- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Департамент бухгалтерського обліку
Л И С Т
29.12.2009 N 12-111/1791-24239 |
Територіальним управлінням
НБУ
Департаментам та самостійним
управлінням НБУ
Асоціації українських банків
Асоціації "Український
кредитно-банківський союз"
Керівникам банків України
Роз'яснення щодо порядку складання фінансової звітності банків України за 2009 рік
З метою методологічного забезпечення підготовчої роботи зі складання річної фінансової звітності за 2009 рік, а також враховуючи питання, що виникли у банків, надаємо такі роз'яснення.
Бухгалтерський облік в банках ґрунтується на основних вимогах Міжнародних стандартів бухгалтерського обліку та
Міжнародних стандартах фінансової звітності (далі - МСФЗ), які спрямовані на розкриття достовірної та прозорої інформації у фінансовій звітності, прогнозування економічних показників та фінансового аналізу результатів діяльності, а також організацію системи управління ризиками. Під час підготовки фінансової звітності банки мають керуватися одним із основоположних принципів - безперервності діяльності, що означає можливість продовжувати діяльність в осяжному майбутньому, і це має бути підтверджено співвідношенням поточних активів та зобов'язань, бізнес-планами, бюджетами, прогнозами руху грошових коштів, наявності доступу до джерел фінансування та підтримкою акціонерів. При цьому необхідно брати до уваги те, наскільки акціонери здатні надати фінансову підтримку банку в поточних економічних умовах. Тому у разі суттєвих сумнівів і невизначеності в здатності продовжувати діяльність протягом дванадцяти місяців, банк має відобразити цей факт у своїй фінансовій звітності.
Вимоги Інструкції про порядок складання та оприлюднення фінансової звітності банків України, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 27.12.2007 р.
N 480 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 18.01.2008 р. за N 32/14723 (далі - Інструкція), розроблені відповідно до міжнародної практики складання фінансової звітності за МСФЗ, що діяли на дату її затвердження.
Протягом поточного року з метою вдосконалення бухгалтерського обліку та фінансової звітності, а також з урахуванням подій, що відбувалися у світовій економіці, були внесенні зміни до МСФЗ, які не знайшли відображення в
Інструкції.
Деякі оприлюднені зміни до МСФЗ та тлумачення є обов'язковими до застосування для звітних періодів, починаючи з 01.01.2009 року. Зокрема, основні зміни МСБО 1 "Подання фінансових звітів" (далі -
МСБО 1) передбачають заміну звіту про фінансові результати на звіт про сукупні прибутки та збитки, в якому мають відображатися всі зміни у власному капіталі, що не пов'язані з операціями акціонерів (наприклад, переоцінка фінансових активів у портфелі банку на продаж). В якості альтернативи передбачається можливість складати два звіти: окремий звіт про фінансові результати та звіт про сукупні прибутки та збитки.
Таким чином, банки мають право складати, оприлюднювати та подавати до Національного банку України річну та консолідовану фінансову звітність за 2009 рік відповідно до всіх вимог МСФЗ, які набрали чинності на звітну дату, в тому числі окремий звіт про сукупні прибутки та збитки.
Як показали результати підготовки фінансової звітності за 2008 рік у ряді банків виникали значні труднощі щодо визначення базових методологічних основ формування даних, методик обчислення показників звітності тощо.
З огляду на вищевикладене, звертаємо увагу керівників банків на необхідність вивчення теоретичних основ МСФЗ для їх практичного застосування спеціалістами бухгалтерських та фінансових служб банку. Враховуючи великий обсяг інформації для розкриття у фінансовій звітності, рекомендуємо заздалегідь організувати роботу щодо її збору із залученням відповідних структурних підрозділів (ініціаторів операції, ризик-менеджменту тощо).
