1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРЕЗИДІЯ ФЕДЕРАЦІЇ ПРОФЕСІЙНИХ СПІЛОК УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
04.11.2020 № П-27-9
Про дії ФПУ, її членських організацій щодо вирішення проблеми заборгованості з виплати заробітної плати
У порушення гарантій і норм Конституції України, міжнародного й національного законодавства протягом усіх років незалежності в Україні не вирішується питання забезпечення своєчасної виплати працівникам заробітної плати та ліквідації зарплатних боргів, обсяг яких продовжує невпинно зростати.
В умовах запровадження обмежуючих карантинних заходів, пов'язаних із пандемією COVID-19, заборгованість з виплати заробітної плати зросла на 20,1% та станом на 01.10.2020 сягнула 3560,9 млн грн. 130,3 тис. працівників економічно активних підприємств заборговано 2318,7 млн грн, у тому числі 788,3 млн грн - борги державних підприємств. Працівникам промисловості не виплачено 2666,8 млн грн.
Викликає занепокоєння заборгованість із заробітної плати на підприємствах-банкрутах, яка сьогодні складає третину зарплатних боргів (1117,2 млн грн), оскільки працівники таких підприємств залишаються найбільш незахищеними через такі невиплати, а питання створення гарантійної установи відповідно до норм Конвенції МОП № 173 не вирішено на законодавчому рівні.
Зростання заборгованості з виплати заробітної плати відбувається на фоні знецінення трудових доходів та заощаджень, зокрема внаслідок девальвації гривні, підвищення цін та житлово-комунальних тарифів, запровадження обмежуючих карантинних заходів, що спричиняє зниження рівня життя працюючих та їхніх сімей, призводить до загострення соціальної напруги у трудових колективах і регіонах.
Найбільш тривожним є зростання заборгованості з виплати заробітної плати працівникам бюджетних установ у сферах охорони здоров'я, освіти, соціального захисту, а також підприємств житлово-комунального господарства, державних підприємств, зокрема вугільної галузі, ДК "Укроборонпром" та Державного агентства автомобільних доріг України.
Заборгованість з виплати заробітної плати є однією з основних причин виникнення колективних трудових спорів, у тому числі стихійних. Проте ефективність цього механізму є недостатньою через складну процедуру та тривалі строки її реалізації.
Крім того, існують факти затягування з боку виконавчих органів виплати працівникам заробітної плати за виконавчими провадженнями, а також неотримання працівниками заробленого через відсутність ліквідного майна, й не лише на підприємствах-банкрутах.
Ігноруючи вимоги профспілок, протягом 2018-2020 років Урядом не проведено жодного засідання Комісії з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат. Результатом наполегливої роботи ФПУ, стало прийняття Кабінетом Міністрів України постанови від 28.10.2020 № 1007 "Про утворення Міжвідомчої робочої групи з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення)".
З метою поновлення конституційного права працівників на своєчасне отримання заробітної плати та забезпечення її своєчасної виплати в подальшому, Федерація профспілок України, всеукраїнські профспілки, профспілкові об'єднання та організації всіх рівнів використовують всі можливі та незаборонені законодавством механізми й інструменти, зокрема звернення до суду, вступ у колективні трудові спори, проведення акцій та мітингів.
Незважаючи на масштабну роботу профспілок та певні її результати, питання повернення зарплатних боргів не вирішується, вимоги та пропозиції профспілок щодо реалізації на практиці європейських процедур з вирішення проблеми своєчасної виплати винагороди за працю соціальними партнерами та парламентом ігноруються, конструктивного соціального діалогу не відбувається.
Враховуючи загострення проблеми заборгованості з виплати заробітної плати, необхідність захисту конституційного права працівників на своєчасне її отримання та з метою повернення зарплатних боргів, Президія Федерації професійних спілок України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Узяти до відома Інформацію про дії ФПУ, її членських організацій щодо вирішення проблеми заборгованості з виплати заробітної плати (додаток).
