- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
28.07.2020 № 106
Про затвердження Положення про застосування Національним банком України заходів впливу до установ за порушення законодавства з питань фінансового моніторингу
Відповідно до
статей 7,
15,
56 Закону України "Про Національний банк України",
статей 4,
18 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", з метою визначення порядку застосування Національним банком України передбачених Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" заходів впливу, пред'явлення вимог за порушення установами законодавства з питань фінансового моніторингу, а також здійснення контролю за їх виконанням Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про застосування Національним банком України заходів впливу до установ за порушення законодавства з питань фінансового моніторингу, що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність:
3. Департаменту фінансового моніторингу (Ігор Береза) забезпечити розміщення цієї постанови на сторінках офіційного Інтернет-представництва Національного банку України.
4. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на першого заступника Голови Національного банку України Катерину Рожкову.
5. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування.
ПОГОДЖЕНО: Голова Державної служби фінансового моніторингу України | І. Черкаський |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
28.07.2020 № 106
ПОЛОЖЕННЯ
про застосування Національним банком України заходів впливу до установ за порушення законодавства з питань фінансового моніторингу
I. Загальні положення
Вимоги цього Положення поширюються на страховиків (перестраховиків), страхових (перестрахових) брокерів, кредитні спілки, ломбарди, інші фінансові установи, реєстрацію чи ліцензування яких здійснює Національний банк України (далі - Національний банк), операторів поштового зв’язку, які надають фінансові платіжні послуги та/або послуги поштового переказу, та/або послуги зі здійснення валютних операцій, операторів платіжних систем, філії або представництва іноземних суб’єктів господарської діяльності, які надають фінансові послуги на території України, інших юридичних осіб, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але надають окремі фінансові послуги (далі - установа).
( Абзац другий пункту 1 розділу I в редакції Постанови Національного банку
№ 19 від 09.02.2024 )
2. Це Положення визначає порядок:
1) застосування Національним банком до установ заходів впливу, передбачених у
статті 32 Закону (далі - заходи впливу);
( Підпункт 1 пункту 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 19 від 09.02.2024 )
2) пред'явлення Національним банком відповідно до
статті 18 Закону вимог щодо виконання установою законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі - законодавство у сфері запобігання та протидії) (далі - письмова вимога);
3) здійснення Національним банком контролю за виконанням установами рішень про застосування заходів впливу, письмових вимог.
3. Термін "уповноважена посадова особа Національного банку" у цьому Положенні вживається в такому значенні - посадова особа Національного банку, яка має право підпису документів від імені Національного банку відповідно до законодавства України або нормативно-правових актів Національного банку, або розпорядчих актів Національного банку чи довіреності.
Інші терміни, що використовуються в цьому Положенні, уживаються в значеннях, визначених у
Законі, інших законодавчих актах України та нормативно-правових актах Національного банку.
4. Рішення про застосування до установ заходів впливу (далі - Рішення) приймає Правління Національного банку (далі - Правління) або колегіальний орган, який створений відповідно до
статті 15 Закону України "Про Національний банк України" та якому Правлінням делеговані окремі повноваження щодо регулювання та нагляду (далі - Комітет).
5. Надсилання до установи примірників Рішення та оригіналу письмової вимоги (або їх засвідчених копій) здійснюється в порядку, установленому цим Положенням.
6. Національний банк за порушення (невиконання/неналежне виконання) установами вимог
Закону та/або нормативно-правових актів Національного банку, що регулюють діяльність (здійснення сукупних або окремих заходів) у сфері запобігання та протидії (далі - нормативно-правові акти), що були встановлені за результатами перевірок (виїзна перевірка, безвиїзний нагляд з питань фінансового моніторингу)/здійснення контролю за виконанням Рішень/письмових вимог Національного банку, в установленому цим Положенням порядку застосовує до установ протягом шести місяців із дня виявлення Національним банком, але не пізніше ніж через три роки з дня вчинення порушення, такі заходи впливу:
1) письмове застереження;
2) анулювання ліцензії та/або інших документів, що надають право на здійснення діяльності, з провадженням якої в особи виникає статус суб'єкта первинного фінансового моніторингу, у встановленому законодавством порядку;
3) покладення на установу обов'язку відсторонення від роботи посадової особи установи;
4) штраф;
5) укладення письмової угоди з установою, за якою установа зобов'язується сплатити визначене грошове зобов'язання та вжити заходів для усунення та/або недопущення в подальшій діяльності порушень вимог законодавства у сфері запобігання та протидії, забезпечити підвищення ефективності функціонування та/або адекватності системи управління ризиками тощо (далі - угода про врегулювання наслідків вчинення порушення законодавства у сфері запобігання та протидії).
( Абзац сьомий пункту 6 розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку
№ 19 від 09.02.2024 )
7. Заходи впливу, що застосовуються Національним банком до установ, мають бути адекватними конкретним порушенням, які ними були допущені.
При визначенні заходу впливу та/або розміру штрафу Національний банк враховує обставини вчиненого порушення відповідно до вимог, визначених у частині сьомій
статті 32 Закону.
8. Днем виявлення Національним банком порушення
Закону та/або нормативно-правових актів є дата складання документа, в якому зафіксовано порушення, виявлене під час здійснення нагляду:
1) довідки про виїзну перевірку установи (її відокремленого підрозділу) (далі - довідка);
2) акта про результати безвиїзного нагляду з питань фінансового моніторингу установи (далі - акт).
9. Строк, що визначений місяцями, спливає у відповідне число останнього місяця строку.
Строк, що визначений роками, спливає у відповідні місяць та число останнього року строку.
