1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Звіт


НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
31.01.2002
З В І Т
Про результати роботи Національної служби посередництва і примирення за 2001 рік
У звітному році Національна служба посередництва і примирення (далі - НСПП) продовжувала реалізацію завдань, визначених Законом України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", Положенням про Національну службу посередництва і примирення, затвердженим Указом Президента України від 17.11.98 р. N 1258/98, із змінами і доповненнями, внесеними Указом Президента України від 30.12.2000 р. N 1393/2000.
В умовах помітного поліпшення загальноекономічної ситуації (стабільно високих темпів економічного зростання, росту ВВП, збільшення обсягів продукції промислового та сільськогосподарського виробництва, реальних позитивних наслідків реформування економіки, насамперед, аграрного сектору та ін.) НСПП, її структурні підрозділи в регіонах у взаємодії з центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, об'єднаннями роботодавців, професійними спілками, їх об'єднаннями пріоритетну увагу надавали заходам, спрямованим на поліпшення соціально-трудових відносин, запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) та сприяння своєчасному їх вирішенню, здійснювали посередництво при вирішенні таких спорів (конфліктів), утверджуючи у цій непростій сфері відносин правові, цивілізовані методи розв'язання спірних чи конфліктних ситуацій.
Помітний вплив на нормалізацію і поліпшення відносин між власником і найманими працівниками в трудових колективах різних галузей економіки, регіонів, на покращення загального соціально-економічного клімату в колективах справили результати взаємодії НСПП з органами, установами та організаціями всіх рівнів у справі виконання Указу Президента України "Про невідкладні заходи щодо прискорення погашення заборгованості із заробітної плати", реалізація НСПП, її структурними підрозділами відповідних заходів та конкретних програм на місцях щодо ліквідації заборгованості із заробітної плати.
1. Аналіз стану і динаміки соціально-трудових відносин
Зважаючи на те, що своєчасне реагування НСПП, відділень в Автономній Республіці Крим та областях на негативні факти і тенденції у відносинах між власником, уповноваженим ним органом (представником) та найманими працівниками у трудових колективах є, як правило, запорукою унормування та поліпшення соціально-трудових відносин, своєчасного усунення об'єктивних та суб'єктивних причин виникнення колективних трудових спорів чи конфліктів, НСПП здійснювала у звітний період плановий аналіз стану і динаміки соціально-трудових відносин на національному, галузевих, територіальних та виробничих рівнях, організовувала оперативне, продуктивне і предметне реагування відповідних органів, установ та організацій на випадки ускладнень таких відносин при встановленні нових або зміні існуючих соціально-економічних умов праці та виробничого побуту, укладенні або зміні колективних договорів, угод та при їх виконанні; при дотриманні вимог законодавства про працю, сприяючи тим самим, у кінцевому підсумку, вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) або не допускаючи виникнення таких спорів (конфліктів).
З цією метою в структурі НСПП створена і впродовж трьох років результативно працює система оперативного, термінового і планового інформування та аналізу стану і динаміки соціально-трудових відносин на місцях, моніторинг найбільш значимих показників, що відображають зміни цих відносин у розрізі галузей економіки, регіонів та в часі; планового вивчення соціально-трудових відносин, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) у конкретних галузях, де ситуація наближається до критичної; короткострокового прогнозування змін соціально-трудових відносин, можливого виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) і, з урахуванням результатів прогнозу, - система заходів із запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів). Вона передбачає скоординоване і активне включення в упереджувальні заходи всіх заінтересованих відомств, регулярне відслідковування конкретних показників, які фіксують щомісячні результати роботи НСПП та її структурних підрозділів у справі вирішення чи попередження колективних трудових спорів (конфліктів) та крайнього засобу їх вирішення - страйків.
