- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
Про визнання підтримки суб'єктів господарювання, зазначеної у повідомленні, такою, що не є державною допомогою відповідно до Закону
Антимонопольний комітет України (далі - Комітет), розглянувши подання Департаменту моніторингу і контролю державної допомоги від 11.05.2018 № 500-01/88-п та повідомлення про нову державну допомогу, надіслане листами Управління праці та соціального захисту населення Бахмутської міської ради та Управління розвитку міського господарства та капітального будівництва Бахмутської міської ради:
1) б/н (вх. № 139-ПДД від 26.03.2018);
2) від 20.04.2018 № 01/31-659 (вх. № 5-01/4786 від 23.04.2018);
1. ПОРЯДОК ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО ПІДТРИМКУ
(1) Листами б/н (вх. № 139-ПДД від 26.03.2018), від 20.04.2018 № 01/31-659 (вх. № 5-01/4786 від 23.04.2018) та від 20.04.2018 № 01/31-660 (вх. № 5-01/5084 від 02.05.2018) Управлінням праці та соціального захисту населення Бахмутської міської ради та Управлінням розвитку міського господарства та капітального будівництва Бахмутської міської ради відповідно до статті
9 Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" було подано повідомлення про нову державну допомогу (далі - Повідомлення).
2. ВІДОМОСТІ ТА ІНФОРМАЦІЯ ВІД НАДАВАЧІВ ПІДТРИМКИ
2.1. Надавачі підтримки
(2) Управління праці та соціального захисту населення Бахмутської міської ради (84511, Донецька обл., м. Бахмут, вул. Б. Горбатова, 57, ідентифікаційний код юридичної особи 25953178).
(3) Управління розвитку міського господарства та капітального будівництва Бахмутської міської ради (84500, Донецька обл., м. Бахмут, вул. Миру, 44, ідентифікаційний код юридичної особи 37503713).
2.2. Отримувач підтримки
(4) Комунальне підприємство "Бахмутелектротранс" (84500, Донецька обл., м. Бахмут, вул. Героїв Праці, 18, ідентифікаційний код юридичної особи 33503442).
2.3. Мета (ціль) підтримки
(5) Метою (ціллю) підтримки є:
- створення належних умов для надання населенню доступних, якісних та безпечних послуг з перевезення громадян міським електротранспортом;
- розвиток електротранспорту з урахуванням потреб осіб з обмеженими фізичними можливостями;
- забезпечення сталого функціонування і подальшого розвитку міського електротранспорту;
- підвищення рівня технічного оснащення комунального підприємства "Бахмутелектротранс", зокрема, оновлення електротранспорту;
- підвищення ефективності роботи комунального підприємства "Бахмутелектротранс";
- капітальний ремонт контактної мережі;
- підвищення рівня транспортної безпеки та надійності.
2.4. Очікуваний результат
(6) Покращення якості пасажирських перевезень міським електротранспортом, підвищення основних техніко-економічних показників роботи підприємства, зокрема:
- забезпечення розвитку екологічно чистого міського пасажирського електротранспорту;
- підвищення якості надання послуг населенню в пасажирських перевезеннях електротранспортом;
- значне скорочення часу на поїздку;
- забезпечення комфортних та безпечних умов пересування пасажирів, зокрема людей з особливими потребами;
- покращення показників енергоефективності;
- забезпечення зниження рівня збитковості міського електротранспорту - введення в експлуатацію нового рухомого складу, що у результаті зменшить витрати на ремонт та обслуговування.
2.5. Форма підтримки
(7) Субсидія на забезпечення основної діяльності комунального підприємства "Бахмутелектротранс": відшкодування витрат за пільговий проїзд окремих категорій громадян, виплата заробітної плати, сплата податків і зборів на заробітну плату та оплату спожитої електроенергії.
(8) Капітальні видатки на оновлення рухомого складу, розвиток транспортної мережі та розвиток інфраструктури міського електротранспорту. Відповідно до Програми економічного та соціального розвитку міста Бахмут на 2018 рік та основні напрями розвитку на 2019 і 2020 роки з метою закупівлі робіт, товарів та послуг для потреб транспортної інфраструктури комунальне підприємство "Бахмутелектротранс" буде проводити конкурсні торги через систему "Прозоро", укладати відповідні договори та реєструвати їх в органі державної казначейської служби.
