- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Управління розвитку банківського сектору -
група економічних радників Голови
Л И С Т
09.02.2004 N 50-012/72-1027 |
Головам Правлінь та
Спостережних рад банків,
Асоціації українських
банків,
Київському банківському
союзу
Про хід виконання Комплексної програми розвитку банківської системи на 2003-2005 роки
Шановні колеги!
Дозвольте мені поінформувати Вас про найбільш суттєві заходи, які були виконані департаментами та самостійними підрозділами Національного банку України на виконання Комплексної програми розвитку банківської системи на 2003-2005 роки в різних сферах банківської діяльності.
Валютне регулювання
Основними результатами валютно-курсової політики НБУ у 2003 році було забезпечення: стабільності курсу гривні, що позитивно впливало на підвищення ефективності діяльності українських експортерів та стимулювало зростання виробництва; збільшення золотовалютних резервів при своєчасному погашенні зовнішнього боргу.
Протягом 2003 року завдання Основних засад грошово-кредитної політики у сфері валютно-курсової політики виконувалися адекватно макроекономічній ситуації в Україні. В умовах збільшення надходжень іноземної валюти в країну та через зростання ризиків інфляції на початку року, нестабільності на міжнародних фінансових ринках, найбільш прийнятним рішенням було залишити без змін номінальне значення курсу. За рік курс гривні до долара США укріпився на 0,02%, тоді як у 2002 р. девальвація гривні становила 0,64%.
Така політика суттєво впливала на зростання позитивного сальдо зовнішньоторговельного балансу, а відтак і на збільшення надходжень валюти в Україну. Динаміка РЕОК (понад 9%) свідчить про суттєве зростання цінової конкурентоспроможності української економіки (експорт товарів та послуг за 11 місяців 2003 р. зріс на 23,3%).
Як наслідок, активно зростали міжнародні резерви - за 2003 р. майже в 1,6 раза і на 1 січня 2004 р. перевищили рівень 6,9 млрд. дол. США, що забезпечує фінансування імпорту товарів та послуг протягом близько трьох місяців. Інтервенції здійснювались і в періоди підвищеного попиту, пов'язаного з зовнішніми шоками, що стабілізувало ринок.
На готівковому ринку у 2003 р. пропозиція іноземної валюти перевищила попит на неї на 734,2 млн. дол. США, що свідчить про збереження довіри населення до національної валюти.
Події на валютних ринках протягом року відбувалися без різких та ажіотажних коливань, що свідчить про стабільне функціонування банківської системи, зростання її надійності та збереження довіри населення до банківської системи в цілому.
З метою створення умов для хеджування валютних ризиків клієнтів - суб'єктів господарської діяльності з січня 2003 року НБУ дозволив банкам здійснювати за дорученням і за рахунок коштів клієнтів операції з купівлі-продажу іноземної валюти і групи
Класифікатора за іноземні валюти і групи Класифікатора без наявності зобов'язань у цих валютах як на міжнародних валютних ринках, так і на міжбанківському валютному ринку. Одночасно, враховуючи спрямованість зовнішньої політики нашої держави на набуття членства у Світовій організації торгівлі, з метою поступового наближення до умов функціонування світових валютних ринків, уповноваженим банкам дозволено здійснювати на міжнародних валютних ринках операції купівлі-продажу іноземної валюти і групи Класифікатора за іноземні валюти і групи Класифікатора на умовах "форвард" за дорученням та за рахунок коштів клієнтів, які є суб'єктами господарської діяльності України, а з 24.10.2003 такі операції дозволені на міжбанківському валютному ринку України.
З метою розширення спектру банківських послуг, які уповноважені банки надають своїм клієнтам - фізичним особам, які не є суб'єктами господарської діяльності України, їм дозволено за бажанням фізичних осіб здійснювати конвертацію вільноконвертованої іноземної валюти, що рахується на рахунку, в іншу іноземну валюту цієї ж групи валют, з одночасним зарахуванням купленої валюти на рахунок.
