- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Звіт
НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
З В І Т
Про результати діяльності Національної служби посередництва і примирення в першому півріччі 2004 року
У звітному півріччі Національна служба посередництва і примирення (далі - НСПП), її структурні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі в умовах стабільного економічного зростання і посилення соціальної спрямованості результатів такого росту продовжували реалізовувати завдання, визначені Законом України
"Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", Положенням про Національну службу посередництва і примирення, затвердженим Указом Президента України від 17 листопада 1998 року
N 1258/98, із змінами і доповненнями, внесеними Указом Президента України від 30 грудня 2000 року
N 1393/2000, указами Президента України стосовно невідкладних заходів щодо прискорення і завершення погашення заборгованості із заробітної плати.
Пріоритетні зусилля НСПП приділялись посиленню результативності діяльності Служби у справі поліпшення соціально-трудових відносин, запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) чи сприяння їх своєчасному вирішенню, здійснення посередництва між найманими працівниками та роботодавцями при вирішенні таких спорів (конфліктів), прогнозування можливої динаміки стану соціально-трудових відносин з метою скоординованого, своєчасного і дієвого реагування всіх заінтересованих органів, установ та організацій на ймовірні негативні тенденції у відносинах між найманими працівниками та власниками або уповноваженими ними органами (представниками) на рівні конкретного трудового колективу, території або галузі.
Узагальнено оцінюючи стан, динаміку і характер соціально-трудових відносин на різних рівнях - від виробничого до галузевого та національного - у першому півріччі 2004 року, є підстави стверджувати, що НСПП у діловій і продуктивній взаємодії з центральними і місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, професійними спілками та їх об'єднаннями, роботодавцями та їх об'єднаннями, сторонами соціально-трудових відносин вдалося у зазначений період забезпечити позитивну тенденцію подальшого поліпшення соціально-трудових відносин у переважній більшості трудових колективів; спрямовувати і вирішувати більшу частину спірних чи конфліктних ситуацій між найманими працівниками та власниками цивілізованим, правовим шляхом, через примирно-переговорні процедури; забезпечити тенденцію поступового зниження загального рівня конфліктності в трудових колективах, зменшення числа звернень найманих працівників до спонтанних, стихійно-страйкових форм реагування, що нерідко суперечили чинному законодавству.
Результати діяльності НСПП у звітному періоді, окрім цього, підтвердили реалістичність і обґрунтованість основних позицій прогнозу, підготовленого Службою в кінці минулого року стосовно галузей та регіонів, де у першому півріччі 2004 року найбільш ймовірно слід було очікувати ускладнення соціально-трудових відносин, спірних чи конфліктних ситуацій у трудових колективах, акцій соціального протесту у різних формах; підтвердили свою доцільність та ефективність також і рекомендації Служби у зв'язку з прогнозом стосовно конкретних заходів, що пропонувалось здійснити всім заінтересованим органам, установам та організаціям із врахуванням прогнозованих конфліктогенних галузей, регіонів чи конкретних трудових колективів.
1. Аналіз стану і динаміки соціально-трудових відносин
Плановий аналіз НСПП стану та динаміки соціально-трудових відносин, колективних трудових спорів (конфліктів) у першому півріччі поточного року у їх співставленні з динамікою макро- та мікроекономічних показників, особливостями нинішнього розвитку галузей економіки України, регіонів, результатами реалізації в країні соціальної політики показує, що стале зростання економіки країни в цілому і багатьох ключових її галузей у першому півріччі 2004 року створювало, як і в попередні періоди, матеріальне підгрунтя не лише для здійснення цілеспрямованої політики підвищення суспільного добробуту, зростання доходів населення, вирішення цілого ряду гострих соціально-економічних проблем, але й сприяло нарощуванню потенціалу соціальної стабільності, поліпшенню соціально-трудових відносин у трудових колективах підприємств, установ та організацій; звуженню і локалізації сфери реальної чи потенційної конфліктності між найманими працівниками та власниками. Розширились і можливості для розв'язання спірних чи конфліктних ситуацій сторонами соціально-трудових відносин, вироблення ними взаємоприйнятних рішень у примирно-переговорному процесі.
За інформацією з місць, суттєвий позитивний вплив на стан соціально-трудових відносин у колективах справили Указ Президента України від 25 травня 2004 року
N 576/2004 "Про невідкладні заходи щодо завершення погашення заборгованості із заробітної плати", а також діяльність, що розгорнулась на місцях з метою його реалізації.