2. Доручити керівництву ФПУ:
2.1. Звернутися до Президента України, зокрема щодо:
- внесення до Верховної Ради України та визначення як невідкладної законодавчої ініціативи стосовно ратифікації частини III Конвенції МОП № 173 про захист вимог працівників у випадку неплатоспроможності роботодавця;
- надання доручення Раді національної безпеки і оборони України розглянути на своєму засіданні проблему заборгованості з виплати заробітної плати з метою упередження виникнення кризової ситуації, що загрожуватиме національній безпеці України;
- надання доручення Кабінету Міністрів України стосовно розробки законодавчих пропозицій щодо посилення економічного захисту працівника, утворення гарантійної установи для захисту грошових вимог працівників у випадку неплатоспроможності роботодавця та визнання заробітної плати позачерговим пріоритетним платежем порівняно з іншими зобов'язаннями роботодавця, зокрема за кредитами, перед Пенсійним фондом та фондами соціального страхування.
2.2. Звернутися до Верховної Ради України стосовно прискорення розгляду та підтримки законодавчих ініціатив, спрямованих на погашення заборгованості із заробітної плати та забезпечення своєчасної її виплати, зокрема законопроєктів № 2650 та № 3332.
2.3. Звернутися до Кабінету Міністрів України з направленням Інформації про дії ФПУ, її членських організацій щодо вирішення проблеми заборгованості з виплати заробітної плати, зокрема з питань:
- прискорення розробки законодавчих пропозицій щодо забезпечення першочерговості виплат заробітної плати, посилення економічного захисту працівника та утворення гарантійної установи для захисту грошових вимог працівників у випадку неплатоспроможності роботодавця;
- внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" щодо забезпечення фінансування видатків на оплату праці працівників галузей бюджетної сфери в повному обсязі, погашення заборгованості з виплати заробітної плати працівникам державних підприємств вугільної галузі та підприємств, що фінансуються за рахунок державного бюджету;
- підготовки нової редакції Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", в якому передбачити визначення колективного трудового спору, колективного трудового конфлікту, порядок висування вимог, мінімальні терміни для проведення примирних процедур і застосування страйку, як крайнього засобу вирішення колективного трудового спору, гарантій працівників, відповідальності тощо;
- підвищення ефективності управління суб'єктами господарювання, які перебувають у сфері управління центральних і місцевих органів виконавчої влади та мають заборгованість з виплати заробітної плати, шляхом розробки за участю галузевих, територіальних і первинних профспілкових організацій планів виведення підприємств з кризового стану й відновлення їх повноцінної господарської діяльності;
- стабілізації роботи підприємств житлово-комунального господарства та погашення заборгованості з виплати заробітної плати в умовах запровадження обмежуючих карантинних заходів та прийнятих рішень про заборону припинення надання житлово-комунальних послуг громадянам за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги;
- скасування норми постанови Кабінету Міністрів України "Про умови і розміри оплати праці керівників підприємств, заснованих на державній, комунальній власності, та об'єднань державних підприємств" від 19.05.99 № 859 щодо можливості преміювання керівників державних та комунальних підприємств у разі наявності заборгованості підприємства з виплати заробітної плати;
- прискорення створення Міжвідомчої робочої групи з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), забезпечення регулярного проведення її засідань з розглядом проблемних питань діяльності підприємств відповідно до Списку підприємств-боржників (згідно з додатком) та здійснення контролю за виконанням прийнятих рішень;
- посилення контролю за виконанням виконавчою службою судових рішень з питань повернення працівникам заборгованої заробітної плати.
2.4. Актуалізувати Технологічну карту дій у разі виникнення заборгованості із виплати зарплати та надіслати членським організаціям ФПУ для поширення серед первинних профспілкових організацій та використання в роботі.
3. Керівництву ФПУ, членським організаціям активізувати роботу з народними депутатами щодо підтримки профспілкових законодавчих ініціатив, спрямованих на посилення захисту працівника у випадку затримки виплати заробітної плати, зокрема законопроєктів № 2650 та № 3332.
