проблем, здатних і надалі ускладнювати відносини між власниками та найманими працівниками, призводити до спірних і конфліктних ситуацій, акцій протесту тощо. Серед них:
- нижчий, ніж в інших галузях паливно-енергетичного комплексу рівень заробітної плати, що не відповідає складності і небезпеці праці шахтаря, темпам зростання цін на товари та послуги;
- нереалізація чи повільна реалізація заходів щодо встановлення тарифних ставок (посадових окладів) працівникам усіх підрозділів вугільних підприємств з розрахунку визначеного законом рівня мінімальної заробітної плати;
- повільні темпи погашення заборгованості із заробітної плати на шахтобудівельних підприємствах, інших підприємствах, що складають інфраструктуру вугледобувних підприємств; несвоєчасні розрахунки з шахтобудівельниками за виконані роботи тощо;
- недостатність заходів з охорони та безпеки праці, високий рівень аварійності, травматизму та профзахворювань;
- лише часткове виконання соціальної складової програми закриття глибоко збиткових вугільних підприємств;
- повільне виконання рішень примирної комісії та трудового арбітражу в галузевому колективному трудовому спорі між профспілкою працівників вугільної промисловості України та Мінпаливенерго України та ін.
Не дивлячись на вжиті протягом 2004 року на різних рівнях заходи організаційно-структурного, фінансово-економічного, правового характеру, спрямовані на поліпшення функціонування житлово-комунального господарства як життєзабезпечуючої галузі, вона й на сьогодні залишається галуззю з ускладненими, а нерідко - й напруженими соціально-трудовими відносинами.
Свідченням такого стану є один з найбільших серед інших галузей кількісних рівнів колективних трудових спорів (конфліктів), існування в усіх практично регіонах України причин для таких спорів (конфліктів), непоодинокі звернення найманих працівників підприємств житлово-комунального господарства до страйків, акцій соціального протесту тощо.
У січні-вересні 2004 року НСПП, її структурні підрозділи в Автономній Республіці Крим та областях, місті Севастополі сприяли вирішенню 25 колективних трудових спорів (конфліктів), у т.ч. 24 - виробничого, одного - територіального рівнів. Більша частина з існуючих в житлово-комунальному господарстві спорів припадає на підприємства галузі в Автономній Республіці Крим, Дніпропетровській, Луганській, Одеській та Сумській областях.
Про складнощі в соціально-трудових відносинах у цій галузі свідчить і те, що протягом поточного року тут виникла чи не найбільша (8) кількість нових колективних трудових спорів; працівники окремих підприємств житлово-комунального господарства зверталися до крайніх засобів вирішення спорів - страйків, інших акцій соціального протесту (трамвайно-тролейбусне управління в м. Стаханові Луганської області, комунальне підприємство "Черкасиелектротранс" в м. Черкаси, комунальне підприємство міського електротранспорту "Запоріжелектротранс" в м. Запоріжжі).
Як показує плановий аналіз НСПП стану соціально-трудових відносин у колективах галузі, а також вимог, що висуваються найманими працівниками у спорах (конфліктах), під час страйків, акцій протесту, найпоширенішими причинами тривалого ускладнення цих відносин були і на сьогодні залишаються:
заборгованість споживачів робіт і послуг, зокрема, населення перед підприємствами галузі;
неповне відшкодування витрат підприємств міськелектротранспорту на перевезення пільгових категорій громадян;
нерозрахунки виконкомів рад різних рівнів, комунальних підприємств, підпорядкованих місцевим радам, за роботи та послуги, надані підприємствами житлово-комунального господарства;
невідповідність фактичних витрат підприємств житлово-комунальної сфери існуючим тарифам за роботи та послуги;
великі обсяги дебіторської та кредиторської заборгованості підприємств галузі та ін.
