- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Департамент з питань запобігання використанню
банківської системи для легалізації кримінальних
доходів та фінансування тероризму
Л И С Т
06.01.2009 N 48-012/20-105 |
Територіальним управлінням
Національного банку України
Банкам України Асоціації
українських банків
Українському
кредитно-банківському союзу
Національний банк України, використовуючи закріплене в пункті 1 статті
66 Закону України
"Про банки і банківську діяльність" (далі - Закон про банки) право адміністративного регулювання, вважає за необхідне висловити наступні рекомендації банкам, щодо ризиків використання банків з метою відмивання коштів та запобіжних заходів, які необхідно застосовувати з метою мінімізації таких ризиків.
Під час здійснення Національним банком України інспекційних перевірок банків був виявлений ряд схем проведення фінансових операцій, метою яких, на нашу думку, може бути: ухилення від сплати податків; легалізація доходів, одержаних злочинним шляхом; уникнення процедур обов'язкового фінансового моніторингу. Зокрема, відкриття в банку поточного рахунку юридичною особою, період діяльності якої перевищує три місяці з дня її реєстрації, але, яка змінила власників за декілька місяців до відкриття рахунку; після відкриття рахунку юридична особа здійснює першу фінансову операцію на суму меншу 80 000 гривень, а всі наступні фінансові операції проводяться на суми, що значно перевищують 80 000 гривень; через один - півтора місяці юридична особа закриває поточний рахунок.
При цьому, протягом вказаного періоду за рахунком юридичної особи здійснювались фінансові операції, пов'язані з виконанням зовнішньоекономічних контрактів про поставку товарів без їх ввезення на митну територію України.
Національний банк України листом від 30.07.2008
N 48-011/1084-10458 звернув увагу банків на те, що фінансові операції, які здійснюються на виконання зовнішньоекономічних контрактів про поставку товарів без їх ввезення на митну територію України, містять підвищений ризик їх використання з протиправною метою, зокрема, з метою ухилення від сплати податків, шахрайства, а також легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом.
Водночас, за результатами вивчення матеріалів інспекційних перевірок банків з питань фінансового моніторингу Національний банк України відзначає, що окремими банками при здійсненні внутрішнього фінансового моніторингу операцій юридичних осіб не з'ясовується суть діяльності такої особи та її фінансовий стан, не приділяється особлива увага видам діяльності та операціям, які проводить клієнт.
Слід зазначити, що стаття
12 Закону України
"Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" (далі - Закон про запобігання) передбачає здійснення внутрішнього фінансового моніторингу фінансової операції, якщо вона має заплутаний або незвичний характер, не має очевидного економічного сенсу або очевидної законної мети, а також, у випадку виявлення неодноразового здійснення фінансових операцій, характер яких дає підстави вважати, що метою їх здійснення є уникнення процедур обов'язкового фінансового моніторингу, передбачених цим Законом.
Відповідно, до пункту 2.11 Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 14.05.2003
N 189 (далі - Положення N 189), у разі виявлення фінансової операції клієнта, яка підлягає фінансовому моніторингу, банк (філія) має забезпечити, зокрема: вжиття достатніх на думку банку (філії) заходів, спрямованих на з'ясування суті та мети операції клієнта, у тому числі шляхом витребування додаткових документів і відомостей, що стосуються цієї операції; вжиття в межах законодавства України інших заходів, які банк вважає за доцільні, з метою належного виконання вимог законів України з питань запобігання та протидії легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом; за наявності підстав надання Уповноваженому органу інформації про цю фінансову операцію та про осіб, які брали (беруть) участь в її проведенні.
При цьому, результати додаткового вивчення операцій клієнта повинні зазначатися в анкеті клієнта (додатки 1-6 до
Положення N 189) .
Згідно з пунктом 3.8 Положення
N 189 під час вивчення установчих документів юридичної особи та документів, що підтверджують її державну реєстрацію, банку слід приділяти особливу увагу: оформленню установчих документів (ураховуючи всі зареєстровані зміни) та документів, що підтверджують її державну реєстрацію; видам діяльності та операціям, які проводить клієнт; складу засновників юридичної особи та її пов'язаних осіб; структурі органів управління юридичної особи та їх повноваженням; розміру зареєстрованого та сплаченого статутного фонду.
................Перейти до повного тексту