Результати такого вивчення і аналізу НСПП показують, що при всій значимості позитивних тенденцій, що намітилися у вітчизняній економіці в цілому, їх соціальні наслідки безпосередньо в трудових колективах, як про це свідчить інформація відділень НСПП з регіонів, проявляються все ще слабо. Це видно з цілого ряду соціально-економічних показників, що відслідковувалися НСПП впродовж звітного періоду, але особливо наочно - на прикладі заборгованості із заробітної плати - показнику, що на сьогодні найбільш негативно позначається на стані соціально-трудових відносин, спричиняючи у 70-90% випадків виникнення колективних трудових спорів (конфліктів), страйків, спонтанних припинень роботи та ін.
У ході реалізації Указу Президента України від 07.05.2001 р. N 292/2001 "Про невідкладні заходи щодо прискорення погашення заборгованості із заробітної плати" борг із зарплати перед працюючими з травня 2001 року станом на 10.12.2001 року вдалося погасити на 39,2 %, а, наприклад, в освіті та науці - галузях, що традиційно давали значну кількість спірних чи конфліктних ситуацій - відповідно на 74,4 та на 83,7%. Однак загальна сума заборгованості на зазначену дату залишається досить значною - 2996687 тис.грн., тим самим і надалі створюючи грунт для потенційної напруги в соціально-трудових відносинах.
Одну з головних причин хронічно складних відносин між роботодавцями та найманими працівниками впродовж 2001 року відображають на 10.12.2001 року незначні у порівнянні з необхідними обсяги скорочення боргу перед працівниками цілого ряду галузей та підгалузей економіки: у тракторному і сільськогосподарському машинобудуванні - лише на 5,9%, житловому господарстві - на 9,4%, у вугільній промисловості - на 9,9%, у текстильній - на 13,6%, хімічній і нафтохімічній промисловості - на 15,1%, у будівництві шахт - на 15,3%, у міському електротранспорті - на 16,7% від допущеної суми боргу.
В ряді галузей на рівні областей заборгованість не лише не зменшилася, а навпаки - зросла, особливо в останні місяці року, в черговий раз підтверджуючи нестабільність процесів погашення заборгованості. Так, за інформацією відділень НСПП в регіонах, в листопаді у порівнянні з жовтнем місяцем зросла заборгованість із заробітної плати у Донецькій області - на підприємствах чорної металургії (на 6%), в охороні здоров'я (на 13,9%), в освіті (на 2,2%); у Запорізькій області за період з 10.10. по 10.11.2001 року заборгованість зросла в освіті - на 98,6%, в машинобудуванні і металообробці - на 1,4%; у Київській області станом на 10.12.2001 року у порівнянні з початком року зростання заборгованості відбулося у чотирьох галузях економіки; в Одеській області заборгованість працівникам соціальної сфери у порівнянні з початком року збільшилася на 35,6%; у Полтавській області заборгованість у листопаді у порівнянні з жовтнем зросла в освіті в 9,4 раза, в охороні здоров'я - в 2,4 раза, в культурі - на 98,1%, у комунальному господарстві - на 18,0%; у Черкаській області станом на 10.12.2001 року заборгованість в охороні здоров'я збільшилася в 1,6 раза і т.д.
Значною, не дивлячись на суттєве зменшення за результатами сільськогосподарського року, залишається загальна сума заборгованості перед працівниками аграрного сектору - 555570 тис.грн. станом на 10.12.2001 року.
З метою поглибленого вивчення стану та динаміки соціально-трудових відносин у розрізі галузей і регіонів та організації ефективного сприяння вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) чи запобігання їх виникненню НСПП, її відділення в Автономній Республіці Крим та областях відповідно до плану у звітному періоді проаналізували ці питання у колективах галузей машинобудування і металообробки, будівництва, в сільському господарстві, у трудових колективах вугледобувних та шахтобудівних підприємств, у закладах освіти та охорони здоров'я.