Для хеджування валютних ризиків банків у разі несприятливої фінансової кон'юнктури, а також для подальшої розбудови ринку банківських металів з вересня 2003 року уповноваженим банкам дозволено купівлю банківських металів без наявності зобов'язань як на міжбанківському валютному ринку України, так і на міжнародних, а також здійснення операцій на умовах "форвард" на міжнародних ринках в межах 50% від лімітів довгої (короткої) відкритої валютної позиції.
Окремі рішення Національного банку України спрямовувалися на прискорення зовнішньоекономічних розрахунків шляхом спрощення процедури купівлі іноземної валюти (скасування вимоги засвідчення митними органами копій митних декларацій, які надаються до уповноважених банків в пакеті підтвердних документів; скасування вимоги в частині формування банками реєстрів на купівлю іноземної валюти, що подаються на погодження податковим органам, у разі купівлі іноземної валюти за імпортними операціями, якщо продукція вже ввезена на територію України, у разі купівлі іноземної валюти страховиками для здійснення розрахунків з нерезидентами за надані фізичним особам послуги при виїзді за кордон, наприклад, у відрядження, туристичні поїздки, навчання).
Для розширення використання гривні в міжнародних розрахунках НБУ розширено режим проведення операцій банками-нерезидентами за власними кореспондентськими рахунками в гривнях, відкритими в уповноважених банках України.
Заходи по лібералізації міжбанківського валютного ринку України торкнулися і його готівкового сегменту. Так, з 14 березня 2003 року скасована постанова Правління Національного банку України "Про здійснення уповноваженими банками готівкових валютно-обмінних операцій на міжбанківському валютному ринку України" (від 14.11.2001 N 468), яка обмежувала граничне відхилення курсу гривні від офіційного курсу гривні до іноземних валют (5%). Ця постанова надала можливість банкам вільно встановлювати курси купівлі-продажу готівкової іноземної валюти.
Для фізичних осіб збільшено норму купівлі банківських металів через касу уповноваженого банку, а саме до 50 000 гривень.
В поточному році Національним банком України пом'якшені вимоги до окремих операцій, пов'язаних з кредитуванням в іноземній валюті. Зокрема, з метою поліпшення умов та прискорення отримання довгострокових кредитів в іноземній валюті, що залучаються уповноваженими банками від нерезидентів, спрощено процедуру реєстрації укладених ними кредитних договорів на строк більше 1 року. Поряд з цим, фізичним особам надано право отримувати кредити в іноземній валюті від уповноважених банків та від нерезидентів, що сприятиме більш повному задоволенню споживчих потреб.
Протягом 2003 року вдосконалювалися норми, що регламентують переміщення через митний кордон України фізичними та юридичними особами валютних цінностей: для фізичних осіб спрощено процедуру вивозу готівкової іноземної валюти та здійснення переказів іноземної валюти за межі України; для уповноважених банків спрощена процедура ввезення банківських металів і банкнот іноземних держав.
Одночасно НБУ вживав заходи по попередженню відпливу валютних коштів за кордон, для чого запроваджувалися адекватні процедури.
Так, в 2003 році на виконання норм Закону України "Про внесення змін до деяких законів України з питань запобігання використанню банків та інших фінансових установ з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом" від 06.02.03
N 485-IV:
- зкориговано норми щодо ідентифікації клієнтів за операціями з готівкою, які здійснюються без відкриття рахунку, з 10 000 євро на 50 000 гривень;
- затверджена процедура закриття анонімних валютних рахунків та кодованих рахунків фізичних осіб (резидентів і нерезидентів) в іноземній та національній валюті України.
Платіжні системи
Прийнята постанова Правління Національного банку України від 14.10.2003
N 447 "Про затвердження Положення про порядок реєстрації та надання дозволу внутрішньодержавним небанківським платіжним системам на здійснення діяльності, пов'язаної з переказом грошей". Цим Положенням визначається порядок реєстрації Національним банком України внутрішньодержавних небанківських платіжних систем та надання дозволу Національного банку України на здійснення діяльності, пов'язаної з переказом грошей, виключно в межах України та в національній валюті України.
