1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
14.12.2017 № 708-р
Про перевірку рішення адміністративної колегії Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 14.07.2015 № 02/95-рш у справі № 02-02-50/67-2015 з власної ініціативи
Антимонопольний комітет України, розглянувши подання державного уповноваженого Антимонопольного комітету України від 27.06.2017 № 13-07/105/299-зв та відповідні матеріали,
ВСТАНОВИВ:
1. ПРЕДМЕТ ПЕРЕВІРКИ РІШЕННЯ У СПРАВІ
(1) Антимонопольним комітетом України (далі - Комітет) здійснено перевірку рішення адміністративної колегії Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - територіальне відділення) від 14.07.2015 № 02/95-рш у справі № 02-02-50/б7-2015 з власної ініціативи.
2. СТОРОНИ У СПРАВІ
(2) Відповідач - фізична особа - підприємець Залізняк Галина Іванівна (далі -ФОП Залізняк Г.І.) (ідентифікаційний код 2686109047; вул. Низова, 7, с. Бочанівка, Полтавський р-н, 38702).
3. ПРОЦЕДУРНІ ДІЇ
(3) 14.07.2015 адміністративною колегією Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України (далі - територіальне відділення) прийнято рішення № 02/95-рш у справі № 02-02-50/67-2015.
4. РІШЕННЯ
(4) У рішенні адміністративної колегії територіального відділення № 02/95-рш у справі № 02-02-50/67-2015 (далі - Рішення) постановлено:
"1. Визнати, що ФОП Залізняк Галина Іванівна займає монопольне (домінуюче) становище на ринку надання послуг з перевезення пасажирів автобусами, які працюють у звичайному режимі руху на:
- приміському автобусному маршруті загального користування в територіальних межах населених пунктів в частині слідування через них приміського автобусного маршруту загального користування "Полтава - Супрунівка", відповідно до договору про організацію перевезень автомобільним транспортом, укладеного з Полтавською обласною державною адміністрацією у години, визначені розкладом руху, затвердженим організатором перевезень від початку маршруту (автостанція) до кінцевої зупинки маршруту із 14.05.13 по даний час;
- приміському автобусному маршруті загального користування в територіальних межах населених пунктів в частині слідування через них приміського автобусного маршруту загального користування "Полтава - Шостаки", відповідно до договору про організацію перевезень автомобільним транспортом, укладеного з Полтавською обласною державною адміністрацією у години, визначені розкладом руху, затвердженим організатором перевезень від початку маршруту (автостанція) до кінцевої зупинки маршруту із 22.10.13 по даний час з часткою 100 %.
2. Визнати дії ФОП Залізняк Галини Іванівни щодо необґрунтованого застосування з травня 2015 року максимального тарифу за 1 км проїзду пасажира на приміських автобусних маршрутах загального користування в звичайному режимі руху, що був встановлений розпорядженням Полтавської ОДА від 20.04.15 № 187, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50 та частиною першою статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку надання послуг з перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування в територіальних межах населених пунктів в частині слідування через них приміського маршруту "Полтава - Супрунівка" у години, визначені розкладом руху, затвердженим організатором перевезень від початку маршруту (автостанція) до кінцевої зупинки маршруту, що призвели до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
3. Визнати дії ФОП Залізняк Галини Іванівни щодо необґрунтованого застосування з травня 2015 року максимального тарифу за 1 км проїзду пасажира на приміських автобусних маршрутах загального користування в звичайному режимі руху, що був встановлений розпорядженням Полтавської ОДА від 20.04.15 № 187, порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50 та частиною першою статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку надання послуг з перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування в територіальних межах населених пунктів в частині слідування через них приміського маршруту "Полтава - Шостаки" у години, визначені розкладом руху, затвердженим організатором перевезень від початку маршруту (автостанція) до кінцевої зупинки маршруту, що призвели до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.
4. За порушення законодавства про захист економічної конкуренції, визначене у пункті 2 цього рішення, на ФОП Залізняк Галину Іванівну накласти штраф у розмірі 17 000 (сімнадцять тисяч) грн.
5. За порушення законодавства про захист економічної конкуренції, визначене у пункті 3 цього рішення, на ФОП Залізняк Галину Іванівну накласти штраф у розмірі 17 000 (сімнадцять тисяч) грн.
6. Зобов'язати ФОП Залізняк Галину Іванівну припинити порушення законодавства про захист економічної конкуренції, визначені у пунктах 2 та 3 цього рішення шляхом приведення у місячний термін з дня одержання рішення тарифів на приміських автобусних маршрутах сполученням "Полтава - Супрунівка" та "Полтава - Шостаки" у відповідність до економічно обґрунтованого рівня згідно діючого законодавства та повідомити про виконання пункту 6 рішення територіальне відідлення."
5. ПІДСТАВИ ЩОДО ПЕРЕВІРКИ РІШЕННЯ
(5) Відповідно до службової записки Департаменту конкурентної політики від 29.03.2017 № 200-07/264 та на підставі доручення в. о. Голови Комітету від 31.03.2017 № 1307/105 щодо перевірки рішення адміністративної колегії Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 14.07.2015 № 02/95-рш у справі № 02-02-50/67-2015 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції" з власної ініціативи.
