- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 05-30-09/349 від 07.02.2001
На N 27-32/50 від 24.01.2001
Міністерство економіки України
Щодо опрацювання механізмів державного регулювання природних монополій
На виконання доручення Президента України від 20.12.200 N 1-14/1605 та Кабінету Міністрів України від 27.12.00 N 21355/2 Національна комісія регулювання електроенергетики України надає інформацію стосовно ситуації щодо державного регулювання, що склалася на сьогодні у галузі електроенергетики.
В умовах формування ринкових відносин в економіці країни, становлення різних форм власності, особливо важливого значення набуває регулююча роль держави щодо діяльності підприємницьких структур, в тому числі у галузі електроенергетики.
Органом державного регулювання діяльності в електроенергетиці України є Національна комісія регулювання електроенергетики України, яку було створено згідно з Указом Президента України від 08.12.94
N 738 "Про Національну комісію регулювання електроенергетики України" як незалежний, позавідомчий, постійно діючий орган, метою діяльності якого є забезпечення ефективності функціонування електроенергетики (а з 1998 року - і нафтогазового комплексу), а також формування та становлення ринку електричної енергії та газу. Таке рішення було обумовлене необхідністю створення в Україні конкурентноспроможного ринку електроенергії через реструктуризацію галузі, структурний розподіл розділення суб'єктів з монопольними та конкурентними видами діяльності. При цьому необхідно було зберегти єдину енергетичну систему країни, а також запровадити державне регулювання електроенергетики, в першу чергу, регулювання та контроль за монопольними видами діяльності в галузі.
Протягом періоду функціонування НКРЕ зусилля Комісії були спрямовані на регулювання підприємницької діяльності у сфері виробництва, передачі та постачання електроенергії, а також у нафтогазовому комплексі, організацію та проведення ліцензійної роботи, формування цінової та тарифної політики в електроенергетиці та нафтогазовому комплексі. За цей час сформовано нормативно-правову базу державного регулювання енергетичного та нафтогазового ринку України, створено інститут захисту прав споживачів.
Перш за все, впровадження ринкових відносин в електроенергетиці здійснювалося через створення оптового ринку електричної енергії (ОРЕ). Правовою основою діяльності ОРЕ став
Договір між членами оптового ринку електроенергії. Право купувати та продавати електричну енергію на ОРЕ отримали лише суб'єкти підприємництва, які отримали ліцензії на право здійснення підприємницької діяльності з виробництва, передачі та постачання електричної енергії та підписали Договір між членами оптового ринку електроенергії.
Фактично ринок функціонує з другої половини 1997 року після прийняття постанови Кабінету Міністрів від 21.05.97
"Про вдосконалення системи розрахунків за спожиту електричну та теплову енергію". Ця постанова скасувала адресні і давальницькі схеми розрахунків за електричну енергію, як економічно недоцільні для ОРЕ і такі, що призвели до вимивання живих коштів із галузі та перерозподілу їх на користь посередницьких структур. Функціонування ОРЕ дало певні позитивні наслідки:
- забезпечено рівні умови щодо закупівлі електроенергії на ОРЕ всіма суб'єктами підприємницької діяльності, що отримали ліцензії НКРЕ, за єдиною оптовою ринковою ціною , яка формується як середньозважена ціна відносно дешевої електроенергії ГЕС та АЕС та більш дорогої від ТЕС;
- створено передумови конкуренції між енергогенеруючими підприємствами та між постачальниками електричної енергії;
- організовано дієвий державний контроль та економічне регулювання діяльності оптового ринку в умовах єдиного багатостороннього Договору.
Враховуючи, що основним джерелом фінансового забезпечення галузі є кошти споживачів, які надходять до ОРЕ, Комісія приділяє основну увагу подальшому вдосконаленню роботи ОРЕ, посиленню регулюючої функції держави, спрямованих перш за все на припинення безоплатного споживання енергоносіїв та запровадження розрахунків за спожиту електроенергію у грошовій формі.
Важливою віхою у посиленні регулюючих функцій Комісії стало прийняття Верховною Радою України змін до Закону України
"Про електроенергетику" та Закону України
"Про природні монополії". Для практичної реалізації вказаних законодавчих актів Комісією здійснюється приведення діючих нормативних актів у відповідність з основними положеннями цих законів. Зокрема, щодо регулювання платіжно-розрахункових відносин на ОРЕ, суб'єктів підприємництва з виробництва та постачання електроенергії, внесення необхідних змін до Умов та Правил здійснення ліцензованої діяльності щодо підвищення рівня відповідальності за виконання договірних зобов'язань постачальників електроенергії на закріпленій території.
