1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
20.05.2011 N 3465/09/17-11
На лист N 20945/1/1-11 від 27.04.2011
Володимир-Волинська міська
рада Волинської області
Національна комісія регулювання електроенергетики України (далі - НКРЕ) розглянула звернення депутатів міської ради міста Володимира-Волинського Волинської області від 15.04.2011, до листа Володимир-Волинської міської ради Волинської області від 18.04.2011 N 1-49/366, надісланого за належністю листом Секретаріату Кабінету Міністрів України від 27.04.2011 N 20945/1/1-11 та в межах компетенції повідомляє.
Стосовно встановлення для водоканалів вартості спожитої електричної енергії, як для населення
Політика ціноутворення є складовою частиною загальної економічної і соціальної політики України і спрямовується на забезпечення балансу інтересів усіх галузей економіки та соціальних гарантій для населення, а також на виключення втручання Держави у процес ринкового формування цін і тарифів на електричну енергію у зв'язку з поглибленням ринкових перетворень у енергетичній галузі.
Відповідно до діючого законодавства тарифна політика в електроенергетиці базується на принципі забезпечення повного відшкодування споживачем економічно обґрунтованих витрат на виробництво, передачу та постачання електричної енергії. Формування ціни не диференціюється за належністю споживачів до тієї чи іншої галузі економіки.
Відповідно до пункту 3.7.4. Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електроенергії за регульованим тарифом, затверджених постановою НКРЕ від 13.06.96 N 15/1 (із змінами та доповненнями), роздрібні тарифи формуються за ринковою формулою та складаються з оптової ринкової ціни на електроенергію, тарифів на передачу, постачання електроенергії та нормативних технологічних витрат електричної енергії в мережі.
Слід зазначити, що у структурі роздрібних тарифів питома вага оптової ринкової ціни складає близько 80%. Рівень оптової ринкової ціни залежить від зміни цін на первинні енергоносії: ядерне паливо, вугілля, природний газ, мазут (значна залежність від зовнішніх джерел постачання: 100% закупівель ядерного палива, 75% газу) та сезонної зміни структури виробництва електроенергії - питомої ваги електроенергії, виробленої АЕС, ТЕС, ГЕС, ТЕЦ, тарифи яких значно відрізняються, у різні пори року, а також зростанням частки дотацій у структурі оптової ринкової ціни.
Тарифи на передачу та постачання електричної енергії формуються відповідно до Тимчасової методики розрахунку роздрібного тарифу на спожиту електроенергію, тарифу на передачу електроенергії місцевими (локальними) електромережами та тарифу на постачання електроенергії, затвердженої постановою НКРЕ від 06.05.98 N 564.
Тарифи на передачу та постачання для кожної енергопостачальної компанії різні і залежать від багатьох факторів, а саме: структури та стану електричних мереж, втрат електроенергії в мережах, структури та обсягів споживання електроенергії, площі території, що обслуговується, тощо. Зазначаємо, що Комісія, як регулюючий орган, постійно здійснює моніторинг витрат енергокомпаній на здійснення ними ліцензованої діяльності та у разі виявлення необґрунтованого або нецільового використання коштів обов'язково здійснює коригування витрат при перегляді тарифів на передачу та постачання електроенергії.
Крім того, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15.08.2005 N 745 "Про перехід до єдиних тарифів на електричну енергію, що відпускається споживачам" на цей час на території України діють єдині роздрібні тарифи на електроенергію, які є середньозваженою величиною між роздрібними тарифами розрахованими енергопостачальними компаніями. Єдині роздрібні тарифи на електричну енергію згідно з Порядком розрахунку єдиних роздрібних тарифів на електричну енергію, що відпускається для кожного класу споживачів, крім населення, населених пунктів та зовнішнього освітлення, на території України, затвердженого постановою НКРЕ від 26.08.2005 N 707, формуються щомісяця.
Варто звернути увагу, що на сьогодні відповідно до розпорядчих нормативно-правових актів Уряду та законів України окремі групи споживачів мають знижені тарифи, а енергопостачальні компанії - збитки, які виникають від різниці між ринковим і фіксованим тарифом. Вже існує дев'ять типів таких споживачів - населення та населені пункти, споживачі, які розраховуються за тарифами, диференційованими за періодами часу, побутові споживачі, які розраховуються за тарифами, диференційованими за періодами часу, зовнішнє освітлення населених пунктів, вугільні підприємства, міський електричний транспорт, суб'єкти господарської діяльності, які реалізують інноваційні проекти, дитячі центри "Артек" і "Молода гвардія" та КП "Запорізький титано-магнієвий комбінат". З метою компенсації втрат енергопостачальних компаній весь обсяг цих збитків через дотаційний механізм включається до складу оптової ринкової ціни (ОРЦ) на електроенергію та має постійну динаміку до зростання: у 2007 році 6,7 млрд.грн., у 2008 році - 13 млрд.грн., у 2009 році - 18 млрд.грн. (без ПДВ), а у 2010 році - 23,2 млрд.грн, що складає понад 30% в структурі ОРЦ.
Таким чином, встановлення пільгових тарифів на електричну енергію для водоканалів, лише призведе до поглиблення перехресного субсидіювання одних споживачів за рахунок інших. Така практика в результаті приведе до збільшення цінового навантаження на підприємства інших галузей економіки. Для промислових споживачів відповідне підвищення тарифів означатиме збільшення собівартості продукції, зниження її конкурентоспроможності, а згодом і зменшення обсягів промислового виробництва. При цьому пересічний споживач сплачуватиме із свого бюджету збільшену вартість продуктів, промислових товарів та послуг.
НКРЕ з розумінням ставиться до порушеного питання, але відповідно до чинного законодавства не має повноважень щодо встановлення індивідуального порядку визначення тарифів на електроенергію для окремих споживачів, оскільки при цьому порушуються принципи рівності прав, запобігання дискримінації інших споживачів електроенергії, що суперечить діючому законодавству.

................
Перейти до повного тексту