1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ВИКОНАВЧА ДИРЕКЦІЯ ФОНДУ ГАРАНТУВАННЯ ВКЛАДІВ ФІЗИЧНИХ ОСІБ
РІШЕННЯ
14.07.2025  № 695
Про затвердження Правил застосування Фондом гарантування вкладів фізичних осіб до банку заходів реагування та визнання такими, що втратили чинність, деяких рішень виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб
Відповідно до пункту 10 частини першої статті 12, частин четвертої і п’ятої статті 33 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" виконавча дирекція Фонду гарантування вкладів фізичних осіб  ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Правила застосування Фондом гарантування вкладів фізичних осіб до банку заходів реагування, що додаються.
2. Визнати такими, що втратили чинність, рішення виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб згідно з переліком, що додається.
3. Управлінню зв’язків з громадськістю та міжнародними організаціями забезпечити розміщення цього рішення на офіційному вебсайті Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
4. Це рішення набирає чинності з дня його першого розміщення на офіційному вебсайті Фонду гарантування вкладів фізичних осіб.
5. Контроль за виконанням цього рішення залишити за директором-розпорядником.
Директор-розпорядник Ольга БІЛАЙ
Протокол
засідання виконавчої дирекції Фонду
від 14 липня 2025 року № 089/25
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення
виконавчої дирекції Фонду
гарантування вкладів
фізичних осіб
14 липня 2025 року  № 695
Правила
застосування Фондом гарантування вкладів фізичних осіб до банку заходів реагування
I. Загальні положення
1. Ці Правила встановлюють:
порядок застосування Фондом гарантування вкладів фізичних осіб (далі – Фонд) заходів реагування до банку;
критерії істотності порушень законодавства про систему гарантування вкладів фізичних осіб для диференціації заходів реагування та їх розмірів.
2. Провадження в справах про правопорушення, а також умови та порядок застосування заходів реагування Фондом здійснюються з особливостями, встановленими статтею 33 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" (далі – Закон), Законом України "Про адміністративну процедуру" та цими Правилами.
3. Інформація та дані про ознаки правопорушення можуть міститися в:
1) матеріалах, отриманих за результатами перевірок, проведених Фондом;
2) звітності, що подається банками до Фонду;
3) повідомленнях, отриманих від органів державної влади, органів місцевого самоврядування та юридичних осіб;
4) зверненнях громадян;
5) повідомленнях, опублікованих у медіа;
6) інших джерелах.
4. Фонд застосовує заходи реагування відповідно до статті 33 Закону.
Підставою для розгляду справи про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб є протокол про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб.
5. Уповноважений працівник Фонду, який складає протокол про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб (далі – уповноважений працівник), у межах своїх повноважень зобов’язаний у разі виявлення правопорушення вжити необхідних заходів для документального закріплення факту правопорушення.
Посадова особа, яка уповноважена розглядати справи, забезпечує всебічне, повне та об’єктивне дослідження обставин справи, а також своєчасно застосування передбачених законодавством заходів реагування з урахуванням критеріїв істотності порушень законодавства про систему гарантування вкладів фізичних осіб.
6. Рішення, прийняте за результатами розгляду справи про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб, повинно бути законним та обґрунтованим і ґрунтуватися лише на тих доказах, які були досліджені під час розгляду справи.
7. Доказами в справі про правопорушення є будь-які фактичні дані, отримані в законному порядку, що свідчать про наявність чи відсутність правопорушення, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
8. У разі виявлення порушень законодавства, розгляд яких не належить до компетенції Фонду, посадова особа, яка уповноважена розглядати справи, надсилає відповідні матеріали до:
1) Національного банку України;
2) відповідних органів державної влади або органів місцевого самоврядування, до компетенції яких належить розгляд таких правопорушень.
9. Протокол про правопорушення, постанова про накладення штрафу, постанова про закриття справи про правопорушення, розпорядження про усунення банком порушень вимог законодавства про гарантування вкладів фізичних осіб, письмове застереження вважаються надісланими (врученими) банку, що притягується до відповідальності, якщо їх вручено представнику банку під розписку, надіслано поштою рекомендованим листом або надіслано засобами системи електронної пошти Національного банку України.
Постанова про порушення справи про правопорушення, постанова про зупинення провадження у справі про правопорушення, постанова про відновлення провадження у справі про правопорушення надсилається банку, що притягується до відповідальності, засобами системи електронної пошти Національного банку України.
II. Посадові особи Фонду, які уповноважені розглядати справи про правопорушення, та їх повноваження
1. Розгляд справ про правопорушення здійснюється директором-розпорядником Фонду або його заступниками (далі – посадова особа, яка уповноважена розглядати справи) на підставі протоколу про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб.