Результати здійснюваного реформування галузі та її підгалузей поки що недостатньо впливають на створення належної фінансово-економічної основи для поліпшення соціально-трудових відносин у значній частині колективів житлово-комунального господарства. Не дивлячись на життєзабезпечуючий характер цієї галузі для населених пунктів, далеко не всі органи місцевого самоврядування приділяють цим підприємствам належну увагу. Це підтвердили і результати вивчення НСПП стану соціально-трудових відносин, колективних трудових спорів (конфліктів) на 37 підприємствах міського електротранспорту, здійснений Службою у серпні-вересні 2004 року.
Результатом заходів, здійснених НСПП у звітному періоді у взаємодії з Державним комітетом житлово-комунального господарства України, місцевими органами виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, роботодавцями, профспілками, наслідком конструктивної роботи примирних комісій, трудових арбітражів по вирішенню розбіжностей між найманими працівниками та власниками на підприємствах житлово-комунального господарства стало вирішення і зняття з реєстрації 13 колективних трудових спорів (всі - виробничого рівня).
Окрім цього, вдалося розв'язати значну частину конфліктних ситуацій (всього на контролі і сприянні НСПП у вирішенні протягом 9 місяців 2004 року перебувала 101 конфліктна ситуація) в ході здійснення НСПП заходів, спрямованих на вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин на доконфліктній стадії і недопущення виникнення тут нових колективних трудових спорів (конфліктів).
Завдяки плановому моніторингу соціально-трудових відносин у колективах житлово-комунального господарства, що здійснювали відділення НСПП у регіонах, своєчасним і скоординованим з іншими заінтересованими органами та організаціями заходам, роз'яснювально-правовій роботі на місцях, повному чи частковому задоволенню вимог найманих працівників у звітному періоді вдалося запобігти проведенню низки акцій соціального протесту, включаючи страйки, до яких планували вдатися працівники окремих підприємств, структурних підрозділів житлово-комунального господарства у Волинській, Запорізькій, Кіровоградській, Луганській та інших областях.
У серпні-вересні 2004 року НСПП, її відділення в регіонах проаналізували стан соціально-трудових відносин, колективні трудові спори, конфліктні ситуації на підприємствах автомобільного та міського електричного транспорту.
Аналіз цих питань на 418 підприємствах автомобільного та 37 підприємствах міського електричного транспорту показав, що в 2004 році у соціально-трудових відносинах багатьох колективів цих видів транспорту відбулися певні позитивні зміни, пов'язані, насамперед, з поступовим вирішенням проблем, що тривалий час породжували ускладнення відносин між власниками та найманими працівниками, колективні трудові спори, конфліктні ситуації, а в окремих випадках - страйки, акції соціального протесту.
В той же час, поряд з прикладами успішної адаптації автотранспортних підприємств різних форм власності до умов ринку, ефективної реорганізації, використання їх потенціалу на ринку транспортних послуг, вдалого застосування сучасних схем оновлення основних фондів і, разом з цим, вирішення багатьох питань соціального блоку (поступове підвищення заробітної плати найманих працівників, погашення заборгованості із заробітної плати, створення нових робочих місць тощо) залишається немала частина підприємств, що тривалий час не можуть подолати кризовий стан, є збитковими, не оновлюють основні фонди тощо зі всіма негативними соціальними наслідками такого стану.
Разом з причинами фінансово-економічного характеру діяли породжені ними похідні фактори (зменшення чисельності працюючих, запровадження скороченого робочого дня (тижня), адміністративних відпусток, незабезпечення належних умов оплати та охорони праці, невиконання колективних договорів, зокрема в частині погашення заборгованості із заробітної плати, грубі порушення законодавства про працю, в т.ч. стосовно своєчасної виплати зарплати та ін.), що, діючи в комплексі, вели до ускладнення чи напруги в соціально-трудових відносинах, до виникнення спірних чи конфліктних ситуацій, акцій соціального протесту.