Окрім заборгованості із заробітної плати і повільних темпів її зменшення, як показує аналіз НСПП, роль конфліктогенних факторів, що ускладнювали чи й загострювали соціально-трудові відносини, вели до виникнення колективних трудових спорів (конфліктів), у 2001 році виконували: несвоєчасність виплати поточної заробітної плати, її низький рівень у цілому ряді галузей економіки, незабезпечення прав і пільг, передбачених чинним законодавством, невиплата компенсації за несвоєчасну виплату зарплати, непроведення її індексації, недофінансування галузей, невиконання власниками колективних договорів. угод, графіків погашення заборгованості, невиконання ними законодавства про працю та ін.
З метою поглибленого вивчення стану та динаміки соціально-трудових відносин у розрізі галузей і регіонів та організації ефективного сприяння вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) чи запобігання їх виникненню НСПП, її відділення в Автономній Республіці Крим та областях у 2001 році проаналізували ці питання у колективах галузей машинобудування і металообробки, будівництва, в сільському господарстві.
Періодично зростаюча впродовж року напруга в соціально-трудових відносинах в колективах шахтарських регіонів зумовлювала НСПП постійно відслідковувати і, в межах компетенції Служби, реагувати на динамічну і непросту ситуацію у трудових колективах вугледобувних та шахтобудівних підприємств.
З врахуванням ситуації, що реально складалася у 2001 році, регулярно аналізувалася динаміка соціально-трудових відносин, практика вирішення колективних трудових спорів (конфліктів) також на підприємствах житлово-комунального господарства, у закладах освіти, охорони здоров'я.
Узагальнені результати планового вивчення НСПП зазначених питань у звітному періоді дають підстави стверджувати, що одними з найбільш складних і гострих залишаються соціально-трудові відносини у трудових колективах підприємств вугільної промисловості, що знаходить свій вияв у численних колективних трудових спорах (конфліктах), непоодиноких спонтанних припиненнях роботи, страйках, інших акціях соціального протесту. Основні причини по суті постійної соціальної напруги в шахтарських колективах Донецької, Луганської, Дніпропетровської, Волинської, Львівської, Кіровоградської областей - істотне бюджетне недофінансування галузі, недостатньо ефективний механізм розрахунків споживачів за відвантажене вугілля, який би забезпечував повноту і своєчасність таких розрахунків, слабкий соціальний захист прав шахтарів підприємств вугільної галузі, де здійснена чи здійснюється реструктуризація; найбільша серед галузей економіки заборгованість із заробітної плати (за даними Держкомстату України на 10.12.2001 року - 589,5 млн.грн.) та з регресних позовів; відносно низький рівень оплати важкої і небезпечної праці шахтаря; хронічно несвоєчасна виплата поточної заробітної плати на шахтах; невиконання чи лише часткове виконання графіків погашення заборгованості із зарплати, домовленостей, угод між сторонами соціально-трудових відносин у шахтарських колективах та ін.
Відображенням соціальної нестабільності шахтарських колективів у 2001 році, невдоволення на рівні трудових колективів забезпеченням соціальних прав шахтарів, їх готовності колективно вступати у спори (конфлікти), застосовувати інші форми захисту своїх інтересів стала постанова президії ЦК профспілки працівників вугільної промисловості України від 28.09.2001 року "Про порядок і строки проведення Всеукраїнської акції протесту у зв'язку із зривом строків виплати поточної зарплати та з недостатнім фінансуванням вугільної промисловості, передбаченим проектом Державного бюджету України на 2002 рік", яка була підтримана майже всіма шахтарськими колективами.
Разом з тим, не можна не констатувати, що активне запровадження НСПП, її відділеннями у вугільних регіонах примирно-переговорних процедур при вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів), скоординована з сторонами соціально-трудових відносин взаємодія, спрямована на своєчасне реагування на ускладнення ситуації істотно звузили масштаби неправових шляхів вирішення спірних чи конфліктних ситуацій, звернень шахтарських колективів до страйків.