2.6. Обсяг підтримки
(9) Загальний обсяг підтримки - 21 670,0 тис. грн.
(10) З них:
- субсидія - 14 000,0 тис. грн;
- капітальні видатки - 7 670,0 тис. грн;
2.7. Підстава для надання підтримки
(12) Програма економічного та соціального розвитку міста Бахмут на 2018 рік та основні напрямки розвитку на 2019 і 2020 роки, затверджена рішення Бахмутської міської радивід 20.12.2017 № 06/108-2035.
(13) Рішення Бахмутської міської ради від 20.12.2017 № 6/108-2038 "Про міський бюджет міста Бахмут на 2018 рік".
2.8. Тривалість підтримки
(14) З 01.01.2018 по 31.12.2018.
3. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ
(15) Відповідно до пункту 1 частини першої статті
1 Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (далі - Закон) державна допомога суб'єктам господарювання (далі - державна допомога) - підтримка у будь-якій формі суб'єктів господарювання за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів, що спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції, створюючи переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності.
(16) Отже, державна підтримка є державною допомогою, якщо одночасно виконуються такі умови:
- підтримка надається суб'єкту господарювання;
- державна підтримка здійснюється за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів;
- підтримка створює переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності;
- підтримка спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції.
3.1. Послуги, що становлять загальний економічний інтерес
(17) Згідно з пунктом 14 частини першої статті
1 Закону послуги, що становлять загальний економічний інтерес - послуги, пов'язані із задоволенням особливо важливих загальних потреб громадян, що не можуть надаватися на комерційній основі без державної підтримки.
(18) Відповідно до пункту 2 частини другої статті
3 Закону, дія цього Закону не поширюється на підтримку господарської діяльності, пов'язаної з наданням послуг, що становлять загальний економічний інтерес, у частині компенсації обґрунтованих витрат на надання таких послуг.
(19) Відповідно до статті
264 Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (далі - Угода), сторони домовились, що вони застосовуватимуть статті
262,
263(3) або
263(4) Угоди з використанням як джерела тлумачення критеріїв, що випливають із застосування статей
106,
107 та
93 Договору про функціонування Європейського Союзу, зокрема відповідну судову практику Суду Європейського Союзу, а також відповідне вторинне законодавство, рамкові положення, керівні принципи та інші чинні адміністративні акти Європейського Союзу.
(20) Згідно з пунктом "с" додатка XXIII до розділу
10 Угоди послуги загального економічного інтересу визначені як "економічна діяльність, яку органи влади визначають як особливо важливу для громадян, і яка не може здійснюватися (або могла б здійснюватися за інших умов) без державного втручання. Така діяльність повинна виявляти особливий характер порівняно із загальним економічним інтересом інших видів економічної діяльності".
(21) Згідно зі статтею
263 (4)
Угоди Сторони протягом п'яти років з дати набрання чинності Угодою мають забезпечити, щоб фінансова та організаційна структура будь-якого підприємства, яке користується спеціальним чи виключним правом, наданим Україною або державою-членом Європейського Союзу, або є вповноваженим на надання послуг, що мають загальний економічний інтерес, і яке отримує компенсацію за надання публічних послуг в будь-якій формі щодо такої послуги, була коректно відображена в окремих бухгалтерських рахунках таким чином, щоб чітко відстежувалось таке:
- витрати та доходи, пов'язані з усіма товарами або послугами, щодо яких підприємству надано спеціальне або виключне право, або усіма послугами, які мають загальний економічний інтерес та які підприємство вповноважене надавати, і, з іншого боку, витрати та доходи, пов'язані з кожним іншим окремим товаром або послугою, щодо яких підприємство здійснює діяльність;
- повна інформація щодо методів, відповідно до яких витрати та доходи призначаються або розподіляються за різними видами діяльності. Ці методи мають базуватися на принципах бухгалтерського обліку - обумовленості, об'єктивності, прозорості та послідовності відповідно до міжнародно визнаних методологій бухгалтерського обліку, зокрема калькуляції витрат за видом діяльності, та мають базуватися на даних аудиту.