Як показало вивчення НСПП, навіть за умов масштабної і повсякденної уваги всіх заінтересованих органів та організацій до цих питань залишається чимала кількість підприємств автомобільного та міського електротранспорту, де питання погашення боргів, своєчасної виплати поточної зарплати вирішуються надто повільно, непослідовно, ситуативно, з порушенням узгоджених графіків погашення боргів, що негативно впливає на стабільність соціально-трудових відносин у колективах.
Тривале неусунення причин ускладнення соціально-трудових відносин призвело в 2003-2004 роках до виникнення 15 колективних трудових спорів на підприємствах автомобільного транспорту та міського електротранспорту в Автономної Республіки Крим, Дніпропетровської, Закарпатської, Запорізької, Кіровоградської, Луганської, Одеської, Херсонської, Черкаської областей та міста Києва (з яких 1 спір - територіального рівня), у т.ч. на міському електротранспорті - 9, автомобільному транспорті - 6 спорів, вирішенню яких сприяла НСПП. Учасниками цих колективних трудових спорів стали 15971 працівників (у т.ч. 1457 - у спорі територіального рівня), що складає 86,9% від середньооблікової чисельності штатних працівників підприємств (18373 особи), на яких виникли ці спори. Окрім цього, на контролі НСПП з метою запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) знаходилося 120 розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин на 107 підприємствах транспорту 22 областей України, у тому числі на міському електричному транспорті - 19 розбіжностей, автомобільному транспорті -101.
Спонтанні, несподівані і соціально резонансні страйки працівників транспорту в 2003-2004 роках стали наочними прикладами недооцінки власниками або уповноваженими ними органами (представниками) систематичної роботи по усуненню реальних і прогнозованих причин конфліктності у колективах транспорту.
Сприяння НСПП, її структурних підрозділів у регіонах поліпшенню соціально-трудових відносин у колективах транспортників, вирішенню колективних трудових спорів, запобігання їх виникненню, здійснення у взаємодії з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, роботодавцями, профспілками заходів, спрямованих на стабілізацію ситуації, дозволили протягом 2003 - дев'яти місяців 2004 року вирішити на підприємствах названих видів транспорту 10 колективних трудових спорів, попередити виникнення 42 нових колективних трудових спорів.
Узагальнена аналітична довідка з названих питань, відповідні висновки та пропозиції направлені НСПП до Адміністрації Президента України, Кабінету Міністрів України та інших зацікавлених органів та організацій.
У звітному періоді, як показують результати аналізу НСПП, стан соціально-трудових відносин у багатьох колективах підприємств хімічної та нафтохімічної промисловості дещо стабілізувався завдяки позитивній динаміці цілого ряду економічних показників, зростанню розмірів заробітної плати, поступовому зменшенню заборгованості із заробітної плати. Істотно зросла заробітна плата. З початку п.р. року заборгованість із заробітної плати в галузі скоротилась на 42,0%.
Свідченням позитивних змін, що відбулися в галузі, можна вважати той факт, що з січня п.р. НСПП не було зареєстровано жодного колективного трудового спору; було вирішено 7 із 16 спорів, які залишилися неврегульованими на початок цього року.
Водночас, у колективах хімічної та нафтохімічної промисловості протягом 2004 року продовжували діяти причини об'єктивного та суб'єктивного характеру, що, як і раніше, ускладнювали соціально-трудові відносини. Такі показники реального фінансового стану підприємств галузі, як дебіторська і кредиторська заборгованість з початку року зросли відповідно на 18,5% і 17,8% і на 01.08.2004 р. досягли 4834,5 млн.грн. та 7130,6 млн.грн. Заборгованість із виплати заробітної плати залишається ще значною і на 01.09.2004 року становила 44,09 млн.грн.; кількість працівників, яким не виплачена заборгованість, складала на цю дату 16,3 тис. осіб. Кожному працівникові в хімічному виробництві заборгували 1089 грн. (153,5% до середньомісячної заробітної плати); у виробництві гумових та пластмасових виробів - 1091 грн. (176,6% до середньомісячної заробітної плати). В розрізі окремих підприємств та регіонів ситуація ще складніша. Так, у Львівській області кожному третьому працівникові галузі заборговано в середньому 3029,74 грн., що в 6,8 раза перевищує їх середньомісячну заробітну плату і не може не спричиняти до постійної соціальної напруги, застосування найманими працівниками окремих підприємств таких крайніх заходів, як припинення роботи.
