- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
Про перевірку рішень адміністративної колегії Чернігівського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 20.11.2015 № 07 -рк у справі № 02-05/07-2015 та від 17.02.2016 № 07/2-р/к у справі № 02-05/07-2015
Антимонопольний комітет України, розглянувши подання державного уповноваженого Антимонопольного комітету України А. Артеменко від 13.11.2017 № 13-01/120/415-зв та відповідні матеріали,
ВСТАНОВИВ:
1. ПРЕДМЕТ ПЕРЕВІРКИ
(1) Антимонопольним комітетом України (далі - Комітет) здійснено перевірку рішень адміністративної колегії Чернігівського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 20.11.2015 № 07-рк у справі № 02-05/07-2015 (далі - Рішення 1) і від 17.02.2016 № 07/2-р/к у справі № 02-05/07-2015 (далі - Рішення 2).
2. ПІДСТАВИ ПЕРЕВІРКИ РІШЕНЬ
(2) На виконання доручення Голови Антимонопольного комітету України від 25.03.2016 № 13-01/120 розпорядженням державного уповноваженого Антимонопольного комітету України від 06.04.2016 № 05/64-р розпочато провадження з перевірки Рішення 1 і Рішення 2 за власною ініціативою.
3. РІШЕННЯ 1 У СПРАВІ № 02-05/07-2015
(3) У Рішенні 1 адміністративна колегія Чернігівського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - Відділення) постановила:
(4) "1. Визнати, що публічне акціонерне товариство "Чернігівобленерго" за результатами діяльності у 2014 році, січні - жовтень 2015 року займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з постачання електроенергії за регульованим тарифом у межах власних мереж з часткою 100% в територіальних межах Чернігівської області.
(5) 2. Визнати дії публічного акціонерного товариства "Чернігівобленерго" щодо безпідставного припинення постачання електричної енергії до будинку гр. Донця Івана Михайловича за адресою: м. Чернігів, вул. Пухова, 114-а, 16.02.2015 порушенням, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною першою статті
13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з постачання електроенергії за регульованим тарифом у межах власних мереж, що призвели до ущемлення інтересів споживача, які були б неможливим за умов існування значної конкуренції на ринку.
(6) 3. Визнати дії публічного акціонерного товариства "Чернігівобленерго" щодо безпідставного припинення постачання електричної енергії до будинку гр. Донця Івана Михайловича за адресою: м. Чернігів, вул. Пухова, 114-а, 30.03.2015 порушенням, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною першою статті
13 Закону України "Про захист економічної конкуренції",у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг з постачання електроенергії за регульованим тарифом у межах власних мереж, що призвели до ущемлення інтересів споживача, які були б неможливим за умов існування значної конкуренції на ринку.
(7) 4. За порушення, вказане в пункті 2 цього рішення, накласти на публічне акціонерне товариство "Чернігівобленерго" штраф у розмірі 34 000 (тридцять чотири тисячі) гривень.
(8) 5. За порушення, вказане в пункті 3 цього рішення, накласти на публічне акціонерне товариство "Чернігівобленерго" штраф у розмірі 34 000 (тридцять чотири тисячі) гривень.
(9) 6. Зобов'язати публічне акціонерне товариство "Чернігівобленерго" в десятиденний термін з дня отримання цього рішення відновити електропостачання до помешкання гр. Донця Івана Михайловича за адресою: м. Чернігів, вул. Пухова, 114, про що у триденний термін повідомити територіальне відділення".
4. РІШЕННЯ 2 У СПРАВІ № 02-05/07-2015
(10) У Рішенні 2 адміністративна колегія Відділення постановила:
(11) "1. Рішення адміністративної колегії Чернігівського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 26.11.2015 № 07-р/к у справі № 02-05/07-2015 залишити без змін".
5. ПЕРЕВІРКА РІШЕННЯ 1 і РІШЕННЯ 2
5.1. Перевірка пункту 1 резолютивної частини Рішення 1 та Рішення 2 щодо визначення монопольного (домінуючого) становища публічного акціонерного товариства "Чернігівобленерго"
(12) На підставі аналізу Рішення 1 і Рішення 2, матеріалів справи № 02-05/07-2015 встановлено наступне.
