- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Про затвердження Положення про порядок регулювання діяльності кредитних спілок в Україні
Відповідно до
статей 7,
15,
56,
58,
61 Закону України "Про Національний банк України",
статті 23 Закону України "Про фінансові послуги та фінансові компанії",
статей 33-35,
37,
38,
49 Закону України "Про кредитні спілки", з метою забезпечення стабільної діяльності кредитних спілок і своєчасного виконання кредитними спілками зобов’язань перед своїми членами, забезпечення відповідності діяльності кредитних спілок вимогам законодавства України для виявлення потенційних ризиків у їхній діяльності, а також мінімізації таких ризиків Правління Національного банку України постановляє:
1. Затвердити Положення про порядок регулювання діяльності кредитних спілок в Україні (далі - Положення), що додається.
2. Кредитним спілкам:
1) до 31 грудня 2024 року дотримуватися пруденційних вимог та здійснювати розрахунок пруденційних нормативів відповідно до розрахунку пруденційних вимог, установлених у додатку 1 до цієї постанови;
2) станом на 01 серпня 2024 року, 01 вересня 2024 року, 01 жовтня 2024 року, 01 листопада 2024 року та 01 грудня 2024 року здійснити розрахунок пруденційних нормативів, визначених у розділі III Положення, розміру кредитного ризику, непокритого кредитного ризику в порядку, визначеному в главах 14, 15 розділу IV Положення, у тестовому режимі та в строк до 26 серпня 2024 року, 26 вересня 2024 року, 26 жовтня 2024 року, 28 листопада 2024 року, 26 грудня 2024 року відповідно поінформувати про результати розрахунку в електронній формі шляхом надсилання електронного повідомлення на офіційну електронну поштову скриньку Національного банку України nbu@bank.gov.ua з показниками, наведеними в таблиці значення пруденційних нормативів та розрахункових показників, визначених у додатку 2 до цієї постанови;
3) починаючи з 01 січня 2025 року дотримуватися пруденційних вимог згідно з вимогами Положення.
3. Кредитним спілкам, які мали чинні ліцензії на провадження діяльності з надання фінансових послуг до дня набрання чинності цією постановою, привести діяльність та внутрішні положення кредитної спілки у відповідність до вимог
Закону України "Про кредитні спілки" та вимог Положення до 01 липня 2024 року та дотримуватися пруденційних вимог Положення з дати, визначеної в підпункті 3 пункту 2 цієї постанови.
4. Департаменту методології регулювання діяльності небанківських фінансових установ (Сергій Савчук) після офіційного опублікування довести до відома кредитних спілок інформацію про прийняття цієї постанови.
5. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування.
Інд. 33
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
02 лютого 2024 року № 14
Положення
про порядок регулювання діяльності кредитних спілок в Україні
I. Загальні положення
1. Вступні положення
1. Це Положення розроблене відповідно до
Закону України "Про фінансові послуги та фінансові компанії",
Закону України "Про кредитні спілки" (далі - Закон про кредитні спілки),
Закону України "Про адміністративну процедуру" (далі - Закон про адміністративну процедуру) з метою захисту інтересів членів кредитної спілки та забезпечення фінансової надійності кредитних спілок, контролю за ризиками, пов’язаними з капіталом, ліквідністю, наданням кредитів, своєчасного виконання кредитними спілками зобов’язань перед своїми членами.
( Пунк 1 глави 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 172 від 26.12.2024 )
2. Терміни в цьому Положенні вживаються в такому значенні:
1) балансова вартість - вартість, за якою активи та зобов’язання відображаються в балансі. Балансова вартість для фінансового активу та фінансового зобов’язання складається з основної суми боргу, нарахованих процентів, неамортизованої премії (дисконту), суми переоцінки, а для фінансового активу - суми оціночного резерву під очікувані кредитні збитки;
1-1) коефіцієнт кредитної конверсії (CCF) - коефіцієнт, що відображає кількісну ймовірність того, що експозиція під ризиком за фінансовим зобов’язанням, яке обліковується за позабалансовим рахунком, стане балансовою експозицією;
( Пункт 2 глави 1 розділу I доповнено новим підпунктом 1-1 згідно з Постановою Національного банку
№ 177 від 27.12.2024 )
2) ліквідність кредитної спілки - здатність кредитної спілки забезпечити своєчасне виконання своїх грошових зобов’язань, яка визначається збалансованістю між строками і сумами погашення розміщених активів та строками і сумами виконання зобов’язань, а також строками та сумами інших джерел і напрямів використання коштів кредитною спілкою;
3) непрофільні активи - активи (включаючи необоротні активи, утримувані для продажу; майно, що перейшло у власність кредитної спілки як заставодержателя; основні засоби), які не використовуються кредитною спілкою під час здійснення діяльності з надання фінансових послуг, та інвестиційна нерухомість;
4) реструктуризація - зміна істотних умов договору з метою пом’якшення вимог до боржника у зв’язку з фінансовими труднощами боржника та необхідністю створення сприятливих умов для виконання ним зобов’язань за активом шляхом укладання додаткової угоди з боржником;
5) уповноважена особа Національного банку України (далі - Національний банк) - керівник структурного підрозділу Національного банку, відповідального за здійснення безвиїзного нагляду на ринку небанківських фінансових послуг, або особа, яка виконує його обов’язки.
( Підпункт 5 пункту 2 глави 1 розділу I в редакції Постанови Національного банку
№ 172 від 26.12.2024 )
( Пункт 2 глави 1 розділу I доповнено новим абзацом сьомим згідно з Постановою Національного банку
№ 172 від 26.12.2024 )
( Абзац восьмий пункту 2 глави 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 172 від 26.12.2024 )
3. Вимоги до кредитної спілки, визначені цим Положенням, поширюються на об’єднану кредитну спілку, якщо в цьому Положенні не зазначено інше.
4. Кредитні спілки несуть відповідальність згідно з вимогами законодавства України за надання Національному банку недостовірної інформації щодо пруденційних нормативів.
( Главу 1 розділу I доповнено новим пунктом 4-1 згідно з Постановою Національного банку
№ 172 від 26.12.2024 )
4-2. Початком адміністративного провадження щодо прийняття Національним банком рішень, визначених цим Положенням, є день отримання заяви кредитної спілки в письмовій формі.
Перебіг строку в адміністративному провадженні починається з наступного дня після отримання заяви.
( Главу 1 розділу I доповнено новим пунктом 4-2 згідно з Постановою Національного банку
№ 172 від 26.12.2024 )
4-3. Національний банк повідомляє учасника адміністративного провадження про початок адміністративного провадження невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня після його початку, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів після його початку.
У повідомленні зазначаються права та обов’язки учасника адміністративного провадження, визначені
статтею 28 Закону про адміністративну процедуру, включаючи порядок ознайомлення з матеріалами адміністративної справи, а також способи подання ним своїх пояснень і зауважень у справі та строк, протягом якого учасник адміністративного провадження має право їх подати.