В полі посиленої уваги НСПП в 2001 році продовжували знаходитися соціально-трудові відносини в колективах закладів освіти. При цьому НСПП виходила не лише з свого завдання сприяти вирішенню колективного трудового спору галузевого рівня між Центральним комітетом профспілки працівників освіти і науки України та Міністерством освіти і науки України, зареєстрованого НСПП 16 березня 2000 року (реєстраційний N 4/00-Г), але і з необхідності систематично аналізувати динаміку соціально-трудових відносин у галузі, де вони визначаються протягом останніх трьох років постійною нестабільністю, збільшенням кількості колективних трудових спорів (конфліктів) як виробничого, так і територіального рівнів.
Результатами сприяння НСПП, її структурних підрозділів в областях вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) в освіті на різних рівнях стало розв'язання 45 спорів (конфліктів), запобігання виникненню їх значної кількості, недопущення багатьох страйків, стихійних припинень роботи.
Розпорядженням НСПП від 2 січня 2002 року був знятий з реєстрації колективний трудовий спір галузевого рівня між Центральним комітетом профспілки працівників освіти і науки України та Міністерством освіти і науки України у зв'язку з тим, що рішення трудового арбітражу по даному спору за змістом і за термінами виконані.
Разом з тим, інформація, що поступала в останні місяці 2001 року і поступає в січні місяці поточного року з окремих регіонів, засвідчує, що нестабільність соціально-трудових відносин у вчительських колективах у зв'язку із несвоєчасністю виплат поточної зарплати, низьким її рівнем та іншими причинами в конкретних колективах продовжує мати місце.
Аналіз НСПП соціально-трудових відносин у трудових колективах охорони здоров'я у 2001 році виявив не лише свою нестабільність на рівні окремих трудових колективів, але і конфліктогенність на галузевому рівні: 29.12.2001 року НСПП зареєструвала колективний трудовий спір між найманими працівниками охорони здоров'я України та Міністерством охорони здоров'я України. Органом, уповноваженим представляти інтереси найманих працівників охорони здоров'я у колективному трудовому спорі, визначений ЦК галузевої профспілки.
Таким чином, тільки часткове задоволення вимог працівників охорони здоров'я, як і прогнозувала НСПП, нормалізувати ситуацію в галузі не змогло і з неминучістю привело до переростання багатьох спорів виробничого, територіального рівня у масштабний галузевий спір. Вимоги, висунуті у даному спорі, вказують на основні проблеми і причини, що на сьогодні привели до напруги в соціально-трудових відносинах у навіть такій відносно спокійній галузі, як охорона здоров'я: змінити існуючі соціально-економічні умови праці у галузі відповідно до пункту "ж" статті 77 Основ законодавства про охорону здоров'я та Указу Президента України від 8 серпня 2000 року N 963/2000 "Про додаткові заходи щодо поліпшення медичної допомоги населенню України" і врегулювати міжкваліфікаційні (міжпосадові) співвідношення в оплаті праці; забезпечити неухильне виконання вимог законодавства про працю в частині своєчасної виплати заробітної плати; забезпечити безумовне виконання норм Галузевої угоди між Міністерством охорони здоров'я України та ЦК профспілки працівників охорони здоров'я України щодо забезпечення правового, соціального і професійного захисту працівників охорони здоров'я та ін. - всього дев'ять вимог. Вимоги підтримані підписами 665,6 тис. працівників або 53,5% працюючих у галузі.
Стабільно конфліктними протягом 2001 року залишалися соціально-трудові відносини в колективах підприємств житлово-комунального господарства. За результатами аналізу НСПП динаміки колективних трудових спорів та конфліктних ситуацій колективи галузі разом з паливною промисловістю, машинобудуванням і металообробкою та освітою продовжують входити в число галузей з найбільшою кількістю спорів та конфліктів. Станом на 01.01.2002 року на розгляді та сприянні НСПП у вирішенні знаходиться 43 колективних трудових спори, у тому числі - територіально-галузевого рівня. За два останні роки спори у виробничих колективах галузі виникли у переважній більшості областей; найбільше їх приходиться на Закарпатську (8), Кіровоградську (4), Луганську (3), Тернопільську (3) та Черкаську (4) області. За період з вересня до кінця 2001 року майже кожен другий колективний трудовий спір, зареєстрований НСПП, припадав на галузь житлово-комунального господарства. Виявами соціальної напруги в колективах галузі є також акції протесту, а в окремих випадках - і страйки.