В результаті реалізації вказаних нормативно-правових актів стан розрахунків споживачів та енергопостачальних компаній за спожиту електроенергію суттєво покращився. Так, якщо у березні 2000 року рівень розрахунків грошовими коштами становив 13,9%, то в серпні та вересні обсяги оплати грошовими коштами становили відповідно 63 та 66,7 відсотків від вартості товарної продукції, а за весь 2000 рік - 39,1%.
Відповідно до діючого законодавства до енергопостачальних компаній, які не виконують договірних зобов'язань щодо своєчасних і повних розрахунків за електроенергію, придбану на ОРЕ, Комісією надіслано застереження щодо порушення ними ліцензійних умов, здійснюються заходи щодо застосування більш жорстких санкцій.
Разом з тим, у процесі становлення ОРЕ виявлено ряд серйозних проблем, які суттєво впливають на ефективність його роботи. Перш за все, це:
- неплатежі споживачів та невиконання енергопостачальними компаніями в повному обсязі своїх фінансових договірних зобов'язань щодо закупівлі електроенергії, що призвело до неможливості енергогенеруючими компаніями закуповувати паливо для електростанцій, що в свою чергу призвело до неефективної конкуренції між ними та підвищення ціни замість її очікуваного зниження;
- адміністративне втручання органів державного управління в платіжно-розрахункові відносини між суб'єктами ринку, залежність економічного та системного диспетчера через адміністративне підпорядкування органу державного управління в електроенергетичній галузі, що призвело до створення конкурентних переваг для окремих суб'єктів ринку за рахунок інших, нерівних конкурентних умов для постачальників, недовіри до ринку у інших учасників і, як наслідок, до використання безбанківськіх форм розрахунків;
- відсутність механізму саморегулювання - аудитора ринку, арбітражу, невиконання Радою ринку покладених на неї функцій, що призвело до безконтрольності з боку суб'єктів ринку за розрахунками в ринку і за виконанням учасниками ринку своїх фінансових договірних зобов'язань, незастосування до невиконуючих зобов'язання членів ринку штрафних та інших санкцій, тимчасове скасування для обленерго порядку забезпечення фінансових зобов'язань щодо сплати авансового платежу, неопрацювання доцільних змін до нормативних документів ринку.
З огляду на вищезазначене, можна сказати, що кризові явища у паливно-енергетичному комплексі зумовлені не структурою діючого сьогодні ОРЕ, а тим, що основні принципи його функціонування в повному обсязі не були втілені в життя. Тому сьогодні при доопрацюванні проекту Закону "Про основні засади оптового ринку електричної енергії" слід зосередитись на вдосконаленні апробованої діючої сьогодні системи ринку електроенергії як запоруки енергетичної безпеки України, з внесенням необхідних доповнень та змін до напрацьованих нормативно-правових актів.
Одним з головних напрямків роботи Комісії є тарифна політика.
Цінова і тарифна політика в електроенергетичному секторі базується на загальних принципах, що визначені Законом України
"Про електроенергетику" (ст.17).
Тарифна політика Комісії базується на принципі забезпечення повного відшкодування обгрунтованих витрат на виробництво, передачу та постачання електричної енергії, має гарантувати підтримання відповідного технічного стану електроенергетики та відтворення потужностей, надійне забезпечення споживачів електроенергією нормованої якості, створення суспільного контролю за процесами ціноутворення.
З прийняттям Закону України
"Про електроенергетику" та з розмежуванням в електроенергетиці сфер діяльності з виробництва, передачі та постачання електроенергії відбулися зміни підходів до формування тарифів на електричну енергію.
З жовтня 1998 року Комісією запроваджено новий порядок формування роздрібних тарифів на електроенергію для споживачів, підготовлені та введені в дію нормативно-методологічні документи, які забезпечують перехід на роботу енергопостачальних компаній в ринкових умовах.
Перехід обласних енергопостачальних компаній до ринкового формування тарифів із забезпеченням при цьому однакового по всій території України тарифу для населення був здійснений поетапно, під контролем НКРЕ.
В 1999 році вже всі енергопостачальні компанії перейшли на розрахунки тарифів за ринковою формулою, яка включає оптову ціну, тариф на передачу та постачання.
Державне регулювання тарифів здійснюється Комісією як шляхом визначення правил, методик формування тарифів, так і встановлення граничних рівнів роздрібних тарифів. Обмеження тарифів здійснюється лише на перехідному етапі їх впровадження для запобігання зростання тарифів, особливо для населення та сільськогосподарських споживачів-виробників. У подальшому граничні рівні мають бути скасовані або використовуватися лише у надзвичайних випадках.
Перехід на повну формулу розрахунку роздрібного тарифу для всіх споживачів (крім населення та сільськогосподарських споживачів-виробників) завершився в червні 2000 року, коли граничні рівні для цих споживачів були скасовані. Крім того, всі ліцензіати з постачання електроенергії за регульованим тарифом перейшли до розрахунків за електричну енергію за ціною, яка формується згідно з
Правилами Оптового ринку електричної енергії за погодинною ціною.