Банк має визначити в обліковій політиці порядок відображення окремих операцій, до яких не застосовуються конкретні вимоги або тлумачення МСФЗ, використовуючи професійне судження провідного управлінського персоналу на основі загальних принципів, зокрема переваги економічної сутності над юридичною формою, методів оцінки, критеріїв визнання та оцінки активів, зобов'язань, доходів і витрат згідно з концептуальною основою МСФЗ. Основні принципи облікової політики, методи оцінки, професійні судження, що були використані керівництвом в процесі складання фінансової звітності банк має стисло викласти в примітці до фінансової звітності.
Слід уникати ситуації, коли в опублікованій фінансовій звітності вказано, що вона підготовлена у відповідності до вимог МСФЗ, хоча не всі вимоги стандартів виконані.
Банк може включати додаткові рядки до форм фінансової звітності відповідно до специфіки, об'єму, характеру здійснюваних ним операцій, коли таке подання є доречним для розуміння фінансового стану та фінансових результатів діяльності банку. Проте структура приміток повинна банками зберігатись. Розкриття інформації про операції з пов'язаними особами, крім кількісних показників, потребує пояснення сутності взаємовідносин між пов'язаними особами, що важливо для розуміння потенційного впливу на фінансові результати банку.
Банкам необхідно приділити більше уваги розкриттю якісної інформації, яка включає опис ризику, методи оцінки ризику.
Зауважуємо на окремі аспекти складання фінансової звітності:
- у звіті
"Баланс" та у відповідних примітках до нього статті активів і зобов'язань подаються разом з нарахованими не отриманими процентними доходами і нарахованими не сплаченими процентними витратами. Після приміток, викладених в таблицях, необхідно надати інформацію щодо сум нарахованих не отриманих процентних доходів та нарахованих не сплачених процентних витрат, включених до відповідних статей;
- класифікація статей фінансової звітності має зберігатись від одного звітного періоду до іншого, за виключенням тих випадків, коли суттєво змінився характер операцій банку (аналіз фінансової звітності показав, що інша класифікація буде більш прийнятною згідно з параграфом 45 МСБО 1
"Подання фінансових звітів") . Якщо класифікація статей у фінансовій звітності змінюється, то суми за попередній звітний період підлягають перекласифікації. Банк має розкрити суму статті, яка підлягає перекласифікації, та вказати причину перекласифікації (параграф 41 МСБО 1 "Подання фінансових звітів");
- у складі інформації про суттєві принципи облікової політики або в інших примітках банк має розкривати інформацію про зроблені ним основні припущення, що стосуються майбутнього, та інші основні джерела невизначеності оцінки на дату балансу, які становлять значний ризик і можуть спричинити суттєве коригування балансової вартості активів та зобов'язань у наступному фінансовому році. Стосовно таких активів та зобов'язань примітки мають містити докладну інформацію про їх характер та балансову вартість на дату балансу (параграф 125 МСБО 1 "Подання фінансових звітів"). Тобто, інформація повинна бути розкрита таким чином, щоб користувачі змогли зрозуміти оцінки, зроблені керівництвом банку стосовно майбутніх звітних періодів;
- якщо за наслідками передавання фінансових активів, усі ці активи або їх частина не можуть бути списані з балансу, за кожним класом таких фінансових інструментів банк має розкрити інформацію відповідно до вимог параграфів 15 - 37 МСБО 39.
Роз'яснення до форм фінансової звітності та приміток до фінансової звітності.
1. Форма "Баланс" додаток 3 ( z0032-08 )
1.1. Рядок 33 "Чисті активи, що належать акціонерам (учасникам) банку" відповідає сумі рядків 30 "Статутний капітал", 31 "Нерозподілений прибуток (непокритий збиток)", 32 "Резервні та інші фонди банку" звіту.
2. Примітки до форми звіту "Баланс" додатка 3 ( z0032-08 )
2.1. Примітка 4 "Грошові кошти та їх еквіваленти"
додатка 3:
Рядок 3 "Кошти обов'язкових резервів банку в Національному банку України" таблиці 4.1 включений для дотримання відповідності даним статті балансу (консолідованому балансу). Для розрахунку звіту
"Про рух грошових коштів" кошти обов'язкових резервів не включаються.
