1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
24 грудня 2024 року № 160
Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України з питань проведення перевірок небанківських надавачів платіжних послуг, надавачів обмежених платіжних послуг, інспекційних перевірок на ринках небанківських фінансових послуг
Відповідно до статей 7, 15, 55-1, 56 Закону України "Про Національний банк України", статей 77, 78, 81, 83 Закону України "Про платіжні послуги", статей 23, 47 Закону України "Про фінансові послуги та фінансові компанії", статей 114, 116 Закону України "Про страхування", статей 37, 44 Закону України "Про кредитні спілки", Закону України "Про адміністративну процедуру", з метою приведення нормативно-правових актів Національного банку України з питань регулювання порядку організації, проведення та оформлення результатів перевірок небанківських надавачів платіжних послуг, надавачів обмежених платіжних послуг, інспекційних перевірок на ринках небанківських фінансових послуг у відповідність до законодавства України Правління Національного банку України постановляє:
1. Унести зміни до Положення про проведення перевірок небанківських надавачів платіжних послуг, надавачів обмежених платіжних послуг, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 06 квітня 2023 року № 47, виклавши його в новій редакції, що додається (далі - Положення № 47).
2. Затвердити Зміни до Положення про організацію та проведення інспекційних перевірок на ринках небанківських фінансових послуг, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 20 грудня 2023 року № 167 (зі змінами) (далі - Зміни до Положення № 167), що додаються.
3. Департаменту методології регулювання діяльності небанківських фінансових установ (Сергій Савчук) після офіційного опублікування довести до відома небанківських надавачів платіжних послуг інформацію про прийняття цієї постанови.
4. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування, крім пункту 1, абзацу двадцять першого пункту 2 розділу І, підпункту 3 пункту 65, пунктів 66, 67 розділу VII Положення № 47 та підпункту 1, абзаців четвертого - сьомого підпункту 2 пункту 1, підпунктів 1-3, 6-8 пункту 3 та пункту 4 Змін до Положення № 167, які набирають чинності з 01 січня 2025 року.

Голова

Андрій ПИШНИЙ
Інд. 33
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
06 квітня 2023 року № 47
(у редакції постанови
Правління Національного
банку України
від 24 грудня 2024 року № 160)
Положення
про проведення перевірок небанківських надавачів платіжних послуг, надавачів обмежених платіжних послуг
I. Загальні положення
1. Це Положення розроблено відповідно до вимог Законів України "Про Національний банк України", "Про платіжні послуги" (далі - Закон про платіжні послуги), "Про адміністративну процедуру" (далі - Закон про адміністративну процедуру) та з урахуванням положень Директиви Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2015/2366 від 25 листопада 2015 року про платіжні послуги на внутрішньому ринку, про внесення змін до Директив 2002/65/ЄС, 2009/110/ЄС та 2013/36/ЄС і Регламенту (ЄС) № 1093/2010 та про скасування Директиви 2007/64/ЄС, Директиви Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2009/110/ЄС від 16 вересня 2009 року про започаткування та здійснення діяльності установами-емітентами електронних грошей і пруденційний нагляд за нею, про внесення змін до директив 2005/60/ЄС і 2006/48/ЄС та про скасування Директиви 2000/46/ЄС і встановлює вимоги до порядку організації, проведення та оформлення результатів перевірок небанківських надавачів платіжних послуг, надавачів обмежених платіжних послуг.