( Главу 1 розділу I доповнено новим пунктом 4-3 згідно з Постановою Національного банку
№ 172 від 26.12.2024 )
( Главу 1 розділу I доповнено новим пунктом 4-4 згідно з Постановою Національного банку
№ 172 від 26.12.2024 )
2. Пруденційні вимоги та нормативи до кредитних спілок
5. Національний банк у цьому Положенні встановлює для кредитної спілки пруденційні нормативи та порядок їх визначення, а саме:
1) нормативи капіталу:
норматив достатності регулятивного капіталу (Н1);
норматив достатності капіталу першого рівня (Н2);
комбінований буфер капіталу (Б);
2) нормативи концентрації кредитного ризику та ліміти кредитування пов’язаних осіб:
норматив максимального розміру кредитного ризику (Н3);
норматив великих кредитних ризиків (Н4);
норматив лімітів кредитного ризику за операціями з пов’язаними з кредитною спілкою особами (Н5);
3) норматив ліквідності (Н6).
6. Національний банк додатково до пруденційних нормативів, визначених в пункті 5 глави 2 розділу I цього Положення, встановлює пруденційні вимоги:
1) щодо формування кредитними спілками комбінованого буферу капіталу (Б), який складається з буферу консервації капіталу (БК) та буферу для значимих кредитних спілок (БЗ);
2) щодо визначення величини кредитного ризику, величини непокритого кредитного ризику та критеріїв прийнятності забезпечення;
3) щодо обмеження ризиків кредитних спілок за операціями з фінансовими інструментами.
Національний банк встановлює вимоги щодо форми складання та додаткові вимоги до змісту плану відновлення діяльності кредитної спілки, його подання на розгляд Національного банку та порядку його розгляду у випадках, визначених у главі 13 розділу IV цього Положення.
7. Нормативи максимального розміру кредитного ризику (Н3), великих кредитних ризиків (Н4), лімітів кредитного ризику за операціями з пов’язаними з кредитною спілкою особами (Н5) та комбінований буфер капіталу (Б) не застосовуються до об’єднаних кредитних спілок.
8. Кредитна спілка розраховує та дотримується пруденційних нормативів, визначених у розділі III цього Положення, а також дотримується вимог, що обмежують ризики кредитних спілок за операціями з фінансовими інструментами на будь яку дату станом на кінець дня.
II. Капітал кредитної спілки
3. Порядок розрахунку регулятивного капіталу кредитної спілки
9. Регулятивний капітал призначений для забезпечення платоспроможності, покриття негативних наслідків різноманітних ризиків, які кредитна спілка бере на себе в процесі своєї діяльності, та забезпечує захист вкладів (депозитів), фінансову стійкість і стабільність діяльності кредитної спілки.
Регулятивний капітал кредитної спілки складається з капіталу першого рівня та капіталу другого рівня.
10. Капітал першого рівня складається з елементів власного капіталу, що доступні для поглинання збитків кредитної спілки для забезпечення її безперервної діяльності та субординовані відносно інших складових регулятивного капіталу для першочергового поглинання збитків, та містить у собі:
1) резервний капітал кредитної спілки;
2) пайовий капітал кредитної спілки;
3) інші безповоротні грошові внески до кредитної спілки (цільові внески членів кредитної спілки, благодійні внески фізичних та юридичних осіб, внесені грошовими коштами).
11. Розмір капіталу першого рівня зменшується на:
1) суму збитків минулих років та збитків поточного року;
2) суму обов’язкових пайових внесків, щодо яких прийнято рішення про повернення членам кредитної спілки.
12. Капітал другого рівня має менш постійний характер, його розмір піддається змінам та містить у собі:
1) прибуток поточного та звітного років;
2) нерозподілений прибуток минулих років за мінусом суми нерозподіленого прибутку, щодо якої прийнято рішення про розподіл між членами кредитної спілки;
3) субординований борг кредитної спілки, на включення якого до регулятивного капіталу надано дозвіл Національного банку в порядку, встановленому нормативно-правовим актом Національного банку з питань авторизації надавачів фінансових послуг та умов здійснення ними діяльності;
4) строкові додаткові пайові внески, які відповідають вимогам, визначеним у главі 4 розділу II цього Положення, та в розмірі визначеному відповідно до пункту 22 глави 4 розділу II цього Положення.
13. Величина непокритого кредитного ризику, яка визначається відповідно до глави 15 розділу IV цього Положення, зменшує прибуток кредитної спілки, який враховується під час розрахунку регулятивного капіталу.
Результат коригування розраховується за такою формулою:
де ПП - прибуток поточного року;
ПМР - нерозподілений прибуток минулих років;
НКР - непокритий кредитний ризик;
Ркор/п - позитивний результат коригування;
Ркор/в - від’ємний результат коригування.
Отриманий у результаті зменшення прибутку поточного року, нерозподіленого прибутку минулих років на непокритий кредитний ризик від’ємний результат зменшує показник капіталу першого рівня.
Отриманий у результаті зменшення прибутку поточного року, нерозподіленого прибутку минулих років на непокритий кредитний ризик позитивний результат включається до капіталу другого рівня.
14. Загальний розмір капіталу другого рівня не може бути більшим за капітал першого рівня під час розрахунку загальної суми регулятивного капіталу кредитної спілки.
Під час розрахунку регулятивного капіталу в разі перевищення капіталом другого рівня капіталу першого рівня до розрахунку приймається частина капіталу другого рівня, що не перевищує розміру капіталу першого рівня.
15. Загальний розмір капіталу першого та другого рівнів для визначення розміру регулятивного капіталу кредитної спілки додатково зменшується на відвернення, а саме:
1) балансову вартість непрофільних активів, крім активів, утримуваних для продажу, які утримуються не більше одного року;
2) обсяг коштів стабілізаційного фонду (для об’єднаних кредитних спілок);
3) активи, що відображають участь кредитних спілок у фондах та не передбачають повернення таких активів;
4) розмір перевищення сукупної суми всіх зобов’язань пов’язаних із кредитною спілкою осіб перед кредитною спілкою та суми всіх фінансових зобов’язань, наданих кредитною спілкою щодо пов’язаних із кредитною спілкою осіб, над сумою, що становить 25% загального розміру капіталу першого і другого рівнів, зменшених на відвернення, визначені в підпунктах 1-3 пункту 15 глави 3 розділу II цього Положення.
15-1. Кредитні спілки, які є членами об’єднаної кредитної спілки, не вважаються пов’язаними з об’єднаною кредитною спілкою особами під час визначення розміру відвернення відповідно до підпункту 4 пункту 15 глави 3 розділу II цього Положення.
( Главу 3 розділу II доповнено новим пунктом 15-1 згідно з Постановою Національного банку
№ 177 від 27.12.2024 )
16. Розмір регулятивного капіталу кредитної спілки з урахуванням обмеження, визначеного в пункті 14 глави 3 розділу II цього Положення, визначається за такою формулою:
де РК - розмір регулятивного капіталу;
Кпр - капітал першого рівня;
Кдр - капітал другого рівня;
В - відвернення, визначені в пункті 15 глави 3 розділу II цього Положення.
Розрахунок нормативів здійснюється з умовним значенням регулятивного капіталу в розмірі одна гривня, якщо в результаті розрахунку регулятивного капіталу отримано від’ємне або нульове значення.
17. Капітал першого рівня розраховується за такою формулою:
де Рез К - резервний капітал кредитної спілки;
ОПВ - обов’язкові пайові внески членів кредитної спілки;
ІБВ - інші безповоротні грошові внески до кредитної спілки;
СЗ - сума збитків минулих років та збитків поточного року;
ОПВП - сума обов’язкових пайових внесків, щодо яких прийнято рішення про повернення членам кредитної спілки;
Ркор/в - від’ємний результат від коригувань на НКР.
