- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ЗАХИСТУ ДОВКІЛЛЯ ТА ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
15.03.2024 № 288
Про затвердження Методичних рекомендацій з розроблення місцевих планів управління відходами
1. Затвердити Методичні рекомендації з розроблення місцевих планів управління відходами, що додаються.
2. Департаменту цифрової трансформації, електронних публічних послуг та управління відходами (Євгенія ПОПОВИЧ) забезпечити оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Сергія ВЛАСЕНКА.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ
Міністерства захисту довкілля
та природних ресурсів України
15 березня 2024 року № 288
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
з розроблення місцевих планів управління відходами
Розділ I. Загальні положення
1. Методичні рекомендації з розроблення місцевих планів управління відходами (далі - Методичні рекомендації) підготовлено з метою встановлення уніфікованих методологічних підходів до розроблення місцевих планів управління відходами.
Розділ II. Визначення термінів
1. Терміни, що вживаються у цих Методичних рекомендаціях, мають таке значення:
кластер управління відходами (далі - кластер) - локалізована територія суміжних територіальних громад, охоплена спільною системою управління побутовими відходами, що має взаємоузгоджену інфраструктуру управління відходами та обслуговується одним регіональним полігоном для захоронення побутових відходів;
місцевий план управління відходами (далі - МПУВ) - документ державного планування, що містить комплекс взаємопов'язаних завдань і заходів, узгоджених за строками та ресурсним забезпеченням з усіма заінтересованими виконавцями, спрямованих на забезпечення сталого управління відходами в населених пунктах в межах території територіальної громади з урахуванням принципів співробітництва органів місцевого самоврядування, сформованих на підставі оцінки поточного стану сфери управління відходами та вже розроблених моделей;
регіональний план управління відходами (далі - РПУВ) - документ державного планування, що містить комплекс взаємопов'язаних завдань і заходів, узгоджених за строками та ресурсним забезпеченням з усіма задіяними виконавцями, спрямованих на забезпечення сталого управління відходами в регіоні з урахуванням принципів співробітництва місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, сформованих на підставі оцінки поточного стану сфери управління відходами та розроблених моделей;
Розділ III. Розроблення МПУВ
1. МПУВ рекомендується складати з наступних розділів:
Вступна частина
Розділ I. Характеристика територіальної громади
Розділ II. Аналіз поточного стану управління відходами територіальної громади
Розділ III. Планування управлінням відходами територіальної громади
Розділ IV. Моніторинг та оцінка ефективності виконання місцевого плану
Розділ V. Інформація про стратегічну екологічну оцінку
Інформаційні джерела
Додатки
Рекомендовану структуру МПУВ наведено у додатку 1 до цих Методичних рекомендацій.
2. У розділі "Вступна частина" МПУВ рекомендується наводити нормативно-правові акти та програмні документи національного та регіонального рівня, на виконання яких розробляється МПУВ.
Також у цьому розділі рекомендується зазначити основну мету МПУВ.
3. У розділі I "Характеристика територіальної громади" МПУВ рекомендується зазначати особливості територіальної громади, які впливають на визначення параметрів управління відходами територіальної громади та специфічні вимоги щодо управління відходами, а саме: адміністративно-територіальний устрій, демографічна та соціальна характеристика, природно-географічна характеристика, економічна характеристика.
3.1. У підрозділі 1.1 розділу I "Адміністративно-територіальний устрій, демографічна та соціальна характеристика територіальної громади" МПУВ рекомендується наводити наступну інформацію:
дані щодо адміністративно-територіального устрою територіальної громади, а також динаміки та особливостей демографічного та соціального розвитку за останні десять років та прогноз розвитку (чисельність населення за типом поселень, наявні доходи населення загалом та у розрахунку на одного жителя) на період планування;
фактичні та прогнозні дані щодо чисельності населення територіальної громади доцільно узагальнювати у вигляді таблиць за формами, приклади яких наведено у додатках 2 та 3 до цих Методичних рекомендацій.
