1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
13.04.2005 N 03-39-09/1631
Держжитлокомунгосп України
Щодо встановлення пільгових тарифів на електроенергію і цін на газ природний для житлово-комунальних підприємств
Національна комісія регулювання електроенергетики України на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 30.03.2005 N 12350/1/1-05 до листа Голови Смілянської міської ради Черкаської області від 11.03.2005 N 95/01-14 щодо встановлення пільгових тарифів на електроенергію цін на газ природний для житлово-комунальних підприємств повідомляє.
Відповідно до наданих повноважень НКРЕ здійснює регулювання цін (тарифів) на продукцію (послуги) економічних суб'єктів в паливно-енергетичному комплексі України (ПЕК), керуючись принципами регулювання, визначеними чинним законодавством, основним з яких є принцип балансу економічних інтересів виробників і споживачів їх продукції та послуг. НКРЕ створена цілісна і прозора система цінового регулювання, яка включає низку нормативно-правових актів, що забезпечують контроль за ціноутворенням на кожному етапі формування тарифів на електроенергію - на етапах виробництва, передачі та постачання електричної енергії.
Надання переваг будь-якому суб'єкту господарювання, зокрема, встановлення пільгових тарифів і звільнення від відповідальності за виконання договірних зобов'язань, порушує закріплений у Конституції України принцип рівності всіх суб'єктів права власності перед законом. Зазначений підхід не відповідає також чинному законодавству, зокрема Законам України "Про підприємства в Україні", "Про підприємництво", згідно з якими держава гарантує всім підприємцям рівні права і створює рівні можливості для ведення підприємницької діяльності.
Політика ціноутворення в електроенергетиці є складовою частиною загальної економічної і соціальної політики України і спрямовується на забезпечення балансу інтересів усіх галузей економіки та соціальних гарантій для населення, а також на виключення втручання Держави у процес ринкового формування цін і тарифів на електричну енергію у зв'язку з поглибленням ринкових перетворень у енергетичній галузі.
Відповідно до Закону України "Про електроенергетику" роздрібні тарифи на електроенергію для всіх споживачів незалежно від галузі формуються енергопостачальними компаніями за ринковою формулою, наведеною в Умовах та Правилах здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, та повинні відшкодовувати економічно обґрунтовані витрати енергетичних підприємств і забезпечувати отримання прибутку у розмірах, необхідних для фінансування відтворення основного процесу виробництва.
Роздрібний тариф на електроенергію складається з оптової ринкової ціни, скоригованої на нормативні втрати в електромережах, тарифів на передачу та постачання електричної енергії. Оптова ринкова ціна з метою запобігання дискримінації споживачів окремих регіонів із затратними енергоджерелами формується на Оптовому ринку електричної енергії як середньозважена ціна електроенергії, закупленої від всіх виробників електроенергії (ТЕЦ, ТЕС, ГЕС, АЕС), що також включає надбавки для покриття витрат на утримання енергосистеми та диспетчеризацію. Питома вага цієї складової в структурі роздрібного тарифу є найвагомішою - більше 80 відсотків, і саме завдяки їй відбувається зміна рівня роздрібних тарифів на електроенергію.
Для енергопостачальних компаній - монопольних утворень НКРЕ затверджує тарифи на передачу та постачання електроенергії, частка цих складових в роздрібному тарифі на електричну енергію складає в середньому 15-17%. При перегляді тарифів на передачу та постачання електроенергії враховуються лише економічно обґрунтовані витрати на здійснення ліцензованої діяльності і прибуток у розмірах, необхідних для фінансування інвестиційних програм та сплати податків. При затвердженні рівнів цих тарифів НКРЕ здійснює постійний жорсткий контроль за формуванням витрат енергетичних підприємств, а також вживає всіх можливих заходів з метою недопущення необґрунтованого зростання тарифів на електроенергію або нераціонального та нецільового використання коштів, передбачених в тарифах. Жодне з рішень щодо тарифів на передачу та постачання електроенергії для енергопостачальних компаній не приймається НКРЕ без забезпечення прозорості та погодження з обласними державними адміністраціями, представники заінтересованих сторін приймають участь у розгляді обґрунтовуючих матеріалів енергопостачальних компаній як на місцях, так і на відкритих засіданнях Комісії.
В умовах, коли населенням сплачується неповна вартість електроенергії (тарифи на електроенергію для населення є незмінними з 1999 року і на сьогодні відшкодовують лише 53% реальної вартості електроенергії), директивне встановлення тарифів на електроенергію для підприємств окремої галузі на пільговому рівні, нижчому за ринковий, призводить до необхідності перекладання частини витрат на постачання електроенергії зазначеним споживачам на інших споживачів (промисловість, сільське господарство, установи державного бюджету і т.п.), що поглиблює перехресне субсидіювання одних споживачів за рахунок інших, а в результаті збільшує цінове навантаження на підприємства всіх галузей економіки, негативно позначається на конкурентоспроможності вітчизняної продукції. При цьому фактичне поглиблення перехресного субсидіювання споживачів енергоносіїв суперечить політиці Уряду, спрямованій на його припинення.
Останнім часом НКРЕ постійно розглядає пропозиції щодо зниження тарифів на електроенергію для підприємств окремих галузей економіки, зокрема, підприємств гірничо-металургійного комплексу, сільського господарства, житлово-комунального господарства та транспорту. Одночасно реалізувати такі пропозиції неможливо, оскільки це може призвести до значних втрат підприємств інших галузей економіки, в тому числі і підприємств паливно-енергетичного комплексу, стабільна робота яких є запорукою стратегічної безпеки держави.

................
Перейти до повного тексту