У звітному періоді НСПП сприяла вирішенню 16 колективних трудових спорів на підприємствах хімічної промисловості, в яких було висунуто 57 вимог. Завдяки цілеспрямованим зусиллям відділень НСПП в областях, їх взаємодії зі всіма заінтересованими органами та організаціями вдалося розв'язати і зняти з реєстрації НСПП колективні трудові спори в колективах хімічної промисловості в Харківській, Дніпропетровській, Луганській, Черкаській областях.
Структурні підрозділи НСПП сприяли також вирішенню розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин з метою запобігання переростанню їх у колективні трудові спори на 28 підприємствах даної галузі.
За прогнозом НСПП повне погашення невиплаченої заробітної плати в галузі, налагодження своєчасної виплати поточної зарплати в найближчій перспективі суттєво поліпшать соціально-трудові відносини в колективах; у той же час причинами конфліктності ймовірно будуть залишатися незабезпечення для працівників належних умов та охорони праці, невиконання у всій повноті колективних договорів, угод тощо.
Відносно складними протягом 9 місяців п. р. залишалися соціально-трудові відносини на підприємствах машинобудування, де рівень колективних трудових спорів був досить високим, засвідчуючи збереження тут цілої низки чинників, що негативно впливали, а в багатьох аспектах - продовжують впливати на соціально-трудові відносини в колективах підприємств.
Позитивні тенденції, що спостерігаються впродовж останніх років на підприємствах машинобудування в цілому (зокрема, темпи приросту за січень-серпень 2004 року до відповідного періоду минулого року склали 33,6% і значно перевищують темпи в середньому по промисловості), в силу різних причин не призвели до поліпшення фінансових результатів діяльності багатьох підприємств (зокрема, кількість збиткових підприємств за підсумками першого півріччя п. р. залишається високою і становить 45%), що в свою чергу, обумовило низькі темпи погашення заборгованості із заробітної плати найманим працівникам - основної причини виникнення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин.
Машинобудування в п. р. належить до одної з небагатьох галузей, де з початку року спостерігалося навіть зростання заборгованості, і лише з моменту реалізації Указу Президента України від 25 травня 2004 року
N 576/2004 "Про невідкладні заходи щодо завершення погашення заборгованості із заробітної плати", тут почали відбуватися зміни на краще. Станом на 01.09.2004 р. заборгованість із заробітної плати скоротилась з початку року до 174,4 млн.грн., або на 28,5%, але темпи її погашення залишаються повільними (для порівняння: заборгованість в цілому по промисловості скоротилася на 55,7%).
Наслідком цього є підвищення протягом звітного періоду (з 8,2% до 11%) питомої ваги кількості колективних трудових спорів в загальній кількості спорів, вирішенню яких сприяла НСПП впродовж року. Всього на контролі НСПП перебувало 23 спори, з яких 10 спорів (найбільша кількість, або 19,6% від загальної кількості) виникло впродовж 9 місяців цього року.
За територіальною ознакою найбільше спорів у галузі зареєстровано в Дніпропетровській області - 4; Луганській і Черкаській - по 3 спори; Хмельницькій, Миколаївській, Харківській областях, Автономній Республіці Крим - по 2 спори. По одному спору знаходяться на контролі відділень НСПП в Запорізькій, Полтавській, Херсонській, Львівській, Рівненській областях.
Завдяки спільним діям НСПП, місцевих органів влади, роботодавців та профспілок, сторін соціально-трудових відносин у звітному періоді у колективах машинобудівників вирішено 7 колективних трудових спорів (30,4%). Станом на 01.10.2004 року невирішеними залишилось 16 спорів.
