- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ЛИСТ
06.02.2024 № 25-0005/9103 |
Банкам України
Незалежна асоціація банків України
Асоціація українських банків
Асоціації фінансових установ
(згідно з переліком)
Фінансовим установам
(згідно з переліком)
Про надання роз'яснень та рекомендацій з питань фінансового моніторингу
Так, ключовим нововведенням є встановлення для суб'єктів первинного фінансового моніторингу (далі - СПФМ) обов'язку застосовувати ризик-орієнтований підхід під час обслуговування клієнтів, які є РЕР, з метою встановлення обґрунтованого рівня ризику діловим відносинам (проведенню фінансової операції без установлення ділових відносин), унеможливлення безпідставної відмови від здійснення фінансових операцій та/або встановлення (продовження) ділових відносин, а також установлення відповідальності за неналежне застосування ризик-орієнтованого підходу, присвоєння необґрунтованого рівня ризику та безпідставну відмову від встановлення (підтримання) ділових відносин та/або проведення фінансової операції щодо цієї категорії клієнтів (абзаци сьомий, восьмий частини чотирнадцятої статті
11 Закону про ПВК/ФТ).
Крім того, наведеними змінами визначено ознаки, за наявності яких СПФМ не вживають заходів стосовно РЕР, визначених у пунктах 2-4 частини чотирнадцятої статті
11 Закону про ПВК/ФТ.
1) переглянути / оновити політику(1) та розробити (оновити) внутрішні документи з питань ПВК/ФТ(2), які міститимуть чітку, зрозумілу методологію виявлення приналежності клієнта до категорії РЕР, оцінки ризику ділових відносин з РЕР під час установлення ділових відносин та в процесі подальшого обслуговування або проведення фінансової операції без встановлення ділових відносин (разової фінансової операції на значну суму);
2) удосконалити наявну скорингову ризик-модель оцінки ризику ділових відносин з клієнтами, уключаючи РЕР, яка додатково міститиме в тому числі критерії ризиків, розроблені СПФМ самостійно, що пов'язані з:
видами послуг, якими користується / має намір користуватися РЕР;
категоріями посад та періодом їх обіймання;
обсягом повноважень під час виконання визначних публічних функцій;
рівнем впливу після припинення виконання визначних публічних функцій;
3) звертати особливу увагу на критерії, що характеризуються високим ризиком корупції, які містяться в додатку 19 до
Положення № 65 та додатку 18 до
Положення № 107, та обов'язково враховувати їх під час оцінки ризику ділових відносин з РЕР;
4) забезпечити проведення перевірок, включно з автоматичними, з метою виявлення осіб, які можуть бути класифіковані як РЕР, до початку встановлення ділових відносин з клієнтом / проведення фінансової операції без установлення ділових відносин, а також періодичні скринінги наявної клієнтської бази;
5) удосконалити систему автоматизації з метою оперативного виявлення критеріїв ризику (включаючи ті, що розроблені СПФМ самостійно на виконання рекомендацій з цього листа).
Наголошуємо, що система управління ризиками, включаючи порядок оцінки ризику РЕР, має бути динамічною, постійно оновлюватись з урахуванням нових обставин, що можуть вплинути на ризик ВК/ФТ(3), та давати змогу оперативно виявляти, аналізувати інформацію про такого РЕР з метою своєчасної переоцінки рівня ризику та вжиття адекватних заходів щодо РЕР у процесі його обслуговування.
Слід зазначити, що високий ризик - результат оцінки ризику СПФМ, що ґрунтується на результатах аналізу сукупності критеріїв, передбачених законодавством України та внутрішніми документами СПФМ, та який свідчить про високу ймовірність використання суб'єкта первинного фінансового моніторингу для легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму та/або фінансування розповсюдження зброї масового знищення (пункт 11 частини першої статті
1 Закону про ПВК/ФТ).
Отже, застосування підходу, за яким установлюється всім без винятку клієнтам, які належать до категорії РЕР, високий (неприйнятно високий) рівень ризику або відмовляється в установленні ділових відносин лише на підставі факту виконання особою визначних публічних функцій, є таким, що не відповідає ризик-орієнтованому підходу та суперечить
Закону про ПВК/ФТ. Тобто СПФМ повинні розробити належні скорингові процедури, які дадуть змогу адекватно оцінювати ризик клієнтів, включаючи РЕР.
Крім того, у пункті 37 розділу IV
Положення № 65 та пункті 34 розділу IV
Положення № 107 визначено, що банк / установа, застосовуючи ризик-орієнтований підхід, мають утримуватися від необґрунтованого застосування де-рискінгу.
Разом з тим можливими ознаками наявності впливу політично значущої особи, що ця особа може ще мати та які можуть бути факторами для підвищення рівня ризику ВК/ФТ цій категорії клієнтів, на думку Національного банку, є:
використання корпоративних механізмів (юридичних осіб та інших утворень) з метою приховування факту бенефіціарної власності;
................Перейти до повного тексту