- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
20 грудня 2024 року № 153 |
Про затвердження Положення про порядок організації виконання окремих вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу, валютного нагляду, нагляду у сфері реалізації спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) протягом дії воєнного стану та внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України
Відповідно до
статей 7,
15,
44,
55,
56 Закону України "Про Національний банк України",
статті 63 Закону України "Про банки і банківську діяльність",
статей 3,
4,
18,
32 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення",
статті 11 Закону України "Про валюту і валютні операції",
статей 1,
5 Закону України "Про санкції",
статей 1,
4,
28,
32,
49 Закону України "Про адміністративну процедуру", Указу Президента України від 24 лютого 2022 року
№ 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року
№ 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні"", з метою підвищення ефективності виконання окремих вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу, валютного нагляду, нагляду у сфері реалізації спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) протягом дії воєнного стану, а також приведення нормативно-правових актів Національного банку України у відповідність до законів України Правління Національного банку України постановляє:
1. Затвердити Положення про порядок організації виконання окремих вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу, валютного нагляду, нагляду у сфері реалізації спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) протягом дії воєнного стану (далі - Положення), що додається.
2. Затвердити Зміни до:
3. Протягом дії воєнного стану інші нормативно-правові акти Національного банку України діють у частині, що не суперечить Положенню.
4. Визнати такими, що втратили чинність, нормативно-правові акти Національного банку України згідно з переліком, що додається.
5. Департаменту фінансового моніторингу (Анна Липська) після офіційного опублікування довести до відома суб’єктів, зазначених у підпунктах 1-6 пункту 1 розділу I Положення
№ 90 , інформацію про прийняття цієї постанови.
6. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови Національного банку України Дмитра Олійника.
7. Постанова набирає чинності з 01 січня 2025 року.
Пункт 1 цієї постанови діє протягом періоду дії Указу Президента України від 24 лютого 2022 року
№ 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні".
ПОГОДЖЕНО: Голова Державної служби фінансового моніторингу України Міністр фінансів України |
Ігор ЧЕРКАСЬКИЙ Сергій МАРЧЕНКО |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
20 грудня 2024 року № 153
Положення
про порядок організації виконання окремих вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу, валютного нагляду, нагляду у сфері реалізації спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) протягом дії воєнного стану
1. Це Положення розроблено відповідно до
статей 7,
15,
44,
55,
56 Закону України "Про Національний банк України",
статті 63 Закону України "Про банки і банківську діяльність",
статей 3,
4,
18 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення",
статті 11 Закону України "Про валюту і валютні операції",
статей 1,
5 Закону України "Про санкції",
статей 1,
4,
32,
49 Закону України "Про адміністративну процедуру", Указу Президента України від 24 лютого 2022 року
№ 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року
№ 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні"".
2. Терміни, що вживаються в цьому Положенні, застосовуються в значеннях, визначених законодавством України.
3. Це Положення визначає порядок організації виконання окремих вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу, валютного нагляду, нагляду у сфері реалізації спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) протягом дії воєнного стану.
4. Банк не здійснює заходів із перевірки джерел походження коштів, передбачених
Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - Закон про ПВК/ФТ) та нормативно-правовими актами Національного банку України (далі - Національний банк), у разі проведення фінансових операцій з унесення клієнтами коштів готівкою з метою їх зарахування на:
1) рахунки Збройних Сил України для надання допомоги Збройним Силам України та спеціальний рахунок, відкритий Національним банком для збору коштів на підтримку Збройних Сил України;
2) поточний рахунок Міністерства соціальної політики України, відкритий в Національному банку для благодійної допомоги та забезпечення підтримки найуразливіших категорій населення;
3) рахунки банків України для придбання облігацій внутрішньої державної позики "Військові облігації";
4) поточний рахунок клієнта - фізичної особи в розмірі, який відповідає пороговій фінансовій операції та зазначений в
статті 20 Закону про ПВК/ФТ, якщо такий клієнт не надав на вимогу банку відповідних документів або відомостей.
5. Банку забороняється здійснювати видаткові операції (видавати кошти в готівковій формі, проводити їх переказ, інші видаткові операції) за рахунками клієнтів - фізичних осіб із коштами, зазначеними в підпункті 4 пункту 4 цього Положення, крім випадків переказу таких коштів на рахунки, зазначені в підпунктах 1-3 пункту 4 цього Положення.