Характерною ознакою розв'язання колективних трудових спорів, конфліктних ситуацій в галузі є складність їх врегулювання через важкий фінансово-економічний стан багатьох підприємств, наявність цілого ряду проблем, вирішення яких, як правило, вимагає скоординованих зусиль не лише на місцевому рівні, але й створення відповідних умов на загальнодержавному рівні. Особливо це стосується стратегічно важливих для економіки і безпеки держави підприємств галузі.
Так, з ініціативи відділення НСПП в Запорізькій області до сприяння у вирішенні колективного трудового спору у ВАТ "Південдизельмаш", де державна частка акцій статутного фонду складає майже 70%, залучені всі заінтересовані органи і організації, ведеться постійний правовий супровід спору, здійснюється контроль за виконням рішень трудового арбітражу. Проте вжиті на місцевому рівні заходи поки що не дозволяють досягти у ВАТ помітних змін: станом на 01.09.2004 року борг із зарплати перед 1111 працівниками склав 7375,0 тис.грн. (по 6638 грн. на одного працюючого). З врахуванням комплексного характеру проблем на цьому стратегічно важливому підприємстві їх вирішення потребує сприяння на державному рівні.
Впродовж звітного періоду НСПП, її відділення в регіонах продовжували здійснювати заходи щодо запобігання колективних трудових спорів, страйків, акцій соціального протесту в трудових колективах машинобудівних підприємств. З цією метою на сприяння НСПП у вирішенні розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин були поставлені 145 конфліктних ситуацій на підприємствах практично всіх областей і, зокрема, Запорізької - 10, Одеської - 9, Тернопільської - 10, Харківської - 24, Хмельницької - 11.
В результаті комплексних заходів частину конфліктних ситуацій, пов'язаних, в основному, із заборгованістю із заробітної плати та порушенням термінів виплати поточної зарплати, вдалося вирішити; попереджено проведення ряду акцій соціального протесту.
Враховуючи, що однією із ключових галузей вітчизняної економіки є сільське господарство, НСПП запровадило практику здійснення постійного моніторингу стану соціально-трудових відносин на сільськогосподарських підприємствах, вивчення глибинних причин ускладнення цих відносин та пошуку шляхів щодо їх усунення з метою запобігання виникненню колективних трудових спорів та розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин.
Результати аналізу цих питань протягом 2004 року дають підстави стверджувати про певну стабілізацію цих відносин внаслідок реального реформування галузі, переведення її економіки на ринкові засади, поступове забезпечення земельних та майнових прав селянина, створення відповідної інфраструктури аграрного ринку.
Значною мірою цей результат забезпечено і відносно сприятливими кліматичними умовами цього року, що вплинуло на темпи зростання обсягів сільгосппродукції та деякого поліпшення фінансового стану підприємств. Темпи зростання обсягів продукції за січень-серпень п.р. до аналогічного періоду 2003 р. склали 132,1% (на сільгосппідприємствах - 175,8%, у господарствах населення - 110,8%). Кількість підприємств, що отримали прибутки, за січень-липень п.р. зросла до 71% проти 55% відповідного періоду минулого року.
Результати 2004 сільськогосподарського року та вжиття комплексу заходів, передбачених на виконання Указу Президента України від 25 травня 2004 року
N 576/2004 "Про невідкладні заходи щодо завершення погашення заборгованості із заробітної плати", дозволили скоротити заборгованість із заробітної плати з початку року на 45% (станом на 01.09.2004 року вона склала 130,6 млн.грн. без врахування даних по економічно неактивних підприємствах, які призупинили діяльність у 2001-2003 роках). Питома вага кількості працівників, які своєчасно не отримали заробітну плату, в загальній кількості працівників зменшилась з 27,1% до 11,5%. Закріпленню цих позитивних тенденцій сприятиме і направлення Кабінетом Міністрів України в жовтні п.р. 200,0 млн.грн. на погашення заборгованості із заробітної плати на збанкрутілих і ліквідованих підприємствах АПК.