2. Посадова особа, яка уповноважена розглядати справи, може застосовувати заходи реагування, передбачені частиною першою статті 33 Закону, у межах своїх повноважень і лише під час виконання службових обов’язків.
3. Директор-розпорядник Фонду (особа, яка виконує його повноваження) має право витребувати будь-яку справу про правопорушення, що перебуває в провадженні іншої посадової особи, яка уповноважена розглядати справи, та передати її на розгляд іншій посадовій особі, яка уповноважена розглядати справи, або прийняти її до свого провадження.
III. Склад правопорушень у сфері гарантування вкладів фізичних осіб та види заходів реагування за такі правопорушення
1. Фонд застосовує до банків заходи реагування за такі порушення:
1) неподання банком відомостей Фонду, якщо подання таких відомостей вимагається Законом та/або правилами Фонду (пункт 1 частини другої статті 33 Закону).
Під неподанням відомостей Фонду, якщо подання таких відомостей вимагається Законом та/або правилами Фонду, слід розуміти відсутність у Фонді необхідних відомостей [як на дату, встановлену Законом та/або правилами Фонду, нормативно-правовими актами Фонду, зазначеними в пункті 2 розділу II Закону України від 21 березня 2024 року № 3624-IX "Про внесення змін до деяких законів України щодо врегулювання окремих питань діяльності Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, Національного банку України та Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку" (далі – Закон № 3624), так і на будь-яку іншу дату] з одночасною відсутністю в банку підтверджуючих документів про надання Фонду таких відомостей;
2) несвоєчасне подання банком відомостей Фонду, якщо подання таких відомостей вимагається Законом та/або правилами Фонду (пункт 1 частини другої статті 33 Закону).
Під несвоєчасним поданням відомостей Фонду, якщо подання таких відомостей вимагається Законом та/або правилами Фонду, слід розуміти подання Фонду необхідних відомостей пізніше терміну (строку), встановленого Законом та/або правилами Фонду, нормативно-правовими актами Фонду, зазначеними в пункті 2 розділу II Закону № 3624, але до дати виявлення правопорушення Фондом з одночасною відсутністю в банку підтверджуючих документів про вчасне подання Фонду таких відомостей;
3) подання банком недостовірних відомостей Фонду, якщо подання таких відомостей вимагається Законом та/або правилами Фонду (пункт 1 частини другої статті 33 Закону).
Під поданням недостовірних відомостей до Фонду, якщо подання таких відомостей вимагається Законом та/або правилами Фонду, слід розуміти наявність у Фонді поданих банком відомостей з інформацією, що не відповідає дійсності;
4) порушення банком порядку ведення бази даних вкладників (пункт 2 частини другої статті 33 Закону).
Під порушенням банком порядку ведення бази даних вкладників слід розуміти порушення вимог щодо формування та ведення банками бази даних вкладників в порядку, встановленому нормативно-правовими актами (у тому числі правилами) Фонду, що призвело до помилок у базі даних вкладників у більших значеннях ніж гранично допустимі.
Гранично допустимим значенням помилок, виявлених в результаті перевірки файлів D, Z бази даних вкладників, є таке значення показника, розрахованого як відношення кількості вкладників, по яких допущені помилкові записи у файлах D, Z бази даних вкладників, які перевірялися, до загальної кількості вкладників на дату формування файлів D, Z (далі – Показник), що дорівнює 0,05 відсотка.
Не вважається порушенням порядку ведення бази даних вкладників:
допущення п’яти або менше помилок у базі даних вкладників станом на день початку перевірки банку, що перевіряється, незалежно від значення Показника;
перевищення значення 0,05 відсотка Показника, якщо кількість допущених помилок у базі даних вкладників станом на день початку перевірки банку, що перевіряється, становить п’ять або менше;
5) невиконання банком рішень та/або правил Фонду чи розпоряджень про усунення банком порушень вимог законодавства про гарантування вкладів фізичних осіб (пункт 3 частини другої статті 33 Закону);
Під невиконанням банком рішень та/або правил Фонду чи розпоряджень про усунення банком порушень вимог законодавства про гарантування вкладів фізичних осіб слід розуміти діяння (дію чи бездіяльність) керівника або працівників банку щодо невиконання Закону та/або правил Фонду, нормативно-правових актів Фонду, зазначених у пункті 2 розділу II Закону № 3624, чи розпорядження Фонду про усунення банком порушень вимог законодавства про гарантування вкладів фізичних осіб;
6) несвоєчасне виконання банком рішень та/або правил Фонду чи розпоряджень про усунення банком порушень вимог законодавства про гарантування вкладів фізичних осіб (пункт 3 частини другої статті 33 Закону).