У контексті названих вище заходів більш результативною у першому півріччі п.р. була й діяльність НСПП, її структурних підрозділів у регіонах щодо покращення соціально-трудових відносин у колективах підприємств, установ та організацій, вирішення з урахуванням прогнозу розбіжностей між найманими працівниками та власниками або уповноваженими ними органами (представниками) на доконфліктній стадії, сприяння НСПП вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів), попередження страйків чи інших акцій соціального протесту (особливо в колективах вугільної промисловості, освіти, міського електротранспорту), популяризації в трудових колективах переговорно-правових засобів вирішення спірних чи конфліктних ситуацій.
У той же час, сприяння НСПП вирішенню конкретних колективних трудових спорів (конфліктів), безпосередній правовий супровід Службою цих спорів, участь її фахівців у роботі примирних органів (примирних комісій, трудових арбітражів), контроль за ходом виконання рекомендацій НСПП, рішень примирних органів, інформація з місць трудових арбітрів, незалежних посередників, позаштатних радників НСПП показують, що при всіх позитивних тенденціях та змінах у цій сфері в окремих галузях, на підприємствах, в установах та організаціях у першому півріччі 2004 року продовжували діяти об'єктивні та суб'єктивні причини, що погіршували (явно чи приховано) соціально-трудові відносини. Вони спричиняли виникнення нових спорів, конфліктів, затягування вирішення вже існуючих спірних чи конфліктних ситуацій, повторний вступ колективів у спори (конфлікти), стихійне звернення колективів до акцій соціального протесту, а подекуди - й страйків тощо.
Результати показують, що в основі ускладнень соціально-трудових відносин у колективах ряду підприємств та організацій лежить, здебільшого, цілий комплекс чинників економічного, фінансового, організаційно-виробничого, правового та соціального характеру. Найбільш поширеними причинами, що негативно впливали на стан відносин між найманими працівниками та власниками або уповноваженими ними органами (представниками) у першому півріччі поточного року були:
по групі причин економічного характеру:
- триваючий складний фінансово-економічний стан багатьох підприємств та організацій ряду галузей економіки, обмеженість обігових коштів;
- значні, нерідко зростаючі обсяги дебіторської (станом на 01.05.2004 року ріст з початку року на 9,9%) та кредиторської (відповідно - на 8,5%) заборгованості;
- відносно висока питома вага збиткових об'єктів господарювання (у 2003 році збитково працювали 42% підприємств, в січні-квітні 2004 року - 39% підприємств, у тому числі в промисловості - 44,0%, в будівництві - 46,9%, на транспорті та зв'язку - 53,4%);
- несвоєчасні або неповні розрахунки за поставлену продукцію і виконані роботи;
- неузгодженість тарифної політики, невідповідність фактичних затрат підприємств існуючим тарифам за роботи та послуги;
- недофінансування бюджетних призначень, передбачених чинним законодавством; неповнота, неритмічність виділення субвенцій з держбюджету на перевезення пільгових категорій пасажирів;
- невідповідний чинному законодавству рівень умов та охорони праці на багатьох підприємствах та організаціях та ін.;
по групі причин соціального характеру:
- заборгованість із заробітної плати (на 01.01.2004 року без врахування боргу на підприємствах, що призупинили свою діяльність, заборгованість становила 1797,0 млн.грн., на 01.06.2004 року - 1702,0 млн.грн.), низькі чи нестабільні темпи її погашення (за 2001 рік борги із зарплати зменшилися на 49,6%, за 2002 рік - на 6,90%, за 2003 рік - на 15,2%, за січень-травень 2004 року - на 5,3%), зростання чи незменшення заборгованості в ряді регіонів у порівнянні з початком року (станом на 01.06.2004 року - Вінницька, Запорізька, Сумська, Харківська, Херсонська області, міста Київ та Севастополь);
- зупинення дії окремих соціально значущих статей, що стосуються працівників закладів освіти, охорони здоров'я, культури;
- недотримання в багатьох випадках термінів і повноти виплати поточної заробітної плати;
- низький у співставленні з прожитковим мінімумом та темпами зростання цін на товари та послуги рівень заробітної плати в ряді галузей економіки (в сільському господарстві, охороні здоров'я, культурі та ін.);
- порушення соціальних прав найманих працівників на підприємствах, що знаходяться в стані банкрутства чи санації, недосконалість соціального захисту працівників таких підприємств (борг із заробітної плати на таких підприємствах зріс з 270 млн. грн. станом на 01.01.2004 року до 407 млн.грн. станом на 01.06.2004 року) та ін.