6. Банк попередньо перед внесенням клієнтом готівкових коштів, зазначених у підпункті 4 пункту 4 цього Положення, повідомляє клієнта про обмеження видаткових операцій з коштами в разі ненадання клієнтом на вимогу банку документів або відомостей, необхідних для встановлення джерел їх походження.
7. Банк самостійно у своїх внутрішніх документах визначає випадки обов’язкового встановлення джерел походження коштів, перелік необхідних документів / відомостей, що мають надаватися клієнтом для встановлення джерел їх походження, під час внесення готівкових коштів, зазначених у підпункті 4 пункту 4 цього Положення.
8. Банк зобов’язаний повідомити клієнта засобами, визначеними банком у його внутрішніх документах, з обов’язковим забезпеченням доставки такого повідомлення клієнту про умови внесення готівкових коштів, зазначених у підпункті 4 пункту 4 цього Положення, та обмеження на здійснення видаткових операцій, зазначених у пункті 5 цього Положення.
9. Банк здійснює контроль за цільовим використанням коштів, зазначених у підпункті 4 пункту 4 цього Положення, зарахованих на поточний рахунок клієнта, шляхом встановлення ліміту на залишок коштів на рахунку, який відповідає сумі внесених на рахунок коштів.
Банк зменшує встановлений ліміт на залишок коштів на рахунку клієнта на суму переказу коштів на рахунки, зазначені в підпунктах 1-3 пункту 4 цього Положення.
10. Вимоги, визначені в пункті 5 цього Положення, не застосовуються до випадків надання клієнтом на запит банку документів або відомостей, необхідних банку для встановлення джерел походження готівкових коштів, що вносяться клієнтом для проведення фінансової операції.
11. Відповідальний працівник банку у випадках, зазначених в абзацах п’ятому та шостому пункту 9 розділу X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону про ПВК/ФТ, видає внутрішнє розпорядження щодо замороження / розмороження активів, яке повинно містити:
1) дату та час прийняття рішення та його вид (замороження або розмороження);
2) ідентифікаційні дані особи, активи якої заморожуються / розморожуються;
3) інформацію щодо ділових відносин із клієнтом (за наявності): номери та дати відкриття клієнту рахунків, суми заморожених / розморожених активів на них у розрізі рахунків (інформація зазначається щодо відкритих на дату замороження / розмороження рахунків);
4) підстави розмороження активів (у разі розмороження);
5) підпис відповідального працівника банку.
12. Банк забезпечує зберігання зазначеного в пункті 11 цього Положення розпорядження щодо замороження / розмороження активів в окремій справі не менше п’яти років у порядку, визначеному внутрішніми документами банку для зберігання документів з обмеженим доступом.
13. Банк у випадках, зазначених в абзацах п’ятому та шостому пункту 9 розділу X "Прикінцеві та перехідні положення"
Закону про ПВК/ФТ , обліковує заморожені кошти на рахунках клієнтів.
Облік розрахункових документів за заблокованими фінансовими операціями разом із розпорядженнями про замороження / розмороження відповідних активів здійснюється на позабалансовому рахунку 9809 А "Інші документи за розрахунковими операціями клієнтів"
Плану рахунків бухгалтерського обліку банків України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 11 вересня 2017 року № 89 (зі змінами).
14. Банк має право для відкриття фізичним особам - резидентам України, які постійно проживають або тимчасово перебувають за межами України, фізичним особам-нерезидентам (крім резидентів Російської Федерації / Республіки Білорусь) рахунків виключно з метою придбання облігацій внутрішньої державної позики "Військові облігації":
1) здійснювати ідентифікацію та верифікацію таких фізичних осіб на підставі копій документів та відомостей, зазначених у пункті 1 частини дев’ятої та впункті 1 частини десятої
статті 11 Закону про ПВК/ФТ, отриманих засобами:
дистанційних систем обслуговування;
електронної пошти із застосуванням кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП) / удосконаленого електронного підпису;
інших дистанційних каналів зв’язку в межах технічних можливостей банку;
2) не здійснювати відеоверифікацію в порядку, визначеному в додатку 3 до Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 19 травня 2020 року
№ 65 (зі змінами) (далі - Положення № 65);
3) встановлювати приналежність отриманих копій документів від таких фізичних осіб шляхом проведення відеозв’язку.