2. Терміни в цьому Положенні вживаються в такому значенні:
1) дата перевірки - дата, станом на яку проводиться нагляд за діяльністю небанківських надавачів платіжних послуг, надавачів обмежених платіжних послуг у формі перевірки;
2) довідка про перевірку - документ установленої форми, що складається уповноваженою на проведення перевірки особою за результатами перевірки окремого питання програми перевірки об’єкта перевірки або аспектів діяльності / окремих операцій, що здійснюються об’єктом перевірки, форма якого затверджується розпорядчим актом Національного банку за підписом уповноваженої посадової особи Національного банку України (далі - Національний банк);
3) електронна адреса об’єкта перевірки - адреса електронної пошти об’єкта перевірки, надана Національному банку в порядку, визначеному в Положенні про порядок здійснення авторизації діяльності надавачів фінансових платіжних послуг та обмежених платіжних послуг, затвердженому постановою Правління Національного банку України від 07 жовтня 2022 року № 217 (зі змінами), для здійснення офіційної комунікації, включаючи засобами системи електронної пошти Національного банку;
4) звіт про перевірку - документ установленої форми про результати проведеної перевірки об’єкта перевірки, що формується керівником групи перевірки з урахуванням довідок про перевірку та іншої інформації, форма якого затверджується розпорядчим актом Національного банку за підписом уповноваженої посадової особи Національного банку;
5) інтерв’ю - метод збору інформації під час здійснення перевірки у формі бесіди (розмови) з фіксацією питань, що стосуються програми перевірки, та питань позапланової перевірки і відповідей на них;
6) керівник групи перевірки - службовець Національного банку, визначений у розпорядчому акті Національного банку про проведення перевірки, який здійснює безпосереднє керівництво процесом перевірки, підписує звіт про перевірку, запити та інші документи, які складаються під час перевірки (за потреби);
7) керівник об’єкта перевірки - одноосібний виконавчий орган або голова колегіального виконавчого органу, а в разі його відсутності - член колегіального виконавчого органу або член ради (наглядової, спостережної - за наявності) об’єкта перевірки або інша посадова особа об’єкта перевірки, яка виконує обов’язки керівника об’єкта перевірки на період його тимчасової відсутності;
8) контактна особа об’єкта перевірки - посадова особа об’єкта перевірки, уповноважена / призначена розпорядчим документом керівника об’єкта перевірки на забезпечення взаємодії з групою під час проведення перевірки;
9) куратор перевірки - посадова особа Національного банку, визначена в розпорядчому акті Національного банку про проведення перевірки, яка здійснює загальне керівництво процесом перевірки об’єкта перевірки, координує вирішення внутрішніх питань та зовнішніх комунікацій з об’єктом перевірки, що виникають під час перевірки, та підписує звіт про перевірку;
10) місцезнаходження об’єкта перевірки - адреса, за якою розташовані органи управління об’єкта перевірки та/або фактичне місце ведення діяльності (здійснюються управління і облік, надаються платіжні послуги, обмежені платіжні послуги об’єктом перевірки) чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю (переважно перебуває керівництво, колегіальні органи управління);
11) об’єкт перевірки - небанківський надавач платіжних послуг, надавач обмежених платіжних послуг;
12) особа, уповноважена представляти інтереси об’єкта перевірки, - керівник об’єкта перевірки або в разі його відсутності особа, уповноважена керівником об’єкта перевірки або відповідним органом управління об’єкта перевірки представляти інтереси об’єкта перевірки на час проведення перевірки;
13) перевірка - одна з форм нагляду за діяльністю надавачів платіжних послуг, надавачів обмежених платіжних послуг, що проводиться за місцезнаходженням об’єкта перевірки та/або шляхом віддаленого доступу, що надається на період проведення перевірки до документів, інформації та систем автоматизації з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, відповідно до статті 83 Закону про платіжні послуги уповноваженими Національним банком особами;
14) період перевірки - період, за який перевіряються, аналізуються та розглядаються документи, інформація про діяльність об’єкта перевірки;
15) планова перевірка - перевірка об’єкта перевірки, що здійснюється відповідно до плану проведення перевірок небанківських надавачів платіжних послуг, надавачів обмежених платіжних послуг на підставі розпорядчого акта Національного банку про проведення планової перевірки;
16) позапланова перевірка - перевірка, що проводиться за наявності підстав, передбачених цим Положенням, на підставі розпорядчого акта Національного банку про проведення позапланової перевірки;
17) програма перевірки - перелік питань, які підлягають перевірці, оформляється як додаток до розпорядчого акта Національного банку про проведення планової перевірки та є його невід’ємною частиною;
18) уповноважена посадова особа Національного банку - керівник / заступник керівника структурного підрозділу Національного банку, до функцій якого належить здійснення перевірок учасників ринків небанківських фінансових послуг, небанківських надавачів платіжних послуг, надавачів обмежених платіжних послуг, або особа, яка виконує обов’язки однієї із зазначених осіб;
19) уповноважені на проведення перевірки особи - особи, визначені розпорядчим актом Національного банку про проведення перевірки, які проводять перевірку, включаючи куратора перевірки, керівника групи перевірки, його заступника, членів групи перевірки, які визначені розпорядчим актом Національного банку про проведення перевірки.
Термін "адміністративне провадження" уживається в цьому Положенні в значенні, наведеному в Законі про адміністративну процедуру.