Комплексний аналіз НСПП динаміки і характеру соціально-трудових відносин виявив також, що погіршення цих відносин нерідко спричиняли фактори суб'єктивного характеру:
- порушення власниками законодавства про працю, зокрема, щодо оплати праці; слабка ефективність впливу на власників підприємств-боржників;
- нереагування чи малорезультативне реагування власників на вимоги найманих працівників або профспілок;
- невиконання, зволікання з виконанням власниками рішень примирних органів (примирних комісій, трудових арбітражів), погоджених графіків погашення заборгованості із заробітної плати, положень колективних договорів тощо.
Узагальнені висновки НСПП щодо стану і характеру відносин між найманими працівниками та власниками на підприємствах, в установах та організаціях у першому півріччі 2004 року базувалися на результатах вивчення Службою стану і динаміки цих відносин у ряді конкретних галузей економіки.
Зважаючи на ключове значення вугільної галузі в економіці України, НСПП у квітні-травні 2004 року здійснила комплексний аналіз соціально-трудових відносин, колективних трудових спорів (конфліктів) на підприємствах вугільної промисловості Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Кіровоградської, Луганської, Львівської та Черкаської областей.
Вивчення показало, що вугледобувна промисловість залишається галуззю із досить складними, в ряді випадків напруженими соціально-трудовими відносинами, що спричиняються тривалим невирішенням суттєвих для конкретних колективів і галузі в цілому проблем економічного, фінансового, організаційно-технічного, соціального, правового характеру.
Позитивні зміни, що відбулися і відбуваються в галузі в 2003-2004 роках (стабілізація бюджетного фінансування галузі, проведення результативних антикризових заходів, певне поліпшення розрахунків споживачів за відвантажене вугілля, оптимізація структури галузі на всіх рівнях тощо) мали своїм результатом певне підвищення ефективності функціонування галузі.
У той же час, цілий ряд фактів засвідчують, що і в першому півріччі п.р. соціально-трудові відносини у багатьох трудових колективах галузі залишалися нестабільними чи й напруженими.
Станом на 01.07.2004 року на вугледобувних, вуглепереробних, шахтобудівельних підприємствах мала місце, як і в попередні періоди, найбільша у порівнянні з іншими галузями кількість колективних трудових спорів, конфліктів: на зазначену дату НСПП та її структурні підрозділи у вугільних регіонах сприяли вирішенню тут 41 колективного трудового спору, у тому числі на виробничому рівні - 34, на територіальному - 6. Триває робота над виконанням рішень примирної комісії та трудового арбітражу у колективному трудовому спорі галузевого рівня між Профспілкою працівників вугільної промисловості України і Міністерством палива та енергетики України, учасниками якого є 391,5 тис. працівників галузі.
Найбільша кількість спорів у колективах вугільної промисловості припадає на Луганську (19), Донецьку (16) та Дніпропетровську (3) області.
Структурний аналіз НСПП вимог, висунутих працівниками шахтарських колективів у трудових спорах (конфліктах), чинників, що призводили до ускладнення соціально-трудових відносин, виявили, що найбільш поширеними об'єктивними та суб'єктивними причинами спірних чи конфліктних ситуацій в колективах галузі в першому півріччі 2004 року були:
- найбільша серед інших галузей заборгованість із заробітної плати, слабкі реальні темпи її погашення на місцях;
- порушення термінів виплати поточної заробітної плати. Із 41 колективного трудового спору в колективах галузі у 19 спорах (46,3%) були висунуті вимоги забезпечити своєчасну виплату поточної заробітної плати;
- істотно нижчий, ніж в інших галузях паливно-енергетичного комплексу рівень заробітної плати, що не відповідає складності і небезпеці праці шахтаря, темпам зростання цін на товари та послуги;
- недостатність заходів з охорони та безпеки праці, високий рівень аварійності, травматизму та профзахворювань;
- лише часткове виконання соціальної складової програми закриття глибоко збиткових вугільних підприємств;
- повільне виконання рішень примирної комісії та трудового арбітражу в галузевому спорі між профспілкою працівників вугільної промисловості України та Мінпаливенерго України та ін.
Відображаючи настрої шахтарських колективів на місцях, пленум галузевої профспілки працівників вугільної промисловості України своєю постановою від 13.05.2004 року визнав роботу Мінпаливенерго України, адміністрацій більшості держпідприємств, холдингових компаній, акціонерних товариств та організацій галузі у питаннях повної виплати поточної зарплати працівникам, погашення боргу, підвищення рівня тарифних ставок та посадових окладів, забезпечення соціальних гарантій та пільг, а також реалізації рішень примирних органів по колективному трудовому спору галузевого рівня незадовільною.