У додатках до МПУВ пропонується наводити деталізовані фактичні та прогнозні дані щодо чисельності населення у розрізі населених пунктів територіальної громади. Дані доцільно наводити у вигляді таблиць, подібних наведеним у додатках 2 та 3 до цих Методичних рекомендацій;
Фактичні та прогнозні дані щодо динаміки показників середнього наявного доходу населення територіальної громади доцільно наводити у вигляді таблиць за формами, приклади яких наведені у додатках 4 та 5 до цих Методичних рекомендацій.
Фактичні значення чисельності населення та середнього наявного доходу пропонується наводити за даними державного статистичного обліку.
Прогнозні значення чисельності та середнього наявного доходу населення рекомендується наводити за даними офіційних прогнозів, наявних в територіальній громаді. У разі відсутності в територіальній громаді зазначених прогнозних даних, або якщо ці дані не охоплюють весь період планування, то відповідні прогнози можуть виконуватися розробниками МПУВ самостійно за обраними ними підходами. В такому випадку в МПУВ доцільно навести інформацію щодо підходів, які були застосовані для прогнозування.
3.2. У підрозділі 1.2 розділу I "Природно-географічна характеристика територіальної громади" МПУВ рекомендується включати дані щодо характеристики природно-географічного стану з виділенням територіальних особливостей, що мають значення для вирішення питань управління відходами (наприклад: рельєф; геологічні особливості; сейсміко-тектонічні характеристики; кліматичні умови; ландшафтні особливості рельєфу; гідрологія; природно-ресурсний потенціал; природоохоронні території тощо).
У підрозділі доцільно звертати особливу увагу на ті дані, що можуть впливати на прийняття рішень у сфері управління відходами та вказати, яким чином планується враховувати наведені дані.
3.3. У підрозділі 1.3 розділу I "Економічна характеристика територіальної громади" МПУВ рекомендується наводити дані щодо характеристики економічної діяльності в територіальній громаді, які включають дані щодо її галузевої структури, динаміки та особливостей економічного розвитку за останні десять років.
Узагальнення даних доцільно здійснювати за видами економічної діяльності, які визначаються згідно з класифікацією видів економічної діяльності (КВЕД), чинної на момент розроблення МПУВ.
Аналіз рекомендується здійснювати із використанням даних статистичного обліку та іншої доступної інформації з посиланням на її джерела. За результатами аналізу пропонується виконати оцінку перспектив розвитку за видами економічної діяльності у майбутньому, зокрема на період дії МПУВ. Рекомендується використовувати дані наявних прогнозів розвитку територіальної громади, окремих галузей економіки тощо.
4. У розділі II "Аналіз поточного стану управління відходами територіальної громади" МПУВ рекомендується наводити:
загальну характеристику управління відходами в територіальній громаді;
опис поточного стану за видами відходів;
аналіз ефективності управління відходами територіальної громади.
4.1. У підрозділі 2.1 розділу II "Загальна характеристика управління відходами в територіальній громаді" МПУВ рекомендується відображати такі складові:
параметри управління відходами та наявна інфраструктура;
інституційна структура управління відходами;
фінансово-економічне забезпечення управління відходами.
4.1.1. У пункті 2.1.1 підрозділу 2.1 розділу II "Параметри управління відходами та наявна інфраструктура" МПУВ рекомендується наводити дані, що характеризують існуючий стан системи управління відходами, у тому числі:
утворення відходів;
збирання та перевезення відходів на об'єкти управління відходами;
ввезення відходів на територію територіальної громади;
вивезення відходів за межі територіальної громади;
відновлення відходів;
видалення відходів.
Дані щодо параметрів управління відходами доцільно узагальнювати за видами відходів, що зазначені у підрозділі 4.2 цих Методичних рекомендацій. Пропонується узагальнювати дані у вигляді таблиці, приклад якої наведено у додатку 6 до цих Методичних рекомендацій.