18. Капітал другого рівня розраховується за такою формулою:
де Ркор/п - позитивний результат від коригування на НКР;
СБ - субординований борг кредитної спілки, на який надано дозвіл Національного банку;
СДПВ - строкові додаткові пайові внески.
4. Порядок включення строкових додаткових пайових внесків до регулятивного капіталу кредитної спілки
19. Кредитна спілка має право включити строкові додаткові пайові внески, внесені на строк не менше п’яти років, до регулятивного капіталу для цілей дотримання нормативів достатності регулятивного капіталу (Н1), достатності капіталу першого рівня (Н2), максимального розміру кредитного ризику (Н3), великих кредитних ризиків (Н4), лімітів кредитного ризику за операціями з пов’язаними з кредитною спілкою особами (Н5) за умов:
1) отримання від Національного банку дозволу на включення відповідних строкових додаткових пайових внесків до регулятивного капіталу кредитної спілки (далі - Дозвіл на включення коштів до капіталу);
2) залучення таких строкових додаткових пайових внесків відповідає вимогам, визначеним у пункті 20 глави 4 розділу II цього Положення, для врахування коштів відповідних строкових додаткових пайових внесків до регулятивного капіталу кредитної спілки.
20. Кошти строкових додаткових пайових внесків можуть ураховуватися до регулятивного капіталу кредитної спілки за умови дотримання таких вимог:
1) кошти на умовах строкових додаткових пайових внесків залучаються на визначений строк, але не менший ніж п’ять років;
2) статутом кредитної спілки передбачено залучення відповідних строкових додаткових пайових внесків із визначеним строком, але не меншим, ніж п’ять років;
3) дострокове повернення строкового додаткового пайового внеску не дозволяється статутом та внутрішніми документами кредитної спілки;
4) кредитна спілка отримала письмове запевнення члена кредитної спілки про те, що він ознайомлений з умовами залучення та повернення строкових додаткових пайових внесків;
5) кредитна спілка отримала письмове запевнення члена кредитної спілки про те, що кошти, які залучаються на умовах строкових додаткових пайових внесків, є власними коштами члена кредитної спілки;
6) зарахування зустрічних вимог кредитної спілки за зобов’язаннями щодо строкових додаткових пайових внесків та кредитами члена кредитної спілки не дозволяється.
21. Наданий Національним банком Дозвіл на включення коштів до капіталу є підтвердженням, що кредитна спілка може включати строкові додаткові пайові внески, які відповідають вимогам пункту 20 глави 4 розділу II цього Положення, з урахуванням обмежень, установлених у пункті 22 глави 4 розділу II цього Положення, до регулятивного капіталу кредитної спілки.
22. Сума строкових додаткових пайових внесків, що включена до регулятивного капіталу кредитної спілки, щорічно зменшується на 20% первинного розміру строкових додаткових пайових внесків протягом п’яти останніх років строку залучення коштів до регулятивного капіталу за графіком, визначеним у додатку 1до цього Положення.
23. Кредитна спілка для отримання Дозволу на включення коштів до капіталу подає до Національного банку такі документи:
1) заяву про отримання Дозволу на включення коштів до капіталу (далі - заява);
2) копію статуту кредитної спілки, у якому передбачена можливість залучати строкові додаткові пайові внески, або код доступу до результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації, що надає доступ до копії статуту в електронній формі в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань;
3) копії документів, що підтверджують дотримання кредитною спілкою вимог, установлених у пункті 20 глави 4 розділу II цього Положення.
Письмові запевнення члена кредитної спілки, який має намір внести строковий додатковий пайовий внесок, зазначені в підпунктах 4, 5 пункту 20 глави 4 розділу II цього Положення, якщо в кредитної спілки на дату подання документів немає залучених строкових додаткових пайових внесків від члена кредитної спілки, повинні містити підтвердження наміру члена кредитної спілки щодо внесення відповідного строкового додаткового пайового внеску.
25. Національний банк здійснює розгляд заяви разом із поданим кредитною спілкою пакетом документів для отримання Дозволу на включення коштів до капіталу (далі - пакет документів щодо Дозволу) у порядку, визначеному
Законом про адміністративну процедуру та цим Положенням.
26. Національний банк залишає заяву без руху, якщо заяву подано з порушенням установлених законодавством України вимог.
27. Національний банк надсилає заявнику письмове повідомлення про залишення заяви без руху протягом трьох робочих днів із дня отримання заяви із зазначенням у письмовому повідомленні:
1) виявлених недоліків, які стали підставою для прийняття рішення про залишення заяви без руху;
2) способу та строку для усунення виявлених недоліків;
3) способів, порядку та строку оскарження рішення про залишення заяви без руху.
28. Кредитна спілка зобов’язана повідомити Національний банк про будь-які зміни в документах, поданих відповідно до пункту 23 глави 4 розділу II цього Положення, що сталися протягом строку розгляду пакета документів щодо Дозволу, протягом трьох робочих днів із дня виникнення таких змін.
29. Національний банк під час процедур, визначених у главі 4 розділу II цього Положення, має право запропонувати надати у визначений ним строк додаткову інформацію, документи, пояснення, потрібні для уточнення відомостей, наданих Національному банку, а також для їх повного та всебічного аналізу й мотивованого прийняття рішення, зазначеного в пункті 36 глави 4 розділу II цього Положення.
31. Національний банк продовжує строк розгляду заяви, але не більше ніж на 15 календарних днів, якщо протягом строку, визначеного в абзаці першому пункту 36 глави 4 розділу II цього Положення, прийняття Національний банком рішення про надання Дозволу на включення коштів до капіталу або про відмову в наданні Дозволу на включення коштів до капіталу є неможливим у зв’язку з потребою в перевірці достовірності поданих документів/інформації та/або отриманні додаткових документів/інформації, потрібних для прийняття рішення.
Національний банк у письмовій формі та з обґрунтуванням прийнятого рішення не пізніше ніж за три робочих дні до завершення строку, визначеного в абзаці першому пункту 36 глави 4 розділу II цього Положення, повідомляє кредитну спілку про продовження строку розгляду заяви і про строк, на який його продовжено.
32. Національний банк закриває адміністративне провадження з підстав, визначених у
статті 65 Закону про адміністративну процедуру.
33. Національний банк повертає подану кредитною спілкою у паперовій формі заяву засобами поштового зв’язку з повідомленням про вручення без прийняття рішення за заявою у випадках, визначених частиною першою
статті 45 Закону про адміністративну процедуру.
Рішення про відмову в прийнятті заяви до розгляду у випадках, визначених у пунктах 2-6 частини першої
статті 45 Закону про адміністративну процедуру, приймає уповноважена особа Національного банку, про що кредитна спілка, яка подала заяву, повідомляється невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття рішення про відмову в прийнятті заяви до розгляду.
34. Уповноважена особа Національного банку в адміністративному провадженні до безпосереднього розгляду Комітетом з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг (далі - Комітет з нагляду) питання щодо прийняття рішень, зазначених у пунктах 36, 41 глави 4 розділу II цього Положення, приймає процедурні рішення:
1) про залишення заяви без руху;
2) про продовження строку розгляду заяви;
3) про закриття адміністративного провадження за заявою;
Повідомлення про процедурні дії і процедурні рішення, прийняті під час адміністративного провадження, здійснюється Національним банком із дотриманням вимог, визначених у
статті 32 Закону про адміністративну процедуру.