Усі короткострокові міжбанківські розміщення, за винятком розміщень "овернайт" подаються у складі коштів в інших банках. Суми, відповідно до яких є певні обмеження на їх використання, виключаються зі складу грошових коштів та їх еквівалентів та подаються у таблиці 15.1 "Інші фінансові активи" примітки 15.
рядок 4 таблиці 4.1 включає кореспондентські рахунки, кредити "овернайт", депозити "овернайт". Банк має до кожного коррахунку прийняти рішення стосовно його ліквідності. У разі наявності ризику щодо повернення коштів за окремим коррахунком, залишок коштів за ним відображається за статтею "Кошти в інших банках" та таблиці 7.1 примітки 7 відповідно.
Таблиці 4.2 та 4.3 заповнюють ті банки, що протягом звітного року здійснювали негрошові інвестиційні та фінансові операції, пов'язані з придбанням (погашенням) активу не грошовими коштами, а шляхом обміну на інший актив.
2.2. Примітка 7 "Кошти в інших банках"
додатка 3:
у рядку 1.1 таблиці 7.1 надаються дані за короткостроковими депозитами, в тому числі простроченими депозитами "овернайт";
у рядку 2 надаються дані за договорами купівлі і зворотного продажу з іншими банками;
у разі необхідності доповнити рядком 5 "Інші кошти в інших банках", в якому надається інформація щодо розміщення коштів в інших банках, які не включені у попередні рядки;
таблицю 7.4 після рядка 5 доповнити рядком 6 "Курсові різниці за резервами"; рядок "Резерв під знецінення за станом на кінець дня 31 грудня" вважати рядком 7 таблиці.
2.3. Примітка 8 "Кредити та заборгованість клієнтів"
додатка 3:
у рядку 6 таблиці 8.1 надається інформація за кредитами на поточні потреби фізичним особам;
таблицю 8.2 після рядка 5 доповнити рядком 6 "Курсові різниці за резервами"; рядок "Залишок за станом на кінець дня 31 грудня" вважати рядком 7 таблиці.
рядок 9 "Усього" таблиці 8.4 передбачає відображення сукупної суми залишків заборгованості за кредитами резидентів до вирахування резерву під знецінення кредитів;
таблиця 8.5 потребує надання інформації за видами забезпечення у розрізі кожного класу кредитів. Спочатку банк має визначити в якій мірі цей кредит можна віднести до рядка 1 "Незабезпечені кредити" або до рядка 2 "Кредити, що забезпечені", а потім розподілити кредити залежно від забезпечення з урахуванням пріоритетності реалізації кожного із видів забезпечення. Для визначення критеріїв оцінки забезпечення за кожною кредитною операцією банк враховує вимоги Положення про порядок формування та використання резерву для відшкодування можливих втрат за кредитними операціями банків, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 06.07.2000
N 279 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 03.08.2000 N 474/4695;
рядок 3 "Усього" таблиці 8.5 передбачає відображення сукупної суми залишків заборгованості за кредитами до вирахування резерву під знецінення кредитів.
2.4. Примітка 9 "Цінні папери у портфелі банку на продаж" та примітка 10 "Цінні папери в портфелі банку до погашення"
додатка 3:
рядок 3 "Нараховані процентні доходи" таблиці 9.3 "Зміни у портфелі цінних паперів на продаж" та рядок 4 "Нараховані процентні доходи" таблиці 10.2 "Рух цінних паперів у портфелі до погашення" включає суму амортизації дисконту або премії згідно з нормативно-правовими актами Національного банку України;
таблицю 9.4 примітки 9 доповнити рядком "Переведення з (в) портфель до погашення"
таблицю 10.2 примітки 10 доповнити рядком "Переведення з (в) портфель на продаж".
2.5. Примітка 14 "Основні засоби та нематеріальні активи"
додатка 3:
рядок 5 "Передавання" таблиці 14 відповідає сумі рядків 6 та 7:
- рядок 6 "Переведення до активів групи вибуття" таблиці 14 заповнюється за активами, що перекласифіковані, як утримувані для продажу або включені до групи вибуття згідно з МСФЗ 5 "Непоточні активи, утримувані для продажу, та припинена діяльність";
- рядок 7 "Вибуття" таблиці 14.