Зведені дані щодо наявної інфраструктури управління відходів рекомендується узагальнювати у вигляді таблиці, приклад якої наведено у додатку 7 до цих Методичних рекомендацій. Доцільно вказати інформацію щодо відповідності об'єктів управління відходами до РПУВ.
4.1.2. У пункті 2.1.2 підрозділу 2.1 розділу II "Інституційна структура управління відходами" МПУВ рекомендується наводити інформацію щодо: розподілу функцій і повноважень структурних підрозділів органів місцевого самоврядування у сфері управління відходами; наявності та функціонування адміністратора послуги з управління побутовими відходами; функціонування системи інформаційного забезпечення системи управління відходами.
Рекомендується наводити дані аналізу інституційної спроможності структур, відповідальних за управління відходами, наявні проблеми, що потребують вирішення.
Висновки, одержані внаслідок проведеного аналізу, пропонується використовувати для визначення способів реалізації МПУВ та заходів, необхідних для підсилення інституційної спроможності учасників системи управління відходами.
4.1.3. У пункті 2.1.3 підрозділу 2.1 розділу II "Фінансово-економічне забезпечення управління відходами" МПУВ рекомендується наводити короткий опис та аналіз фінансування діяльності у сфері управління відходами, із зазначенням джерел фінансування, стану фінансування програм, заходів, що стосуються управління відходами за останні п'ять років, а також аналіз фінансової спроможності бюджету територіальної громади щодо фінансування діяльності з управління відходами.
Дані щодо фінансування заходів з управління відходами пропонується наводити у зведеному вигляді за формою, приклад якої наведено у додатку 8 до цих Методичних рекомендацій.
Деталізована інформація щодо фінансування заходів з управління відходами може наводитися у додатках до МПУВ.
Дані щодо надходження до бюджету територіальної громади, у т.ч. фонду охорони навколишнього природного середовища (далі - фонд ОНПС) рекомендується зазначати за формою, приклад якої наведено у додатку 9 до цих Методичних рекомендацій.
Висновки, одержані внаслідок проведеного аналізу, пропонується використовувати для визначення потенціалу щодо фінансового забезпечення виконання заходів, передбачених МПУВ.
4.2. У підрозділі 2.2 розділу II "Опис поточного стану за видами відходів" МПУВ рекомендується відображати детальний аналіз поточного стану системи управління за такими видами відходів:
побутові відходи;
небезпечні відходи;
відходи промисловості;
рослинні відходи сільського господарства та лісового господарства, харчопереробної промисловості, деревні відходи, біовідходи;
відходи упаковки;
відходи електричного та електронного обладнання;
відходи батарей і акумуляторів;
медичні відходи;
транспортні засоби, строк експлуатації яких закінчився;
осади стічних вод від комунальних очисних споруд;
відходи, що біологічно розкладаються.
Аналіз поточного стану системи управління за кожним з видів відходів пропонується здійснювати за наступними складовими:
система управління відходами;
джерела утворення та обсяги відходів;
інфраструктура та технічне забезпечення управління відходами;
проблеми та загрози.
Для аналізу поточного стану рекомендується використовувати дані, отримані у результаті статистичних спостережень, адміністративні дані центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, а також дані обліку та звітності, надані підприємствами, установами, організаціями. Додатково можуть використовуватись дані з інших офіційних джерел, що мають публічний статус.
У разі відсутності повної та достовірної інформації про утворення певних видів відходів можуть бути застосовані розрахункові методи, що ґрунтуються на використанні питомих показників утворення окремих видів відходів.
У частині "Система управління відходами" за кожним з видів відходів, які розглядаються, рекомендується наводити наступну інформацію:
опис існуючої системи управління відходами;
опис системи управління відходами у відповідності до РПУВ і рішення, передбачені РПУВ;
дані щодо запровадження розширеної відповідальності виробника;
опис та характеристика існуючої системи обліку та моніторингу.
До інформації щодо системи управління відходами рекомендується включати опис джерел утворення, системи збирання, перевезення та оброблення відходів. Для забезпечення більшої інформативності можуть наводитись схеми руху відходів. Окремі дані можуть виноситись у додатки до МПУВ.