6. ПРОЦЕДУРНІ ДІЇ ЩОДО ПЕРЕВІРКИ РІШЕННЯ
(6) Розпорядженням державного уповноваженого Комітету від 27.04.2017 № 07/98-р розпочато перевірку рішення адміністративної колегії Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 14.07.2015 № 02/95-рш у справі № 02-02-50/67-2015 "Про порушення законодавства про захист
економічної конкуренції" за власною ініціативою.
7. ОБСТАВИНИ ЩОДО ПЕРЕВІРКИ РІШЕННЯ
(7) На підставі аналізу Рішення, матеріалів справи № 02-02-50/67-2015 встановлено наступне.
(8) Відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців, основним видом діяльності ФОП Залізняк Г.І. за кодом КВЕД є:
49.31. Пасажирський наземний транспорт міського та міжміського сполучення.
Отже, ФОП Залізняк Г.І. є суб'єктом господарювання у розумінні абзацу дванадцятого статті 1 Закону України "Про захист економічної конкуренції".
(9) Визначення монопольного (домінуючого) становища ФОП Залізняк Г.І. на ринку надання послуг з перевезення пасажирів автобусами, які працюють у звичайному режимі руху, проведено територіальним відділенням відповідно до статті 12 Закону України "Про захист економічної конкуренції" та Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням Антимонопольного комітету України від 5 березня 2002 року № 49-р, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 1 квітня 2002 року за № 317/6605 (із змінами).
(10) Об'єктами аналізу щодо визначення монопольного (домінуючого) становища у Рішенні було визначено:
Суб'єкт господарювання - автомобільний перевізник ФОП Залізняк Г.І., що здійснює перевезення пасажирів на території Полтавської області у звичайному режимі руху на приміських автобусних маршрутах загального користування.
Товар - послуги з перевезення пасажирів.
Споживачі товару - пасажири, яким, у зв'язку з певною необхідністю (пересування на роботу, відрядження, відпустка, вирішення особистих питань тощо), необхідно потрапити в конкретний населений пункт, який проходить через приміський маршрут загального користування для чого вони обирають певний маршрут, який через нього прямує.
Товарні межі ринку - послуги з перевезення пасажирів автобусами, які працюють у звичайному режимі руху на приміських автобусних маршрутах загального користування.
Територіальні межі ринку - територія населених пунктів у частині прямування через них приміських автобусних маршрутів загального користування, визначених договорами про організацію перевезень автомобільним транспортом (Полтава -Супрунівка (договір від 14.05.2013 № 434/13) та Полтава - Шостаки (договір від 23.02.2015 № 56/15)), укладеними перевізником на приміських маршрутах загального користування з організатором перевезень - Полтавською обласною державною адміністрацією (далі - Полтавська ОДА) у години, визначені розкладами руху, затвердженими організатором перевезень від початку маршруту (автостанція) до кінцевої зупинки маршруту.
Часові межі ринку - з моменту укладення автомобільним перевізником договору з організатором перевезень - Полтавською ОДА про організацію перевезень автомобільним транспортом і до моменту приняття Рішення.
Бар'єри вступу на ринок - основним бар'єром вступу на ринок надання послуг з перевезення пасажирів автобусами, які працюють у звичайному режимі руху на приміських автобусних маршрутах загального користування, є наявність відповідної ліцензії, договорів на право обслуговувати приміські автобусні маршрути загального користування та дозволу на право перевезення пасажирів на цих маршрутах. Враховуючи те, що інші перевізники, які здійснюють перевезення пасажирів на приміських автобусних маршрутах загального користування Полтава - Супрунівка та Полтава - Шостаки, не можуть здійснювати діяльність з перевезення пасажирів на згаданих маршрутах щоденно за розкладами руху, що затверджені організатором перевезень, які є частиною паспорта маршруту ФОП Залізняк Г.І., то на цих маршрутах відсутня конкуренція, оскільки ФОП Залізняк Г.І. є єдиним суб'єктом господарювання, що здійснює перевезення на зазначених маршрутах відповідно до укладеного договору з організатором перевезень - Полтавською ОДА та згідно із затвердженими розкладами руху, а пасажири не мають можливості проїзду до зупинок, визначених паспортами маршрутів та в зворотньому напрямку через зазначені зупинки.