Під несвоєчасним виконанням банком рішень та/або правил Фонду чи розпоряджень про усунення банком порушень вимог законодавства про гарантування вкладів фізичних осіб слід розуміти виконання рішення та/або правил Фонду, нормативно-правових актів Фонду, зазначених у пункті 2 розділу II Закону № 3624, чи розпоряджень Фонду про усунення порушень пізніше строку, встановленого рішенням та/або нормативно-правовими актами (у тому числі правилами) Фонду, чи розпорядженням Фонду про усунення банком порушень вимог законодавства про гарантування вкладів фізичних осіб, але до дати виявлення Фондом такого порушення.
IV. Провадження в справах про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб
1. Справа про правопорушення може бути порушена тільки в тому разі, якщо є достатні дані, які вказують на наявність правопорушення.
2. Справу про правопорушення не може бути порушено, а порушена справа підлягає закриттю в разі:
1) відсутності події вчинення правопорушення;
2) відсутності складу правопорушення;
3) якщо справа не підлягає розгляду Фондом;
4) закінчення на дату розгляду справи про правопорушення строку в три роки з дня вчинення правопорушення;
5) наявності за тим самим фактом нескасованої постанови в справі про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб;
6) наявності за тим самим фактом рішення суду, що набрало законної сили;
7) втрати чинності нормативно-правовим актом (у тому числі правилами) Фонду, який порушено;
8) наявності рішення Національного банку України про відкликання банківської ліцензії та/або ліквідацію банку;
9) наявності за даним фактом порушеної справи про правопорушення щодо банку, який притягується до відповідальності.
3. Про закриття провадження в справі про правопорушення посадовою особою, яка уповноважена розглядати справи, виноситься постанова про закриття справи про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб (додаток 1).
4. Провадження в справі про правопорушення зупиняється в разі:
1) перебування на розгляді у Фонді, Національному банку України, у судах або в інших органах державної влади іншої справи, рішення за якою матиме значення при вирішенні справи;
2) необхідності проведення експертизи, додаткової перевірки або отримання відповідних висновків.
5. Про зупинення провадження в справі про правопорушення посадовою особою, яка уповноважена розглядати справи, виноситься постанова про зупинення провадження в справі про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб (додаток 2).
6. При винесенні постанови про зупинення провадження в справі зупиняється перебіг строків для винесення постанови по справі до винесення постанови про відновлення провадження.
7. Провадження в справі про правопорушення відновлюється після з’ясування обставин, які спричинили його зупинення, про що посадова особа, яка уповноважена розглядати справи, виносить постанову про відновлення провадження в справі про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб (додаток 3).
V. Порушення справи про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб
1. Підставою для порушення справи про правопорушення є протокол про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб (додаток 4) (далі – протокол про правопорушення), який складається не пізніше 15 робочих днів від дня виявлення правопорушення.
2. Реєстрація протоколів про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб проводиться в журналі реєстрації протоколів про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб за формою, наведеною в додатку 5.
3. Журнали реєстрації протоколів про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб зберігаються у Фонді протягом трьох років.
4. У протоколі про правопорушення зазначаються:
1) номер, дата, місце його складання;
2) посада, прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) уповноваженого працівника;
3) повне найменування банку, який притягується до відповідальності;
4) місцезнаходження банку, який притягується до відповідальності;
5) код за ЄДРПОУ та єдиний ідентифікатор Національного банку України (далі – код ID НБУ);
6) виклад обставин правопорушення;
7) посилання на норми Закону та/або нормативно-правового акта (у тому числі правил) Фонду, норму якого (яких) порушено;
8) відомості про наявність повторного вчинення правопорушення банком, щодо якого складено протокол про правопорушення.
5. Пояснення представника банку (за наявності), який притягується до відповідальності, є складовою частиною протоколу про правопорушення і приєднуються до нього у вигляді додатка.
6. Протокол про правопорушення складається в паперовій або електронній формі та підписується уповноваженим працівником.
7. Представник банку має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу про правопорушення, які в подальшому додаються до протоколу.
8. Протокол про правопорушення разом із супровідним листом надсилається (вручається) Фондом банку відповідно до вимог пункту 9 розділу I цих Правил не пізніше двох робочих днів після його реєстрації в журналі реєстрації протоколів про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб.
Облік протоколів проводиться в межах кожного календарного року окремо.
9. З документів, складених в електронній формі та надісланих банку відповідно до вимог пункту 9 розділу I цих Правил та пункту 8 цього розділу, виготовляються паперові копії для зберігання в справі про правопорушення.