35. Національний банк невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття уповноваженою особою Національного банку рішення, зазначеного в підпункті 2 пункту 34 глави 4 розділу II цього Положення, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів із дня прийняття такого рішення письмово повідомляє про прийняте рішення кредитну спілку із зазначенням:
1) підстав для прийняття рішення про продовження строку розгляду заяви;
2) строку, на який з урахуванням вимог пункту 31 глави 4 розділу II цього Положення продовжено розгляд заяви.
36. Національний банк за результатами розгляду заяви, пакета документів щодо Дозволу, інформації, отриманої під час здійснення ним державного регулювання та нагляду за діяльністю з надання фінансових та супровідних послуг, а також з офіційних джерел, протягом 30 календарних днів із дати отримання заяви приймає рішення:
1) про надання Дозволу на включення коштів до капіталу;
2) про відмову в наданні Дозволу на включення коштів до капіталу
37. Рішення про надання Дозволу на включення коштів до капіталу повинно містити відомості, зазначені в
статті 71 Закону про адміністративну процедуру та в частині шостій
статті 56 Закону України "Про Національний банк України".
Резолютивна частина рішення про надання Дозволу на включення коштів до капіталу повинна містити інформацію про строковий додатковий пайовий внесок, щодо якого надається Дозвіл на включення коштів до капіталу.
38. Рішення про відмову в наданні Дозволу на включення коштів до капіталу повинно містити:
1) дату подання заяви та її стислий зміст;
2) фактичні обставини адміністративної справи;
3) зміст документів і відомості, враховані під час розгляду адміністративної справи;
4) посилання на докази або інші матеріали адміністративної справи, на яких ґрунтуються висновки;
5) правову оцінку обставин, виявлених Національним банком, і висновки, зроблені на підставі такої правової оцінки виявлених обставин;
6) інформацію про право особи, яка стала об’єктом рішення Національного банку, оскаржити таке рішення;
7) інформацію про спосіб, порядок і строк оскарження рішення, включаючи інформацію про вид суду, до якого особа може подати позов;
8) інформацію, що оскарження рішення в судовому порядку не зупиняє його виконання, із зазначенням правових підстав для цього.
39. Національний банк відмовляє кредитній спілці в наданні Дозволу на включення коштів до капіталу в разі:
1) недостовірності поданих кредитною спілкою відомостей;
2) невідповідності умов залучення кредитною спілкою строкових додаткових пайових внесків до регулятивного капіталу кредитної спілки вимогам пункту 20 глави 4 розділу II цього Положення;
3) у встановлений Національним банком строк не усунено недоліки, що були підставою для залишення заяви без руху.
40. Національний банк здійснює контроль за виконанням кредитною спілкою умов залучення та включення строкових додаткових пайових внесків до регулятивного капіталу кредитної спілки.
41. Національний банк протягом 30 календарних днів із дня отримання від кредитної спілки документів, інформації та/або інформації, отриманої під час здійснення ним державного регулювання та нагляду за діяльністю з надання фінансових та супровідних послуг, а також з офіційних джерел, має право прийняти рішення про відкликання Дозволу на включення коштів до капіталу в разі отримання/виявлення Національним банком інформації, що свідчить про невідповідність умов залучення строкових додаткових пайових внесків вимогам, установленим цим Положенням та
Законом про кредитні спілки.
42. Комітет з нагляду приймає рішення, визначені в пунктах 36, 41 глави 4 розділу II цього Положення.
Комітет з нагляду здійснює процедурні дії та приймає процедурні рішення, ініційовані відповідно до
Закону про адміністративну процедуру під час безпосереднього розгляду на засіданні Комітетом з нагляду питання щодо прийняття рішень, які визначені в пунктах 36, 41 глави 4 розділу II цього Положення.
43. Національний банк невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття рішення, зазначеного в пунктах 36, 41 глави 4 розділу II цього Положення (далі - рішення щодо Дозволу), а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів із дня прийняття рішення щодо Дозволу доводить таке рішення до відома кредитної спілки шляхом надсилання рішення щодо Дозволу в один із зазначених способів:
1) в електронній формі на електронну адресу кредитної спілки разом із супровідним листом, підписаним кваліфікованим електронним підписом уповноваженої особи Національного банку;
2) у паперовій формі на поштову адресу кредитної спілки рекомендованим листом із повідомленням про вручення разом із копією супровідного листа, засвідченою в порядку, установленому законодавством України.
44. Днем доведення рішення щодо Дозволу до відома кредитної спілки є один із таких днів:
1) надсилання рішення в електронній формі на електронну адресу кредитної спілки разом із супровідним листом, зазначеним у підпункті 1 пункту 43 глави 4 розділу II цього Положення;
2) надсилання рішення в паперовій формі на поштову адресу кредитної спілки рекомендованим листом із повідомленням про вручення разом із копією супровідного листа, зазначеного в підпункті 2 пункту 43 глави 4 розділу II цього Положення.
45. Кредитна спілка враховує кошти, залучені на умовах строкових додаткових пайових внесків, у регулятивному капіталі з наступного робочого дня після дня доведення до відома кредитної спілки рішення про надання Дозволу на включення коштів до капіталу.
45-1. Строкові додаткові пайові внески виключаються з розрахунку регулятивного капіталу кредитної спілки з наступного робочого дня після дня доведення до її відома рішення про відкликання Дозволу на включення коштів до капіталу.
5. Порядок використання резервного капіталу кредитної спілки для покриття можливих збитків
46. Рішення про використання капіталу на покриття збитків кредитної спілки приймають загальні збори кредитної спілки за результатами звітного року відповідно до вимог
Закону про кредитні спілки та статуту кредитної спілки.
47. Кредитна спілка, яка за підсумками звітного року отримала збиток, який не змогла покрити за рахунок надходжень поточного року, здійснює покриття збитку з урахуванням такої черговості та за рахунок:
1) залишку нерозподіленого прибутку;
2) резервного капіталу;
3) обов’язкових пайових членських внесків у пайовий капітал;
4) строкових пайових внесків, включених до капіталу;
5) субординованого боргу;
6) додаткових пайових внесків.
Сума відповідного виду внесків кожного члена кредитної спілки пропорційно зменшується, якщо залишок непогашеної суми збитків менший, ніж залишок внесків, за рахунок яких він має бути погашений.
48. Кредитна спілка зобов’язана після прийняття загальними зборами кредитної спілки рішення про покриття збитків за рахунок пайових та/або цільових членських внесків протягом трьох робочих днів повідомити про це Національний банк та протягом 10 робочих днів повідомити членів кредитної спілки в порядку повідомлення членів кредитної спілки про скликання загальних зборів кредитної спілки.
III. Пруденційні нормативи
6. Норматив достатності регулятивного капіталу (Н1)
49. Норматив достатності регулятивного капіталу (Н1) встановлюється для забезпечення платоспроможності кредитної спілки.
Норматив достатності регулятивного капіталу (Н1) визначається як співвідношення регулятивного капіталу та сумарної балансової вартості активів, зважених за ступенем кредитного ризику, і позабалансових зобов’язань кредитної спілки, зменшених на величину непокритого кредитного ризику (далі - загальний обсяг ризику), за такою формулою:
де РК - регулятивний капітал;
СБВА - сумарна балансова вартість активів, зважених за ступенем ризику;
ПЗКС - позабалансові зобов’язання кредитної спілки, зважені на коефіцієнт кредитної конверсії (CCF);
( Абзац п'ятий пункту 49 глави 6 розділу III в редакції Постанови Національного банку
№ 177 від 27.12.2024 )
НКР - непокритий кредитний ризик.