Гострота соціально-трудових відносин між власником або уповноваженим ним органом (представником) та найманими працівниками, яка притаманна на сьогодні практично всім колективам житлово-комунального господарства, спричиняється застарілою системою організаційного управління галуззю, незадовільним фінансово-економічним станом підприємств галузі, що склався через тривалу і зростаючу заборгованість за спожиті послуги з боку населення, підприємств, установ та організацій, зокрема бюджетних. Існуючі тарифи на комунальні послуги у цій важливій для життєзабезпечення країни галузі в багатьох випадках економічно не обгрунтовані, не відповідають реальній вартості послуг. Високим залишається відсоток збитково працюючих підприємств галузі. Тільки в Запорізькій області за одинадцять місяців 2001 року підприємства та організації житлово-комунального господарства одержали збитків на суму 18 млн. 957 тис.грн.; в Одеській області зі збитками працювало 66,7% підприємств галузі, в Херсонській області - 65% підприємств.
Заборгованість із заробітної плати в галузі житлово-комунального господарства станом на 10.12.2001 року в розрахунку на одного працівника складала 691,5 грн. Вчасно не отримували заробітну плату 98,8% працюючих галузі, серед них заборгованість терміном від трьох до шести місяців мають 37,8% працівників, терміном від шести місяців і більше -16,9%. Звідси - напруга соціально-трудових відносин в колективах.
У цілому ж, як показує практика НСПП у сприянні вирішенню колективних трудових спорів у галузі, зусилля місцевих органів влади, органів місцевого самоврядування мають бути спрямовані на вироблення механізму, який дозволить підвищити рівень розрахунків із підприємствами житлово-комунального господарства за надані ними послуги підприємствам, установам, організаціям, населенню, а також пільги та субсидії населенню на оплату житлово-комунальних послуг. Невирішення на місцях цих питань може призвести до подальшого загострення соціально-трудових відносин у колективах житлово-комунального господарства.
У звітному році НСПП проаналізовано стан соціально-трудових відносин, колективні трудові спори (конфлікти) у галузі машинобудування і металообробки. На основі зібраних та опрацьованих відділеннями НСПП в регіонах матеріалів, статистичних даних Служба дійшла до висновку, що в цілому соціально-трудові відносини у колективах підприємств галузі відображають нестабільність процесу становлення і закріплення ринкових відносин, складність фінансово-економічного становища більшості підприємств, невирішеність багатьох застарілих і серйозних проблем підгалузей, готовність лише частини підприємств машинобудування і металообробки працювати за новими виробничо-господарськими та фінансовими схемами, забезпечувати визначені чинним законодавством соціальні права та інтереси працюючих.
Виявами такої нестабільності є численні факти ускладнень відносин між найманими працівниками та власниками або уповноваженими ними органами (представниками) на місцях, виникнення колективних трудових спорів (конфліктів), стихійних припинень роботи, проведення інших акцій соціального захисту прав та інтересів працюючих.
Стабільно найвищою тут залишається кількість трудових спорів та конфліктних ситуацій - більшою, ніж у колективах паливної, хімічної і нафтохімічної, легкої, харчової промисловості, чорної металургії. Станом на 01.01.2001 року на розгляді і сприянні НСПП у вирішенні із 337 колективних трудових спорів (конфліктів) 57 (16,9%) виникло у колективах машинобудування і металообробки; станом на 01.01.2002 року - 46 (15,9%) - найбільша кількість спорів серед галузей економіки. Учасниками колективних трудових спорів (конфліктів), що знаходилися на розгляді НСПП, на підприємствах галузі стали понад 55 тис. найманих працівників.
