1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
11.05.2016 № 10-3
Про результати аудиту виконання Україною вимог Базельської конвенції про контроль за транскордонними перевезеннями небезпечних відходів та їх видаленням
Відповідно до статті 98 Конституції України, статей 7, 25, 26, 35 і 36 Закону України "Про Рахункову палату" розглянуто Звіт про результати аудиту виконання Україною вимог Базельської конвенції про контроль за транскордонними перевезеннями небезпечних відходів та їх видаленням.
За результатами розгляду Рахункова палата
ВСТАНОВИЛА:
1. Протягом 2013-2015 років дотримання Україною вимог Базельської конвенції про контроль за транскордонним переміщенням небезпечних відходів та їх видаленням (далі - Базельська конвенція) забезпечувалося в умовах недостатньої нормативної врегульованості, що супроводжувалося неналежним організаційним і матеріально-технічним забезпеченням відповідних органів виконавчої влади.
Як наслідок, вимоги Базельської конвенції виконуються не в повному обсязі, зокрема, на належному рівні не забезпечується контроль за транскордонним переміщенням відходів, їх ідентифікація та видалення, а також координація діяльності відповідальних органів виконавчої влади та обмін інформацією, що створює ризики неконтрольованого ввезення в Україну небезпечних відходів.
Аудит свідчить, що головна причина такого стану - відсутність державної цільової програми поводження з відходами, у тому числі небезпечними, яка б окреслила основні цілі відповідної державної політики, напрями діяльності та використання фінансових ресурсів держави у цій сфері, природоохоронні заходи, очікувані результати та терміни їх досягнення.
При цьому Кабінетом Міністрів України не було забезпечено виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України від 15.01.2010 "Про державне регулювання у сфері поводження з відходами" та від 25.04.2013 "Про комплекс заходів щодо вдосконалення проведення моніторингу довкілля та державного регулювання у сфері поводження з відходами в Україні" щодо розроблення та внесення Верховній Раді України на розгляд законопроекту про загальнодержавну програму поводження з відходами в Україні.
2. Чинними нормативно-правовими актами України врегульовані питання, визначені Базельською конвенцією. Зокрема, з 2016 року екологічний контроль у пунктах пропуску через державний кордон здійснюється за відсутності відповідного положення про нього, на державному рівні не затверджений перелік (класифікатор) відходів із встановленими класами небезпеки.
Нормативно не врегульовано порядку взаємодії між ДФС та Мінприроди у частині відбору зразків для проведення лабораторних аналізів на відповідність складу вантажу наявній документації.
Нормативно-правовими актами не визначено порядку пломбування підрозділами Державної екологічної інспекції контейнерів з небезпечними відходами в пункті пропуску через державний кордон на в'їзді в Україну.
Як наслідок, контейнери не пломбуються, що створює ризики незабезпечення схоронності вантажів з небезпечними відходами під час їх транзиту територією України.
Крім того, Мінприроди та МЗС не забезпечили офіційного перекладу Базельської конвенції українською мовою, що створює ризики неофіційного тлумачення визначень і положень даного міжнародного договору і потребує термінового врегулювання цього питання.
3. Видатки державного бюджету на забезпечення реалізації державної екологічної політики, у тому числі у сфері поводження з небезпечними відходами, здійснення відповідних природоохоронних заходів, а також забезпечення екологічного контролю Мінприроди, як головний розпорядник бюджетних коштів, планувало за двома бюджетними програмами: КПКВК 2401270 "Здійснення природоохоронних заходів" і КПКВК 2405010 "Керівництво та управління у сфері екологічного контролю".
Проте через неефективні управлінські рішення учасників бюджетного процесу затверджені обсяги асигнувань державного бюджету за цими бюджетними програмами були недостатніми. Як наслідок, не забезпечено ефективного і результативного використання коштів державного бюджету.
Зокрема, за КПКВК 2401270 "Здійснення природоохоронних заходів" у сфері поводження з небезпечними відходами протягом 2013-2015 років із запланованих 11-ти заходів реалізовано лише два з фактичними видатками 291246,2 тис. грн, а саме: здійснення невідкладних природоохоронних заходів із вивезення суміші ізомерів орто-, мета та паранітрохлорбензолів з території ДП "Горлівський хімічний завод" і проведення невідкладних природоохоронних заходів із видалення, перевезення та утилізації небезпечних відходів гексахлорбензолу, що перебувають на полігоні твердих токсичних відходів у Калуському районі Івано-Франківської області.
Решта запланованих природоохоронних заходів не виконана переважно через відкриття затверджених асигнувань державного бюджету наприкінці бюджетного року, що унеможливлювало дотримання їх розпорядниками термінів проведення конкурсних торгів, встановлених чинним законодавством.
При цьому Мінприроди як головний розпорядник бюджетних коштів, здійснюючи управління бюджетними коштами за бюджетною програмою "Здійснення природоохоронних заходів" (КПКВК 2401270), не забезпечило належної оцінки її результативності у частині виконання природоохоронних заходів у сфері поводження з відходами.
Крім того, розпорядники бюджетних коштів за бюджетною програмою "Керівництво та управління у сфері екологічного контролю" (КПКВК 2405010) не забезпечили неналежного внутрішнього контролю, через що при плануванні та розрахунку потреби в бюджетних коштах не було дотримано принципу обґрунтованого їх використання.
4. Держекоінспекція та її територіальні органи протягом 2013-2015 років діяли в умовах недостатнього фінансового ресурсу на забезпечення діяльності, що не сприяло належному здійсненню державного нагляду (контролю) за екологічною безпекою в пунктах пропуску через державний кордон і в зоні діяльності митниць під час імпорту, експорту та транзиту вантажів і транспортних засобів.

................
Перейти до повного тексту