Сприяння НСПП конструктивному розгляду і вирішенню вимог найманих працівників у названих колективних трудових спорах у першому півріччі 2004 року, безпосередня участь Служби у примирно-переговорному процесі і забезпеченні реалізації рішень примирних органів на прикладі складних і тривалих спорів, якими, як правило, є спори в шахтарських колективах, ще раз підтвердили ефективність і перспективність регламентованого законом примирно-переговорного шляху вирішення спорів чи конфліктів у колективах підприємств вугільної промисловості.
За сприяння НСПП в першому півріччі 2004 року у співпраці із Міністерством палива та енергетики України, місцевими державними адміністраціями, профспілками вирішено 6 колективних трудових спори.
На поліпшення стану соціально-трудових відносин у шахтарських колективах був спрямований і комплекс заходів Служби щодо вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин на доконфліктній стадії і, тим самим, запобігання виникненню нових спорів (конфліктів). З цією метою на контроль і сприяння відділень НСПП у вирішенні були поставлені 33 конфліктні ситуації на 64 підприємствах з середньообліковою чисельністю штатних працівників облікового складу 68965 осіб.
Результатом здійснення зазначених заходів НСПП стало попередження виникнення 8 нових колективних трудових спорів, погашення понад 23 млн.грн. заборгованої заробітної плати (33,5% від суми, що стала причиною розбіжностей), стабілізація соціально-трудових відносин у цілому ряді трудових колективів.
Соціально значущою і корисною для нормалізації соціально-трудових відносин на підприємствах вугільної промисловості була і роз'яснювально-правова, консультаційна робота НСПП, її відділень у вугільних регіонах, трудових арбітрів, незалежних посередників, позаштатних радників НСПП, інформаційно-консультаційних центрів НСПП з питань законодавчо регламентованих шляхів вирішення колективних трудових спорів (конфліктів), попередження страйків, інших акцій соціального протесту.
Із врахуванням цілеспрямованих заходів, що вживаються в останній період на законодавчому рівні, на рівні центральних та місцевих органів виконавчої влади щодо поліпшення ситуації у вугільній галузі (прийняття Закону України "Про внесення змін до Закону України
"Про Державний бюджет України на 2004 рік", плани Кабінету Міністрів України щодо погашення до жовтня п.р. боргів із заробітної плати перед шахтарями за 1994-1999 роки та ін.), є підстави прогнозувати у другому півріччі п.р., що разом з позитивними фінансово-економічними зрушеннями в галузі звузиться дія основної конфліктоутворюючої причини - заборгованості із заробітної плати і НСПП зможе більш результативно сприяти вирішенню спірних чи конфліктних ситуацій в шахтарських колективах.
Беручи до уваги, що за прогнозом НСПП на перше півріччя 2004 року соціально-трудові відносини на підприємствах житлово-комунального господарства передбачалися по багатьох трудових колективах складними і конфліктними, а кількісний рівень колективних трудових спорів - один з найвищих серед галузей економіки, ситуацію в галузі і, зокрема, в колективах житлового, комунального господарства, міського електротранспорту, ліфтового господарства було поставлено впродовж звітного періоду на постійний контроль НСПП, її структурних підрозділів у регіонах. У межах своєї компетенції НСПП, залучаючи всі заінтересовані органи та організації, активно сприяла розв'язанню спірних чи конфліктних ситуацій в колективах галузі, усуненню найбільш поширеної причини конфліктності - заборгованості із заробітної плати.
Але, якщо на рівні окремих підприємств причини соціальної напруги повністю чи частково вдається сьогодні подолати, то в цілому по галузі, не дивлячись на вжиті різнобічні заходи законодавчого, організаційно-виробничого, фінансово-економічного характеру, суттєвого перелому у відносинах між найманими працівниками і власниками чи уповноваженими ними органами (представниками) у багатьох колективах житлово-комунального господарства поки що досягти не вдається.
В поточному році НСПП сприяла вирішенню 20 колективних трудових спорів (10,5% від загальної кількості спорів) на підприємствах цієї життєзабезпечуючої галузі - це один з найвищих кількісних рівнів спорів у порівнянні з іншими галузями.
Хоч безпосередніми для найманих працівників причинами спірних, конфліктних ситуацій, акцій соціального протесту у переважній більшості випадків залишаються заборгованість із заробітної плати та порушення термінів виплати поточної заробітної плати на конкретних підприємствах, аналіз показує, що глибинними причинами такої дестабілізації відносин продовжують залишатися:
- недостатній вплив результатів реформування галузі та її підгалузей на ефективність роботи підприємств, на створення належної фінансово-економічної основи для поліпшення соціально-трудових відносин у колективах житлово-комунального господарства;
- нерозрахунки виконавчих комітетів рад різних рівнів, комунальних підприємств, підпорядкованих місцевим радам за роботи та послуги, надані підприємствами житлово-комунального господарства;
- великі обсяги дебіторської та кредиторської заборгованості підприємств галузі;
- невідповідність фактичних витрат підприємств житлово-комунальної сфери існуючим тарифам за роботи та послуги;
- заборгованість споживачів робіт і послуг, зокрема, населення перед підприємствами галузі;
- недостатнє фінансування галузі з бюджетів різних рівнів;
- неповне відшкодування витрат підприємств міськелектротранспорту на перевезення пільгових категорій громадян та ін.