Рекомендується вказувати перелік суб'єктів господарювання, що здійснюють операції зі збирання та перевезення відходів та інформацію про їх технічне забезпечення.
У разі запровадження розширеної відповідальності виробника, рекомендується наводити опис функціонування такої системи.
Опис та характеристика існуючої системи обліку та моніторингу відходів можуть включати наступні дані.
Щодо системи обліку відходів пропонується зазначати спосіб визначення кількісних значень обсягів відходів, що охоплює:
облік обсягів утворення відходів;
облік обсягів збирання та перевезення відходів на об'єкти управління відходами;
облік обсягів відходів, що ввозяться на територію територіальної громади та/або вивозяться за її межі (у т.ч. транскордонне перевезення);
облік обсягів оброблення відходів;
облік обсягів оброблення відходів, відновлення у вигляді зворотного заповнення.
Для об'єктів оброблення відходів дані щодо системи обліку рекомендується узагальнювати у вигляді таблиці за формою, приклад якої наведено у додатку 10 до цих Методичних рекомендацій.
Щодо системи моніторингу пропонується зазначати:
перелік параметрів, моніторинг яких здійснюється;
перелік показників, що підлягають моніторингу;
спосіб/методика моніторингу;
періодичність визначення показників моніторингу та їх узагальнення;
перелік суб'єктів моніторингу та розподіл між ними відповідальності;
місце і форма зберігання результатів визначення показників моніторингу та їх узагальнення.
Рекомендується наводити висновки щодо ефективності існуючої системи обліку та моніторингу, а також потреб у вдосконаленні.
У частині "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується наводити дані щодо основних джерел утворення відходів та їх характеристики, динаміку кількісних показників управління відходами в територіальній громаді за десятирічний період, зокрема:
перелік відходів, що утворюються, специфіка їх утворення та характеристики відходів;
обсяг утворення відходів;
обсяг збирання та перевезення відходів на об'єкти управління відходами;
обсяг відходів, що ввозяться на територію територіальної громади та/або вивозяться за її межі (у т.ч. транскордонне перевезення);
обсяг оброблення відходів.
Дані щодо управління відходами на території територіальної громади пропонується наводити за кожним із видів відходів, управління якими здійснюється або планується в майбутньому. Дані рекомендується узагальнювати в табличному вигляді за формою, приклад якої наведено у додатку 11 до цих Методичних рекомендацій.
Також рекомендується наводити прогнозну оцінку показників управління відходами згідно рішень РПУВ на період планування. Прогнозні показники управління відходами в територіальній громаді рекомендується узагальнювати в табличному вигляді за формою, приклад якої наведено у додатку 12 до цих Методичних рекомендацій.
У разі транскордонного переміщення відходів, інформація про це може вказуватися окремо.
У разі відсутності повної та достовірної інформації про утворення певних видів відходів, можуть бути застосовані розрахункові методи, що ґрунтуються на використанні питомих показників утворення окремих відходів. В такому випадку розробнику МПУВ рекомендується зазначити про те, які саме припущення були зроблені та навести обґрунтування відповідних припущень.
У разі відсутності повної та достовірної інформації про параметри утворення окремих видів відходів, обсяги їх вивезення за межі територіальної громади та/або ввезення у межі територіальної громади пропонується включити у МПУВ заходи, спрямовані на створення або вдосконалення системи обліку відповідних відходів.
Враховуючи, що дані, отримані з різних джерел, можуть мати різний рівень повноти та достовірності, і можуть не узгоджуватися між собою, розробнику МПУВ рекомендується навести інформацію, які саме параметри утворення відходів та управління ними приймаються за основу для подальшого розроблення технологічних та управлінських рішень МПУВ та аргументацію прийнятого рішення.