15. Уповноважений працівник банку накладає КЕП на отримані від клієнта (представника клієнта) електронні копії документів у випадках, зазначених у підпункті 1 пункту 14 цього Положення.
16. Відеозв’язок, зазначений в підпункті 3 пункту 14 цього Положення, може проводитися за умови, що банк:
1) здійснює фотофіксацію особи:
верифікація якої здійснюється;
з власним ідентифікаційним документом (сторінки / боки, що містять фото власника);
2) здійснює фотофіксацію таким чином, щоб фотозображення давали змогу однозначно розпізнати особу та деталі ідентифікаційного документа (включаючи фото та ідентифікаційні дані, що містяться на такій / такому сторінці / боці ідентифікаційного документа);
3) отримав чітку та однозначну згоду особи на проведення відеозв’язку перед початком такої процедури (включаючи фотофіксацію особи та/або екрана з її зображенням і відповідних документів, що пред’являються нею). Запис відеозв’язку також має містити факт надання такої згоди;
4) проводить відеозв’язок у режимі реального часу без переривання. Відеозв’язок повинен проводитися повторно в повному обсязі в разі його переривання з будь-яких причин.
17. Банк здійснює спрощені заходи належної перевірки клієнтів, які проводять фінансові операції з метою придбання у власність облігацій внутрішньої державної позики "Військові облігації" на первинному ринку (включаючи заходи щодо встановлення джерел походження коштів) для отримання відшкодування їх номінальної вартості з виплатою доходу відповідно до умов розміщення облігацій внутрішньої державної позики "Військові облігації", за винятком таких клієнтів, яким відповідно до вимог частини п’ятої
статті 7 Закону про ПВК/ФТ обов’язково встановлюється високий ризик.
18. Спрощені заходи належної перевірки не здійснюються щодо клієнтів, які проводять операції з купівлі-продажу облігацій внутрішньої державної позики "Військові облігації" на вторинному ринку.
19. Банк може використати право, зазначене в пункті 32 додатка 2 до Положення
№ 65 , у разі одночасного дотримання всіх нижчезазначених умов:
1) ризик ділових відносин з клієнтом (фінансової операції без встановлення ділових відносин) є низьким;
2) загальний ліміт на проведення видаткових фінансових операцій за всіма рахунками та електронними гаманцями, відкритими клієнту в банку, не перевищує 400 тисяч гривень на місяць (еквівалент) і 400 тисяч гривень на рік (еквівалент);
3) загальний залишок за всіма рахунками та електронними гаманцями, відкритими клієнту в банку, не перевищує 400 тисяч гривень (еквівалент).
20. Банк під час відеоверифікації має право отримати від фізичної особи пенсійне посвідчення як додатковий документ, визначений у підпункті 2 пункту 12 додатка 3 до Положення
№ 65 .
21. Суб’єкт первинного фінансового моніторингу, державне регулювання та нагляд за яким у сфері фінансового моніторингу здійснює Національний банк (далі - СПФМ), якщо немає:
1) можливості встановити з клієнтом контакт або в разі закінчення строку (припинення) дії, втрати чинності чи визнання недійсними поданих документів, втрати чинності / обміну ідентифікаційного документа клієнта (представника клієнта), має право не вживати заходів щодо актуалізації даних про клієнтів, визначених у пунктах 13-16 додатка 1 до Положення
№ 65 та пунктах 13-16 додатка 1 до Положення про здійснення установами фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28 липня 2020 року
№ 107 (зі змінами) (далі - Положення № 107);
2) перешкод для актуалізації даних про клієнтів, здійснює таку актуалізацію, включаючи використання дистанційних каналів зв’язку в межах технічних можливостей, визначених у
Положенні № 65 і
Положенні № 107.
22. СПФМ документально підтверджує факт встановлення / неможливості встановлення контакту з клієнтом з метою здійснення актуалізації даних про клієнта у випадках, зазначених у підпункті 1 пункту 21 цього Положення.