(13) Розгляд справи № 02-05/07-2015 було розпочато розпорядженням адміністративної колегії Відділення від 02.04.2015 № 07-2015/1-рп/к за заявами громадянина Донця І.М. щодо безпідставного відключення публічним акціонерним товариством "Чернігівобленерго" (далі - ПАТ "Чернігівобленерго", Товариство) 16.02.2015 і 30.03.2015 його будинку від мереж електропостачання, внаслідок чого неможливо було опалювати житловий будинок.
(14) Одним з основних видів діяльності ПАТ "Чернігівобленерго" є надання послуг з постачання електричної енергії за регульованим тарифом у межах власних мереж (далі - Послуги), які Товариство надає на підставі ліцензії, виданої Національною комісією регулювання електроенергетики України (далі - НКРЕ) від 19.09.1996 серії АБ № 220525, яка замінена у зв'язку зі зміною назви Товариства на ліцензію від 19.05.2011 серії АГ № 500368 (далі - Ліцензія).
(15) Адміністративна колегія Відділення в Рішенні 1 дійшла обґрунтованого висновку, що послуги з постачання електричної енергії за регульованим тарифом утворюють окремий товарний ринок і не мають взаємозамінних послуг, оскільки мають відмінності щодо споживчих, технічних та експлуатаційних характеристик і витрат, пов'язаних із їх забезпеченням, і не мають взаємозамінних товарів, у межах яких споживач за звичайних умов може перейти від споживання одного товару до іншого.
(16) Отже, у Рішенні 1 адміністративною колегією Відділення обґрунтовано визначено товарними межами ринку, на якому діє ПАТ "Чернігівобленерго", послуги з постачання електричної енергії за регульованим тарифом.
(17) Відповідно до пункту 2.2 Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, затверджених постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України від 13.06.1996 № 15/1,
зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08.08.1996 за № 433/1458 (далі - Умови та Правила), яка була чинною на момент прийняття Рішення 1 і Рішення 2, ліцензіат має право здійснювати ліцензовану діяльність лише на закріпленій території.
(18) Так, постановою НКРЕ від 17.08.2005 № 663 територією здійснення ПАТ "Чернігівобленерго" ліцензованої діяльності щодо надання послуг постачання електроенергії за регульованим тарифом у межах власних мереж є Чернігівська область та м. Славутич Київської області.
(19) У Рішенні 1 при визначенні територіальних (географічних) меж цього товарного ринку адміністративною колегією Відділення доведено, що мінімальною територією, за межами якої отримання споживачами послуг з постачання електроенергії за регульованим тарифом є неможливим у зв'язку з відсутністю діючих на закріпленій території розташування об'єктів електроенергетики (місцевих (локальних) електромереж), що перебувають у власності ПАТ "Чернігівобленерго", інших об'єктів електроенергетики інших ліцензіатів, та, враховуючи, що Послуга надається споживачеві за місцем розташування його об'єктів електроенергетики, то територіальними (географічними) межами ринку є межі Чернігівської області.
(20) У Рішенні 1 адміністративної колегії Відділення висновок щодо визначення часових меж ринку як періоду з 01 січня 2014 року по жовтень 2015 року підтверджено матеріалами справи, які свідчать, що протягом цього періоду структура ринку послуг з постачання електроенергії за регульованим тарифом у межах власних мереж була сталою.
(21) Під час розгляду справи ПАТ "Чернігівобленерго" не доведено, що ДП "Південно-західна залізниця" може надавати послуги з постачання електроенергії мережами, які належать Товариству, оскільки відповідно до ліцензії місцем здійснення діяльності ДП "Південно-західна залізниця" є територія розташування власних місцевих (локальних) електромереж.
(22) У Рішенні 1 адміністративною колегією Відділення зазначено, що за результатами визначення монопольного (домінуючого) становища встановлено монопольне (домінуюче) становище ПАТ "Чернігівобленерго" на ринку послуг з постачання електроенергії за регульованим тарифом у межах власних мереж з 01 січня 2014 року по жовтень 2015 року в територіальних межах Чернігівської області з часткою 100 відсотків.