Узагальнені по галузі в цілому причини і пов'язані з ними вимоги найманих працівників характерні й для більшості підгалузей, зокрема, колективів підприємств міського електротранспорту, ліфтового господарства. Практика засвідчує, що реагування найманих працівників цих підгалузей на невиплату заробітної плати, тривалу її заборгованість носить, нерідко, соціально резонансний характер, тому ці види економічної діяльності потребують систематичної і дієвої уваги з боку місцевих органів влади, роботодавців та їх об'єднань.
В результаті заходів, вжитих НСПП у першому півріччі 2004 року у взаємодії з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, роботодавцями, профспілками, проведення примирно-переговорних процедур у колективах житлово-комунального господарства були вирішені і зняті з реєстрації НСПП 8 колективних трудових спорів.
Істотні подвижки у розв'язанні розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин у колективах житлово-комунального господарства відбулися і в результаті здійснення НСПП планових заходів, спрямованих на вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин на доконфліктній стадії, сприяння вирішенню 94 конфліктних ситуацій на підприємствах галузі, що були поставлені на контроль НСПП з метою недопущення виникнення тут колективних трудових спорів (конфліктів).
Завдяки своєчасному реагуванню НСПП на тенденції ускладнення соціально-трудових відносин у конкретних трудових колективах підприємств житлово-комунального господарства, роз'яснювально-правовій роботі на місцях і повному чи частковому вирішенню спірних питань у звітному періоді вдалося попередити також ряд акцій соціального протесту найманих працівників.
У звітному періоді НСПП, її структурні підрозділи, зважаючи на тривале ускладнення стану соціально-трудових відносин на підприємствах хімічної промисловості, відносно високий рівень тут колективних трудових спорів впродовж останніх років, здійснювали плановий моніторинг цілого ряду ключових даних, а також вимог та причин, що призводили до виникнення колективних трудових спорів (конфліктів).
Значні обсяги заборгованості із заробітної плати (станом на 01.06.2004 року вона склала 53,7 млн. грн.), слабкі темпи її погашення (з початку поточного року вона зменшилася лише на 9,2%), нестабільність ліквідації боргу (з початку року борг тільки в травні почав бути меншим, ніж на 01.01.2004 року); несвоєчасна виплата поточної заробітної плати (станом на 01.06.2004 року термін виплати зарплати порушено стосовно 16,0 тис. працівників галузі), невиконання багатьма власниками законодавства про працю, незабезпечення належних умов праці та виробничого побуту, охорони праці, невиконання або часткове виконання власниками рішень примирних комісій та трудових арбітражів на підприємствах, де зареєстровані колективні трудові спори, залишались основними причинами нестабільності соціально-трудових відносин в багатьох колективах підприємств хімічної промисловості.
У першому півріччі НСПП сприяла вирішенню 16 колективних трудових спорів на підприємствах галузі; всі вони виникли у 2003 та попередніх роках.
Крім цього, з метою своєчасного розв'язання розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин на доконфліктній стадії, запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), попередження застосування найманими працівниками акцій соціального протесту НСПП, її структурні підрозділи в регіонах у звітному півріччі сприяли вирішенню таких розбіжностей на 23 підприємствах хімічного виробництва.
Аналіз НСПП змісту вимог найманих працівників і процесу вирішення колективних трудових спорів (конфліктів) на підприємствах з виробництва машин та устаткування у першому півріччі 2004 року показує, що в умовах стабільного росту багатьох визначальних економічних показників в цілому по галузі машинобудування (випуск продукції протягом січня-травня 2004 року у порівнянні з відповідним періодом минулого року збільшився на 36,5%), на цілому ряді підприємств з виробництва машин та устаткування соціально-трудові відносини були складними.
Це одна з небагатьох галузей, де впродовж п'яти місяців п.р. сума заборгованості із заробітної плати не лише не зменшилася, а навпаки - навіть дещо зросла: станом на 01.06.2004 року борг тут складав 148,9 млн.грн. За цей період відбулось і збільшення кількості працівників, яким у належні терміни не виплачено заробітну плату.