(22) Відповідно до статті
262 (4)
Угоди підприємства уповноважені надавати послуги, що мають загальний економічний інтерес, або такі, які мають характер прибуткової монополії, підпорядковуються правилам, що містяться в цій частині, в тій мірі, в якій застосування цих правил юридично або фактично не перешкоджає виконанню окремих завдань, визначених для них. Розвиток торгівлі не має зазнавати впливу настільки, наскільки це суперечитиме інтересам Сторін.
(23) Статтею
14 Договору про функціонування Європейського Союзу (далі - Договір ЄС) регламентовано, що Європейський Союз та держави-члени, кожен у межах своїх повноважень, повинні дбати про те, щоб підприємства, які надають послуги загального економічного інтересу, функціонували на базі таких принципів і в таких умовах, зокрема економічного та фінансового характеру, які дозволять їм виконувати свої завдання.
(24) Відповідно до статті
106 Договору ЄС підприємства, які здійснюють послуги загального економічного інтересу, підпорядковуються правилам конкуренції в таких межах, в яких застосування цих правил не перешкоджає виконанню, юридично або фактично, дорученого їм спеціального завдання.
(25) Додатково, відповідно до рішення Європейського суду від 24.07.2003 № С-280/00 Altmark Trans Gmbh, Regierungsprasidium Magdeburg v Nahverkehrsgesell - schaft Altmark Gmbh, умовою застосування статті 87 (1) Договору про заснування Європейського Співтовариства є те, що державна допомога має впливати на торгівлю між державами-членами. Надання транспортних послуг на місцевому чи регіональному рівні не виключає цього критерію.
Проте державне фінансування, призначене для надання міських, заміських чи регіональних транспортних послуг, не підпадає під дію цього положення, якщо таке фінансування розглядається як компенсація за послуги, що надаються суб'єктами-одержувачами для здійснення публічних обов'язків. Для застосування цього критерію мають бути виконані такі умови:
- суб'єкт господарювання повинен виконувати зобов'язання з обслуговування населення, і ці зобов'язання чітко встановлені та визначені;
- параметри, на підставі яких розраховується компенсація, визначені заздалегідь об'єктивним і прозорим способом;
- компенсація не є надмірною і не перевищує необхідної суми для покриття всіх або частини витрат, понесених суб'єктом господарювання при наданні послуг загального економічного інтересу;
- суб'єкт господарювання, який надає ці послуги, повинен бути обраний шляхом проведення процедури публічних закупівель. Якщо така процедура не була дотримана, рівень необхідної компенсації визначається на основі аналізу витрат, які є типовими для цього суб'єкта господарювання, і належним чином забезпечений транспортними засобами для здійснення цих послуг, враховуючи відповідний дохід підприємства та розумний прибуток.
3.2. Вимоги до компенсації витрат, пов'язаних із послугами громадського транспорту
(26) Відповідно до частини першої статті
5 Закону України "Про міський електричний транспорт" основною формою транспортного обслуговування населення є перевезення трамваями і тролейбусами за маршрутами, а метрополітеном, швидкісним трамваєм -за лініями відповідно до затверджених в установленому порядку транспортних схем міст (регіонів).
- доступності транспортних послуг для усіх верств населення;
- пріоритетності розвитку міського електричного транспорту у містах з підвищеним рівнем забруднення довкілля та курортних регіонах;
- створення сприятливих умов для виробництва вітчизняного рухомого складу та його удосконалення;
- беззбиткової роботи перевізників.
(28) Згідно з частиною другою статті
14 Закону України "Про міський електричний транспорт" установлення тарифів на проїзд у транспорті здійснюється з урахуванням необхідності забезпечення беззбиткової роботи перевізників та забезпечення захисту малозабезпечених громадян. У разі встановлення рівня тарифу, який не покриває витрат, пов'язаних з перевезенням пасажирів, втрати перевізника компенсуються уповноваженим органом, яким затверджуються тарифи, за рахунок коштів відповідних бюджетів.
(29) Згідно зі статтею
93 Договору ЄС допомога суб'єктам господарювання визнається сумісною з положеннями Договору ЄС, якщо вона забезпечує потреби координації транспорту або якщо вона є відшкодуванням за виконання окремих зобов'язань, притаманних поняттю громадської послуги.
................Перейти до повного тексту