Разом з тим, як показує вивчення НСПП, у багатьох колективах галузі продовжують діяти чинники конфліктогенного характеру, які реально чи потенційно ускладнюють соціально-трудові відносини. Насамперед, це:
- один з найнижчих серед галузей економіки рівень заробітної плати (359,46 грн. за серпень 2004 р., або 59,5% до середнього рівня по економіці);
- значна кількість випадків порушення мінімальних гарантій, встановлених законодавством, на діючих сільгосппідприємствах;
- численні порушення соціальних прав і гарантій найманих працівників, в тому числі і з оплати праці, через велику кількість підприємств, що призупинили свою діяльність без передачі боргів із заробітної плати правонаступникам, та відсутність реальних джерел задоволення претензій кредиторів, зокрема, щодо погашення заборгованості із заробітної плати внаслідок низької ліквідності майна сільгосппідприємств, до яких застосовано процедуру банкротства або ліквідації. (Довідково: сума невиплаченої заробітної плати в сільському господарстві економічно неактивних підприємств станом на 01.09.2004 року склала 155,6 млн.грн., що вже в 1,1 рази перевищує заборгованість по економічно активних сільгосппідприємствах і дорівнює 41% від суми невиплаченої заробітної плати по всіх економічно неактивних підприємствах країни.);
- значна доля натуральної оплати праці;
- невиконання чи лише часткове виконання умов колективних договорів.
У той же час, навіть за наявності значної кількості причин для спорів (конфліктів) у колективах сільгосппідприємств продовжує діяти тенденція не вступати у офіційні, задокументовані колективні трудові спори. Як і раніше, в поточному році спрацьовували стримуючі фактори (наявність інших джерел доходу, ведення власного підсобного господарства, побоювання втрати робочого місця в умовах обмеженого їх вибору в сільській місцевості, недостатня правова обізнаність щодо порядку вступу в колективний трудовий спір тощо).
Із врахуванням цих особливостей свою основну увагу відділення НСПП у регіонах зосереджували на здійсненні заходів, спрямованих на вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин на доконфліктній стадії. З цією метою структурні підрозділи НСПП у звітному періоді сприяли розв'язанню 132 конфліктних ситуацій у трудових колективах сільгосппідприємств (зокрема, в Житомирській - 18, Київській - 14, Одеській - 17, Сумській - 6, Чернігівській - 27 тощо).
Використовуючи потенціал трудових арбітрів, незалежних посередників, інформаційно-консультаційних центрів у сільській місцевості та зважаючи на недостатню правову обізнаність найманих працівників сільгосппідприємств, НСПП протягом 9 місяців п.р. продовжувала вести роз'яснювально-правову, консультаційну роботу з питань порядку вирішення спірних чи конфліктних ситуацій.
Беручи до уваги важливість забезпечення в колективах сільгосппідприємств стабільних соціально-трудових відносин, НСПП, її відділення в областях в жовтні-листопаді 2004 року здійснять комплексне вивчення стану соціально-трудових відносин на підприємствах аграрного сектора економіки.
У звітний період НСПП, її структурні підрозділи в Автономній Республіці Крим та областях, містах Києві та Севастополі продовжували здійснювати моніторинг стану соціально-трудових відносин в організаціях, установах та закладах бюджетної сфери.
Здійснені протягом січня-вересня 2004 року на законодавчому рівні, на рівні органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування заходи дозволили значно поліпшити стан соціально-трудових відносин у колективах освіти, охорони здоров'я, культури, певною мірою обмежити дію факторів негативного, конфліктогенного характеру, що призводили до спірних чи конфліктних ситуацій.