У звітному періоді НСПП сприяла вирішенню 12 колективних трудових спорів на підприємствах цього виду економічної діяльності, що мали місце переважно в індустріальних регіонах: в Дніпропетровській області - 3, Луганській та Харківській - по 2, Запорізькій, Львівській, Рівненській, Херсонській та Черкаській - по одному спору.
Скоординованими заходами НСПП з іншими заінтересованими органами та організаціями у звітний період вирішено 2 колективних трудових спори (Дніпропетровська та Черкаська області), вирішені і зняті з реєстрації 15 вимог найманих працівників, висунутих в цих спорах.
Впродовж першого півріччя п.р. НСПП, її структурні підрозділи в регіонах здійснювали також комплекс заходів, що мали на меті вирішення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин на доконфліктній стадії, запобігання виникненню нових колективних трудових спорів (конфліктів), а також акцій соціального протесту. У звітному періоді на контролі НСПП і сприянні у вирішенні перебувало 85 конфліктних ситуацій у трудових колективах підприємств з виробництва машин та устаткування. Найбільша їх кількість припадає на Харківську, Тернопільську, Хмельницьку, Запорізьку, Одеську області.
Згідно плану роботи НСПП у першому півріччі 2004 року її структурними підрозділами було проаналізовано стан соціально-трудових відносин в організаціях, установах та закладах бюджетної сфери, де відносини між найманими працівниками та власниками чи уповноваженими ними органами (представниками) на рівні окремих регіонів та трудових колективів в останні роки характеризуються нестабільністю, що знаходить свій вияв у колективних трудових спорах галузевого рівня (освіта, охорона здоров'я), постійно значній кількості колективних трудових спорів виробничого та територіального рівнів (освіта, охорона здоров'я), участі в акціях соціального протесту різного рівня до всеукраїнського включно (освіта, охорона здоров'я, культура), застосуванні крайнього засобу вирішення колективних трудових спорів - страйків (освіта) тощо.
Здійснений НСПП у звітному півріччі аналіз стану соціально-трудових відносин, колективних трудових спорів (конфліктів) у більш ніж 900 трудових колективах установ та закладів освіти, охорони здоров'я, культури дозволив більш реально оцінити стан цих відносин, вплив на них заходів, що здійснювалися і здійснюються на законодавчому рівні, на рівні центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, НСПП, її структурними підрозділами на місцях з метою поліпшення ситуації у цій сфері, усунення тут основних причин спірних чи конфліктних ситуацій.
Вивчення зазначених питань та організовані за його результатами заходи, у тому числі здійснені НСПП, мали своїм наслідком певну стабілізацію у звітному періоді стану соціально-трудових відносин у колективах освіти, охорони здоров'я та культури. Помітний позитивний вплив на поліпшення цих відносин мали: погашення заборгованості із заробітної плати бюджетникам, забезпечення своєчасної виплати поточної зарплати, реалізація на практиці підвищення рівня заробітної плати даним категоріям працівників, плани Уряду щодо відновлення до кінця року ряду пільг для працівників цієї сфери, зокрема, тих, що працюють у сільській місцевості тощо.
У той же час, у першому півріччі продовжували діяти ряд факторів, які негативним чином позначалися на соціально-трудових відносинах у колективах установ та закладів освіти, охорони здоров'я, культури, спричиняли до нових колективних трудових спорів (конфліктів), акцій соціального протесту.
Практика сприяння НСПП вирішенню розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин у звітному періоді показує, що групу найбільш конфліктогенних причин у поточному році в багатьох трудових колективах освітян складали причини, пов'язані з незабезпеченням ряду соціальних гарантій, передбачених статтею
57 Закону України
"Про освіту", невиконання рішень судів по задоволених позовах освітян по цій статті тощо.
Іншою групою причин ускладнення соціально-трудових відносин у названих бюджетних галузях були питання, пов'язані з рівнем заробітної плати, незабезпеченістю його вирішення в обсягах, передбачених чинним законодавством.
Часткове чи повне вирішення цих розбіжностей впродовж першого півріччя п.р. дозволило своєчасно нормалізувати і поліпшити соціально-трудові відносини в ряді колективів, попередити виникнення нових спірних чи конфліктних ситуацій, акцій соціального протесту.
Об'єктом постійної уваги НСПП, її структурних підрозділів у регіонах впродовж звітного періоду залишався стан соціально-трудових відносин у колективах сільського господарства. Практично в кожній щодекадній оперативній інформації, підготовленій НСПП у звітному півріччі, подавалися результати аналізу стану соціально-трудових відносин у конкретних трудових колективах різних за організаційно-правовими формами агроформувань, причини ускладнень цих відносин, динаміка погашення заборгованості із заробітної плати тощо.