4. Членським організаціям ФПУ разом із первинними профспілковими організаціями задіяти всі не заборонені законодавством форми роботи для виплати працівникам боргів із заробітної плати, зокрема:
4.1. Проводити постійний моніторинг своєчасності і повноти виплати заробітної плати, а у разі виявлення фактів затримки виплат:
- повідомляти про виявлені факти центральні та місцеві органи виконавчої влади, органи Держпраці;
- ініціювати розгляд цих фактів на засіданнях тимчасових комісій з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат;
- надавати допомогу членам профспілок з підготовки документів до суду та вступу в колективні трудові спори (конфлікти);
- ініціювати проведення колективних переговорів з роботодавцями щодо визначення зобов'язань роботодавця у випадку затримки заробітної плати (надання інформації профспілковим органам, складання графіків погашення заборгованості, визначення розміру та умов виплати компенсації за порушення строків виплати заробітної плати тощо);
- забезпечити здійснення контролю за дотриманням графіків погашення заборгованості з виплати заробітної плати на підприємствах-боржниках.
4.2. Посилити співпрацю з органами державної (місцевої) влади, роботодавцями з метою розробки та затвердження спільних заходів для забезпечення своєчасної виплати заробітної плати, в тому числі шляхом участі у формуванні місцевих бюджетів.
4.3. Регулярно на сайтах ФПУ, членських організацій, у газеті "Профспілкові вісті" та інших профспілкових ЗМІ поширювати інформацію про стан погашення заборгованості з виплати заробітної плати.
5. Територіальним профоб'єднанням та всеукраїнським профспілкам ініціювати проведення засідань тимчасових комісій з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат з розглядом питань, які потребують прийняття системних рішень на національному рівні. Інформацію про результати розгляду та прийняті рішення направляти до ФПУ для подальшого передання Прем'єр-міністру України.
6. Доручити Прес-центру ФПУ розмістити постанову на офіційному веб-порталі ФПУ та в інших профспілкових ЗМІ.
7. Контроль за виконанням постанови покласти на заступника Голови ФПУ Шубіна. О.О.
Голова Г. В. Осовий
Додаток
до постанови Президії ФПУ
04.11.2020 № П-27-9
ІНФОРМАЦІЯ
про дії ФПУ, її членських організацій щодо вирішення проблеми заборгованості з виплати заробітної плати
У порушення гарантій і норм Конституції України, міжнародного й національного законодавства протягом усіх років незалежності в Україні не вирішується питання забезпечення своєчасної виплати працівникам заробітної плати та ліквідації зарплатних боргів.
Разом з тим запровадження обмежуючих карантинних заходів в умовах пандемії коронавірусу призвело до скорочення / зупинки діяльності тисяч підприємств, поглиблення кризових явищ в економіці, зростання обсягів заборгованої працівникам заробітної плати.
За офіційними даними, заборгованість з виплати заробітної плати, починаючи з квітня ц.р., зросла на 20,1% та станом на 1 жовтня 2020 року склала 3560,9 млн грн.
130,3 тис. працівників економічно активних підприємств заборговано 2318,7 млн грн, в тому числі 788,3 млн грн - борги державних підприємств.
Працівникам промисловості не виплачено 2666,8 млн грн, або 74,9% від загальної суми заборгованості.
Третина зарплатних боргів (1117,2 млн грн) припадає на підприємства-банкрути, працівники яких є найбільш незахищеними у випадку невиплати заробітної плати, оскільки в разі недостатності ліквідаційного майна працівник залишається без заробленого (відповідно до законодавства вимоги, не задоволені за недостатністю майна, вважаються погашеними).
