- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Департамент з питань запобігання використанню
банківської системи для легалізації кримінальних
доходів та фінансування тероризму
Л И С Т
10.01.2006 N 48-012/29-192 |
Банки України Український
кредитно-банківський союз
Асоціація українських банків
Національний банк України, використовуючи закріплене в пункті 1 статті
66 Закону України
"Про банки і банківську діяльність" (далі - Закон про банки) право адміністративного регулювання, вважає за необхідне висловити наступні рекомендації банкам, що надають послуги через мережу Інтернет, щодо ризиків відмивання грошей та запобіжних заходів, які необхідно застосовувати з метою мінімізації таких ризиків.
Експерти з питань протидії відмиванню коштів, отриманих злочинним шляхом та фінансування тероризму, зокрема Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF), Спеціального комітету експертів з питань оцінки заходів боротьби з відмиванням коштів (MONEYVAL), а також провідні банківські інституції, насамперед Базельський комітет з банківського нагляду, Міжнародний валютний фонд неодноразово відзначали високий ризик фінансових операцій цієї категорії для відмивання грошей, отриманих злочинним шляхом та фінансування тероризму (1).
Основні принципи управління ризиками для електронного банкінгу, найбільш передовою технологією якого є надання банківських послуг через мережу Інтернет (далі - Інтернет-банкінг (2), визначені Базельським комітетом з банківського нагляду в липні 2003 року (3). Банкам, з метою мінімізації ризиків, належить дотримуватися цих принципів.
Примітки:
(1) FATF-XII Report on Money Laundering Typologies 2000-2001, pages 4-7;
- Basel Committee on Banking Supervision "Risk Management for Electronic Banking and Electronic Money Activities", March 1998; "Cross-Border Electronic Banking issues for Bank Supervisors", September 2000, "Electronic Banking Risk Management issues for Bank Supervisors", October 2000;
- International Monetary Fund "International Capital Markets: Developments, Prospects and Key Policy Issues" September 2000.
(2) Термін "Інтернет-банкінг" в цих рекомендаціях є тотожним терміну "дистанційне обслуговування за допомогою системи "клієнт-Інтернет-банк" в Інструкції
N 22.
(3) Basel Committee on Banking Supervision "Risk Management Principles for Electronic Banking", July 2003, pages 7-8.
При цьому вважаємо за необхідне зазначити наступне.
1. Ключовим принципом є ідентифікація клієнтів банку, які користуються Інтернет-банкінгом. Частиною 3 статті
64 Закону по банки визначений обов'язок банку ідентифікувати відповідно до законодавства України клієнтів, що відкривають рахунки в банку. Рахунок клієнту відкривається та зазначені операції здійснюються лише після проведення ідентифікації особи клієнтів та вжиття заходів відповідно до законодавства, яке регулює відносини у сфері запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом. Процедура ідентифікації банком таких клієнтів регламентована, зокрема, розділом 2 Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженої постановою Правління Національного банку України
N 492 від 12.11.2003 (далі - Інструкція N 492).
Пунктом 2.3 цієї
Інструкції передбачено, що уповноважений працівник банку здійснює ідентифікацію фізичної особи, яка відкриває поточний або вкладний (депозитний) рахунок, і робить у присутності цієї особи копії сторінок паспорта або документа, що його замінює, які містять прізвище, ім'я, по батькові (у разі його наявності), дату народження, серію і номер паспорта або документа, що його замінює, дату видачі та найменування органу, що видав документ, місце проживання або тимчасового перебування, інформацію про громадянство (якщо особа, яка відкриває рахунок, є нерезидентом), а також копію документа, виданого органом державної податкової служби, що засвідчує присвоєння фізичній особі - резиденту ідентифікаційного номера платника податків. Ці копії засвідчуються підписами уповноваженого працівника банку та фізичної особи, що відкриває рахунок, як такі, що відповідають оригіналу, і зберігаються в справі з юридичного оформлення рахунку.
У відповідності до пункту 2.4 Інструкції
N 492, при відкритті рахунків юридичних осіб, особи, які мають право першого та другого підписів, особисто подають до банку документи, які передбачені цією інструкцією. Ці особи мають пред'явити уповноваженому працівнику банку паспорт або документ, що його замінює, і документи, що підтверджують їх повноваження. Фізичні особи - резиденти додатково мають пред'явити документ, виданий органом державної податкової служби, що засвідчує присвоєння їм ідентифікаційного номера платника податків. Уповноважений працівник банку ідентифікує цих осіб та підтверджує здійснення ідентифікації копіюванням відповідних документів у порядку, установленому пунктом 2.3 цієї Інструкції.
При цьому слід мати на увазі, що згідно зі статтею
8 Закону України
"Про електронні документи та електронний документообіг" електронний документ не може бути застосовано як оригінал документа, який відповідно до законодавства може бути створений лише в одному оригінальному примірнику. Таким документом, зокрема, є паспорт громадянина.
Таким чином, для належної ідентифікації фізичної особи як клієнта або представника юридичної особи при відкритті рахунку є необхідним: (1) особиста присутність цієї фізичної особи, (2) надання нею визначених Інструкцією
N 492 оригіналів документів, (3) здійснення ідентифікації особи уповноваженим працівником банку та (4) підтвердження її проведення копіюванням відповідних документів у порядку, встановленому пунктом 2.3. цієї Інструкції.
Відкриття поточного рахунку однією фізичною особою іншій фізичній особі на підставі довіреності здійснюється в порядку, визначеному пунктами 6.6 Інструкції
N 492, за умови пред'явлення довіреною особою паспорта або документа, що його замінює, та подання довіреності (копії довіреності), засвідченої нотаріально. Довіреність має містити інформацію, яка дає змогу банку ідентифікувати особу, на ім'я якої відкривається рахунок.
Під час встановлення відносин з клієнтом банк з'ясовує мету та характер майбутніх ділових відносин клієнта з банком (абзац другий пункту 3.15 Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України
N 189 від 14.05.2003 (далі - Положення N 189) та формує анкету клієнта.
2. Фінансові операції при наданні банками послуг Інтернет-банкінгу здійснюються у відповідності до глави 11 Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління Національного банку України
N 22 від 21.01.2004 (далі - Інструкція N 22).
Під час здійснення операцій в національній валюті за допомогою систем Інтернет-банкінгу, застосовуються електронні розрахункові документи. Електронний розрахунковий документ обов'язково має містити наступні реквізити: (1) дату і номер; (2) назву, ідентифікаційний код (номер) платника та номер його рахунку; (3) назву та код банку платника; (4) назву, ідентифікаційний код (номер) одержувача та номер його рахунку; (5) назву та код банку одержувача; (6) суму цифрами; (7) призначення платежу; (8) електронний цифровий підпис. Відповідальні особи платника, які вповноважені розпоряджатися рахунком і на законних підставах володіють особистим ключем, від свого імені або за дорученням особи, яку представляють, накладають підписи під час створення електронного розрахункового документа (пункт 11.5 Інструкції
N 22. Під час передавання електронних розрахункових документів через мережу Інтернет, ці документи мають бути зашифровані з метою збереження банківської таємниці.
................Перейти до повного тексту