При всьому тому, що заходи по реформуванню аграрного сектора, запровадженню ринкових механізмів у функціонуванні сільгоспвиробництва створювали в цілому сприятливі умови для стабілізації відносин між власниками та найманими працівниками на селі, у першому півріччі п.р. продовжували діяти об'єктивні та суб'єктивні чинники, що породжували ускладнення соціально-трудових відносин у трудових колективах сільгосппідприємств. Серед них: складний фінансово-економічний стан значної кількості господарств, незавершеність врегулювання майнових та земельних відносин, техніко-технологічна застарілість матеріально-технічної бази господарств, недосконалість механізмів державної підтримки галузі, не завжди ефективний власник новітніх агроформувань, найнижчий рівень заробітної плати, приховане безробіття тощо. Як правило, ці та інші причини набували безпосереднього вияву у значній заборгованості із заробітної плати, хронічних порушеннях термінів виплати поточної зарплати, низькому рівні оплати праці, що не відповідає навіть прожитковому мінімуму та ін.
За результатами досліджень науковців-аграріїв, виконаних на замовлення НСПП у 2004 році, негативний вплив на стан соціально-трудових відносин на селі значною мірою справляє втрата зв'язку зарплати сільгосппрацівників з результатами та рівнем кваліфікації праці; нівелювання мотивації праці, зростаюча орієнтація працівників на високий заробіток при незначних фінансових можливостях багатьох конкретних господарств.
Проте, відображаючи особливості нинішньої ситуації на селі, психології селянина, навіть за наявності серйозних передумов для ускладнення соціально-трудових відносин, останні не набувають форми задокументованих колективних трудових спорів (конфліктів), існують в прихованому вигляді. Як показує вивчення НСПП цієї проблеми, по своєму спрацьовують при цьому відсутність чи слабкий досвід колективного відстоювання своїх прав значної частини колективів галузі; наявність інших джерел доходу, ведення власного підсобного господарства; відсутність чи слабкість профспілкових організацій; побоювання найманих працівників втратити робоче місце в умовах обмеженого їх вибору в сільській місцевості та ін.
З врахуванням цих особливостей, НСПП, її структурні підрозділи в регіонах зосередили свої головні зусилля на вивченні ситуації на місцях, виявленні проблемних сільгосппідприємств щодо стану соціально-трудових відносин, постановці господарств із конфліктонебезпечними відносинами на контроль з наступним сприянням у вирішенні тут наявних чи потенційних розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин на доконфліктній стадії.
За цією схемою НСПП у першому півріччі 2004 року сприяла розв'язанню розбіжностей між власниками та найманими працівниками, врегулюванню 118 конфліктних ситуацій, в тому числі 3 - на територіальному рівні.
Зважаючи на недостатню правову обізнаність найманих працівників агроформувань, НСПП у звітному періоді із використанням різних форм інформування велась роз'яснювально-правова, консультаційна робота з питань правових засобів вирішення спірних чи конфліктних ситуацій; при цьому активно використовувалися можливості створених НСПП інформаційно-консультаційних центрів у сільській місцевості, трудових арбітрів, незалежних посередників, позаштатних радників НСПП.
Сприяння НСПП поліпшенню соціально-трудових відносин, вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів) у першому півріччі 2004 року в інших галузях економіки - у виробничих колективах підприємств будівництва (станом на 01.07.2004 року - 16 колективних трудових спорів), металургії та оброблення металу (7), харчової промисловості та перероблення сільськогосподарських продуктів (6), з виробництва неметалевих мінеральних виробів (6), електричного та електронного устаткування (4), транспортного устаткування (3), на транспорті (5), у сфері колективних, громадських та особистих послуг (6) та інших показують, що і в цих галузях поки що залишається відносно широкою база для виникнення спірних чи конфліктних ситуацій.
В той же час, цілеспрямована робота, що здійснюється сьогодні на всіх рівнях по реалізації в країні соціальної програми, зокрема, щодо повного погашення заборгованості із заробітної плати, дає підстави очікувати більш швидкого вирішення колективних трудових спорів (конфліктів) через правові, примирно-переговорні шляхи їх розв'язання.
2. Робота по реалізації Указу Президента України від 25 травня 2004 року N 576/2004 ( 576/2004 ) "Про невідкладні заходи щодо завершення погашення заборгованості із заробітної плати"
Відповідно до наказу НСПП від 27.05.2004 року
N 80 "Про забезпечення виконання Указу Президента України від 25 травня 2004 року N 576/2004 "Про невідкладні заходи щодо завершення погашення заборгованості із заробітної плати" НСПП, її структурні підрозділи в Автономній Республіці Крим та областях, в містах Києві та Севастополі у взаємодії з центральними та місцевими органами виконавчої влади, роботодавцями та їх об'єднаннями, професійними спілками та їх об'єднаннями здійснюють заходи, спрямовані на безумовне виконання названого Указу, розуміючи, що повне погашення боргу перед працюючими означатиме усунення однієї з головних на сьогодні причин конфліктності у трудових колективах, стане гарантією суттєвого поліпшення соціально-трудових відносин на місцях.