10. Рішення має містити інформацію про реквізити документа, у якому зафіксовані порушення, факти, що свідчать про вчинення установою порушень, з посиланням на конкретні норми
Закону та/або нормативно-правових актів.
Рішення/письмова вимога Національного банку оформляються як документ в електронній та/або паперовій формі в установленому Національним банком порядку та є обов'язковими для виконання.
( Абзац другий пункту 10 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 19 від 09.02.2024 )
11. Національний банк має право запросити (за пропозицією Національного банку або за письмовим клопотанням установи) представника/представників установи на засідання (в очній або дистанційній формі) Комітету, який розглядатиме питання щодо результатів нагляду, застосування заходів впливу до установи, в установленому Національним банком порядку.
( Абзац перший пункту 11 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 19 від 09.02.2024 )
Нез'явлення запрошених осіб установи на засідання не є підставою для відкладення розгляду питання щодо застосування заходів впливу.
12. Національний банк має право надсилати установі:
1) примірник Рішення/оригінал письмової вимоги в паперовій формі на поштову адресу установи рекомендованим листом із повідомленням про вручення;
2) Рішення/письмову вимогу, оформлене/оформлену у формі електронного документа, електронними каналами зв’язку Національного банку;
3) засвідчену Національним банком (у паперовій формі) копію Рішення/письмової вимоги з електронних документів, які оформлено в системі електронного документообігу АСКОД (далі - СЕД АСКОД) Національного банку, на поштову адресу установи рекомендованим листом із повідомленням про вручення.
Установа зобов’язана повідомити Національний банк засобами електронної пошти про отримання Рішення/письмової вимоги, надісланого/надісланої електронними каналами зв’язку Національного банку, не пізніше наступного робочого дня із дня надсилання Національним банком такого Рішення/такої письмової вимоги.
Надіслане/надіслана Національним банком Рішення/письмова вимога вважається доведеним/доведеною до відома установи (отриманим/отриманою установою) у разі неотримання його/її установою з незалежних від Національного банку причин. Днем доведення до відома установи/отримання установою Рішення/письмової вимоги в такому разі вважається:
п’ятий робочий день із дня, наступного за днем надсилання Національним банком примірника Рішення/оригіналу письмової вимоги, оформленого в паперовій формі, або засвідченої Національним банком у паперовій формі копії Рішення/письмової вимоги з електронних документів, які оформлено в СЕД АСКОД Національного банку;
наступний робочий день із дня надсилання Національним банком Рішення/письмової вимоги у формі електронного документа електронними каналами зв’язку Національного банку.
13. Рішення набирає чинності з робочого дня, наступного за днем прийняття такого Рішення.
14. Національний банк оприлюднює шляхом розміщення протягом перших п’яти робочих днів місяця, наступного за звітним, на сторінках офіційного Інтернет-представництва Національного банку інформацію про застосовані ним протягом звітного місяця до установ заходи впливу за порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії.
15. Національний банк відповідно до вимог частини другої
статті 18 Закону здійснює контроль за виконанням установами Рішень/письмових вимог.
Порушення, виявлені за результатами здійснення контролю за виконанням установами Рішень/письмових вимог, фіксуються в довідці/акті.
16. Застосування заходів впливу до установи за порушення
Закону та/або нормативно-правових актів не звільняє від адміністративної відповідальності посадових осіб установи та інших осіб, винних у вчиненні порушень.
Національний банк має право застосувати до установи передбачені в частині третій
статті 32 Закону та цим Положенням заходи впливу незалежно від притягнення до адміністративної відповідальності посадових осіб установи або інших осіб, винних у вчиненні порушень Закону та/або нормативно-правових актів.
II. Письмова вимога
17. Національний банк у разі виявлення порушення у сфері запобігання та протидії має право вимагати від установи виконання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії шляхом пред'явлення до неї письмової вимоги.
18. Письмова вимога складається на бланку Національного банку. У письмовій вимозі зазначаються назва документа "Письмова вимога", повне найменування установи та поштова адреса установи, якій вона надсилається, указується на вчинені установою порушення та зазначається про необхідність виконання установою вимог законодавства у сфері запобігання та протидії (усунення порушення/ужиття заходів з метою усунення порушень/причин, що сприяли вчиненню порушень/недоліків щодо організації та проведення первинного фінансового моніторингу), інформування установою Національний банк про виконання вимог письмової вимоги.
Письмову вимогу підписує заступник Голови Національного банку, який згідно зі своїми функціональними обов'язками здійснює загальне керівництво та контролює діяльність самостійного підрозділу Національного банку, що ініціював пред'явлення вимоги.
III. Письмове застереження
19. Національний банк у разі потреби висування до установи вимоги щодо усунення порушення законодавства у сфері запобігання та протидії та/або вжиття заходів щодо недопущення таких порушень у подальшій діяльності застосовує до установи такий захід впливу, як письмове застереження.
20. Письмове застереження складається на бланку Комітету та підписується головуючим на засіданні Комітету.
21. Національний банк у письмовому застереженні висловлює установі своє занепокоєння станом її справ, указує на допущені порушення законодавства у сфері запобігання та протидії, недоліки в роботі та за потреби конкретні заходи, яких потрібно вжити установі у визначені строки з метою їх усунення та/або недопущення надалі.
22. Установа зобов'язана подати Національному банку протягом п'яти робочих днів із дня отримання письмового застереження або в інший визначений Національним банком строк (але не менший, ніж зазначений в абзаці першому пункту 22 розділу III цього Положення) відповідь із зазначенням строку, протягом якого вона зобов'язується вирішити виявлені проблеми, усунути порушення та/або вжити заходів щодо недопущення таких порушень у подальшій діяльності.
................Перейти до повного тексту