10. Протокол про правопорушення після його реєстрації в журналі реєстрації протоколів про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб не пізніше трьох робочих днів разом з поясненнями (за наявності) представника банку та документами, що підтверджують правопорушення, направляється посадовій особі, яка уповноважена розглядати справи.
11. Посадова особа, яка уповноважена розглядати справи, не пізніше п’яти робочих днів після складення протоколу про правопорушення виносить постанову про порушення справи про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб (додаток 6).
12. Якщо банком вчинено декілька не пов’язаних між собою правопорушень, справи про правопорушення порушуються посадовою особою, яка уповноважена розглядати справи, окремо по кожному правопорушенню.
13. Для забезпечення всебічного, повного та об’єктивного вирішення справи допускається:
об’єднання справ про правопорушення банком в одне провадження – якщо правопорушення, зазначені в протоколі про правопорушення, пов’язані між собою;
виділення справи про правопорушення банком в окреме провадження – якщо правопорушення, зазначені в протоколі про правопорушення, не пов’язані між собою.
Посадова особа, яка уповноважена розглядати справи, виносить постанову про об’єднання справ про правопорушення та виділення справи про правопорушення в окреме провадження.
VI. Підготовка до розгляду справи про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб
1. Посадова особа, яка уповноважена розглядати справи, при підготовці справи про правопорушення до розгляду вирішує такі питання:
1) чи належить до її компетенції розгляд цієї справи;
2) чи правильно складено протокол про правопорушення та чи додані інші матеріали справи про правопорушення;
3) чи витребувані необхідні додаткові матеріали;
4) чи наявні підстави, передбачені в пункті 2 розділу IV цих Правил;
5) чи підлягають задоволенню клопотання представників банку;
6) щодо сповіщення банку про час і місце її розгляду.
2. Якщо посадовою особою, яка уповноважена розглядати справи, при підготовці справи до розгляду будуть встановлені підстави, передбачені в пункті 2 розділу IV цих Правил, справа про правопорушення може бути закрита до визначення дати її розгляду, про що виноситься відповідна постанова, яка не пізніше трьох робочих днів від дня її винесення надсилається банку, щодо якого закрито справу.
3. Якщо посадовою особою, яка уповноважена розглядати справи, при підготовці справи про правопорушення до розгляду будуть встановлені підстави, передбачені в пункті 4 розділу IV цих Правил, провадження в справі може бути зупинене до встановлення обставин, що стали підставою для зупинення справи про правопорушення.
4. Посадова особа, яка уповноважена розглядати справи, визначає дату розгляду справи про правопорушення та виносить постанову про порушення справи про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб.
5. Постанова про порушення справи про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб:
1) складається в електронній формі;
2) підписується кваліфікованим електронним підписом посадової особи, яка уповноважена розглядати справи;
3) надсилається банку із супровідним листом засобами системи електронної пошти Національного банку України не пізніше ніж за п’ять робочих днів до дня розгляду справи.
6. У разі необхідності посадова особа, яка уповноважена розглядати справи, може витребувати додаткові матеріали, висновки, пояснення та інші докази, без яких неможливо прийняти рішення по справі.
7. До розгляду справи про правопорушення можуть залучатися особи, участь яких необхідна для розгляду справи, використовуватися їхні письмові висновки та пояснення, що стосуються справи про правопорушення.
VII. Розгляд справ про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб
1. Справа про правопорушення щодо банку розглядається в присутності представника банку, що підтверджується підписом представника банку в Журналі реєстрації присутніх представників банку на розгляді справи (додаток 7).
2. Повноваження представника банку, який бере участь у розгляді справи про правопорушення (крім керівника банку), засвідчуються довіреністю, оригінал або копія якої долучається до матеріалів справи.
3. У разі відсутності представника банку, щодо якого розглядається справа, Фонд має право розглянути справу про правопорушення щодо банку без участі його представника, якщо постанова про порушення справи про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб своєчасно направлена до банку відповідно до пункту 9 розділу I цих Правил. У цьому разі в Журналі реєстрації присутніх представників банку на розгляді справи робиться відмітка про відсутність представника банку на розгляді справи.
4. Розгляд справи про правопорушення здійснюється державною мовою.
Представник банку, який бере участь у розгляді справи про правопорушення, має право висловлюватися рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо він не володіє мовою, якою ведеться провадження в справі про правопорушення.
5. У розгляді справи про правопорушення можуть брати участь працівники Фонду, визначені посадовою особою, яка уповноважена розглядати справи.