49-1. Кредитна спілка визначає вартість позабалансових зобов’язань з урахуванням наступних коефіцієнтів кредитної конверсії (CCF) для:
1) зобов’язань з кредитування залежно від терміну дії фінансового інструменту:
до одного року - 0,2;
від одного до трьох років - 0,5;
більше трьох років - 1;
2) гарантії та/або поруки, наданої кредитною спілкою - 1;
3) зобов’язань за договорами кредитних ліній, які не містять безумовне зобов’язання кредитної спілки про надання кредиту або містять безумовне право односторонньої відмови кредитної спілки від видачі кредиту (траншу) - 0.
( Главу 6 розділу III доповнено новим пунктом 49-1 згідно з Постановою Національного банку
№ 177 від 27.12.2024 )
50. Активи кредитної спілки поділяються на групи за ступенем ризику для розрахунку регулятивного капіталу кредитної спілки та підсумовуються з урахуванням відповідних коефіцієнтів зваження:
1) I група активів із коефіцієнтом зваження 0:
готівка в касі;
цінні папери, емітовані центральними органами виконавчої влади України або гарантовані Кабінетом Міністрів України;
2) II група активів із коефіцієнтом зваження 0,35:
вклади (депозити) в об’єднаній кредитній спілці;
внески до капіталу об’єднаної кредитної спілки;
грошові кошти, крім готівки в касі, та їх еквіваленти (крім сум, що стосуються коштів, використання яких обмежено, та/або грошових коштів на рахунках у банках, що віднесені до категорії неплатоспроможних);
3) III група активів із коефіцієнтом зваження 1:
кредити, надані членам кредитної спілки та іншим кредитним спілкам;
інші активи кредитної спілки.
51. Значення нормативу достатності регулятивного капіталу (Н1) кредитної спілки повинно бути не менше ніж 7%.
7. Норматив достатності капіталу першого рівня (Н2)
52. Капітал першого рівня містить елементи власного капіталу, що доступні для поглинання збитків кредитної спілки для забезпечення її безперервної діяльності та субординовані відносно інших складових регулятивного капіталу для першочергового поглинання збитків.
53. Норматив достатності капіталу першого рівня (Н2) розраховується кредитними спілками зі стандартною ліцензією та визначається як співвідношення капіталу першого рівня та загального обсягу ризику за такою формулою:
де Кпр - капітал першого рівня (якщо капітал першого рівня має від’ємне або нульове значення, то береться його умовне значення - одна гривня);
СБВА - сумарна балансова вартість активів, зважених за ступенем ризику;
ПЗКС - позабалансові зобов’язання кредитної спілки, зважені на коефіцієнт кредитної конверсії (CCF);
( Абзац четвертий пункту 53 глави 7 розділу III в редакції Постанови Національного банку
№ 177 від 27.12.2024 )
НКР - непокритий кредитний ризик.
54. Нормативне значення нормативу достатності капіталу першого рівня (Н2) повинно бути не менше ніж 5%.
55. Кредитній спілці забороняється здійснювати виплату доходу за пайовими внесками, якщо така виплата призведе до порушення нормативу достатності капіталу першого рівня (Н2).
8. Буфери капіталу
56. Кредитна спілка формує комбінований буфер капіталу (Б) за рахунок інструментів капіталу першого рівня понад нормативне значення нормативу достатності капіталу першого рівня (Н2).
57. Розрахунковий розмір комбінованого буферу капіталу (Б) обчислюється як сума таких складових:
1) буфер консервації капіталу (БК);
2) буфер для значимих кредитних спілок (БЗ).
58. Буфер консервації капіталу (БК) формується в кредитних спілках зі стандартною ліцензією, які мають залучені вклади (депозити), залежно від їх розміру.
59. Буфер консервації капіталу (БК) обчислюється як відсоток від загального обсягу ризику та повинен становити:
1) якщо сума залишку зобов’язань за вкладами (депозитами) становить до п’яти мільйонів гривень - 0%;
2) якщо сума залишку зобов’язань за вкладами (депозитами) становить від п’яти мільйонів гривень (включно) до 20 мільйонів гривень - 1%;
3) якщо сума залишку зобов’язань за вкладами (депозитами) становить від 20 мільйонів гривень (включно) до 50 мільйонів гривень - 1,5%;
4) якщо залишок вкладів (депозитів) становить 50 мільйонів гривень (включно) і більше - 2%.
60. Буфер для значимих кредитних спілок (БЗ) формується кредитними спілками, яких віднесено до категорії значимих відповідно до нормативно-правового акта Національного банку, що визначає вимоги до системи управління кредитною спілкою.
Значима кредитна спілка починає формувати буфер для значимих кредитних спілок (БЗ) починаючи з 01 січня наступного року за звітним, в якому кредитну спілку було віднесено до категорії значимої кредитної спілки.
Буфер для значимих кредитних спілок (БЗ) обчислюється як відсоток від загального обсягу ризику та повинен становити 1%.
61. Кредитна спілка дотримується комбінованого буфера капіталу (Б), якщо фактичне значення нормативу достатності капіталу першого рівня (Н2) становить не менше, ніж сукупний розмір нормативних значень цього нормативу та комбінованого буфера капіталу (Б).
9. Норматив максимального розміру кредитного ризику (Н3)
62. Норматив максимального розміру кредитного ризику (Н3) розраховується на одного члена кредитної спілки, групу пов’язаних між собою членів кредитної спілки (далі - група членів кредитної спілки), іншу кредитну спілку, якій кредитна спілка надала кредит (далі - інша кредитна спілка), з метою обмеження кредитного ризику, що виникає внаслідок невиконання окремими членами кредитної спілки, групою членів кредитної спілки або іншою кредитною спілкою своїх зобов’язань перед кредитною спілкою.
63. Норматив максимального кредитного ризику (Н3) обчислюється як співвідношення суми залишку всіх зобов’язань одного члена, групи членів кредитної спілки або іншої кредитної спілки та всіх фінансових зобов’язань, наданих кредитною спілкою таким членам або іншій кредитній спілці, і регулятивного капіталу кредитної спілки за такою формулою:
де З - сума залишку всіх зобов’язань за кредитами одного члена, групи членів кредитної спілки або іншої кредитної спілки перед кредитною спілкою;
( Абзац другий пункту 63 глави 9 розділу III в редакції Постанови Національного банку
№ 177 від 27.12.2024 )
де З - сума залишку всіх зобов’язань одного члена, групи членів кредитної спілки або іншої кредитної спілки перед кредитною спілкою, яка включає заборгованість за кредитами, іншими зобов’язаннями одного члена, групи членів кредитної спілки або іншої кредитної спілки;
ФЗ - сума всіх фінансових зобов’язань, наданих кредитною спілкою щодо одного члена або групи членів кредитної спілки. До фінансових зобов’язань, наданих кредитною спілкою щодо одного члена або групи членів кредитної спілки, уключаються гарантії та/або поруки, надані кредитною спілкою на забезпечення виконання зобов’язань перед третіми особами, зобов’язання з кредитування, надані членам кредитної спілки;
РК - регулятивний капітал.