Фактичні та прогнозні дані, що стосуються управління відходами на території територіальної громади, рекомендується наводити з деталізацією за окремими джерелами утворення відходів або з узагальненням за групами однотипних джерел. За потреби деталізовані дані можуть наводитись у додатках до МПУВ.
За наявності в територіальній громаді об'єктів управління відходами, рекомендується вказувати інформацію щодо обсягів надходження відходів на об'єкт і відходів та/або продуктів їх оброблення на виході з об'єкта. Такі дані пропонується наводити за формою, приклад якої наведено у додатку 13 до цих Методичних рекомендацій. Також рекомендується наводити прогноз щодо управління відходами на об'єктах управління відходами. Приклад рекомендованої форми узагальнення даних прогнозу щодо управління відходами на об'єктах управління відходами наведено у додатку 14 до цих Методичних рекомендацій.
Також рекомендується зазначати прогнозну оцінку показників управління відходами згідно рішень РПУВ на період планування. При цьому доцільно враховувати дані прогнозів зміни кількості населення, розвитку за видами економічної діяльності тощо, зокрема дані підрозділів МПУВ: 1.1 "Адміністративно-територіальний устрій, демографічна та соціальна характеристика територіальної громади" та 1.3 "Економічна характеристика територіальної громади" та рішеннях РПУВ.
При розробленні прогнозу обсягів оброблення відходів, ввезення на територію територіальної громади та/або вивезення за її межі (у т ч. транскордонне перевезення) рекомендується враховувати рішення, передбачені РПУВ.
У частині "Інфраструктура управління відходами" рекомендується наводити інформацію щодо об'єктів збирання, перевантаження та оброблення відходів.
Доцільно вказувати дані відносно діючих об'єктів управління відходами та таких, що знаходяться на стадії будівництва, введення в експлуатацію та виведених з експлуатації (якщо вони потребують подальшого догляду, впровадження заходів зі зниження навантаження на довкілля тощо), а також об'єкти, створення яких передбачається РПУВ. Рекомендується зазначати інформацію стосовно інфраструктурних об'єктів управління відходами, що розташовані на території територіальної громади, а також поза її межами, які орієнтовані на обслуговування територіальної громади.
Щодо об'єктів інфраструктури доцільно вказувати дані про місця їх розміщення та основні характеристики.
Для кожного з об'єктів управління відходами рекомендується наводити інформацію щодо відповідності об'єкта та операцій, що проводяться або плануються проводитися, РПУВ та вимогам чинного законодавства.
Щодо об'єктів інфраструктури управління відходами, розташованих на території територіальної громади, або розташування яких планується згідно РПУВ, доцільно зазначати наступні дані:
перелік суб'єктів господарювання, що здійснюють операції з управління відходами, їх напрям діяльності та технічне забезпечення;
наявність у суб'єктів господарювання дозволів на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами (у разі управління небезпечними відходами);
місце розташування об'єкта: адреса розташування, координати (широта; довгота); площа (зайнята чи необхідна); право власності на землю; цільове призначення земельної ділянки; інші дані необхідні для оцінки можливості розміщення запланованого об'єкта, здійснення інших заходів з управління об'єктом та можливих бар'єрів.
Якщо на момент розроблення МПУВ не визначені чітко місця розміщення певних об'єктів інфраструктури, будівництво яких планується, то для таких об'єктів рекомендується наводити вимоги та обмеження стосовно земельних ділянок та місць їх розташування. Також рекомендується навести інформацію про наявні земельні ділянки, що потенційно придатні для розміщення відповідних об'єктів інфраструктури та характеристики цих земельних ділянок.
Технологічні параметри об'єкта:
територія обслуговування (для тих об'єктів, для яких це визначено РПУВ);
види відходів, що приймаються на об'єкт;
вимоги до відходів, що надходять на об'єкт інфраструктури;
максимальна кількість відходів, що може прийматися на об'єкт на добу та на рік;
продукти оброблення та відходи, що утворюються при обробленні та об'єкти, на які вони передаються (для тих об'єктів, для яких це актуально).
