1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
31.08.2005 N 03-30-09/4029
На доручення Кабінету Міністрів України
від 18.08.2005 N 42592/1/1-05
Міністерство економіки
України
Щодо надання інформації
Національна комісія регулювання електроенергетики України на виконання дорученим Кабінету Міністрів України від 18.08.2005 N 42592/1/1-05 до листа Секретаріату Президента України від 10.08.2005 N 31-02/1088 щодо резолюції громадських слухань у зв'язку із підвищенням тарифів на житлово-комунальні послуги в Донецькій області, відповідно до компетенції повідомляє.
Щодо встановлення фіксованих цін на електричну енергію
Відповідно до Закону України "Про електроенергетику" роздрібні тарифи на електроенергію для всіх споживачів незалежно від галузі формуються епергопостачальними компаніями згідно з Умовами та Правилами здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом. Тарифна політика в електроенергетиці базується на принципі забезпечення повного відшкодування споживачем економічно обґрунтованих витрат на виробництво, передачу та постачання електричної енергії. Формування ціни не диференціюється за належністю споживачів то тієї чи іншої галузі економіки.
Встановлення тарифів на електроенергію для споживачів окремої галузі на рівні, нижчому ніж ринковий, призведе до необхідності перекладання частини витрат на постачання електроенергії зазначеним споживачам на інших споживачів (промисловість, сільське господарство, установи державного бюджету і т.п.). При цьому збільшене цінове навантаження негативно позначиться на конкурентоспроможності вітчизняної продукції, зокрема, виробництві машинобудівної та приладобудівної галузей промисловості, які виробляють обладнання для підприємств житлово-комунального господарства.
Так, тарифи на електроенергію для населення встановлені постановою НКРЕ N 309 в березні 1999 року і залишаються незмінними. Тривале штучне стримування рівнів тарифів на електроенергію для побутових споживачів призвело до того, що на сьогодні ними відшкодовується лише до 53% економічно обґрунтованих витрат на виробництво, передачу та постачання електричної енергії (для Донецької області у серпні 2005 року - 50,5%). НКРЕ відповідно до Закону України "Про електроенергетику" з метою недопущення збитковості енергопостачальних компаній від постачання електроенергії населенню компенсує різницю в тарифах між діючим і економічно обгрунтованим рівнями шляхом надання дотацій. Сума дотацій включається до оптової ринкової ціни електроенергії, що збільшує її рівень, і відповідно збільшуються роздрібні тарифи на електроенергію для інших споживачів, в тому числі і підприємств житлово-комунального господарства. В той же час обсяги перехресного субсидіювання населення за рахунок інших споживачів через механізми дотаційних сертифікатів постійно зростають і у 2004 році становлять вже 2,4 млрд. грн. Для порівняння, у 2003 році - 2,048 млрд. гри., у 2002 році - 1,5 млрд. гри. При цьому збільшується оптова ринкова ціна електроенергії майже на 15%, що відповідно призводить до збільшення роздрібних тарифів на електричну енергію на 10-13%. Таким чином, перехресне субсидування негативно позначається на економіці держави в цілому.
Якщо погодитися на директивне зменшення тарифів для підприємств житлово-комунального господарства (питома вага яких у загальному споживанні складає близько 9%) до рівня, який встановлено для населення, то річний обсяг дотацій енергопостачальним компанія збільшаться ще на 500 млн. грн., і для всіх інших споживачів - промислових підприємств, бюджетних установ тощо, тарифи на електроенергію зростуть не менше ніж на 3%.
Крім цього, застосування фіксованих на тривалий термін тарифів на електроенергію для підприємств житлово-комунального господарства, як і для будь-якої іншої галузі в умовах коливання рівнів оптових цін на оптовому ринку електроенергії потребуватиме запровадження дотаційних схем коригування відхилень рівнів закупівельних цін для всіх без винятку енергорозподільчих компаній. Це, в свою чергу, призведе до поглиблення перехресного субсидіювання одних споживачів за рахунок інших, а також втрати прозорості процедури встановлення цін на електроенергію. В той же час, відповідно політики Уряду, спрямованої на припинення перехресного субсидіювання споживачів енергоносіїв (розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 N 451-р "Про затвердження плану заходів щодо реалізації довгострокової тарифної політики на оптовому ринку електроенергії України" (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 червня 2004 р. N 380-р припинення практики перехресного субсидіювання споживачів енергоносіїв визначено одним з пріоритетних напрямків розвитку паливно-енергетичного комплексу.

................
Перейти до повного тексту