Таким чином, діючий на сьогодні в Україні механізм формування цін і тарифів на електричну енергію базується на принципах поєднання державного регулювання цін і тарифів та впровадження конкурентних засад при закупівлі електричної енергії від енергогенеруючих компаній ТЕС через подання цінових заявок і включення в диспетчерський графік енергоблоків ТЕС в міру зростання їх заявленої вартості та подальшого формування оптової і роздрібних цін за правилами Енергоринку.
Успішна реалізація зазначеного механізму цілком і повністю залежить від виконання основоположних норм ринкової економіки - фіксації взаємних зобов'язань договірних суб'єктів та своєчасної оплати рахунків за надані послуги і спожитий товар. Без виконання цих норм ефективно діяти не зможе жодна організаційна модель і запроваджена відповідно до нього цінова політика.
Внаслідок запровадження ринкових тарифів протягом 1999 - 2000 років відбувалося упорядкування тарифів для промислових споживачів (у тому числі зниженні для споживачів на 1 класі напруги).
Комісія послідовно працює в напрямку удосконалення тарифної політики. Так, на сьогодні поетапно впроваджується також формування на ринкових принципах тарифів для сільськогосподарських споживачів.
Постановою НКРЕ від 22.01.2001
N 46 збільшені граничні рівні роздрібних тарифів на електричну енергію для сільськогосподарських споживачів-виробників. Це дозволить поступово наблизитися до рівня тарифів, розрахованих за ринковою формулою.
Постановою НКРЕ від 22 січня 2001 року
N 47 "Про затвердження "Порядку формування роздрібного тарифу на електроенергію для споживачів (крім населення і населених пунктів)Ф введене коригування середньої закупівельної ціни на електроенергію при визначенні роздрібних тарифів на відхилення величини сплати за куповану електроенергію, яке зумовлене різницею між прогнозованою та фактичною закупівельними цінами за попередній період ("дельта С").
Впровадження цього Порядку дозволить компенсувати втрати обленерго від постачання електроенергії за регульованим тарифом у разі перевищення рівня фактичної закупівельної ціни над рівнем прогнозованої ціни (шляхом збільшення роздрібного тарифу у наступному періоді), а у іншому випадку тарифи для споживачів будуть знижуватися на обсяг коштів, які були заощаджені обленерго у попередньому періоді внаслідок закупівлі електроенергії за нижчою ціною (фактичною ціною), ніж та, що була закладена у розрахунок роздрібних тарифів (прогнозована ціна).
З метою подальшої диференціації споживачів та упорядкування тарифів НКРЕ розроблена і найближчим часом буде впроваджена Методика поділу споживачів електроенергії на 4 класи.
Разом з цим основною проблемою ціноутворення на сьогоднішній день залишається формування тарифів для населення. Відповідно до політики Уряду на сьогодні забезпечується однаковий по всій території України тариф для населення (постанова Кабінету Міністрів України від 19.05.99
N 845) "Про затвердження заходів, спрямованих на оздоровлення фінансового становища електроенергетичної галузі України у 1999-2000 роках".
Тариф для населення, а також для сільськогосподарських споживачів-виробників на сьогодні відшкодовує лише вартість оптової ринкової ціни і частково витрати на передачу та постачання електроенергії (відповідно 70% і 85% ринкового тарифу). Таким чином, знижені тарифи для цих двох категорій споживачів субсидуються за рахунок промисловості, транспорту і непромислових споживачів. Перехід до повного відшкодування населенням та сільськогосподарськими споживачами-виробниками вартості виробництва, передачі та постачання електроенергії надасть можливість знизити оптову ринкову ціну за рахунок ліквідації дотацій і забезпечить умови для підвищення конкурентоспроможності вітчизняної продукції.
Протягом січня 2001 року Комісія працювала разом з стратегічними інвесторами і консультантами над вдосконаленням діючої методології визначення тарифів на передачу електроенергії місцевими (локальними) електромережами та постачання електроенергії з метою підвищення інвестиційної привабливості продажу енергокомпаній. За результатами цієї роботи Комісією підготовлені зміни до методології.
В той же час вдосконалення тарифної політики в електроенергетичній галузі потребує вирішення ряду проблемних питань:
- розроблення галузевих рекомендацій щодо обліку витрат на виробництво та формування ціни (тарифу) за міжнародними стандартами;
- запровадження державної статистичної звітності з ліцензованих видів діяльності згідно з Законом України
"Про природні монополії";
- опрацювання запропонованої енергопостачальними компаніями концепції переходу до системи двоставочних тарифів в розрахунках за електроенергію шляхом запровадження абонентної плати за надання комплексних послуг з організації функціонування місцевих (локальних) електромереж;
................Перейти до повного тексту