Стосовно об'єктів інфраструктури управління відходами може наводитись інша додаткова інформація, зокрема, зазначена в РПУВ, яка є корисною для планування створення, експлуатації або припинення експлуатації відповідних об'єктів.
У разі виявлення проблем, пов'язаних із функціонуванням наявних об'єктів оброблення відходів, рекомендується вказувати інформацію про виявлені проблеми та зазначаються причини їх виникнення.
Інформацію щодо місць/об'єктів розміщення відходів (у т.ч. полігони та звалища) пропонується узагальнювати за формами, приклади яких наведено у додатках 15 та 16 до цих Методичних рекомендацій.
У частині "Проблеми та загрози" на основі проведеного аналізу за кожним з видів відходів рекомендується наводити перелік основних проблем, які потребують особливої уваги при розробленні МПУВ, та загроз виникнення проблем у майбутньому, зокрема:
санітарно-екологічні (пов'язані з впливом конкретних об'єктів на довкілля та людину);
соціально-економічні (пов'язані з виникненням соціальної напруги та з обмеженням діяльності галузей господарства чи окремих суб'єктів тощо);
інституційні (пов'язані з функціонуванням системи управління, у т.ч. з технологічними аспектами функціонування об'єктів управління відходами).
4.2.1. Пункт 2.2.1 підрозділу 2.2 розділу II "Побутові відходи" МПУВ.
При аналізі поточного стану системи управління побутовими відходами рекомендується враховувати, що у загальному вигляді побутові відходи охоплюють змішані та/або роздільно зібрані відходи від домогосподарств, включаючи відходи паперу, картону, скла, пластику, деревини, текстилю, металу, упаковки, біовідходи, відходи електричного та електронного обладнання, відходи батарей та акумуляторів, небезпечні відходи у складі побутових, великогабаритні та ремонтні відходи, а також змішані та/або роздільно зібрані відходи з інших джерел, якщо ці відходи подібні за своїм складом до відходів домогосподарств.
Аналіз системи управління побутовими відходами доцільно здійснювати за усіма їх компонентами, щодо яких запроваджено роздільне збирання, а також стосовно змішаних побутових відходів.
У частині "Система управління відходами" в описі існуючої системи управління побутовими відходами рекомендується навести карту з позначеними межами кластеру управління відходами у відповідності до РПУВ та межами усіх територіальних громад, що входять до кластеру. На карті кластеру або територіальної громади доцільно позначити усі об'єкти управління побутовими відходами, орієнтовані на обслуговування територіальної громади. У разі значної кількості місць розміщення відходів (полігонів, звалищ) їх можна позначити на окремій карті. Рекомендується позначати діючі об'єкти управління побутовими відходами та такі, що знаходяться на стадії будівництва та введення в експлуатацію, а також виведені з експлуатації (якщо вони потребують подальшого догляду, впровадження заходів зі зниження навантаження на довкілля тощо).
При позначенні об'єктів управління відходами на карті пропонується застосовувати систему додаткового їх цифрового та літерного маркування для спрощення подальшої ідентифікації в різних розділах МПУВ.
На карті може схематично позначатися рух побутових відходів від їх збирання до остаточного відновлення та/або видалення. Для підвищення рівня деталізації інформація може бути систематизована на декількох картах.
При описі системи збирання та перевезення побутових відходів доцільно наводити дані щодо охоплення населення та інших утворювачів побутових відходів послугами з управління побутовими відходами, а також вказати величину встановлених тарифів на послуги з управління побутовими відходами. Інформацію рекомендується наводити в узагальненому вигляді за формою, приклад якої наведено у додатку 17 до цих Методичних рекомендацій.