6. Доказами в справі про правопорушення є будь-які фактичні дані, на підставі яких у визначеному законом порядку встановлюється наявність чи відсутність правопорушення, інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються на підставі протоколу про правопорушення та пояснень керівника чи працівників банку, щодо якого розглядається справа про правопорушення, а також інших документів.
7. Якщо при розгляді справи про правопорушення посадова особа, яка уповноважена розглядати справи, дійде висновку, що порушення має ознаки злочину, вона передає матеріали прокурору або органу досудового розслідування.
8. Представник банку, який бере участь у розгляді справи про правопорушення, має право:
1) знайомитися з матеріалами справи;
2) подавати посадовій особі, яка уповноважена розглядати справи, клопотання, скарги;
3) вчиняти інші дії, передбачені законодавством.
9. Розгляд справи розпочинається з представлення посадової особи, яка уповноважена розглядати справи.
Посадова особа, яка уповноважена розглядати справи, оголошує, яка справа підлягає розгляду, найменування банку, щодо якого розглядається справа, роз’яснює особам, які беруть участь у розгляді справи, їхні права і обов’язки. Після цього оголошується протокол про правопорушення. На засіданні заслуховуються особи, які беруть участь у розгляді справи, досліджуються докази і вирішуються клопотання.
10. Посадова особа, яка уповноважена розглядати справу, при розгляді справи про правопорушення з’ясовує, чи є обставини, що пом’якшують та/або обтяжують відповідальність, а також інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
VIII. Рішення за справою про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб
1. Посадова особа, яка уповноважена розглядати справи, приймає рішення про застосування заходів реагування за порушення вимог законодавства про гарантування вкладів фізичних осіб у строк 15 робочих днів від дня отримання протоколу про правопорушення та додатків до нього.
2. За результатами розгляду справи про правопорушення посадова особа, яка уповноважена розглядати справи, приймає одне з таких рішень:
1) про застосування заходу реагування у вигляді письмового застереження;
2) про застосування заходу реагування у вигляді розпорядження про усунення банком порушень вимог законодавства про гарантування вкладів фізичних осіб;
3) про застосування заходу реагування у вигляді штрафу;
4) про закриття справи (за всіма справами в разі об’єднання кількох справ в одне провадження або частково).
3. Рішення посадової особи за справою оформлюється у вигляді:
1) письмового застереження;
2) розпорядження про усунення банком порушень вимог законодавства про гарантування вкладів фізичних осіб;
3) постанови про накладення штрафу;
4) постанови про закриття справи про правопорушення у сфері гарантування вкладів фізичних осіб.
4. У рішенні за справою у вигляді письмового застереження зазначаються вимоги щодо усунення порушення законодавства про систему гарантування вкладів фізичних осіб та/або вжиття заходів щодо недопущення таких порушень надалі.
Письмове застереження складається на бланку Фонду, в якому зазначається його назва "Застереження", та підписується посадовою особою, яка уповноважена розглядати справи.
Фонд у письмовому застереженні вказує банку на допущені порушення Закону та/або нормативно-правових актів (у тому числі правил) Фонду, або недоліки в роботі та за потреби конкретні заходи, яких йому потрібно вжити з метою їх усунення та/або недопущення надалі.
5. Рішення за справою у вигляді розпорядження про усунення банком порушень вимог законодавства про гарантування вкладів фізичних осіб (далі – розпорядження про усунення порушень) (додаток 8) із зазначенням терміну виконання такого розпорядження виноситься посадовою особою, яка уповноважена розглядати справи, за порушення банком вимог Закону та/або правил Фонду, нормативно-правових актів Фонду, зазначених у пункті 2 розділу II Закону № 3624.
6. У разі застосування до банку заходу реагування у вигляді розпорядження про усунення порушень щодо порядку ведення бази даних вкладників банк зобов’язаний у термін, визначений у такому розпорядженні, повідомити Фонд про усунення порушень шляхом подання до Фонду звіту про виконання розпорядження про усунення порушень щодо порядку ведення бази даних вкладників (далі – Звіт).
7. Звіт подається в електронній формі та складається з двох частин: описової та підтвердної.
8. В описовій частині Звіту зазначається загальна інформація про вжиті банком заходи щодо усунення порушень порядку ведення бази даних вкладників.
Описова частина Звіту складається у форматі Word.
9. У підтвердній частині Звіту зазначається перелік записів за структурою, наведеною в додатку 9, які виправлені банком у процесі виконання розпорядження про усунення порушень щодо порядку ведення бази даних вкладників, із зазначенням обов’язкових даних про вкладника (значущої інформації) та інформації, що підтверджує виправлення цих записів.

................
Перейти до повного тексту