Проведено засідання робочої групи з вирішення проблемних питань налагодження ефективного регулювання та нагляду за діяльністю небанківського фінансового сектору України щодо розмежування повноважень між Державною комісією з державного регулювання ринку фінансових послуг та Національним банком України.
Опрацьовувалися з міністерствами і відомствами України питання щодо розвитку в Україні кастодіальної діяльності та діяльності з інвестиційного консультування. Відповідні пропозиції з цього приводу надавалися на адресу Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, яка є відповідальною за підготовку зазначеного законопроекту.
Міжвідомчою робочою групою з питань розвитку безготівкових розрахунків в Україні при Державній комісії з питань впровадження електронних систем і засобів контролю та управління товарним і грошовим обігом розроблено проект Програми розвитку масових безготівкових розрахунків в Україні та Заходів щодо її виконання.
Основними цілями Програми є:
- підвищення зацікавленості громадян в оплаті товарів та послуг з використанням платіжних карток;
- збільшення обсягу залучених коштів населення на банківські рахунки та розширення обсягів кредитування національної економіки;
- зменшення витрат на підтримку готівкового грошового обігу;
- зменшення зловживань у сфері економіки за рахунок більш повного оподаткування суб'єктів підприємницької діяльності (торгівлі, сфери послуг тощо) та, як наслідок, збільшення надходжень до державного бюджету;
- забезпечення технологічними платіжними інструментами надання цільової та адресної допомоги малозабезпеченим категоріям населення, у тому числі для оплати за надані житлово-комунальні послуги.
Розроблено Положення про порядок здійснення уповноваженими банками операцій за документарними акредитивами в розрахунках за зовнішньоекономічними операціями, яке затверджено постановою Правління Національного банку України від 03.12.2003
N 514, а також продовжується робота над доопрацюванням проекту Положення про порядок здійснення уповноваженими банками та фінансовими установами на території України операцій за гарантіями.
З 1 січня 2004 року набрала чинності Інструкція про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, яка затверджена постановою Правління Національного банку України від 12.11.2003
N 492.
З
прийняттям цієї постанови спрощується порядок відкриття рахунків для фізичних осіб-нерезидентів, зокрема, скасовуються обмеження щодо:
- відкриття рахунків за умови надання легалізованого дозволу центрального банку іноземної держави, громадянином якої є ця фізична особа, якщо це передбачалось угодами, укладеними Національним банком України та центральними банками іноземних держав;
- відкриття рахунків фізичним особам-нерезидентам, які тимчасово прибули в Україну з метою навчання, стажування, лікування, оздоровлення, у відрядження або в приватних справах, лише на термін їх перебування в Україні".
Затверджено Постановою Правління
N 514 від 03.12.03 Положення "Про порядок здійснення уповноваженими банками та фінансовими установами на території України операцій за допомогою документарних акредитивів в розрахунках за зовнішньоекономічними операціями".
Положення визначає загальні правила щодо операцій відкриття, авізування, супроводження, виконання та закриття акредитивів, що здійснюють уповноважені банки під час розрахунків клієнтів за зовнішньоекономічними договорами (контрактами). Положення узагальнює міжнародні правила, що регулюють здійснення розрахунків за акредитивами та існуючу банківську практику роботи з акредитивами в світлі вимог міжнародної банківської практики і не суперечить вимогам законодавства Європейського Союзу.
Прийняття зазначеного
Положення сприятиме чіткому виконанню уповноваженими банками функцій авізуючого, підтверджуючого, виконуючого та рамбурсуючого банку при супроводженні імпортних та експортних акредитивів
Національна система масових безготівкових розрахунків
Запроваджено використання платіжних карток для корпоративних клієнтів (юридичних осіб) для розрахунків за господарською діяльністю - за технологією подібною до лімітованої чекової книжки підзвітної особи.
Станом на 01.12.2003 членами НСМЕП є 19 банків. Загальна кількість карток НСМЕП, емітованих українськими банками за станом на 1 січня 2004 року становить понад 489 827 шт. Лідерами за кількістю, емітованих платіжних карток НСМЕП є АБ "Експрес-Банк" - 357 тис. шт., "Імексбанк" - 156 тис. шт., "Демарк" - 31 тис. шт., "Мегабанк" - 21 тис. шт., "Грант" - 10 тис. шт.