У систему роботи НСПП з 01.06.2004 року запроваджено ведення моніторингу стану виконання вимог найманих працівників або профспілки щодо погашення заборгованості із заробітної плати в зареєстрованих колективних трудових спорах; моніторингу ускладнення стану соціально-трудових відносин з причин заборгованості, насамперед на підприємствах, щодо яких реалізуються процедури відновлення платоспроможності боржника або визнання їх банкрутами, відображення цих даних у щодекадних оперативних інформаціях НСПП.
Більш конкретного характеру набуває робота НСПП щодо встановлення реальних причин непогашення боргу із заробітної плати та організації скоординованих заходів всіх заінтересованих органів та організацій по невідкладному усуненню таких причин конфліктності.
За інформацією з місць, працівники відділень НСПП у регіонах у складі робочих груп, створених за участю представників облдержадміністрацій, профспілок, податкової адміністрації, пенсійного фонду, органів прокуратури та ін., аналізують ситуацію в регіонах із станом погашення заборгованості із заробітної плати у розрізі конкретних суб'єктів господарювання, встановлюють причини невідповідності обсягів і темпів погашення боргів реальним фінансово-економічним можливостям підприємств, вживають заходи до керівників, які допустили найбільшу заборгованість; вносять пропозиції по перегляду існуючих графіків погашення таких боргів тощо.
Відділення НСПП в Автономній Республіці Крим та областях зорієнтовані на роботу з колективами проблемних підприємств у вугільній промисловості, сільськогосподарському машинобудуванні, хімічній промисловості, виробництві машин та устаткування, сільському господарстві, будівництві, транспорті та ін., на які, як правило, припадає найвагоміша частина заборгованості із заробітної плати і де тривалий час зберігається соціальна напруга.
З метою забезпечення безумовного виконання
Указу Президента України встановлено, що в НСПП за матеріалами оперативного інформування відділень НСПП у регіонах щомісячно будуть узагальнюватися результати роботи по реалізації даного Указу Президента України.
3. Запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів)
У першому півріччі 2004 року НСПП, її відділення в регіонах здійснювали комплекс заходів, спрямованих на вирішення конфліктних ситуацій, розв'язання розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин, попередження виникнення колективних трудових спорів (конфліктів).
1. Кількість конфліктних ситуацій, врегулюванню яких сприяла НСПП протягом звітного періоду, всього, одиниць - 849, в т.ч.:
- на виробничому рівні - 833, з них:
- на рівні підприємств, установ, організацій - 815;
- на рівні структурних підрозділів - 15;
- на рівні окремих категорій найманих працівників - 3;
- на територіальному рівні - 13;
- на територіально-галузевому рівні - 3;
- на галузевому рівні - відсутні.
2. Число підприємств, установ, організацій, на яких НСПП здійснювала заходи щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) протягом звітного періоду, всього, одиниць - 1570, в т.ч.:
- на виробничому рівні - 828;
- на територіальному рівні - 632;
- на територіально-галузевому рівні - 110;
- на галузевому рівні - відсутні.
3. Середньооблікова чисельність штатних працівників підприємств, установ, організацій, на яких НСПП здійснювала заходи щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів) за звітний період, всього, чол. - 394352, в т.ч.:
- на виробничому рівні - 341866;
- на територіальному рівні - 50506;
- на територіально-галузевому рівні - 1980;
- на галузевому рівні - відсутні.
4. Кількісні параметри розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин:
всього розбіжностей, одиниць - 1046:
з них:
вирішено розбіжностей - 293 (28,0% від загальної кількості розбіжностей);
в стадії вирішення розбіжностей - 493 (47,1%);
в стадії розгляду розбіжностей - 235 (22,5%);
стали предметом КТС - 25 (2,4%);
з них:
- щодо встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці і виробничого побуту - 62 (5,9%), в т.ч.:
- вирішено розбіжностей - 20 (1,9%);
- в стадії вирішення розбіжностей - 23 (2,2%);
- в стадії розгляду розбіжностей - 13 (1,2%);
- стали предметом КТС - 6 (0,6%);
- щодо укладення чи зміни умов колективного договору, угоди - 33 (3,2%), в т.ч.:
................Перейти до повного тексту