Незважаючи на норми національного законодавства та міжнародного права ( Конвенція МОП № 95), доручення Уряду, домовленості між сторонами соціального діалогу в рамках Генеральної угоди та колективних трудових спорів (конфліктів) усіх рівнів, влада, роботодавці та власники підприємств не здійснюють достатніх кроків щодо погашення заборгованості з виплати заробітної плати та пояснюють її зростання кризовими явищами в економіці, спричиненими, зокрема, пандемією COVID-19 та військовими діями на сході країни.
Серед причин заборгованості з виплати заробітної плати профспілкові організації виокремлюють наступні:
- відсутність обігових коштів, недостатній обсяг виробництва, моральне та фізичне зношення основних засобів;
- недостатнє фінансування, недосконала формула та неефективний механізм розподілу субвенцій державного бюджету на виплату заробітної плати працівникам бюджетної сфери;
- відсутність ефективного державного управління окремими галузями (вугільна, енергетична, авіа-, судно- та машинобудівна, тощо) та об'єктами державної та комунальної власності;
- несвоєчасні розрахунки замовників за виконані роботи; непогашення споживачами заборгованості із різниці в тарифах, несвоєчасні розрахунки споживачів за комунальні послуги та електроенергію;
- відсутність замовлень, втрата ринків збуту продукції та недостатність заходів щодо просування продукції на нові, у тому числі європейські, ринки збуту;
- арешт рахунків та затягування із виконанням рішень суду щодо виплати працівникам заборгованої заробітної плати;
- запровадження обмежувальних заходів через поширення коронавірусної інфекції COVID-19;
- відсутність ефективних механізмів економічного захисту трудових доходів працівників;
- затягування із створенням гарантійної установи з метою задоволення грошових вимог працівників у випадку неплатоспроможності роботодавця, як це передбачено частиною III Конвенції МОП № 173 та ст. 25 Європейської соціальної хартії (переглянутої) тощо.
Дії профспілок усіх рівнів щодо погашення заборгованості з виплати заробітної плати
1. Зважаючи на різке зростання зарплатної заборгованості, Федерація профспілок України, її членські організації багаторазово привертали увагу Президента України, народних депутатів, Уповноваженого ВРУ з прав людини, Уряду, центральних і місцевих органів виконавчої влади та роботодавців до необхідності вжиття ефективних заходів для забезпечення своєчасної оплати праці. Зокрема, зазначена проблема розглядалася 17 червня ц.р. під час зустрічі профспілок та роботодавців з Прем'єр-міністром України Шмигалем Д.А., на засіданнях круглого столу та нарадах у Комітеті ВРУ з питань соціальної політики (в т.ч. 19.12.2018, 02.07.2019, 16.10.2019, 11.03.2020), за результатами яких було надано низку доручень та рекомендацій.
Водночас із метою поновлення конституційних прав працівників на своєчасне отримання заробітної плати профспілки вступають у колективні трудові спори (конфлікти). Так, ще у 2015 році СПО об'єднань профспілок вступив у національні колективні трудові спори з Кабінетом Міністрів України та СПО роботодавців, однією з вимог у яких було погашення заборгованості з виплати заробітної плати.
Також, за 2016 - 9 місяців 2020 року зареєстровано 1428 КТС(К), вирішено за участю профспілок 697 КТС(К) та проведено 84 страйки, в результаті чого виплачено працівникам майже 3,1 млрд грн заборгованої заробітної плати.
Під час акцій протесту та мітингів профспілки вимагали від Уряду та роботодавців негайного погашення заборгованості з виплати заробітної плати. Зокрема, 30.06.2020 учасники Всеукраїнської акції висунули вимоги щодо надання фінансової та матеріальної підтримки працівникам, які потерпають в умовах економічної кризи, викликаної поширенням коронавірусної інфекції, забезпечення гідної заробітної плати медпрацівникам, ліквідації заборгованості із виплати заробітної плати.
Вимушені констатувати, що прийняті в рамках КТС 2015 року рішення, надані урядові доручення та розпорядження КМУ, рекомендації профільного комітету ВРУ щодо погашення заборгованості з виплати заробітної плати залишаються невиконаними, що створює умови для зростання зарплатних боргів.