Як і в інших галузях економіки, основними причинами ускладнень соціально-трудових відносин, виникнення спорів, конфліктних ситуацій в колективах галузі була істотна заборгованість із заробітної плати (станом на 10.12.2001 року вона складала 470 млн. 276 тис.грн.),яка за 11 місяців 2001 року зменшилася лише на 26,3 %, зберігаючи тим самим потенційну конфліктність і на 2002 рік. Іншими, досить поширеними причинами спірних чи конфліктних ситуацій, як показав аналіз НСПП, були невиконання власником законодавства про працю, положень колективних договорів, угод в частині оплати праці, погашення заборгованості із заробітної плати, забезпечення соціальних гарантій, компенсацій, пільг, виконання вимог щодо охорони праці; нереагування чи несвоєчасне реагування власника на вимоги найманих працівників та ін. Найбільша кількість спорів (конфліктів) виникала в таких підгалузях, як електротехнічна промисловість та приладобудування, сільськогосподарське і тракторне машинобудування, ремонт машин і обладнання.
За результатами вивчення НСПП соціально-трудових відносин, колективних трудових спорів (конфліктів) ряду інших галузей - в освіті, машинобудуванні і металообробці, у будівництві, в аграрному секторі економіки в 2001 році Кабінетом Міністрів України були дані відповідні доручення центральним та місцевим органам виконавчої влади.
Істотні позитивні здвиги відбулися за сприяння НСПП також у ряді колективних трудових спорів галузевого рівня - в трудових колективах НАЕК "Енергоатом", НАК "Нафтогаз України", підприємств енергетики і електротехнічної промисловості.
У цілому, як показує аналіз НСПП, ускладнення соціально-трудових відносин між власником та найманими працівниками, колективні трудові спори (конфлікти) у 2001 році були спричинені: заборгованістю із заробітної плати, несвоєчасністю її виплати, нестабільністю у ліквідації заборгованості із заробітної плати в ряді галузей та регіонів; низьким рівнем заробітної плати у ряді галузей економіки на фоні зростання цін на товари та послуги; грубими порушеннями роботодавцями законодавства про працю, прав найманих працівників, невиконанням ними положень галузевих угод, колективних договорів у частині дотримання термінів виплати заробітної плати, фінансування заходів із соціального та економічного захисту працівників, охорони праці; небажанням чи ухилянням роботодавців під різними приводами від укладання колективних договорів, угод; нереагуванням або малоефективним реагуванням частини роботодавців на ускладнення соціально-трудових відносин; невизначеністю у реформованих чи приватизованих підприємствах правонаступників щодо боргів із заробітної плати; незабезпеченням реалізації прав і пільг, передбачених законодавством, слабкою соціальною та правовою захищеністю найманих працівників у випадку неплатоспроможності власника або уповноваженого ним органу (представника) та ін.
2. Запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів)
Відповідно до Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" та Положення про порядок здійснення Національною службою посередництва і примирення запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), затвердженого наказом N 115 від 12.06.2001 року НСПП, її структурні підрозділи в Автономній Республіці Крим та областях у 2001 році здійснювали заходи, спрямовані на запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), сприяння вирішенню розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин на стадії до виникнення конфлікту.
Заходи, зокрема, включали виявлення підприємств, установ, організацій, територій та галузей, де ускладнення соціально-трудових відносин могло призвести до виникнення колективних трудових спорів (конфліктів); прогнозування ситуації і розробку на основі прогнозу пропозицій НСПП щодо її нормалізації та поліпшення; проведення упереджувальних примирно-переговорних процедур, спрямованих на своєчасне усунення причин можливого виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) та ін.
Практика НСПП, її відділень в регіонах щодо застосування таких підходів у 2001 році дозволила у багатьох випадках своєчасно унормувати соціально-трудові відносини, мінімізувати економічні та матеріальні втрати у виробничих колективах, попередити страйки, протизаконні припинення роботи, що пов'язані з втратами робочого часу, невипуском продукції тощо.