Мережа обслуговування карток НСМЕП налічує 995 терміналів.
Розпочато емісію платіжних карток НСМЕП у Головному управлінні НБУ по м. Києву та Київській області Харківському, Одеському, Донецькому та Кримському територіальному управлінні НБУ.
Розширенні можливості використання платіжних карток НСМЕП для сплати через мережу Інтернет рахунків за:
- комунальні послуги квартиронаймачами м. Києва;
- користування послугами кабельного телебачення компанії "Воля Кабель";
- послуги інтернет-провайдера "Телематика";
- інтернет-картки та інформаційні послуги від "ElVisti".
Основні показники роботи НСМЕП за 2003 рік
------------------------------------------------------------------------
| Показник | Станом на | Станом на | Приріст |
| | 01.01.2003 | 31.12.2003 | за |
| | | | 2003 рік |
|---------------------------------+------------+------------+----------|
| Кількість банків - членів НСМЕП | 16 | 19 | 19% |
|---------------------------------+------------+------------+----------|
| Кількість емітованих карток, шт.| 123 319 | 489 827 | 297% |
|---------------------------------+------------+------------+----------|
| Кількість термінального | 471 | 995 | 111% |
| обладнання (терміналів і | | | |
| банкоматів), шт. | | | |
|---------------------------------+------------+------------+----------|
| Обороти по картках НСМЕП, | 260 344 | 4 381 598 | 1583% |
| в т. ч. міжбанківські обороти, | 536 | 36 085 | 6632% |
| тис. грн. | | | |
|---------------------------------+------------+------------+----------|
| Кількість міжбанківських | 2 543 | 137 367 | 7180% |
| операцій, шт. | | | |
|---------------------------------+------------+------------+----------|
| Денні обороти (тис. грн.) | 1 859 | 45 782 | 2363% |
|---------------------------------+------------+------------+----------|
| Орієнтовна кількість міст та | 50 | 92 | 84% |
| населених пунктів України, в | | | |
| яких є термінальне обладнання | | | |
| НСМЕП | | | |
------------------------------------------------------------------------
Прийнята в НСМЕП тарифна політика дозволяє для підприємств торгівлі та сфери послуг встановити розміри комісійних за обробку платіжних трансакцій, які дозволяють рентабельно для торговців використовувати безготівкові розрахунки за платіжними картками НСМЕП (у 2,5-3 рази менші ніж ті що використовуються зараз в міжнародних платіжних системах, від 0,8 до 1,2%).
Інформаційні системи
Департаментом інформаційних систем Національного банку України надана допомога Фонду гарантування вкладів фізичних осіб щодо отримання інформації від банків України, які є учасниками фонду, про вклади фізичних осіб. Ця допомога стосувалась визначення форматів повідомлень, використання програмного комплексу АРМ-НБУ для шифрування таких повідомлень та бібліотек накладання/перевірки електронного цифрового підпису для захисту повідомлень від модифікації.
Національним банком створено інформаційну мережу передачі даних, до якої вже підключено багато державних та небанківських установ, міністерств та відомств. Вона продовжує розвиватись і в 2003 році до неї був підключений Держфінмоніторинг Міністерства фінансів України. Ця мережа вже може стати основою для створення Єдиної інформаційної мережі передач даних на організаційно-оформлених фондових ринках з відповідним рівнем захисту інформації. В 2004-2005 роках при відповідному рішенні функціональних департаментів НБУ можливо підключення торговельних майданчиків до єдиної інформаційної мережі передачі даних.
З метою, зменшення ризиків, що виникають при кредитуванні юридичних та фізичних осіб, Національний банк України вдосконалював роботу єдиної інформаційної системи "Реєстр позичальників" в якій консолідується інформація за позичальниками, які мають прострочену заборгованість за кредитами.