64. Значення нормативу максимального кредитного ризику (Н3) не повинно перевищувати:
1) 20% для кредитних спілок, які здійснюють діяльність на підставі стандартної ліцензії;
2) 30% для кредитних спілок, які здійснюють діяльність на підставі спрощеної ліцензії.
65. За членом кредитної спілки, який є пов’язаною з кредитною спілкою особою, розрахунок нормативу максимального кредитного ризику (Н3) не здійснюється.
66. Два або більше членів кредитної спілки вважаються групою членів, якщо:
1) один член кредитної спілки є поручителем / заставодавцем за зобов’язаннями іншого (інших) члена (членів) кредитної спілки;
2) заставодавцем за зобов’язаннями членів кредитної спілки є одна й та сама юридична / фізична особа або особи, пов’язані між собою відносинами щодо контролю;
3) члени кредитної спілки використовують кредитні кошти на спільні цілі;
4) особи мають ідентичні адреси фактичного місця проживання або місцезнаходження (для юридичних осіб).
10. Норматив великих кредитних ризиків (Н4)
67. Норматив великих кредитних ризиків (Н4) установлюється з метою обмеження концентрації вимог кредитної спілки до членів кредитної спілки та інших кредитних спілок і фінансових зобов’язань, наданих кредитною спілкою своїм членам та іншим кредитним спілкам.
Великим кредитним ризиком для кредитної спілки є сума всіх зобов’язань члена, групи членів кредитної спілки або іншої кредитної спілки перед кредитною спілкою та фінансових зобов’язань кредитної спілки щодо таких членів та інших кредитних спілок, значення якої становить 10% і більше від регулятивного капіталу кредитної спілки (далі - великий кредитний ризик).
( Абзац другий пункту 67 глави 10 розділу III в редакції Постанови Національного банку
№ 177 від 27.12.2024 )
68. Норматив великих кредитних ризиків (Н4) визначається як співвідношення суми всіх великих кредитних ризиків та регулятивного капіталу кредитної спілки і розраховується за такою формулою:
де СВКР - сума всіх великих кредитних ризиків;
РК - регулятивний капітал.
69. Норматив великих кредитних ризиків (Н4) не застосовується до кредитних спілок:
1) які здійснюють діяльність на підставі спрощеної ліцензії;
2) якщо залишок зобов’язань за всіма кредитними договорами перед кредитною спілкою менше ніж три мільйони гривень.
70. Нормативне значення нормативу великих кредитних ризиків (Н4) не повинно перевищувати 200%.
11. Норматив лімітів кредитного ризику за операціями з пов’язаними з кредитною спілкою особами (Н5)
71. Норматив лімітів кредитного ризику за операціями з пов’язаними з кредитною спілкою особами (Н5) установлюється для обмеження ризику операцій з пов’язаними з кредитною спілкою особами, зменшення негативного впливу операцій з пов’язаними з кредитною спілкою особами на діяльність кредитної спілки.
72. Норматив лімітів кредитного ризику за операціями з пов’язаними з кредитною спілкою особами (Н5) визначається як співвідношення сукупної суми всіх зобов’язань перед кредитною спілкою пов’язаних із кредитною спілкою осіб і суми всіх фінансових зобов’язань, наданих кредитною спілкою щодо пов’язаних із кредитною спілкою осіб, та регулятивного капіталу, зменшеного на балансову вартість активів, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 15 глави 3 розділу II цього Положення, за такою формулою:
де СВЗ - сума зобов’язань пов’язаних із кредитною спілкою осіб та фінансових зобов’язань, наданих кредитною спілкою пов’язаним із кредитною спілкою особам;
РК1 - сума капіталу першого та другого рівнів, зменшена на балансову вартість активів, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 15 глави 3 розділу II цього Положення.
73. Нормативне значення нормативу лімітів кредитного ризику за операціями з пов’язаними з кредитною спілкою особами (Н5) не повинно перевищувати 25%.
74. Кредитна спілка в день виникнення перевищення нормативного значення нормативу ліміту кредитного ризику за операціями з пов’язаними з кредитною спілкою особами (Н5) враховує розмір такого перевищення під час розрахунку регулятивного капіталу згідно з пунктом 16 глави 3 розділу II цього Положення.
75. Кредитна спілка зобов’язана розробити та запровадити порядок здійснення операцій із пов’язаними з кредитною спілкою особами до здійснення таких операцій для забезпечення належного виявлення, визначення, моніторингу, звітування, управління та контролю за ними, для запобігання конфлікту інтересів під час прийняття рішення та здійснення операцій з пов’язаними особами.
76. Кредитна спілка визначає пов’язаних із кредитною спілкою осіб відповідно до
статті 41 Закону про кредитні спілки та нормативно-правового акта Національного банку, що регулює питання визначення пов’язаних із кредитною спілкою осіб.
12. Норматив ліквідності (Н6)
77. Кредитна спілка зобов’язана постійно управляти своєю ліквідністю, підтримуючи її на достатньому рівні для своєчасного виконання прийнятих на себе зобов’язань з урахуванням їх обсягів та строковості, забезпечувати співвідношення між власними та залученими коштами, формувати оптимальну структуру активів зі збільшенням частки високоякісних активів із прийнятним рівнем кредитного ризику для виконання вимог за зобов’язаннями кредитної спілки.
78. Норматив ліквідності (Н6) розраховується кредитною спілкою, яка здійснює діяльність на підставі стандартної ліцензії, та встановлює мінімально необхідний рівень ліквідних активів для забезпечення виконання зобов’язань зі строком виконання протягом 30 календарних днів від дати розрахунку нормативу.
79. Кредитна спілка розраховує норматив ліквідності (Н6) щодня як співвідношення ліквідних активів та чистого очікуваного відпливу грошових коштів за такою формулою:
де ЛА - ліквідні активи за балансовою вартістю;
ОВК - чистий очікуваний відплив грошових коштів протягом наступних 30 днів.
80. Ліквідні активи кредитної спілки містять:
1) готівкові кошти;
2) цінні папери, емітовані центральними органами виконавчої влади України або гарантовані Кабінетом Міністрів України;
3) кошти на вимогу в об’єднаній кредитній спілці;
4) кошти на поточних рахунках у банках;
5) короткострокові депозити в банках та об’єднаних кредитних спілках зі строком розміщення до 30 календарних днів.
Активи, використання яких обмежено та/або які розміщені на рахунках фінансових установ, віднесених до категорії неплатоспроможних, не включаються до ліквідних активів.
81. Кредитна спілка розраховує чистий очікуваний відплив грошових коштів як різницю сукупних очікуваних відпливів і сукупних очікуваних надходжень грошових коштів. Сукупні очікувані надходження приймаються до розрахунку в розмірі не більше ніж 75% сукупних очікуваних відпливів.
82. Кредитна спілка до очікуваних відпливів грошових коштів уключає відпливи грошових коштів, що очікуються згідно з умовами відповідних договорів протягом наступних 30 днів, за такими складовими:
1) строкові вклади (депозити) членів кредитної спілки, за якими отримано повідомлення про їх повернення;
2) строкові вклади (депозити) та проценти за такими вкладами, повернення яких передбачено договором протягом наступних 30 днів;
3) вклади (депозити) членів кредитної спілки на вимогу та проценти за такими вкладами (враховуються з коефіцієнтом 0,2);
4) кредити від банків, інших кредитних спілок та об’єднаних кредитних спілок, повернення яких передбачено договором протягом наступних 30 днів;
5) субординований борг;
6) додаткові пайові внески, щодо яких прийнято рішення про повернення протягом наступних 30 днів;
7) кошти, які об’єднана кредитна спілка повинна надати кредитним спілкам, які є її членами, згідно з умовами договорів у межах підтримки ліквідності, протягом наступних 30 днів (застосовується для об’єднаних кредитних спілок);
8) інші зобов’язання, за якими очікуються відпливи.