23. СПФМ під час надання банківських або інших фінансових послуг / встановлення ділових відносин має право прийняти від фізичної особи:
1) паспорт громадянина України у формі картки, строк дії якого закінчився не більше ніж за 30 днів до 24 лютого 2022 року та після 24 лютого 2022 року, та якщо у фізичної особи немає іншого документа, що посвідчує особу;
2) паспорт громадянина України зразка 1994 року, до якого не вклеєно фотокартку особи в разі досягнення нею 25- чи 45-річного віку, строк вклеювання до якого настав не більше ніж за 30 днів до 24 лютого 2022 року та після 24 лютого 2022 року, та якщо у фізичної особи немає іншого документа, що посвідчує особу;
3) посвідку на тимчасове чи постійне проживання, строк дії якої закінчився або яка підлягає обміну відповідно до законодавства після 24 лютого 2022 року, крім тієї, яка оформлена громадянину Російської Федерації.
24. СПФМ забезпечує актуалізацію раніше отриманих даних про клієнта в частині ідентифікаційних документів клієнта, зазначених у пункті 23 цього Положення, строк дії яких закінчився або до яких своєчасно не вклеєна фотокартка, у порядку, визначеному в
Положенні № 65 і
Положенні № 107, та з урахуванням пунктів 21 та 22 цього Положення.
25. Національний банк на період дії воєнного стану здійснює безвиїзний нагляд, виїзні перевірки у сфері фінансового моніторингу, валютного нагляду, нагляду у сфері реалізації спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), дотримання вимог нормативно-правових актів Національного банку, що визначають особливості функціонування банківської системи України в разі введення воєнного стану в частині здійснення валютних операцій та виконання окремих вимог законодавства у сфері фінансового моніторингу, відповідно до
Положення про порядок організації та здійснення нагляду у сфері фінансового моніторингу, валютного нагляду, нагляду у сфері реалізації спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій), затвердженого постановою Правління Національного банку України від 30 червня 2020 року № 90 (у редакції постанови Правління Національного банку України від 04 квітня 2024 року № 37) (далі - Положення № 90), з урахуванням особливостей, визначених цим Положенням.
26. Вимоги абзацу другого пункту 34 розділу II та пунктів 100-104 розділу V Положення № 90 не застосовуються до суб’єкта, зазначеного в підпунктах 1-6 пункту 1 розділу I Положення
№ 90 (далі - Суб’єкт), та Національного банку.
27. Особою, уповноваженою представляти інтереси Суб’єкта на час проведення його виїзної перевірки, для цілей цього Положення вважається керівник Суб’єкта або в разі його відсутності особа, уповноважена керівником Суб’єкта або відповідним органом управління Суб’єкта представляти інтереси Суб’єкта на час проведення виїзної перевірки.
28. Керівник Суб’єкта з метою створення умов для проведення виїзної перевірки в разі своєї тимчасової відсутності / неможливості виконувати свої обов’язки зобов’язаний призначити посадову особу, яка виконуватиме обов’язки керівника Суб’єкта на період тимчасової відсутності керівника Суб’єкта, та/або призначити особу, уповноважену представляти інтереси Суб’єкта на час проведення виїзної перевірки.
29. Адреса місцезнаходження Суб’єкта, що є банком, для цілей цього Положення визначається згідно з даними:
1) Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) у частині юридичної адреси такого Суб’єкта;
2) розміщеними на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку в частині адреси відокремлених структурних підрозділів такого Суб’єкта;
3) наданими таким Суб’єктом Національному банку (включаючи дані у відповідь на надіслане такому Суб’єкту повідомлення про проведення планової виїзної перевірки або на запит Національного банку), якщо вони надані не пізніше ніж за п’ять робочих днів до початку виїзної перевірки.
30. Адреса місцезнаходження Суб’єкта (крім банків) для цілей цього Положення визначається згідно з даними:
1) ЄДР;
2) наданими таким Суб’єктом Національному банку (включаючи дані у відповідь на надіслане такому Суб’єкту повідомлення про проведення планової виїзної перевірки або на запит Національного банку), якщо вони надані не пізніше ніж за п’ять робочих днів до початку виїзної перевірки.