Як показало вивчення НСПП, позитивний вплив на стан соціально-трудових відносин мали:
ліквідація в основному заборгованості із заробітної плати, в т.ч. з компенсаційних виплат постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи;
підвищення ставок та посадових окладів працівникам бюджетної сфери на 10,8% з 1 березня та на 15,6% з 1 вересня поточного року;
Спираючись на ці заходи, НСПП у взаємодії з центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, профспілками та їх об'єднаннями, сторонами соціально-трудових відносин протягом січня-вересня п. р. сприяла вирішенню 11 колективних трудових спорів у закладах освіти: в Івано-Франківській, Львівській, Миколаївській та Херсонській областях - по одному спору територіального рівня; в Дніпропетровській області (5), Одеській та Харківській (по 1) спору виробничого рівня, зняттю з реєстрації у зв'язку з їх вирішенням 26 вимог найманих працівників.
У звітному періоді НСПП, її відділення в регіонах також сприяли вирішенню 2 колективних трудових спорів виробничого рівня в галузі культури (один спір вирішено) та 3 спорів у галузі охорони здоров'я (галузевого, територіального та виробничого рівнів).
У колективному трудовому спорі галузевого рівня між найманими працівниками охорони здоров'я України та Міністерством охорони здоров'я України з 9 вимог, висунутих найманими працівниками, вирішено 7 вимог. Оскільки 2 вимоги, що залишились, ні примирна комісія, ні трудовий арбітраж вирішити не змогли (щодо підвищення заробітної плати медичним працівникам до рівня середньої по промисловості та щодо врегулювання міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень в оплаті праці та надання пільг з комунальних послуг медичним та фармацевтичним працівникам), то відповідно до чинного законодавства НСПП відповідно до статті
25 Закону України
"Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" звернулася із заявою про вирішення цього колективного трудового спору до Апеляційного суду міста Києва.
Проведений НСПП у лютому-березні 2004 року комплексний аналіз стану соціально-трудових відносин у більш, ніж 900 трудових колективах установ та закладів освіти, охорони здоров'я, культури, оперативна інформація, що збиралася і узагальнювалася НСПП протягом звітного періоду, показують, що основними чинниками, що періодично спричиняли ускладнення чи й напругу в соціально-трудових відносинах у поточному році в багатьох трудових колективах бюджетної сфери, були:
- все ще невідповідний чинному законодавству рівень заробітної плати працівників бюджетної сфери (заробітна плата, нарахована в розрахунку на одного штатного працівника закладів освіти у серпні п.р. склала 373,71 грн., що становить лише 48,6% до середнього рівня по промисловості; охорони здоров'я та соціальної допомоги - відповідно 344,29 грн. (44,8%));
- повільні зміни на краще в питанні врегулювання порушених міжпосадових (міжкваліфікаційних) співвідношень в оплаті праці;
- недотримання в окремих випадках термінів виплати поточної заробітної плати працівникам закладів освіти, охорони здоров'я, культури;
- недостатні обсяги бюджетного фінансування закладів бюджетної сфери та ін.
Дія цих та інших причин призвела до затягування з вирішенням чи появи нових колективних трудових спорів (конфліктів), а в окремих випадках - до страйків, голодувань, інших акцій соціального протесту.
Окрім сприяння вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів), у звітний період НСПП, її відділення в Автономній Республіці Крим та областях, структурні підрозділи в містах Києві та Севастополі спрямовували свої зусилля на здійснення заходів щодо врегулювання розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин на доконфліктній стадії з метою запобігання виникненню нових колективних трудових спорів. На контролі і сприянні НСПП, її відділень в регіонах у вирішенні у звітному періоді перебувало 25 конфліктних ситуацій (з них 9 - територіального рівня) у галузі освіти, 22 (з них 2 - територіального рівня) - в охороні здоров'я, 13 (з них 1 - територіального рівня) - в галузі культури.
Завдяки роз'яснювально-консультативній роботі НСПП на місцях у ряді випадків вдалося попередити чи локалізувати акції соціального протесту працівників закладів освіти.