2. Профспілкові організації всіх рівнів ініціюють розгляд питання щодо погашення заборгованості із виплати заробітної плати на засіданнях органів державної та місцевої виконавчої влади, тристоронніх соціально-економічних рад, беруть активну участь у роботі тимчасових комісій з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат, комісій по трудових спорах, співпрацюють з управліннями Пенсійного фонду України та Держпраці, розглядають на засіданнях виборних органів профспілок та роботодавців, а також сприяють організації та надають правову допомогу членам профспілок з подання позовних заяв до судів та вступу в колективні (індивідуальні) трудові спори (конфлікти).
Водночас правовими інспекторами праці ФПУ та її членських організацій під час здійснення громадського контролю протягом 2016-2020 років виявлено 125564 порушення роботодавцями трудових прав членів профспілок, з яких 57536 - з питань оплати праці; інтереси понад 15 тис. працівників представляли в судах профспілкові юристи; понад 499 млн грн присуджено на їх користь у судах у справах, представництво в яких здійснювалося профспілковими правозахисниками.
Задля підвищення активності профспілок на місцях фахівцями ФПУ розроблено Технологічну карту дій у разі виникнення заборгованості із виплати зарплата, яку опубліковано у збірнику нормативно-правових документів та практичних рекомендацій з профспілкової діяльності "Профспілковий довідник" та "Бібліотечці голови профспілкового комітету" № 3-4, 2019.
Разом з тим, за інформацією профспілкових організацій, на місцях існують факти затягування з боку виконавчих органів виплати працівникам заробітної плата за виконавчими провадженнями, зокрема:
- Запорізька обласна рада профспілок повідомляє, що в органах забезпечення примусового виконання рішень у Запорізької області перебуває 1201 виконавчий документ на суму 25,6 млн грн, а також протягом січня - серпня 2020 року державними виконавцями фактично виконано 133 виконавчих документи на суму 6,9 млн грн.
Разом з тим голова Запорізької обласної організації профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення Малигіна А.О. інформувала, що на виконанні у відділі примусового виконання рішень перебуває зведене виконавче провадження № 50779867 (395 виконавчих справ) про стягнення коштів з КП "Підприємство комунальної власності" Енергодарської міської ради на загальну суму майже 63,0 млн грн (у т.ч. 21 провадження членів профспілки на суму 642,5 тис.грн та 2 провадження щодо стягнення профспілкових внесків на суму 356,0 тис.грн);
- за інформацією Миколаївської облпрофради, станом на 01.10.2020 на виконанні органів ДВС Миколаївської області перебували, зокрема, по ДП "Миколаївський облавтодор" 160 виконавчих проваджень на загальну суму 6440,6 тис.грн;
- Професійна спілка працівників радіоелектроніки та машинобудування України інформує, що в органах державної виконавчої служби по АТ "Маяк" перебувають 515 виконавчих проваджень на 21,7 млн грн;
- Профспілка працівників машинобудування та металообробки України та Сумська обласна рада профспілок інформують, що не забезпечено виконання судових рішень щодо невиплаченої заробітної плати на користь працівників АТ "Сумське НВО";
- Профспілка металургів і гірників України інформує, що виконавчі листи про стягнення заборгованості із заробітної плати були повернуті працівникам ДП "Завод порошкової металургії" (м. Бровари) без виконання через заборону вчиняти виконавчі дії щодо об'єктів права державної власності, які були включені до переліків об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації, затверджених Законом України № 847-XIV. Разом з тим задоволені справи про стягнення заборгованості із заробітної плати працівникам ПАТ "Дніпропетровський трубний завод" - в повному обсязі, ПАТ "Дніпрометробуд" - стягнуто 1 млн грн на користь 65 працівників; ДП "УНТЦ металургійної промисловості "Енергосталь" - стягнуто 1,4 млн грн.

................
Перейти до повного тексту