Термін "інспекційна перевірка" уживається в цьому Положенні в значенні, установленому в Положенні про організацію та проведення інспекційних перевірок на ринках небанківських фінансових послуг, затвердженому постановою Правління Національного банку України від 20 грудня 2023 року № 167 (зі змінами) (далі - Положення про інспекційні перевірки).
Інші терміни, що використовуються в цьому Положенні, уживаються в значеннях, визначених Законом про платіжні послуги, Законом України "Про фінансові послуги та фінансові компанії" (далі - Закон про фінансові послуги), Законом про адміністративну процедуру, іншими законами України та нормативно-правовими актами Національного банку.
3. Перевірка небанківського надавача платіжних послуг, надавача обмежених платіжних послуг здійснюється з метою визначення:
1) достовірності звітності;
2) дотримання:
вимог законодавства України, що регулює порядок здійснення платіжних операцій та відносини між надавачами і користувачами платіжних послуг, а також законодавства України про захист прав споживачів;
вимог до інформаційної безпеки та забезпечення безперервності надання платіжних послуг;
вимог законодавства України, виконання яких є умовою авторизації діяльності відповідно до вимог Закону про платіжні послуги;
пруденційних нормативів;
3) виконання законодавства України щодо реклами на платіжному ринку.
4. Національний банк здійснює планові та позапланові перевірки небанківських надавачів платіжних послуг, надавачів обмежених платіжних послуг.
5. Національний банк проводить перевірки небанківських надавачів платіжних послуг, надавачів обмежених платіжних послуг за період, що не може перевищувати трьох років.
6. Планові перевірки небанківських надавачів платіжних послуг, надавачів обмежених платіжних послуг здійснюються відповідно до затвердженого Правлінням Національного банку / Комітетом з питань нагляду та регулювання діяльності банків, оверсайта платіжної інфраструктури (далі - Комітет з нагляду) плану проведення перевірок небанківських надавачів платіжних послуг, надавачів обмежених платіжних послуг, але не більше одного разу на рік.
План проведення перевірок небанківських надавачів платіжних послуг, надавачів обмежених платіжних послуг оприлюднюється на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку не пізніше ніж у 10-денний строк після затвердження.
7. Датою, з якої починається відлік строку для визначення дати початку наступної планової перевірки, є дата закінчення останньої планової перевірки.
8. Адреса місцезнаходження об’єкта перевірки для цілей цього Положення визначається згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) або даними, наданими об’єктом перевірки Національному банку (включаючи у відповідь на повідомлення про проведення планової перевірки), якщо вони надані не пізніше ніж за п’ять робочих днів до початку планової перевірки. Уповноважені на проведення перевірки особи керуються інформацією з ЄДР під час визначення наявності (відсутності) об’єкта перевірки за місцезнаходженням, якщо об’єкт перевірки змінив місцезнаходження і не надіслав повідомлення Національному банку про таку зміну.
Об’єкт перевірки зобов’язаний подати Національному банку документи, що підтверджують право володіння або користування приміщенням за адресою місцезнаходження, якщо адреса місцезнаходження об’єкта перевірки визначається згідно з даними, наданими об’єктом перевірки.
9. Документи, що подаються керівнику групи перевірки за його письмовим запитом відповідно до цього Положення, викладаються українською мовою, повинні містити точну і достовірну інформацію, не мати виправлень та розбіжностей між відомостями, викладеними в них та/або отриманими з офіційних джерел.
10. Документи, складені іноземною мовою для подання керівнику групи перевірки за його письмовим запитом відповідно до цього Положення, подаються разом із перекладом на українську мову [правильність перекладу засвідчується відбитком печатки (за наявності) бюро перекладів]. Запит керівника групи перевірки може містити вимогу про нотаріальне засвідчення правильності перекладу або справжності підпису перекладача. Не перекладаються на українську мову документи, складені іноземною мовою, у разі одночасного наведення їх тексту українською мовою.
11. На запит керівника групи перевірки документи, складені та/або засвідчені відповідними компетентними органами іноземної країни, мають бути легалізовані в установленому порядку, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
12. Процес перевірки складається з таких етапів:
1) організація перевірки;
2) проведення перевірки;
3) оформлення результатів перевірки.
II. Склад групи перевірки, права і обов’язки уповноважених на проведення перевірки осіб
13. Учасниками групи перевірки є:
1) куратор (куратори) перевірки;
2) керівник групи та його заступник (заступники);
3) член / члени групи перевірки.
14. Склад групи перевірки зазначається в розпорядчому акті Національного банку про проведення перевірки.
