- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 05-30-13/324 від 05.02.2001
Міністерство економіки України
На виконання доручення Кабінету Міністрів України від 23.03.2000 р. до N 12781/2
Національна комісія регулювання електроенергетики України на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 23.03.2000 р. до N 12781/2 направляє інформацію про хід реструктуризації у сфері природних монополій та на суміжних ринках у паливно-енергетичному комплексі, соціально-економічні наслідки такої реструктуризації, що додається.
Голова Комісії О.Гридасов
Додаток
до листа НКРЕ
від 05.02.2001 N 05-30-13/324
Хід та соціально-економічні наслідки реструктуризації у сфері природних монополій
У сфері електроенергетики:
З метою вдосконалення відносин на Оптовому ринку електричної енергії (ОРЕ) Верховною Радою України 22 червня 2000 року прийнято Закон України "Про внесення змін та доповнень до Закону України
"Про електроенергетику", яким закріплено порядок розрахунків на ОРЕ та порядок застосування санкцій за його порушення.
Відповідно до зазначеного Закону НКРЕ запроваджено розподільчі рахунки для здійснення розрахунків в ОРЕ України виключно банківськими коштами:
- затверджено алгоритм розподілу коштів між постачальниками електричної енергії за регульованим тарифом та оптового постачальника електричної енергії (постанова НКРЕ від 27.07.2000
N 790 "Про перерахування коштів на розподільчі рахунки");
- затверджено розподільчі рахунки постачальників електричної енергії за регульованим тарифом (постанова НКРЕ від 24.07.2000
N 778 із змінами та доповненнями "Про розподільчі рахунки енергопостачальних компаній та їх структурних підрозділів");
- постановою НКРЕ від 31.10.2000
N 1098 було здійснено перехід до нового алгоритму розподілу коштів між учасниками розподілу коштів з розподільчого рахунку оптового постачальника електричної енергії пропорційно до обсягу товарної продукції.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 19 липня 2000 року
N 1136 "Про врегулювання відносин на оптовому ринку електричної енергії України" НКРЕ розробила та затвердила постановою від 18.08.2000
N 861 Порядок визначення відрахувань коштів на поточні рахунки енергопостачальників електричної енергії за регульованим тарифом та на розподільчий рахунок оптового постачальника електричної енергії. Здійснюючи постійний моніторинг розрахунків за спожиту електричну енергію енергопостачальними компаніями можна зробити висновок, що нова система розрахунків за спожиту електричну енергію значно покращила стан розрахунків за куповану на ОРЕ.
Впровадження основних положень Закону України
"Про електроенергетику", зокрема, схеми розрахунків за електричну енергію через розподільчі рахунки призвело до того, що оплата електричної енергії у II півріччі 2000 року становила 7237 млн. грн. або 101,3% від товарного відпуску, в тому числі на розподільчий рахунок оптового постачальника надійшло 3858 млн. грн., що становить 54%, при тому, що за 1999 рік в цілому оплата становила 7 614 млн. грн. або 79,6% від товарного відпуску, у тому числі на розподільчий рахунок надійшло 950 млн. грн. або 9,9%.
НКРЕ здійснено перегляд власних регуляторних актів на відповідність Закону і приведені у відповідність до нього Умови та Правила здійснення ліцензованої діяльності в електроенергетиці.
Серед найбільш вагомих зрушень у питаннях ціноутворення за 2000 рік відповідно до завдань Програми діяльності Кабінету Міністрів України слід відмітити перехід з 1 червня 2000 року до закупівлі електричної енергії ліцензіатами з постачання електроенергії за регульованим тарифом (обленерго) на ОРЕ за погодинними цінами, що формуються згідно з
Правилами Ринку (постанова НКРЕ від 24.03.2000
N 304). Відповідно до постанови компанії будуть здійснювати закупівлю електричної енергії за погодинно заявленими обсягами електроенергії і за погодинно визначеною ОРЕ ціною, що дасть можливість оптимально регулювати графік навантаження енергосистеми.
Відповідно до постанови НКРЕ
N 533 від 22.05.2000 р. починаючи з 1 червня 2000 р. розрахунки із споживачами (крім населення та населених пунктів) за електричну енергію, що відпускається енергопостачальними компаніями, здійснюються за ринковими тарифами, розрахованими згідно з формулою, наведеною в Умовах та Правилах. НКРЕ також скасовано граничні тарифи, що обмежували рівень тарифів на першому етапі введення ринкового формування тарифів.
З метою недопущення різкої зміни рівнів роздрібних тарифів на електроенергію НКРЕ були затверджені граничні рівні тарифів, які переглядалися протягом 2000 року чотири рази. Так, постановою НКРЕ від 16.02.2000
N 144 були скасовані нижні граничні рівні тарифів для всіх груп споживачів, що розраховуються за ринковими тарифами, а постановою НКРЕ від 22.05.2000
N 533 скасовані граничні рівні для всіх груп споживачів крім сільськогосподарських виробничих. Самі граничні рівні роздрібних тарифів для сільськогосподарських споживачів-виробників підвищувалися двічі у середньому на 7,5 та 7 відсотків (постанови НКРЕ від 21.11.2000
N 1143 та від 22.12.2000
N 1248 відповідно) з метою поступового наближення рівнів тарифів для цієї групи споживачів до розрахованого за формулою.
Скасування граничних рівнів тарифів для переважної більшості споживачів усуває перерозподіл витрат на енергопостачання між різними групами споживачів, тобто практично ліквідує перехресне субсидіювання між споживачами. Таким чином, споживачі, які розраховуються за спожиту електроенергію за ринковими тарифами стовідсотково сплачують вартість спожитої електроенергії.
Нормативна база формування тарифів, розроблена переважно у 1998-1999 роках, продовжує вдосконалюється. Зокрема, протягом 2000 року розроблені та затверджені: "Методика розрахунки плати за надання комплексних послуг з організації функціонування місцевих (локальних) електромереж" (постанова НКРЕ від 13.09.2000
N 935), "Методика поділу споживачів та електричного обладнання місцевих (локальних) мереж ліцензіата з передачі електроенергії за чотирма класами напруги" (постанова НКРЕ від 01.12.2000
N 1180).
Основними завдання щодо вдосконалення цінової політики в електроенергетиці на 2001 рік є:
- зменшення обсягів перехресного субсидіювання за рахунок поступового наближення тарифів на електроенергію для населення до рівнів, визначених за ринковими принципами, за умови одночасного впровадження ефективних засобів соціального захисту населення, впорядкування пільг, субсидій та норм споживання електроенергії пільговими категоріями споживачів;
................Перейти до повного тексту