1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ЕНЕРГЕТИКИ
ЛИСТ
16.06.2014 № 3490/13/47-14
Міністерство доходів і зборів України
Міжрегіональне головне
управління Міндоходів -
Центральний офіс обслуговування
великих платників
Щодо надання роз’яснення
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (далі - НКРЕ), на ваш лист від 14.05.2014 № 1435/9/28-10-45-2-10 про надання інформації щодо державного регулювання у сфері електроенергетиці та нафтогазовому комплексі повідомляє наступне.
Щодо державного регулювання у сфері енергетики
Цінова політика є одним з головних завдань державного регулювання у сфері електроенергетиці та одним з основних напрямів діяльності НКРЕ.
НКРЕ здійснює регулювання цін (тарифів) на товари (послуги) суб’єктів підприємницької діяльності в електроенергетики, які є природними монополіями, керуючись принципами, що визначені чинним законодавством. Основним принципом цінової політики у сфері електроенергетики є принцип забезпечення балансу економічних інтересів суб'єктів ринку електричної енергії, які здійснюють виробництво, передачу та постачання електричної енергії, і споживачів їх товарів (послуг). Реалізація зазначеного принципу передбачає з однієї сторони - встановлення економічно обґрунтованих цін (тарифів) на товари (послуги), рівень яких має обов’язково враховувати поточні (експлуатаційні) та інвестиційні (капітальні) витрати природних монополій, а також відповідну величину прибутку, а з іншої - врахування рівня платоспроможного попиту, тобто економічного стану споживачів.
Створена НКРЕ нормативно-правова база, що забезпечує прозору, і економічно обґрунтовану політику державного цінового регулювання у сфері електроенергетики в умовах ринкової економіки. Її основа полягає по-перше, у поєднанні державного регулювання цін (тарифів) на товари (послуги) монопольних видів діяльності та вільного ціноутворення в конкурентних секторах енергетики, по-друге, у компенсації економічно обґрунтованих витрат суб'єктів державного регулювання для забезпечення належного технічного та фінансового стану підприємств електроенергетики, по-третє, у забезпеченні достатнього рівня прибутку для розвитку виробництва, впровадження нових технологій, підвищення інвестиційної привабливості підприємств енергетики, а також у постійному жорсткому контролі за цільовим використанням коштів витрат і захисті споживачів від необґрунтованого, монопольного підвищення цін і тарифів.
Відповідно до Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики України, затвердженого Указом Президента України від 23.11.2011, № 1059/2011, НКРЕ установлює, зокрема:
ціни (тарифи) на електричну енергію, тарифи на її передачу та постачання;
тарифи на теплову енергію, що виробляється на теплоелектроцентралях, ТЕС, АЕС та когенераційних установках і установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії.
Законом України "Про електроенергетику" передбачено ринкове формування цін (тарифів) на електричну енергію. Роздрібні тарифи однакові для всіх споживачів відповідного класу без врахування належності споживача до тієї чи іншої галузі економіки.
Відповідно до Порядку розрахунку роздрібного тарифу на електричну енергію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги" та Тимчасової методики розрахунку роздрібного тарифу на спожиту електроенергію, тарифу на передачу електроенергії місцевими (локальними) електромережами та тарифу на постачання електроенергії, затвердженого постановою НКРЕ від 06.05.98 № 564, у редакції постанови НКРЕ від 30.10.2008 № 1246, роздрібний тариф, за яким споживач оплачує спожиту електричну енергію, складається із закупівельної ціни електричної енергії на оптовому ринку електричної енергії та/або у безпосередніх виробників електричної енергії з урахуванням обсягу її нормативних технологічних витрат у місцевих (локальних) електричних мережах, тарифу на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами відповідного класу напруги ліцензіата з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, на території ліцензованої діяльності якого перебуває споживач, та складової, яка забезпечує покриття витрат з постачання електричної енергії.
Роздрібні тарифи та оптова ринкова ціна формуються щомісяця.
Оптова ринкова ціна на електроенергію, визначається як середньозважена величина цін на виробництво електричної енергії тепловими, атомними електростанціями, гідроелектростанціями, теплоелектроцентралями та іншими суб'єктами підприємницької діяльності, які продають електричну енергію в ОРЕ. Крім того, до складу оптової ринкової ціни включаються витрати на диспетчеризацію, утримання магістральних мереж, а також надбавки до оптової ціни - інвестиційна складова та дотації, які надаються енергетичним компаніям з метою компенсації збитків від здійснення постачання електричної енергії окремим категоріям споживачів відповідно до політики Уряду.
Слід зазначити, що у структурі роздрібних тарифів основною частиною є оптова ринкова ціна, яка складає близько 80%. Рівень оптової ринкової ціни залежить від зміни цін на первинні енергоносії: ядерне паливо, вугілля, природний газ, мазут (значна залежність від зовнішніх джерел постачання: 100% закупівель ядерного палива, 75% газу) та сезонної зміни структури виробництва електроенергії - питомої ваги електроенергії, виробленої АЕС, ТЕС, ГЕС, ТЕЦ, тарифи яких значно відрізняються у різні пори року (розраховуються до Порядку розрахунку тарифів на електричну та теплову енергію, що виробляється на ТЕЦ, ТЕС, АЕС та на установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії, затвердженого постановою Комісії від 12.10.2005 № 896), а також зростанням частки дотацій у структурі оптової ринкової ціни.