15. Національний банк для проведення перевірки має право на підставі окремих договорів залучати інших юридичних та фізичних осіб, у тому числі іноземних, які мають відповідну кваліфікацію (далі - залучені особи), за умови забезпечення захисту та збереження ними інформації про надання фінансових послуг, у тому числі інформації, що становить таємницю надавача платіжних послуг, відповідно до Закону про платіжні послуги.
16. Національний банк не має права залучати:
1) іноземних юридичних осіб, які прямо чи опосередковано контролюються резидентами іноземної держави, визнаної згідно із законом державою-окупантом та/або державою-агресором щодо України;
2) іноземних юридичних осіб, кінцевим бенефіціарним власником яких є резидент іноземної держави, визнаної згідно із законом державою-окупантом та/або державою-агресором щодо України;
3) іноземних юридичних осіб, учасником (акціонером) яких є резидент іноземної держави, визнаної згідно із законом державою-окупантом та/або державою-агресором щодо України;
4) осіб, які діють в інтересах іноземних юридичних осіб, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 16 розділу II цього Положення.
17. Залучені особи не є службовцями Національного банку та підписують зобов’язання про нерозголошення інформації з обмеженим доступом, що стала їм доступна або потенційно могла стати доступною під час такої перевірки, та надають запевнення (повідомлення) про відсутність конфлікту інтересів з об’єктом перевірки.
18. Обов’язки керівника групи перевірки в разі його відсутності виконує заступник керівника групи перевірки.
19. Учасники групи перевірки під час проведення перевірки в межах компетенції Національного банку, визначеної у пункті 3 розділу І цього Положення, мають право:
1) вільного (безперешкодного) доступу до всіх приміщень об’єкта перевірки протягом робочого часу;
2) безперешкодно одержувати безоплатний доступ у режимі перегляду до всіх інформаційних систем, включаючи системи автоматизації операцій, облікові системи, об’єкта перевірки, необхідних для проведення перевірки, для проведення вибірки та вивантаження необхідної інформації для її подальшого аналізу, а також консультаційну підтримку з питань функціонування таких систем, у тому числі шляхом віддаленого доступу з використанням інформаційно-комунікаційних технологій;
3) безоплатно та безперешкодно одержувати, у тому числі шляхом віддаленого доступу з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, від об’єкта перевірки будь-яку інформацію, документи та їх копії [у паперовій або в електронній формі (у вигляді електронних файлів, копій документів, виготовлених методом сканування або створення фотокопій, електронних документів) електронною поштою чи на змінних носіях інформації], включаючи інформацію, копії документів, що зберігається (зберігаються) в інформаційних системах об’єкта перевірки, усні пояснення керівника та/або працівників об’єкта перевірки, письмові пояснення з питань діяльності об’єкта перевірки з надання платіжних послуг (обмежених платіжних послуг), а також виготовляти та вилучати (виносити за межі приміщення, в якому провадиться діяльність з надання платіжних / обмежених платіжних послуг) копії документів, у тому числі тих, що свідчать про порушення законодавства, зокрема нормативно-правових актів Національного банку, включаючи документи / інформацію, що містять інформацію з обмеженим доступом;
4) отримувати для опрацювання у випадках, передбачених у пункті 31 розділу III цього Положення, інформацію і документи (або їх копії), якщо об’єкт перевірки не забезпечив належних умов для перевірки за місцезнаходженням об’єкта перевірки;
5) ініціювати проведення зустрічей [включаючи зустрічі в режимі відеоконференцій та з правом відеозапису (за згодою об’єкта перевірки)] із керівником / контактною особою / членами колегіального виконавчого органу та членами ради (наглядової, спостережної - за наявності) об’єкта перевірки та іншими працівниками об’єкта перевірки для обговорення питань, що виникають під час перевірки;
6) призначати та проводити інтерв’ю [включаючи інтерв’ю в режимі відеоконференцій та з правом відеозапису (за згодою об’єкта перевірки)] для одержання пояснень та інформації з будь-яким працівником об’єкта перевірки, особою, уповноваженою представляти інтереси об’єкта перевірки за погодженням із керівником групи перевірки та з попереднім повідомленням контактної особи об’єкта перевірки / керівника об’єкта перевірки або контактної особи об’єкта перевірки;
7) бути присутніми під час проведення перевірки на засіданнях колегіальних органів управління, що визначені статутом та внутрішніми документами, комітетів або комісій, які наділені повноваженнями приймати рішення з питань діяльності об’єкта перевірки;
8) використовувати під час проведення перевірки об’єкта перевірки інформацію, одержану Національним банком під час здійснення нагляду за іншим надавачем банківських послуг, фінансових або супровідних послуг;
9) складати та подавати у формі електронного документа запити, протоколи, інші документи, які створюються під час перевірки.