83. Кредитна спілка має право включати до очікуваних надходжень грошових коштів надходження грошових коштів, які очікуються згідно з умовами відповідних договорів протягом наступних 30 днів за повністю працюючими активами, за такими складовими:
1) суми погашення кредитів та процентів за кредитами, наданими членам кредитної спілки, іншим кредитним спілкам;
2) суми кредитів для підтримання ліквідності від об’єднаної кредитної спілки, банків, якщо згідно з умовами договорів за такими кредитами передбачено безумовне надходження коштів протягом 30 днів;
3) інші активні операції, за якими очікуються надходження грошових коштів на рахунки кредитної спілки, що підтверджується умовами укладених договорів.
84. Повністю працюючими активами є активи, що відповідають одночасно таким вимогам:
1) є непростроченими;
2) не були реструктуризовані протягом останніх 180 днів та/або щодо яких немає ознак дефолту боржника згідно з вимогами пунктів 134, 135 глави 14 розділу IV цього Положення;
3) кредитна спілка не очікує протягом наступних 30 днів невиконання боржником зобов’язань за будь-якими активами кредитної спілки щодо такого боржника або настання події дефолту боржника, включаючи дефолт за ознаками, визначеними в пунктах 134, 135 глави 14 розділу IV цього Положення.
85. Кредитна спілка не враховує під час розрахунку очікуваних надходжень грошових коштів активи, включені до ліквідних активів, включаючи активи, строк погашення за якими настає протягом 30 днів.
86. Нормативне значення нормативу ліквідності (Н6) повинно бути не менше ніж 100%.
IV. Пруденційні вимоги до кредитної спілки
13. Вимоги до плану відновлення діяльності кредитної спілки та порядок його затвердження або відхилення Національним банком
87. Кредитна спілка, яка здійснює діяльність на підставі стандартної ліцензії, у разі порушення нормативу достатності капіталу першого рівня (Н2) та/або нормативу достатності регулятивного капіталу (Н1), та/або вимог до буферів капіталу, та/або зниження нормативу ліквідності (Н6) нижче 120% мінімального рівня зобов’язана скласти план відновлення діяльності кредитної спілки (далі - план відновлення) та подати його на розгляд Національного банку.
88. Кредитна спілка подає на розгляд Національного банку план відновлення в разі:
1) виявлення обставин, визначених у пункті 87 глави 13 розділу IV цього Положення, - протягом 30 календарних днів із дня виявлення таких обставин;
2) отримання вимоги Національного банку про складання та подання плану відновлення через суттєве погіршення фінансового стану кредитної спілки - протягом 10 робочих днів із дня направлення кредитній спілці відповідної вимоги.
89. План відновлення повинен містити додатково до визначених у частині третій
статті 49 Закону про кредитні спілки такі розділи:
1) розділ I "Опис діяльності кредитної спілки";
2) розділ II "Аналіз причин, які призвели до або мали істотний вплив на вчинення кредитною спілкою порушень нормативів";
3) розділ III "Опис заходів, які планує вжити кредитна спілка для усунення порушень та відновлення діяльності кредитної спілки, із зазначенням строків їх реалізації та відповідальних осіб";
4) розділ IV "Ключові та розрахункові показники, яких планується досягти під час виконання плану відновлення". Перелік відповідних ключових та розрахункових показників наведено в таблиці 1 додатка 2 до цього Положення, який формується шляхом їх заповнення в таблиці 2 додатка 2 до цього Положення;
5) розділ V "Плановий графік відновлення нормативів до рівня, що передує підготовці плану відновлення" (станом на кінець кожного місяця протягом дії плану відновлення від дати виявлення порушення).
90. Розділ I "Опис діяльності кредитної спілки" плану відновлення, визначений в пункті 89 глави 13 розділу IV цього Положення, повинен містити:
1) опис діяльності кредитної спілки за напрямами кредитування, інформацію про кредитування пов’язаних осіб та концентрацію кредитних ризиків;
2) опис діяльності з відображенням основних депозитних продуктів та розподілу депозитного портфеля;
3) опис іншої діяльності кредитної спілки, яка може відображати особливості кредитної спілки.
91. Розділ II "Аналіз причин, які призвели до або мали істотний вплив на вчинення кредитною спілкою порушень нормативів" плану відновлення, визначений в пункті 89 глави 13 розділу IV цього Положення, може містити такі причини, які призвели до або мали істотний вплив на вчинення кредитною спілкою порушень нормативів:
1) суттєве зростання витрат на формування резерву за кредитними ризиками кредитної спілки;
2) здійснення ризикової кредитної політики кредитної спілки (концентрація кредитних ризиків, суттєва частка кредитів, наданих пов’язаним із кредитною спілкою особам);
3) низький рівень диверсифікації категорій позичальників (доходи позичальників мають сезонне коливання, сфера зайнятості позичальників чутлива до змін ринкової кон’юнктури, включаючи зміни, спричинені зовнішніми факторами: військовими діями, упровадженням Урядом України карантину та інших обмежень);
4) неефективність роботи з простроченими кредитами;
5) отримані збитки від операційної діяльності кредитної спілки;
6) недостатність доходів та/або надмірність витрат, включаючи й операційні;
7) зростання зобов’язань за вкладами (депозитами) членів кредитної спілки швидшими темпами, ніж зростання наданих кредитів;
8) скорочення обсягів наданих кредитів швидшими темпами, ніж зобов’язань за вкладами (депозитами) членів кредитної спілки;
9) низька якість оцінки кредитоспроможності позичальників перед видачею кредитів;
10) неефективність процентної політики [перевищення процентних ставок за залученими вкладами (депозитами) над процентними ставками за наданими кредитами];
11) зростання поточних операційних витрат та витрат, пов’язаних з обслуговуванням зобов’язань кредитної спілки;
12) зростання витрат, пов’язаних із діяльністю відокремлених підрозділів кредитної спілки та необґрунтованою чисельністю найманих працівників кредитної спілки;
13) зростання питомої ваги непрофільних активів;
14) неефективна політика управління регулятивним капіталом кредитної спілки (збиткова діяльність, немає відрахувань з доходу кредитної спілки до резервного капіталу);
15) неефективність систем управління ризиками, внутрішнього контролю або їх окремих компонентів.
92. Розділ III "Опис заходів" плану відновлення, визначений у пункті 89 глави 13 розділу IV цього Положення, може містити такі заходи для усунення порушення та відновлення діяльності кредитної спілки:
1) підтримку / відновлення розміру регулятивного / власного капіталу;
2) удосконалення системи управління регулятивним капіталом;
3) збільшення розміру вступних та/або обов’язкових внесків;
4) скорочення операційних витрат;
5) збільшення доходів;
6) скорочення розміру непрофільних активів;
7) реструктуризації кредитів, які можуть містити:
зміну процентної ставки;
часткове прощення боргу;
зміну графіка погашення боргу (строків і сум погашення основного боргу, сплати процентів / комісій);
зміну розміру комісії;
8) удосконалення системи управління ризиками, внутрішнього контролю;
9) посилення моніторингу за виданими кредитами, запровадження системи раннього реагування на несплату / несвоєчасну сплату за виданими кредитами починаючи із сьомого дня прострочення;
10) удосконалення процесу роботи з позичальниками;
11) удосконалення системи заходів щодо повернення прострочених кредитів;
12) удосконалення процентної політики;
13) підтримку / відновлення рівня ліквідності;
14) підтримку балансу ліквідності;
15) реорганізацію кредитної спілки (злиття, приєднання).