Окрім названих галузей, НСПП, її структурні підрозділи в Автономній Республіці Крим та областях, містах Києві та Севастополі аналізували стан соціально-трудових відносин, сприяли вирішенню спірних чи конфліктних ситуацій в інших галузях економіки - у виробничих колективах підприємств будівництва (16 колективних трудових спорів), металургії та оброблення металу (7), харчової промисловості та перероблення сільськогосподарських продуктів (8), з виробництва неметалевих мінеральних виробів (6), електричного та електронного устаткування (4), транспортного устаткування (5), у сфері колективних, громадських та особистих послуг (6).
Наявний аналітичний, оперативний, довідково-інформаційний матеріал щодо цих галузей дає підстави НСПП прогнозувати до кінця поточного року подальше поліпшення тут стану відносин між власниками або уповноваженими ними органами (представниками) та найманими працівниками, певного зниження рівня виникнення нових колективних трудових спорів чи конфліктів.
2. Робота по реалізації Указу Президента України від 25 травня 2004 року
N 576/2004 "Про невідкладні заходи щодо завершення погашення заборгованості із заробітної плати"
У звітний період НСПП, її структурні підрозділи в Автономній Республіці Крим та областях, в містах Києві та Севастополі згідно з наказом НСПП від 27.05.2004 року
N 80 "Про забезпечення виконання Указу Президента України від 25 травня 2004 року N 576/2004 "Про невідкладні заходи щодо завершення погашення заборгованості із заробітної плати" і у взаємодії зі всіма заінтересованими органами, установами та організаціями продовжували здійснювати заходи, спрямовані на безумовне виконання Указу Президента України, сприяння повному погашенню невиплаченої заробітної плати як однієї з найпоширеніших причин ускладнення соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів), страйків, акцій соціального протесту.
За інформацією структурних підрозділів НСПП у регіонах, використання всіх механізмів та повноважень, передбачених законом для погашення невиплаченої заробітної плати - від фінансово-економічних до організаційно-кадрових та правих - дозволило домогтися істотних зрушень у погашенні невиплаченої в попередні роки заробітної плати, забезпечити на переважній більшості підприємств, установ та організацій галузей економіки дотримання визначених законодавством термінів виплати поточної заробітної плати і, в поєднанні з іншими факторами (доконфліктним розв'язанням розбіжностей між власниками та найманими працівниками, застосуванням примирно-переговорних процедур у ході вирішення спорів з причини заборгованості тощо), у кінцевому підсумку, помітно поліпшити соціально-трудові відносини в колективах, обмежити причини конфліктності.
За час дії названого вище
Указу Президента України сума заборгованості із заробітної плати в цілому по економіці зменшилась на 36,2% і станом на 01.09.2004 року склала 1086,2 млн.грн.; заборгованість зменшилась у всіх регіонах України. У червні-серпні кількість працівників, яким не виплачено заробітну плату, скоротилося на 450,7 тис. осіб (на 41,4%) і станом на 01.09.2004 року склала 638,7 тис. осіб, або 5,6% від загальної кількості штатних працівників (для порівняння: на 01.06.2004 року своєчасно не отримали заробітну плату 9,7%). За зазначений період сума боргу в середньому на одного штатного працівника скоротилась з 1090 грн. до 1004 грн., або майже на 8%, що сприятливо позначається на стані соціально-трудових відносин.
Серед видів економічної діяльності за час дії
Указу Президента України заборгованість із заробітної плати зменшилась в цілому по промисловості на 42,3%, у т.ч. на підприємствах з видобування кам'яного, бурого вугілля і торфу - на 60,8%, з виробництва машин та устаткування - на 29,4%, хімічного виробництва - на 24,9%. У сільському господарстві зниження рівня заборгованості за цей період склало 42,7%, у будівництві - 15,9%, на транспорті та зв'язку - 11,8%. Серед галузей бюджетної сфери працівникам охорони здоров'я та соціальної допомоги сума боргу зменшена на 45,3%, освіти - на 17,4%.
................Перейти до повного тексту