20. Обмін електронними документами між членами групи перевірки та особою, уповноваженою представляти інтереси об’єкта перевірки, та/або працівниками об’єкта перевірки здійснюється шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій або пересилання засобами електронної пошти Національного банку чи передавання на змінних носіях інформації з дотриманням вимог щодо пересилання документів із грифом обмеження доступу, установлених Національним банком.
21. Питання та відповіді під час інтерв’ю фіксуються в протоколі, який складається у двох примірниках та підписується всіма учасниками інтерв’ю. Керівник групи перевірки в разі відмови учасника інтерв’ю від підписання протоколу фіксує факт такої відмови у двох примірниках такого протоколу.
Один примірник протоколу надається об’єкту перевірки або надсилається об’єкту перевірки засобами електронної пошти у формі електронної копії, засвідченої в порядку, встановленому законодавством України, або поштового зв’язку (рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення) не пізніше двох робочих днів із дня його складання.
22. Уповноважені на проведення перевірки особи зобов’язані:
1) дотримуватися вимог законодавства України;
2) сумлінно, вчасно та якісно виконувати свої службові обов’язки та доручення куратора перевірки, керівника групи перевірки;
3) не розголошувати та не використовувати в інший спосіб інформацію з обмеженим доступом, що стала їм відома у зв’язку з виконанням обов’язків, крім випадків, передбачених законодавством України;
4) бути об’єктивними та неупередженими під час виконання своїх службових обов’язків.
III. Права та обов’язки особи, уповноваженої представляти інтереси об’єкта перевірки і працівників об’єкта перевірки
23. Особа, уповноважена представляти інтереси об’єкта перевірки, має право:
1) вимагати від уповноважених на проведення перевірки осіб дотримання обов’язків, визначених у підпунктах 1, 3 пункту 22 розділу II цього Положення;
2) оскаржувати дії уповноважених на проведення перевірки осіб перед керівником групи перевірки, куратором перевірки, уповноваженою посадовою особою Національного банку.
24. Особа, уповноважена представляти інтереси об’єкта перевірки, і працівники об’єкта перевірки не мають права чинити будь-який тиск на уповноважених на проведення перевірки осіб та створювати перешкоди чи будь-яким іншим чином обмежувати їх дії щодо здійснення перевірки.
25. Особа, уповноважена представляти інтереси об’єкта перевірки, працівники об’єкта перевірки зобов’язані здійснювати всі необхідні дії для реалізації під час проведення перевірки прав членів групи перевірки, визначених у пункті 19 розділу II цього Положення, включаючи:
1) забезпечити вільний (безперешкодний) доступ до всіх приміщень об’єкта перевірки уповноваженим на проведення перевірки особам упродовж робочого часу, визначеного з урахуванням норм законодавства України про працю, під час проведення перевірки;
2) забезпечити уповноваженим на проведення перевірки особам безоплатний та безперешкодний доступ до всіх документів та їх копій [у паперовій або в електронній формі (у вигляді електронних файлів, копій документів, виготовлених методом сканування або створення фотокопій, електронних документів) шляхом їх надсилання електронною поштою або передавання на змінних носіях інформації], інформації об’єкта перевірки, включаючи доступ до тих, що містять інформацію з обмеженим доступом;
3) завчасно інформувати уповноважених на проведення перевірки осіб про проведення засідань колегіальних органів управління, що визначені статутом та внутрішніми документами, комітетів або комісій, які наділені повноваженнями приймати рішення з питань діяльності надавачів платіжних послуг, надавачів обмежених платіжних послуг, надавати інформацію про питання, що плануються до розгляду, та забезпечувати в період проведення перевірки можливість участі уповноважених на проведення перевірки осіб у таких засіданнях;
4) забезпечити уповноваженим на проведення перевірки особам безоплатний та безперешкодний доступ у режимі перегляду до всіх інформаційних систем, включаючи системи автоматизації операцій, облікові системи, об’єкта перевірки, необхідних для проведення перевірки, вибірки та вивантаження необхідної інформації для її подальшого аналізу, консультаційної підтримки з питань функціонування таких систем, у тому числі шляхом віддаленого доступу з використанням інформаційно-комунікаційних технологій;
5) забезпечити групі перевірки в день початку перевірки належні умови для проведення перевірки, включаючи:
забезпечення службовим приміщенням, яке відповідає вимогам щодо санітарно-епідеміологічних та санітарно-гігієнічних норм, із правом користування ним упродовж усього періоду проведення перевірки. Приміщення повинно бути обладнане потрібними меблями (включаючи офісні столи, стільці), шафою для зберігання документів (яка закривається на ключ або з можливістю її опечатування), комп’ютерною технікою. Керівник об’єкта перевірки, якщо немає змоги виділити групі перевірки ізольоване від працівників об’єкта перевірки службове приміщення, ураховуючи чисельність цієї групи, а також за згодою керівника групи перевірки зобов’язаний забезпечити виділення окремих робочих місць, обладнаних відповідно до вимог, визначених в абзаці другому підпункту 5 пункту 25 розділу III цього Положення;
користування телефонним та інтернет-зв’язком, комп’ютерною технікою об’єкта перевірки (за можливості);
обмеження доступу до приміщення або робочих місць, виділених групі перевірки, для осіб, які не є уповноваженими на проведення перевірки особами, упродовж усього часу проведення перевірки (доступ надається виключно з дозволу керівника групи перевірки);
невідкладний зв’язок уповноважених на проведення перевірки осіб із контактною особою об’єкта перевірки та працівниками, до обов’язків яких належить виконання відповідних операцій (процесів), що підлягають перевірці впродовж усього часу здійснення перевірки;
6) організувати в день початку перевірки зустріч групи перевірки (включаючи зустрічі в режимі відеоконференцій) із керівником, контактною особою і посадовими особами (за потреби) об’єкта перевірки та впродовж часу здійснення перевірки забезпечувати організацію таких зустрічей за ініціативою керівника групи перевірки (за потреби);
7) забезпечити безоплатне надання на письмовий запит за підписом керівника групи перевірки інформації, документів, копій документів, витягів із них (включаючи інформацію / документи, що зберігаються в інформаційних системах, включаючи системи автоматизації операцій, облікові системи, об’єкта перевірки та виготовлені методом сканування або створення фотокопій), письмових пояснень із питань діяльності об’єкта перевірки в зазначені в запиті терміни, засвідчених особистим підписом особи, уповноваженої представляти інтереси об’єкта перевірки, із зазначенням найменування її посади, власного імені та прізвища, дати засвідчення копії та проставленням напису "Згідно з оригіналом". Письмові пояснення, документи, копії документів, витяги з них, що надаються у формі електронних документів / їх копій, мають бути підписані / засвідчені шляхом накладання кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП) особи, уповноваженої представляти інтереси об’єкта перевірки;
8) забезпечити повноту, достовірність та дотримання строків надання документів, засвідчених копій документів, інформації на письмовий запит членів групи перевірки.
26. Електронна копія електронного документа, електронна копія оригіналу документа в паперовій формі подаються до Національного банку з КЕП особи, уповноваженої представляти інтереси об’єкта перевірки, на цифрових носіях інформації [оптичних дисках (CD / DVD) або USB-флешнакопичувачах]. Надані оптичні диски, USB-флешнакопичувачі додаються до матеріалів перевірки.
27. Об’єкт перевірки, якщо на письмовий запит за підписом керівника групи перевірки має бути надано значну кількість документів, які потребують засвідчення шляхом накладання КЕП особи, уповноваженої представляти інтереси об’єкта перевірки, якщо програмно-технічні комплекси об’єкта перевірки не забезпечують одночасний груповий підпис документів, має право за узгодженням із керівником групи перевірки надати такі електронні копії документів у згрупованому форматі (як єдиний архівний файл) із дотриманням таких етапів:
1) згрупувати файли електронних копій документів за тематикою, включаючи за контрагентом, типом договорів, періодами операцій;
2) об’єднати кожну групу електронних копій документів за обраною тематикою в один архівний файл методом стиснення без втрати даних в одному із загальноприйнятих стандартів, що дає змогу провести розархівування за допомогою вбудованих в операційну систему інструментів (zip, rar);
3) засвідчити отримані електронні дані КЕП особи, уповноваженої представляти інтереси об’єкта перевірки;
4) здійснити запис отриманих файлів на оптичний диск одноразового запису (CD-R / DVD-R) з фіналізацією сесії запису на диску або USB-флешнакопичувачах. Надані оптичні диски одноразового запису, USB-флешнакопичувачі додаються до матеріалів перевірки.