Рекомендується навести опис системи збирання та перевезення побутових відходів, включаючи усі компоненти, роздільне збирання яких забезпечується. Для кожного із населених пунктів доцільно зазначити перелік видів відходів, роздільне збирання яких забезпечується. За видами відходів, що збираються окремо (включаючи змішані), доцільно вказувати систему збирання (контейнерна; безконтейнерна; пункти роздільного збирання побутових відходів, у т.ч. мобільні, оснащені транспортними засобами; за заявкою споживача). Рекомендується зазначати на які об'єкти управління відходами здійснюється перевезення кожного з виду відходів, що збираються. Інформація може наводитись в узагальненому вигляді для населених пунктів, у разі застосування в них подібної організації збирання та перевезення побутових відходів.
У розрізі кожного населеного пункту територіальної громади доцільно наводити інформацію про технічне забезпечення збирання побутових відходів, яка включає:
перелік контейнерних майданчиків;
типи контейнерів, що застосовуються для збирання кожного з видів відходів, кількість таких контейнерів.
За потреби, в додатках до МПУВ може наводитись додаткова інформація про місця розташування контейнерних майданчиків, кількості контейнерів на майданчиках тощо.
У разі застосування мобільних пунктів роздільного збирання побутових відходів, доцільно зазначати:
тип та кількість спеціалізованих транспортних засобів, що виконують функції мобільних пунктів роздільного збирання побутових відходів;
перелік відходів, що збираються такими пунктами.
Рекомендується наводити перелік виконавців послуг, що здійснюють збирання та перевезення побутових відходів та інформація про їх технічне забезпечення.
Щодо кожного з виконавців послуг доцільно вказувати:
найменування виконавця;
територію територіальної громади та види побутових відходів, охоплені послугою виконавця;
найменування та кількість сміттєвозів та інших спеціалізованих технічних засобів, що застосовуються для надання послуги на території територіальної громади.
У разі, якщо виконавець надає послуги зі збирання та перевезення побутових відходів одночасно на території декількох територіальних громад, використовуючи одні й ті самі технічні засоби, пропонується про це зазначити та навести більш детальну інформацію про розподіл їх завантаженості.
У разі запровадження розширеної відповідальності виробника, рекомендується навести опис функціонування такої системи.
У описі системи управління відходами у відповідності до РПУВ та рішень, передбачених РПУВ, рекомендується навести карту кластеру управління відходами, на якій схематично позначити:
усі об'єкти управління побутовими відходами, орієнтовані на обслуговування територіальної громади, передбачені РПУВ після реалізації усіх запланованих заходів;
рух побутових відходів від їх збирання до остаточного відновлення та/або видалення.
На окремій карті доцільно позначити місця розміщення відходів (полігонів, звалищ), продовження строку експлуатації яких передбачається РПУВ.
Рекомендується навести рішення РПУВ щодо розвитку системи управління побутовими відходами територіальної громади та опис майбутньої системи управління побутовими відходами, передбаченої РПУВ. Доцільно надати опис системи збирання, перевезення та оброблення відходів.
У частині "Джерела утворення та обсяги відходів" дані щодо основних джерел утворення відходів та їх характеристики рекомендується наводити у додатках до МПУВ.
Стосовно характеристик побутових відходів доцільно навести їх морфологічний склад із зазначенням джерела інформації.
Фактичні та прогнозні дані щодо динаміки кількісних показників управління відходами в територіальній громаді рекомендується наводити за кожним із видів відходів, управління якими здійснюється або планується в майбутньому.
У частині "Інфраструктура управління відходами" пропонується наводити інформацію щодо наступних об'єктів управління побутовими відходами:
стаціонарні пункти роздільного збирання побутових відходів;
сміттєперевантажувальні станції;
сміттєсортувальні станції;
об'єкти підготування відходів до повторного використання;
інші об'єкти відновлення побутових відходів або окремих їх компонентів;
об'єкти видалення побутових відходів.
4.2.2. Пункт 2.2.2 підрозділу 2.2 розділу II "Небезпечні відходи" МПУВ може складатися з підпунктів: "Відпрацьовані нафтопродукти", "Відходи, що містять стійкі органічні забруднювачі", "Відходи, що містять ртуть", "Відходи, що містять поліхлоровані дифеніли / поліхлоровані терфеніли", "Інші небезпечні відходи". Для кожного з цих видів відходів доцільно здійснювати аналіз поточного стану системи управління за кожним, який включає наступні дані:
система управління відходами;
джерела утворення та обсяги відходів;
інфраструктура та технічне забезпечення управління відходами;
проблеми та загрози.
