1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Департамент безвиїзного банківського нагляду
Л И С Т
30.09.2010 N 47-512/6877-16951
Головним управлінням в
Автономній Республіці Крим
і по м. Києву і Київській
області
Територіальним управлінням
Національного банку України
Банкам України
Про результати розгляду аудиторських звітів банків за 2009 рік
Національний банк України (далі - Національний банк) розглянув дотримання банками вимог нормативно-правових актів Національного банку щодо обов'язкової щорічної аудиторської перевірки фінансової звітності (консолідованої фінансової звітності) та за результатами розгляду аудиторських звітів банків про перевірку фінансової звітності за 2009 рік вважає за доцільне зазначити наступне.
Відповідно до вимог Положення про порядок подання банками до Національного банку України аудиторських звітів за результатами щорічної перевірки фінансової звітності, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 09.09.2003 N 389 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.09.2003 за N 871/8192 (із змінами, далі - Положення N 389), переважна більшість банків своєчасно подали до Національного банку відповідні аудиторські звіти.
Підсумки розгляду аудиторських звітів банків засвідчують про їх складання та висвітлення у них інформації в цілому у відповідності з вимогам банківського законодавства та нормативно-правових актів Національного банку, а також з вимогами Міжнародних стандартів аудиту, надання впевненості та етики Міжнародної федерації бухгалтерів, що прийняті у якості Національних стандартів аудиту згідно з рішенням Аудиторської палати України від 18.04.2003 N 122 (далі - МСА).
У той же час слід зазначити про недотримання окремими банками вимог Положення N 389, а саме, аудиторські звіти (висновки) деяких банків не містили передбачену пунктом 3.3 зазначеного Положення інформації у повному обсязі щодо достатності резервів та капіталу банку, якості кредитного портфеля та портфеля цінних паперів, стану дебіторської заборгованості, якості управління активами та пасивами тощо.
Також встановлено, що у деяких випадках викладена в аудиторському звіті додаткова інформація аудитора (аудиторської фірми) щодо перевірки окремих напрямів діяльності банку не відображала конкретних висновків (оцінок) з боку незалежного аудитора (аудиторської фірми), які вимагаються вимогами Положення N 389.
У зв'язку з цим банкам необхідно звернути увагу аудиторів (аудиторських фірм) на безумовне дотримування вимог Національного банку щодо розкриття ними в аудиторських звітах у повному обсязі необхідної для користувачів, у тому числі Служби банківського нагляду Національного банку, інформації про реальний фінансовий стан банків.
Одночасно слід наголосити про необхідність самостійного контролю з боку банку факту дотримання аудиторами (аудиторськими фірмами) під час складання аудиторського висновку такого обов'язкового його елементу, як підпис аудитора.
Відповідно до МСА 700 "Висновок незалежного аудитора щодо повного пакету фінансових звітів загального призначення" для підтвердження права перевірки та підписання від імені аудиторської фірми аудиторського висновку аудитор (аудитори) банків, який підписує такий висновок, має зазначати не тільки особисті реквізити сертифіката аудитора банків, що підтверджує його кваліфікаційний рівень, а також реквізити чинного свідоцтва про внесення до реєстру аудиторів банків Національного банку України, що надає йому право на проведення такої перевірки.
Повторно інформуємо, що згідно з вимогами МСА 701 "Модифікація висновку незалежного аудитора" та Положення N 389, у разі висловлення аудитором банків в аудиторському висновку думки, іншої ніж безумовно-позитивна, аудитор повинен чітко описати всі обґрунтовані причини цього та по можливості дати кількісний опис їх потенційного впливу на фінансові звіти.
Враховуючи, що за підсумками аудиторської перевірки банків за 2009 рік значна кількість банків отримала умовно-позитивний висновок аудитора (аудиторської фірми), не всі аудиторські звіти із відповідним висновком висвітлювали інформацію про причини його надання, а також відображали кількісне значення їх впливу на звітність банку.
Разом з тим аудиторські звіти деяких банків перевантажені інформацією аудиторів, яка за своєю суттю та характером не несе економічного та фінансового сприяння, є зайвою та не може враховуватись під час оцінки діяльності банку,
Наявність вищезазначених фактів свідчить про неякісне виконання такими аудиторами (аудиторськими фірмами) МСА та вимог нормативно-правових актів Національного банку.
При цьому, звертаємо увагу банків та територіальних управлінь Національного банку про правильність визначення ними класифікації виду аудиторського висновку за результатами розгляду аудиторських звітів банків для підготовки матеріалів, що надаються у складі формалізованої інформації до Національного банку.

................
Перейти до повного тексту