28. Оптичний диск або USB-флешнакопичувач надається разом із супровідним листом, у якому зазначаються:
1) серійний номер оптичного диска або USB-флешнакопичувача;
2) контрольні суми всіх архівних файлів у форматі CRC, MD5, SHA;
3) запевнення особи, уповноваженої представляти інтереси об’єкта перевірки, про те, що надані електронні копії документів, виготовлені методом сканування або створення фотокопій паперових документів, відповідають оригіналам документів.
29. Електронні копії оригіналів документів у паперовій формі повинні створюватися у вигляді файлів, які містять відскановані зображення документів у паперовій формі.
30. Сканування документів у паперовій формі здійснюється з урахуванням таких вимог:
1) формат готового файла - PDF;
2) сканована копія кожного окремого документа зберігається як окремий файл;
3) файл повинен мати коротку назву латинськими літерами, що відображає зміст та реквізити документа;
4) документи, що містять більше однієї сторінки, скануються в один файл;
5) роздільна здатність сканування не нижче ніж 300 dpi.
31. Керівник об’єкта перевірки, якщо немає змоги забезпечити виконання вимоги підпункту 5 пункту 25 розділу III цього Положення, надає групі перевірки інформацію і документи (або їх копії), зазначені в підпункті 2 пункту 25 розділу III та пункті 53 розділу VI цього Положення, для їх опрацювання поза місцезнаходженням об’єкта перевірки з дотриманням порядку, установленого в пунктах 57, 58 розділу VI цього Положення, а в разі їх неналежної якості (включаючи низьку роздільну якість шрифту), яка ускладнює опрацювання документів, надає на вимогу керівника групи перевірки для опрацювання оригінали документів, потрібних для подальших наглядових дій.
32. Керівник об’єкта перевірки зобов’язаний з метою створення умов для проведення перевірки в разі своєї тимчасової відсутності / неможливості виконувати свої обов’язки призначити посадову особу, яка виконуватиме обов’язки керівника об’єкта перевірки на період тимчасової відсутності керівника об’єкта перевірки, та/або призначити особу, уповноважену керівником об’єкта перевірки представляти інтереси об’єкта перевірки на час проведення перевірки.
IV. Організація планової перевірки
33. Національний банк повідомляє об’єкт перевірки про проведення планової перевірки шляхом надсилання відповідного повідомлення не пізніше ніж за 10 днів до її початку.
Національний банк надсилає повідомлення про проведення планової перевірки засобами електронної пошти або поштового зв’язку у випадку, визначеному в пункті 34 розділу IV цього Положення.
Повідомлення про проведення планової перевірки, яке створено в електронній формі, підписується КЕП уповноваженої посадової особи Національного банку та надсилається електронною поштою Національного банку на електронну адресу об’єкта перевірки.
Повідомлення про проведення планової перевірки в разі його надсилання в паперовій формі оформляється як вихідний лист Національного банку за підписом уповноваженої посадової особи Національного банку або як засвідчена в порядку, установленому Національним банком, копія повідомлення (створеного в електронній формі), підписаного КЕП уповноваженої посадової особи Національного банку, та надсилається (рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення) за адресою місцезнаходження об’єкта перевірки, зазначеною в ЄДР.
34. Національний банк має право комунікувати з об’єктом перевірки в паперовій формі в разі отримання:
1) письмового повідомлення від об’єкта перевірки про припинення офіційної комунікації засобами електронної пошти, наданого Національному банку в установленому ним порядку, та/або в разі наявності рішень уповноважених державних органів України про застосування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) до юридичних осіб, які надають послуги електронних поштових сервісів (якщо об’єкт перевірки користується послугами відповідної особи);
2) повідомлення про неможливість доставити електронний документ адресату з причин, що не залежать від Національного банку (включаючи через блокування, заборону, обмеження використання поштового сервісу / поштової скриньки згідно з рішеннями уповноважених державних органів України, суду, власника поштового сервера, провайдера, неможливість отримання повідомлень через відсутність вільного місця в поштовій скриньці), якщо документ надіслано засобами електронної пошти.