(23) Вказаний висновок у Рішенні 1 адміністративної колегії Відділення підтверджено матеріалами справи № 02-05/07-2015 та не спростовано ПАТ "Чернігівобленерго" під час розгляду цієї справи.
(24) Отже, у Рішенні 1 адміністративна колегія Відділення довела, що ПАТ "Чернігівобленерго" займало монопольне (домінуюче) становище на ринку послуг з постачання електроенергії за регульованим тарифом у межах власних мереж з 01 січня 2014 року по жовтень 2015 року в територіальних межах Чернігівської області з часткою 100 відсотків, норми матеріального права застосовано правильно.
(27) Під час розгляду справи № 02-05/07-2015 Відділення встановило, що ПАТ "Чернігівобленерго" 16.02.2015 і 30.03.2015 у зв'язку із заборгованістю відключило від електричних мереж домоволодіння громадянина Донця І.М. за адресою: вул. Пухова, 114 а, м. Чернігів.
(25) ПАТ "Чернігівобленерго" пояснило, що вказане домоволодіння громадянина Донця І.М. було відключено від електропостачання на підставі пункту 35 Правил користування електричною енергією для населення, затверджених
постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.1999 № 1357 (далі - Правила № 1357), у зв'язку з несплатою за спожиту електричну енергію.
(29) Відповідно до
Правил № 1357 у редакції, яка була чинною на момент прийняття Рішення 1 і Рішення 2, у разі несплати за спожиту електричну енергію протягом 10 днів після терміну, зазначеного у договорі чи платіжному документі, та неотримання енергопостачальником повідомлення про оплату на 20 день споживачу надсилається попередження про відключення електричної енергії.
(30) У разі несплати за спожиту електричну енергію на 30 день після отримання споживачем попередження енергопостачальник має право відключити споживача від електричної мережі.
(31) Згідно з матеріалами справи № 02-05/07-2015 рішенням комісії інформаційно-консультаційного центру Товариства від 17.02.2015 відключення домоволодіння громадянина Донця І.М. 16.02.2015 визнано таким, що здійснено з порушенням вимог чинного законодавства (далі - Протокольне рішення).
(32) На виконання Протокольного рішення в частині підключення до електричних мереж Товариства електроустановок об'єкта - громадянина Донця І.М. було створено комісію у складі посадових осіб ПАТ "Чернігівобленерго", Державної інспекції з енергетичного нагляду за режимами споживання електричної та теплової енергії у Чернігівській області та сектору НКРЕКП у Чернігівській області, за результатами роботи якої складено відповідний акт від 26.02.2015.
(33) Відділення під час розгляду справи № 02-05/07-2015 з'ясувало, що було прийнято рішення Деснянського районного суду міста Чернігова від 11.06.2015 у справі № 750/1688/15-ц (яке набрало законної сили 23.07.2015). У цьому рішенні громадянина Донця І.М. визнано споживачем електричної енергії; дії Товариства з приводу безпідставного припинення постачання електричної енергії громадянину Донцю І.М. 16.02.2015 та 30.03.2015 за адресою: вул. Пухова, 114 а, м. Чернігів, визнано незаконними та зобов'язано Товариство відновити електропостачання громадянину Донцю І.М. за вказаною адресою.
(34) ПАТ "Чернігівобленерго" в судовому порядку оскаржило дії громадянина Донця І.М. про стягнення заборгованості за спожиту електричну енергію. Так, згідно з рішенням Деснянського районного суду міста Чернігова від 09.10.2015 у справі № 750/5934/15-ц (яке набрало законної сили 24.11.2015) суд дійшов висновку, що позовні вимоги ПАТ "Чернігівобленерго" не підлягають задоволенню, оскільки Товариством не доведено споживання громадянином Донцем І.М. за період з вересня по листопад 2014 року електричної енергії в кількості 9876кВт на 10334 грн 54 коп.
(35) Також у вказаному рішенні зазначено, що суд погоджується з розрахунком, наданим громадянином Донцем І.М., відповідно до якого станом на березень 2015 року відсутня заборгованість у громадянина Донця І.М. перед ПАТ "Чернігівобленерго" за спожиту електроенергію.
................Перейти до повного тексту