Таким чином, зростання рівня оптової ринкової ціни безпосередньо впливає на рівні роздрібних тарифів на електричну енергію.
Слід зазначити, що тарифи на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом для кожної енергопостачальної компанії різні і залежать від багатьох факторів, а саме структури та стану електричних мереж, втрат електроенергії в мережах, структури та обсягів споживання електроенергії, площі території, що обслуговується, тощо. Зазначаємо, що Комісія, як регулюючий орган, постійно здійснює моніторинг витрат енергокомпаній на здійснення ними ліцензованої діяльності та у разі виявлення необґрунтованого або нецільового використання коштів обов’язково здійснює коригування витрат при перегляді тарифів на передачу та постачання електроенергії.
Встановлення та/або перегляд тарифів на передачу та постачання електроенергії здійснюється у чіткій відповідності до Процедури встановлення або перегляду тарифів для ліцензіатів з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами та з постачання електроенергії за регульованим тарифом, затвердженої постановою НКРЕ від 01.08.2001 № 801. Процедурою визначено умови перегляду тарифів на передачу та постачання для енергопостачальних компаній.
Зміні рівнів тарифів обов’язково передує перевірка обґрунтованості використання коштів, передбачених у діючих тарифах і аналізу прогнозованих витрат з наданням компанією всіх підтверджуючих матеріалів. Остаточне рішення щодо рівня тарифів приймається на відкритому засіданні Комісії, одночасно затверджується інвестиційна програма, структура та рівні тарифів на передачу та постачання електричної енергії.
Технологічні витрати в електричних мережах розраховуються відповідно до Положення про порядок подання, визначення та затвердження економічних коефіцієнтів нормативних технологічних витрат електроенергії, затвердженого постановою НКРЕ від 15.08.2013 № 1110.
Слід зазначити також, що відповідно до політики Уряду постановою Кабінету Міністрів України від 15.08.2005 № 745 "Про перехід до єдиних роздрібних тарифів на електричну енергію, що відпускається споживачам" з 1 вересня 2005 року запроваджено єдині тарифи на електричну енергію, що відпускається для кожного класу споживачів (крім тарифів для населення, населених пунктів та зовнішнього освітлення). Рівні єдиних роздрібних тарифів розраховуються НКРЕ як середньозважена між всіма ліцензіатами величина розрахункових роздрібних тарифів за класами напруги, розрахованими кожним ліцензіатом на базі роздрібних тарифів на електричну енергію. Введення єдиних роздрібних ринкових тарифів на електроенергію повинно забезпечити рівні умови для усіх споживачів електроенергії відповідного класу напруги незалежно від місця їх розташування і інших особливостей, та створення додаткових стимулів для розвитку менш розвинутих регіонів України, скорочення дефіциту коштів у місцевих бюджетах на величину обсягу скорочення вартості електроенергії для бюджетних установ та організацій. Встановлення таких тарифів суттєво сприяє розвитку малого та середнього підприємництва, створенню додаткових робочих місць і, як результат, стабілізує та поліпшує соціальну ситуацію у цих регіонах.
Таким чином, на сьогодні всі суб’єкти господарювання в сфері електроенергетики на всій території України працюють за рівними умовами.
Щодо державного регулювання у нафтогазовому комплексі
Згідно з положеннями статті 5 Закону України "Про ціни і ціноутворення" Кабінет Міністрів України забезпечує проведення державної цінової політики, здійснює державне регулювання цін, визначає повноваження органів виконавчої влади щодо формування, встановлення та застосування цін, якщо інше не визначено законом або міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України.
Відповідно до положень статті 4 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" до повноважень Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, належать, зокрема, забезпечення проведення тарифної та цінової політики на ринку природного газу.
Розрахунок роздрібних цін для потреб населення здійснюється відповідно до Порядку встановлення роздрібних цін на природний газ для населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги" та постанови НКРЕ від 31.03.2011 № 466.
Роздрібні ціни на природний газ для потреб населення розраховуються НКРЕ з урахуванням середньозваженої ціни природного газу як товару, питомих витрат суб’єкта, уповноваженого Кабінетом Міністрів України, пов'язаних із закупівлею та реалізацією природного газу населенню, ставки збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ, загального тарифу на транспортування природного газу, середньозваженого тарифу на постачання природного газу, ставки податку на додану вартість.
Середньозважена ціна природного газу як товару розраховується з урахуванням закупівельних цін на товарний природний газ, що видобувається суб`єктами, зазначеними у частині першій статті 10 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" та обсягів товарного природного газу, що видобувається зазначеними суб`єктами і використовується відповідно до прогнозного балансу надходження та розподілу природного газу для потреб населення.

................
Перейти до повного тексту