(11) Отже, адміністративною колегією територіального відділення у Рішенні був зроблений висновок про те, що ФОП Залізняк Г.І. займає монопольне (домінуюче) становище на ринку надання послуг з перевезення пасажирів автобусами, які працюють у звичайному режимі руху на:
- приміському автобусному маршруті загального користування в територіальних межах населених пунктів у частині прямування через них приміського автобусного маршруту загального користування Полтава - Супрунівка, відповідно до договору про організацію перевезень автомобільним транспортом, укладеного з Полтавською ОДА у години, визначені розкладом руху, затвердженим організатором перевезень від початку маршруту (автостанція) до кінцевої зупинки маршруту із 14.05.2013 до цього часу (тобто на момент прийняття Рішення) з часткою 100 відсотків;
- приміському автобусному маршруті загального користування в територіальних межах населених пунктів у частині прямування через них приміського автобусного маршруту загального користування Полтава - Шостаки, відповідно до договору про організацію перевезень автомобільним транспортом, укладеного з Полтавською ОДА у години, визначені розкладом руху, затвердженим організатором перевезень від початку маршруту (автостанція) до кінцевої зупинки маршруту із 22.10.2013 до цього часу (тобто на момент прийняття Рішення) з часткою 100 відсотків.
(12) Згідно зі статтею 43 Закону України "Про автомобільний транспорт" визначення автомобільного перевізника на автобусному маршруті загального користування здійснюється виключно на конкурсних засадах. Відповідно до статті 44 цього Закону, організація проведення конкурсу та визначення умов перевезень покладаються на органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
(13) Відповідно до статті 42 Закону України "Про автомобільний транспорт" договір про організацію перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування міському, приміському та міжміському, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), укладається між органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування та автомобільним перевізником і вважається укладеним з моменту його підписання сторонами.
(14) Згідно з абзацом четвертим статті 7 Закону України "Про автомобільний транспорт" забезпечення організації пасажирських перевезень на приміських і міжміських автобусних маршрутах загального користування, що не виходять за межі території Автономної Республіки Крим чи області (внутрішньообласні маршрути), покладається на Раду міністрів Автономної Республіки Крим або обласні державні адміністрації.
(15) Орган місцевого самоврядування, який виступає замовником пасажирських перевезень, укладає з переможцем конкурсу договір про організацію перевезень на окремо визначеному маршруті та затверджує розклад руху.
(16) Відповідно до частини першої статті 31 Закону України "Про автомобільний транспорт" відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міських, приміських та міжміських, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються договором про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, у якому встановлюються: перелік маршрутів загального користування, які буде обслуговувати автомобільний перевізник, умови організації перевезень, показники якості транспортного обслуговування населення, термін роботи автомобільного перевізника, зобов'язання органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо облаштування маршруту, підтримки проїзної частини автомобільної дороги та під'їзних шляхів у належному стані (тільки для міських автобусних маршрутів), розмір компенсації витрат автомобільного перевізника внаслідок перевезення пільгових пасажирів та регулювання тарифів, механізм їх виплати.
(17) За результатами проведених Полтавською ОДА (яка виступала замовником пасажирських перевезень) конкурсів було визначено автомобільних перевізників за визначеними приміськими автобусними маршрутами загального користування у звичайному режимі руху в межах Полтавської області.
(18) Як зазначено в описово-мотивувальній частині Рішення, "згідно з договором, що укладається автомобільним перевізником - переможцем конкурсу з Полтавською ОДА і є типовим для всіх автомобільних перевізників - переможців конкурсу, вартість проїзду пасажирів встановлюється відповідно до розпорядження голови Полтавської ОДА щодо тарифів на перевезення пасажирів і багажу автомобільним транспортом, прийнятим відповідно до пункту 12 Постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 № 1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)".
(19) Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 240 "Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 № 1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)", з додатку до постанови № 1548 виключено норму про те, що обласні та Київська міська державні адміністрації регулюють (встановлюють) тарифи на перевезення пасажирів і багажу автобусами, які працюють у звичайному режимі руху, в приміському та міжміському внутрішньообласному сполученні. Зазначена постанова Кабінету Міністрів України набрала чинності з 06.05.2015.
(20) Розпорядженням голови Полтавської ОДА від 20.04.2015 № 187 встановлено тарифи на перевезення пасажирів автобусами, які працюють у звичайному режимі руху в приміському та міжміському внутрішньообласному сполученні, на рівні не більше 0,45 грн за 1 км проїзду пасажира без урахування ПДВ. Вказане розпорядження голови Полтавської ОДА було прийнято до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 240.
(21) Як зазначено в описово-мотивувальній частині Рішення, "згідно з листом Департаменту інфраструктури та туризму Полтавської ОДА від 12.05.2015 № 645/01-21/728, враховуючи набуття законної сили постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 240, обласні державні адміністрації позбавлені права регулювати (встановлювати) тариф на перевезення пасажирів і багажу автобусами, які працюють у звичайному режимі руху, в приміському та міжміському внутрішньообласному сполученні. Відповідно до листа Департаменту економічного розвитку Полтавської ОДА від 15.05.2015 № 04.1/07-897 економічне обґрунтування встановленого тарифу відповідно до розпорядження голови Полтавської ОДА від 20.04.2015 № 187 здійснювалось згідно з Методикою розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту, затвердженою наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 17.11.2009 № 1175. Але, враховуючи набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 240, Департаментом готуються документи щодо скасування відповідного регуляторного акту Полтавської ОДА".

................
Перейти до повного тексту