35. Повідомлення про проведення планової перевірки повинно містити таку інформацію:
1) дати початку та закінчення перевірки;
2) період перевірки;
3) прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності) / прізвища, власні імена та по батькові (за наявності) керівника групи перевірки, куратора / кураторів перевірки та їх контактні телефони;
4) мету, підстави та основні напрями перевірки;
5) пропозиції щодо попередньої зустрічі з керівниками об’єкта перевірки (за потреби такої зустрічі), відомості про можливість проведення такої зустрічі в режимі відеоконференції;
6) запити про надання документів (їх копій), інформації, форми для заповнення, включаючи адресу місцезнаходження;
7) іншу важливу інформацію, що стосується об’єкта, способу та/або предмета перевірки.
36. Об’єкт перевірки зобов’язаний надати всю інформацію та документи, зазначені в повідомленні про проведення планової перевірки, у визначеному форматі та в установлені Національним банком строки.
Особа, уповноважена представляти інтереси об’єкта перевірки, за наявності об’єктивних причин, що унеможливлюють дотримання встановлених строків надання інформації та документів, може звернутися до Національного банку з обґрунтованим клопотанням про їх продовження, але не більше ніж на два робочих дні.
37. До початку проведення планової перевірки може проводитися попередня зустріч (включаючи зустріч у режимі відеоконференції) з особою, уповноваженою представляти інтереси об’єкта перевірки, за участю куратора перевірки і керівника групи перевірки, керівників підрозділів Національного банку, що здійснюють перевірку (за потреби). Під час зустрічі обговорюються організаційні питання щодо майбутньої перевірки.
Особа, уповноважена представляти інтереси об’єкта перевірки, має право подавати клопотання про проведення такої зустрічі.
38. Планова перевірка здійснюється на підставі розпорядчого акта Національного банку про проведення планової перевірки, до якого за потреби можуть вноситися зміни.
Керівник групи перевірки під час перевірки повідомляє об’єкт перевірки про зміни до розпорядчого акта Національного банку про проведення перевірки не пізніше ніж через два робочих дні після їх унесення в один із таких способів:
1) направлення об’єкту перевірки електронного документа шляхом пересилання засобами системи електронної пошти Національного банку на електронну адресу об’єкта перевірки;
2) вручення керівником групи перевірки належним чином засвідченої копії розпорядчого акта Національного банку в паперовій формі особі, уповноваженій представляти інтереси об’єкта перевірки, з отриманням відмітки про вручення.
39. Розпорядчий акт Національного банку про проведення планової перевірки повинен містити:
1) найменування об’єкта перевірки;
2) ідентифікаційний номер об’єкта перевірки в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України (далі - код за ЄДРПОУ);
3) місцезнаходження об’єкта перевірки;
4) строки проведення перевірки (дати початку та закінчення);
5) дату та період перевірки;
6) склад групи перевірки [прізвища, власні імена, по батькові (за наявності)] із зазначенням її керівника, його заступника та куратора перевірки.
40. Планова перевірка здійснюється згідно з програмою перевірки, яка є додатком до розпорядчого акта Національного банку про проведення планової перевірки. До програми перевірки для уточнення виявленої інформації можуть вноситися зміни відповідним розпорядчим актом Національного банку в частині переліку питань.
41. Розпорядчий акт Національного банку про проведення планової перевірки (зміни до нього), зазначений у пункті 40 розділу IV цього Положення, підписується уповноваженою посадовою особою Національного банку.
42. Розпорядчий акт Національного банку про проведення планової перевірки надсилається об’єкту перевірки у формі електронного документа шляхом пересилання засобами електронної пошти Національного банку на електронну адресу об’єкта перевірки до початку перевірки або вручається в перший день перевірки.
V. Організація позапланової перевірки
43. Національний банк має право прийняти рішення про проведення позапланової перевірки за наявності таких підстав:
1) виявлення в документах, що подаються до Національного банку згідно із законодавством України, інформації, що свідчить про недотримання небанківським надавачем платіжних послуг, надавачем обмежених платіжних послуг вимог законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку та/або надання недостовірної інформації;
2) перевірка виконання небанківським надавачем платіжних послуг, надавачем обмежених платіжних послуг вимоги про усунення порушень законодавства, що регулює діяльність на платіжному ринку, висунутої Національним банком за результатами здійснення нагляду за діяльністю небанківських надавачів платіжних послуг, надавачів обмежених платіжних послуг;
3) неподання у встановлений строк небанківським надавачем платіжних послуг, надавачем обмежених платіжних послуг звітності, інших документів та/або інформації, подання яких вимагається відповідно до законодавства України та/або на вимогу Національного банку;

................
Перейти до повного тексту