31. Члени інспекційної групи керуються інформацією з ЄДР під час визначення наявності (відсутності) Суб’єкта (крім банків) за місцезнаходженням, якщо такий Суб’єкт змінив місцезнаходження і не надіслав повідомлення Національному банку про таку зміну.
32. Національний банк має право надіслати Суб’єкту письмовий запит щодо визначення адреси місцезнаходження Суб’єкта, яка використовуватиметься для проведення виїзної перевірки.
33. Суб’єкт зобов’язаний подати Національному банку документи / копії документів, засвідчені в порядку, установленому законодавством України, які підтверджують право володіння або користування приміщенням за адресою місцезнаходження Суб’єкта, якщо адреса місцезнаходження такого Суб’єкта, яка використовуватиметься для проведення виїзної перевірки, визначається згідно з даними, наданими таким Суб’єктом Національному банку.
34. Особа, уповноважена представляти інтереси Суб’єкта на час проведення виїзної перевірки, зобов’язана прибути за адресою місцезнаходження Суб’єкта протягом першого дня виїзної перевірки.
35. Керівник або заступник керівника інспекційної групи складає акт про відмову в проведенні виїзної перевірки (далі - акт про відмову) у разі відмови Суб’єкта в проведенні виїзної перевірки Національним банком у разі настання одного, кількох або всіх випадків:
1) недопуск членів інспекційної групи до здійснення виїзної перевірки за адресою місцезнаходження Суб’єкта;
2) ненадання Суб’єктом документів, інформації з питань, які підлягають виїзній перевірці, що унеможливлює проведення виїзної перевірки;
3) відмова в доступі до приміщень за адресою місцезнаходження Суб’єкта, а також приміщень, що використовуються з метою надання послуг / ведення діяльності Суб’єкта;
4) відсутність за адресою місцезнаходження Суб’єкта протягом першого дня виїзної перевірки особи, уповноваженої представляти інтереси Суб’єкта на час проведення виїзної перевірки;
5) інші випадки, що свідчать про відмову в проведенні виїзної перевірки.
36. Акт про відмову складається під час виїзної перевірки в паперовій формі не менше ніж у двох примірниках або у формі електронного документа та підписується керівником, заступником керівника інспекційної групи (одним із них у разі тимчасової відсутності іншого), членами інспекційної групи.
37. В акті про відмову зазначаються:
1) дата складання;
2) місце складання;
3) час складання;
4) реєстраційний номер;
5) дата і номер наказу про проведення виїзної перевірки;
6) вид виїзної перевірки (планова чи позапланова);
7) період, що підлягав виїзній перевірці;
8) строк проведення виїзної перевірки;
9) організаційно-правова форма Суб’єкта;
10) найменування Суб’єкта;
11) ідентифікаційний код Суб’єкта;
12) адреса місцезнаходження Суб’єкта;
13) дата та час прибуття інспекційної групи за адресою місцезнаходження Суб’єкта;
14) факт вручення / невручення за адресою місцезнаходження Суб’єкта копії наказу про проведення виїзної перевірки в паперовій формі (у визначених у підпункті 2 пункту 16 та підпункті 3 пункту 23 розділу II Положення № 90 випадках);
15) факт надсилання / отримання (доставки) наказу про проведення виїзної перевірки у формі електронного документа / копії наказу про проведення виїзної перевірки в паперовій формі (у визначених в абзаці першому пункту 15, підпункті 1 пункту 16 та підпунктах 1 та 2 пункту 23 розділу II Положення № 90 випадках);
16) прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), посада особи, уповноваженої представляти інтереси Суб’єкта на час проведення виїзної перевірки, якій за адресою місцезнаходження Суб’єкта вручено копію наказу про проведення виїзної перевірки (у визначених у підпункті 2 пункту 16 та підпункті 3 пункту 23 розділу II Положення № 90 випадках);
17) причини невручення за адресою місцезнаходження Суб’єкта копії наказу про проведення виїзної перевірки (у визначених у підпункті 2 пункту 16 та підпункті 3 пункту 23 розділу II Положення № 90 випадках);
18) детальний опис фактів відмови Суб’єкта в проведенні виїзної перевірки, включаючи:
недопуск членів інспекційної групи до здійснення виїзної перевірки за адресою місцезнаходження Суб’єкта;
................Перейти до повного тексту