3. Примітки до форми звіту "Звіт про фінансові результати" додатка 5 ( z0032-08 )
Банк вказує в дужках ті показники фінансової звітності, що для визначення підсумку віднімаються. Таким чином, якщо банк отримав збиток, його сума зазначається в дужках.
3.1. Примітка 31 "Адміністративні та інші операційні витрати":
- назву рядка 8 слід читати "Витрати на оперативний лізинг", де банк відображає інформацію щодо орендних та суборендних платежів, визнаних як витрати, згідно вимог параграфа 35 МСБО 17 "Оренда";
- ввести додатковий рядок "Витрати під резерви за дебіторською заборгованістю за господарською діяльністю".
4. Форма звіту "Звіт про рух грошових коштів" додаток 7 ( z0032-08 )
Розкриття інформації про грошові потоки, що виникають від інвестиційної діяльності у "Звіті про рух грошових коштів" передбачає відображення надходження/сплату грошових коштів від продажу/купівлі основних засобів, нематеріальних активів, інших довгострокових активів; від випуску/викупу інструментів власного капіталу; отримання/повернення залучених інших залучених коштів, що відображається банком у статтях розділу "Грошові кошти від інвестиційної діяльності".
5. Форма звіту "Звіт про власний капітал" додаток 8 ( z0032-08 )
МСБО 1 передбачає надання безпосередньо у звіті про зміни у власному капіталі або в примітках, зокрема: залишку нерозподіленого прибутку (тобто накопиченого прибутку або збитку) на початок періоду та зміни протягом періоду; узгодження балансової вартості кожного класу внесеного власного капіталу та кожного резерву на початок і кінець періоду, розкриваючи окремо інформацію про кожну зміну.
Тому, банк може ввести додаткові рядки "Розподіл прибутку до резервних фондів" (відповідно за минулий та звітний рік).
Крім того, МСБО 1 вимагає, щоб для кожного компоненту власного капіталу безпосередньо у звіті наводилась інформація щодо впливу змін в обліковій політиці та виправлення помилок (визнаних відповідно до МСБО 8 "Облікові політики, зміни в облікових оцінках та помилки"). Інформацію про такі коригування банки розкривають за кожний попередній період та на початок року. Банк може ввести додаткові рядки для надання інформації щодо виправлення таких помилок. Стосовно помилок, які виникають за рахунок округлення, зазначаємо, банки мають уникати суттєвих викривлень показників фінансової звітності.
6. Примітки до форми звіту додатка 14 ( z0032-08 )
6.1. Примітка 37 "Управління фінансовими ризиками"
додатка 14:
таблиця 37.8 - керуючись вимогами параграфа 39(а) МСФЗ 7 "Фінансові інструменти: розкриття", банк повинен розкрити інформацію про принципи та методи управління ризиком ліквідності, характерним для аналізу фінансових зобов'язань за строками погашення на основі контрактних недисконтованих грошових потоків;
таблиця 37.10 - на практиці, ряд банків здійснює управління ризиком ліквідності на основі очікуваних дат погашення із застосуванням дисконтованих грошових потоків. У такому випадку банк може надати додатковий аналіз за очікуваними датами погашення фінансових активів, і фінансових зобов'язань з метою надання повної інформації про управління ліквідності в банку. Зауважуємо на те, що здійснення аналізу за таблицею 37.10 "Аналіз фінансових активів та зобов'язань за строками погашення на основі очікуваних строків погашення за звітний рік" не виключає необхідності проводити аналіз зобов'язань за строками погашення (таблиця 37.8), який вимагає МСФЗ 7 "Фінансові інструменти: розкриття".
6.2. До примітки 38 "Управління капіталом" інформація щодо значення нормативів капіталу на звітну дату має надаватися з урахуванням коригуючих проводок на основі даних файла 81.
................Перейти до повного тексту