Станом на 1.12.2003 учасниками системи є 572 банківські установи. В базі даних системи міститься інформація про близько 5370 заборгованостей на загальну суму понад 3 млрд. 160 млн. гривень. За весь час роботи системи оброблено близько 8000 запитів на пошук заборгованостей клієнтів.
За участю фахівців Національного банку України Київською міською державною адміністрацією розроблено проекти цільових комплексних Програм "Соціальна картка киянина", "Транспортна картка киянина", в яких передбачається впровадження сучасних інформаційних технологій та платіжних карток.
Для забезпечення своєчасності та доступності інформації щодо діяльності Національного банку України та банківської системи України проведені роботи з удосконалення веб-сторінки Національного банку в мережі Інтернет (www.bank.gov.ua).
Згідно з Угодою N 28-28 "Про інформаційне співробітництво між Державною митною службою України та Національним банком України" виконується експлуатація системи інформаційного обміну між Державною митною службою України, НБУ та уповноваженими банками, яка створена з метою вдосконалення валютного контролю у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Станом на 01.12.2003 в базі даних системи міститься інформація про понад 3 млн. 570 тис. декларацій.
Бухгалтерській облік
Протягом поточного року внесені зміни до діючих нормативно-правових актів з обліку окремих операцій та розроблено нові акти відповідно до вимог міжнародних та національних положень (стандартів), а саме:
- Змінами до Правил бухгалтерського обліку операцій з використанням платіжних карток у банках України, затверджених постановою Правління НБУ від 19.03.2003 р. за
N 123 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 8 квітня 2003 р. N 274/7595, встановлено для банків термін, протягом якого суми надлишків/недостач готівки можуть обліковуватись за транзитним рахунком. Це дає змогу банкам на протязі терміну, встановленого платіжною системою для опротестування операцій, встановити причини виникнення надлишків/недостач готівки та вжити відповідні заходи по врегулюванню цих операцій. У зв'язку із зміною характеристики карткових рахунків приведено у відповідність порядок відображення в бухгалтерському обліку кредитів овердрафт;
- Правилами бухгалтерського обліку доходів і витрат банків України, затвердженими постановою Правління Національного банку України від 18.06.2003
N 255 (далі - Правила) та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 11 липня 2003 р. за N 583/7904, приведено облік доходів і витрат у відповідність до вимог законодавства України та національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку. Дотримання банками норм зазначених Правил забезпечує користувачам (акціонерам, банкірам, контрагентам) отримання достовірної, прозорої інформації щодо доходів і витрат банків, в тому числі простроченої та сумнівної заборгованості за нарахованими доходами з метою прийняття економічних рішень, без додаткових матеріальних і фінансових ресурсів;
- Інструкцією з бухгалтерського обліку операцій з цінними паперами в банках України, затвердженою постановою Правління Національного банку України від 20.08.2003
N 355 та зареєстрованою у Міністерстві юстиції України від 12 вересня 2003 р. N 801/8122, приведено облік операцій з цінними паперами: придбання, продаж, розміщення, випуск, погашення цінних паперів, переведення з одного портфеля цінних паперів до іншого, зменшення корисності цінних паперів, відповідно до вимог міжнародних стандартів бухгалтерського обліку та національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку;
- Прийняття Правил бухгалтерського обліку операцій довірчого управління в банках України постановою Правління Національного банку України від 12.11.2003
N 498, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 03 грудня 2003 р. за N 1114/8435, встановлює порядок бухгалтерського обліку операцій довірчого управління, які здійснюються банками України відповідно до вимог законодавства України, міжнародних стандартів бухгалтерського обліку та національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку. Затвердження цього акту дозволило користувачам, банкірам та іншим юридичним та фізичним особам, отримувати достовірну інформацію про операції довірчого управління з метою прийняття економічних рішень;
- Положення про організацію операційної діяльності в банках України, затверджене постановою Правління Національного банку України від 18.06.2003
N 254 та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 08 липня 2003 р. за N 559/7880, встановлює основні вимоги до організації операційної діяльності та внутрішнього контролю в банках України та націлює банки на визначення операційних ризиків та вжиття заходів щодо управління ними;
................Перейти до повного тексту