- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ЛИСТ
22.07.2019 № Р/27-0006/37640 |
Банкам України
Незалежній асоціації банків України
Асоціації українських банків
Щодо застосування окремих норм Положення про ліцензування банків № 149 (загальні питання та питання погодження керівників)
I. Щодо окремих вимог до документів, що подаються до Національного банку, передбачених розділом І Положення
1.1. Щодо подання документів, які не мають визначеного строку дії
Пунктом 29 глави 2 розділу І
Положення визначено строки, впродовж яких до Національного банку може бути подано документ, що не має визначеного строку дії, а саме передбачено, що такий документ може подаватися:
1) впродовж одного місяця з дати його видачі (для документів, виданих в Україні);
2) впродовж трьох місяців з дати його видачі (для документів, виданих в іноземній країні).
Відповідно, банкам та іншим заявникам під час підготовки пакетів документів необхідно неухильно дотримуватися зазначених вимог та подавати до Національного банку документи, строк дії яких не визначено, виключно в межах передбачених Положенням допустимих строків подання.
1.2. Щодо плати за розгляд поданого пакета документів
Відповідно до пункту 47 глави 3 розділу I
Положення за розгляд Національним банком поданих заявниками пакетів документів справляється плата.
Стосовно процедурних аспектів здійснення такої плати звертаємо увагу банків та інших заявників на таке:
Інформація про діючі тарифи та реквізити для їх оплати розміщена на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку-1(Головна - Банківський нагляд - Реєстрація та ліцензування - Тарифи з питань реєстрації та ліцензування банків та небанківських установ).
2) Плата за розгляд пакета документів має бути здійснена до його подання до Національного банку (для підтвердження чого у складі такого пакету до Національного банку подається копія відповідного платіжного документа).
3) Зазначена плата справляється саме за розгляд Національним банком отриманого від заявника пакета документів (що може включати, зокрема перегляд поданих документів для перевірки їх комплектності та/або аналіз/перевірку поданих документів на предмет їх відповідності вимогам законодавства/наявності в них необхідної інформації тощо), а не за прийняття за таким пакетом відповідного рішення в рамках передбаченої
Положенням процедури.
Відповідно, у разі подання до Національного банку пакету документів, за розгляд якого внесено плату, така плата не підлягає поверненню заявникові як у разі прийняття Національним банком рішення за пакетом по суті, так і у випадку повернення заявникові пакета документів без прийняття за ним рішення (незалежно від того, чи було таке повернення здійснене за ініціативою Національного банку, чи на клопотання самого заявника).
Водночас, пункт 48 глави 3 розділу I
Положення передбачає можливість повторного подання заявником пакета документів, повернутого Національним банком з підстав його невідповідності вимогам законодавства, без здійснення повторної оплати, проте виключно протягом трьох місяців з дня повернення такого пакету.
Таким чином, повторне подання до Національного банку пакету документів після завершення зазначеного вище тримісячного строку має бути оплачене заявником повторно.
II. Щодо окремих норм розділу VІ Положення стосовно погодження Національним банком на посадах керівників банків, керівника підрозділу внутрішнього аудиту
2.1. Щодо подання документів для погодження на посаді відповідального працівника
Пунктом 134 розділу IX
Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого
постановою Правління Національного банку від 26 червня 2015 року № 417 (далі - Положення 417), передбачено, що погодження кандидатури відповідального за здійснення фінансового моніторингу працівника, який за посадою є членом правління банку (далі - відповідальний працівник), здійснюється одночасно з погодженням Національним банком його кандидатури на посаду члена правління банку (крім випадків, коли на момент подання банком пакета документів, передбаченого пунктом 130 розділу IX
Положення 417, Національний банк вже підтвердив відповідність ділової репутації та професійної придатності особи як члена правління цього банку). Таке погодження оформляється єдиним рішенням Комітету з питань нагляду та регулювання діяльності банків, нагляду (оверсайта) платіжних систем Національного банку.
При цьому, процедуру погодження на посаді відповідального працівника умовно можливо розділити на два процеси:
- перевірка відповідності відповідального працівника вимогам до керівників банків, установленим устатті 42 Закону про банки та
Положенні (погодження особи на посаду члена правління банку);
Зазначені процеси регулюються різними нормативно-правовими актами Національного банку та забезпечується різними підрозділами пруденційного блоку Національного банку.
Так, процес погодження особи на посаду члена правління банку, включно з вимогами до документів, що мають бути подані до Національного банку з цією метою, визначається розділом VI
Положенням та забезпечується Департаментом ліцензування.
В свою чергу процес погодження особи у якості відповідального працівника, включаючи перелік документів, необхідних для такого погодження, визначається розділом IX
Положення 417 та забезпечується Департаментом фінансового моніторингу.
Враховуючи вищевикладене та зважаючи на наявні у вказаних нормативно-правових актах випадки дублювання вимог щодо подання окремих документів, з метою спрощення для заявників процесу подання пакетів документів, а також забезпечення оперативного прийняття в роботу пакетів документів відповідальними підрозділами в межах їх компетенції (що позитивно впливатиме на ефективність процесу погодження на посаді відповідальних працівників в цілому), просимо банки:
- одночасно формувати з метою подання до Національного банку два пакети документів: перший - відповідно до вимог пункту 331 глави 40 розділу VI
Положення (окрім підпунктів 7, 8, 10), а другий - відповідно до пункту 130 розділу IX
Положення 417;
- у разі якщо один і той самий документ має подаватися у складі обох пакетів документів, оригінал такого документа подається у складі пакету документів, що готується відповідно до
Положення 417, а в пакет документів, що подається згідно з Положенням, включається засвідчена заявником копія такого документа із відміткою про те, що оригінал міститься в пакеті, що подається відповідно до
Положення 417;
- при поданні до Національного банку сформованих пакетів документів адресатами у клопотаннях (листах) вказуються: Департамент ліцензування - щодо пакету документів, що подається згідно з
Положенням, та Департамент фінансового моніторингу -щодо пакету документів, що подається згідно з
Положенням 417;
- пакет документів, що подається до Департаменту ліцензування, має включати інформацію про те, що відповідний член правління також підлягає погодженню у якості відповідального працівника, та містити реквізити клопотання (листа), яким другий пакет документів подано до Департаменту фінансового моніторингу.
2.2. Щодо повідомлення Національного банку про зміну/перерозподіл повноважень і сфер відповідальності керівників банку
Згідно з вимогами статті 42 Закону про банки керівники банку протягом усього часу обіймання відповідних посад повинні відповідати кваліфікаційним вимогам щодо професійної придатності.
Професійна придатність керівника банку визначається як сукупність знань, професійного та управлінського досвіду особи, необхідних для належного виконання посадових обов'язків керівника банку з урахуванням бізнес-плану та стратегії банку, а також функціонального навантаження та сфери відповідальності конкретного керівника банку.
................Перейти до повного тексту