Кількість підприємств, установ, організацій, територій, розбіжності між сторонами соціально-трудових відносин яких взято на облік і контроль НСПП з метою запобігання виникненню колективних трудових спорів у трудових колективах, становила у 2001 році - 742, у т.ч.:
- на виробничому рівні - 693:
- на рівні підприємств, установ, організацій - 674;
- на рівні структурних підрозділів - 14;
- на рівні окремих категорій найманих працівників - 5.
- на територіальному рівні - 40;
- на територіально-галузевому рівні - 8.
- на галузевому рівні - 1.
Кількість підприємств, установ, організацій, на яких виникли розбіжності між сторонами соціально-трудових відносин, - 2 622, у т.ч.:
- на виробничому рівні -670;
- на територіальному рівні - 1 785;
- на територіально-галузевому рівні - 167.
Середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу підприємств, установ, організацій, на яких виникли розбіжності між сторонами соціально-трудових відносин, - 1 735 369 чол., у т.ч.:
- на виробничому рівні - 332 185 чол.;
- на територіальному рівні - 91 490 чол.;
- на територіально-галузевому рівні - 67 705 чол.
- на галузевому рівні - 1 243 989 чол.
Кількісні параметри розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин - всього 964 розбіжності, з них:
- вирішено - 349 розбіжностей (36,2%);
- в стадії вирішення - 359 розбіжностей (37,2%);
- в стадії розгляду - 256 розбіжностей (26,6%).
Із зазначеної кількості розбіжностей:
- щодо встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці та виробничого побуту - 136 розбіжностей (14,1%), з них:
- вирішено - 47;
- в стадії вирішення - 74;
- в стадії розгляду - 15 розбіжностей;
- щодо укладення чи зміни колективного договору, угоди - 50 розбіжностей (5,2%), з них:
- вирішено - 19 ;
- в стадії вирішення - 26;
- в стадії розгляду - 5 розбіжностей;
- щодо виконання колективного договору або окремих його положень - 193 розбіжності (20,0%) , з них:
- вирішено - 70 розбіжностей;
- в стадії вирішення - 78 розбіжностей;
- в стадії розгляду - 45 розбіжностей;
- щодо невиконання вимог законодавства про працю - 585 (60,7%) розбіжностей, з них:
- вирішено - 213 розбіжностей;
- в стадії вирішення - 181 розбіжність;
- в стадії розгляду - 191 розбіжність.
Обсяг заборгованості із заробітної плати працівникам підприємств, установ, організацій, який став головною причиною виникнення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, становив 421 023,28 тис. грн. в т.ч.:
на виробничому рівні - 329 821,98 тис. грн.
на територіальному рівні - 15 117,50 тис.грн.
на територіально-галузевому рівні - 16 636,80 тис. грн.
на галузевому рівні - 59 447,00 тис.грн.
Середня заборгованість із заробітної плати в розрахунку на одного штатного працівника підприємства, установи, організації, яка стала основною причиною виникнення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, становила 242,61 грн. в т.ч.:
на виробничому рівні - 992,88 грн.
на територіальному рівні - 165,23 грн.
на територіально-галузевому рівні - 245,72 грн.
на галузевому рівні - 47,78 грн.
Внаслідок заходів, здійснених за сприяння НСПП щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів:
- погашено заборгованості із заробітної плати в сумі 182 913,89 тис.грн. (43,4%)
- вирішується питання щодо погашення заборгованості із заробітної плати в сумі 91 266,80 тис.грн. (21,7%)
- знаходиться в стадії розгляду вирішення питання щодо погашення заборгованості із заробітної плати в сумі 146 842,59 тис.грн. (34,9%)
Вирішення за сприяння НСПП розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин ще на доконфліктній стадії дозволило не допустити виникнення нових колективних трудових спорів (конфліктів), забезпечити нормальний виробничий режим, не допустити матеріальних та моральних збитків як для власника, так і для найманих працівників.
3. Стан і результати вирішення висунутих найманими працівниками вимог та колективних трудових спорів (конфліктів)

................
Перейти до повного тексту