93. Кредитна спілка складає план відновлення в довільній формі з обов’язковим розкриттям розділів, визначених у пункті 89 глави 13 розділу IV цього Положення.
94. План відновлення затверджується радою кредитної спілки.
95. Національний банк перевіряє отриманий від кредитної спілки план відновлення щодо:
1) відповідності вимогам, визначеним у
статті 49 Закону про кредитні спілки та цьому Положенні;
2) реалістичності реалізації кредитною спілкою запланованих заходів, їх вплив на відновлення фінансового стану кредитної спілки та виконання нею нормативів, визначених у пункті 87 глави 13 розділу IV цього Положення, протягом строку, визначеного кредитною спілкою в плані відновлення діяльності кредитної спілки.
96. Національний банк має право затверджувати план відновлення, який передбачає відновлення фінансового стану кредитної спілки та виконання нею пруденційних вимог, включаючи вимоги щодо нормативу достатності капіталу першого рівня (Н2), нормативу достатності регулятивного капіталу (Н2) кредитної спілки, вимоги щодо буферів капіталу та нормативу ліквідності (Н6), протягом 180 днів із дати, коли встановлено порушення таких пруденційних вимог, або з дати направлення кредитній спілці вимоги Національного банку щодо складання та подання плану відновлення.
97. Національний банк протягом 10 робочих днів із дня отримання плану відновлення за результатами здійсненої перевірки відповідно до пункту 95 глави 13 розділу IV цього Положення приймає рішення про:
1) затвердження плану відновлення;
2) відхилення плану відновлення.
98. Рішення про затвердження або відхилення плану відновлення приймає Комітет з питань нагляду.
99. Національний банк має право відмовити кредитній спілці в затвердженні плану відновлення в разі наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) недостовірності наданих кредитною спілкою відомостей;
2) невідповідності плану відновлення вимогам, установленим
статтею 49 Закону про кредитні спілки та цього Положення;
3) запропоновані кредитною спілкою заходи не дають їй змоги відновити свій фінансовий стан та виконати нормативи.
100. Рішення про затвердження плану відновлення обов’язково повинно містити:
1) дату та номер;
2) повне найменування та код за ЄДРПОУ кредитної спілки, якій затверджено план відновлення;
3) строк, на який затверджено план відновлення.
101. Рішення про відхилення плану відновлення повинно містити:
1) дату та номер;
2) повне найменування та код за ЄДРПОУ кредитної спілки, якій відхилено план відновлення;
3) вмотивовані обґрунтування щодо підстав для такого відхилення.
102. Національний банк надсилає рішення, прийняті відповідно до пункту 97 глави 13 розділу IV цього Положення, кредитній спілці протягом трьох робочих днів після прийняття відповідного рішення.
103. Кредитна спілка, яка отримала рішення про відхилення плану відновлення, зобов’язана подати до Національного банку оновлений план відновлення на затвердження протягом 10 робочих днів із дня отримання рішення Національного банку про відхилення плану відновлення.
104. Кредитна спілка, якій затверджено план відновлення, зобов’язана щомісяця звітувати до Національного банку про виконання затвердженого плану відновлення (далі - звіт про виконання плану відновлення).
105. Кредитна спілка надсилає звіт про виконання плану відновлення протягом п’яти робочих днів, наступних за відповідним звітним місяцем.
106. Звіт про виконання плану відновлення складається з інформації, визначеної в таблицях 3, 4 додатка 2 до цього Положення. Під час заповнення таблиці 3 додатка 2 до цього Положення враховується перелік ключових та розрахункових показників, зазначений в таблиці 1 додатка 2 до цього Положення.
107. Кредитна спілка, яка після затвердження плану відновлення протягом двох звітних періодів поспіль дотримується нормативу достатності капіталу першого рівня (Н2), нормативу достатності регулятивного капіталу (Н1), вимог щодо буферів капіталу, нормативу ліквідності (Н6) із фактичним значенням не нижче 120% мінімального рівня, повідомляє Національний банк про дострокове виконання плану відновлення разом із поданням звіту про виконання плану відновлення.
Кредитна спілка не зобов’язана виконувати заходи, зазначені в плані відновлення, та не звітує про виконання плану відновлення після дати повідомлення Національного банку про дострокове виконання плану відновлення.
14. Визначення величини кредитного ризику
108. Кредитна спілка визначає величину кредитного ризику за всіма активними операціями як сукупний розмір кредитного ризику за цими операціями станом на останній день місяця у гривні.
109. Кредитна спілка розробляє внутрішні положення щодо визначення величини кредитного ризику, а також установлює оптимальні, економічно обґрунтовані значення показників оцінки фінансового стану членів кредитної спілки, що забезпечують своєчасну та адекватну оцінку розміру кредитного ризику за активними операціями, з урахуванням законодавства України, особливостей, видів, обсягів та складності здійснюваних операцій.
110. Кредитна спілка визначає розмір кредитного ризику за активом починаючи з дня його визнання в бухгалтерському обліку до дня припинення такого визнання.
111. Кредитна спілка здійснює розрахунок розміру кредитного ризику за кредитними операціями на індивідуальній основі або за спрощеним підходом.
112. Кредитна спілка здійснює розрахунок розміру кредитного ризику за кредитними операціями на індивідуальній основі за такою формулою:
де CRінд - розмір кредитного ризику за кредитними операціями на індивідуальній основі;
EADінд - експозиція під ризиком на дату оцінки, що відповідає сумі боргу за фінансовими активами та фінансовими зобов’язаннями, яка перебуває під ризиком дефолту боржника;
LGDінд - рівень втрат (збитків) унаслідок дефолту боржника;
PDінд - коефіцієнт імовірності дефолту боржника.
Кредитна спілка визначає EADінд за наданим кредитною спілкою фінансовим зобов’язанням як суму такого зобов’язання, зменшену на суму отриманої кредитною спілкою винагороди.
113. Кредитна спілка з метою розрахунку розміру кредитного ризику за кредитними операціями відповідно до вимог цього Положення та внутрішнього положення кредитної спілки визначає значення кожного з компонентів кредитного ризику (PD, LGD та EAD).
114. Кредитна спілка визначає розмір показника LGDінд на підставі виду застави та рівня покриття зобов’язань заставою відповідно до внутрішніх положень кредитної спілки за такою формулою:
де RRінд - коефіцієнт, що відображає рівень повернення боргу за активом за рахунок реалізації забезпечення;
де CVi - вартість i-го виду забезпечення, що береться до розрахунку кредитного ризику. До розрахунку береться значення CV, що дорівнює "0", якщо забезпечення немає або не відповідає критеріям прийнятності, визначеним у пункті 138 глави 14 розділу IV цього Положення;
ki - коефіцієнт ліквідності i-го виду забезпечення, що визначається кредитною спілкою згідно з додатком 3 до цього Положення;
................Перейти до повного тексту