У частинах "Система управління відходами" та "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати, що небезпечні відходи фактично розподілені між відходами інших видів у складі:
побутових відходів;
відходів промисловості;
відходів упаковки;
відходів електричного та електронного обладнання;
відходів батарей і акумуляторів;
медичних відходів;
транспортних засобів, строк експлуатації яких закінчився.
У частині "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується наводити зведені дані щодо утворення небезпечних відходів відповідних видів у територіальній громаді, основних джерел їх утворення, місць та обсягів накопичення.
За тими видами небезпечних відходів, за якими деталізована інформація наводиться в інших структурних частинах МПУВ, у цьому підпункті рекомендується зазначати лише узагальнені зведені дані. Для інших небезпечних відходів інформацію доцільно наводити в більш деталізованому вигляді.
У підпункті 2.2.2.2 пункту 2.2.2 підрозділу 2.2 розділу II "Відходи, що містять стійкі органічні забруднювачі" МПУВ щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати Перелік стійких органічних забруднень (СОЗ), що визначений
Стокгольмською конвенцією про стійкі органічні забруднення, ратифікованої Законом України від 18.04.2007
№ 949-V.
У підпункті 2.2.2.4 пункту 2.2.2 підрозділу 2.2 розділу II "Відходи, що містять поліхлоровані дифеніли / поліхлоровані терфеніли" МПУВ щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати визначення таких відходів, наведене у
Порядку класифікації відходів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 20.10.2023 № 1102.
У підпункті 2.2.2.5 пункту 2.2.2 підрозділу 2.2 розділу II "Інші небезпечні відходи" МПУВ щодо опису частини "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати ті небезпечні відходи, що не охоплені у попередніх підпунктах пункту 2.2.2 "Небезпечні відходи" МПУВ.
Наприклад, такі небезпечні відходи можуть включати:
небезпечні відходи промисловості;
відходи агрохімічної продукції, що містять небезпечні речовини;
відходи, що містять азбест;
відходи тари та упаковки, забруднені небезпечними речовинами;
інші небезпечні відходи.
4.2.3. В пункт 2.2.3 підрозділу 2.2 розділу II "Відходи промисловості" МПУВ рекомендується включати підпункти: "Промислові відходи", "Відходи видобувної промисловості" та "Відходи будівництва та знесення". Для кожного з цих видів відходів доцільно здійснювати аналіз поточного стану системи управління, який включає наступні дані:
система управління відходами;
джерела утворення та обсяги відходів;
інфраструктура та технічне забезпечення управління відходами;
проблеми та загрози.
У частині "Джерела утворення та обсяги відходів" рекомендується враховувати, що джерелами утворення відходів промисловості є промислові виробництва, розташовані на території територіальної громади.
Аналіз утворення відходів рекомендується здійснювати з урахуванням характеристик функціонування промисловості, наведених у підрозділі 1.3 "Економічна характеристика територіальної громади" МПУВ.
Доцільно навести обґрунтування переліку промислових відходів, що розглядаються детально та відносно яких у подальшому плануються заходи з управління. Можуть виділятися відходи окремих галузей промисловості, багатотоннажні відходи, інші відходи, характерні для територіальної громади.
При виконанні прогнозної оцінки утворення відходів у майбутньому доцільно враховувати аналіз перспектив розвитку за видами економічної діяльності у майбутньому, наведеному у підрозділі 1.3 "Економічна характеристика територіальної громади" МПУВ. Якщо на момент розроблення МПУВ окремі об'єкти промисловості були завантажені не на повну потужність, при оцінці утворення відходів в майбутньому пропонується враховувати можливість виходу об'єктів промисловості на номінальний режим завантаженості.
................Перейти до повного тексту