- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНА СУДОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про організацію бухгалтерського обліку
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Типове положення про організацію бухгалтерського обліку в місцевих та апеляційних судах загальної юрисдикції, Державній судовій адміністрації України та її територіальних управліннях, Вищій кваліфікаційній комісії суддів України, Національній школі суддів України (далі - Типове положення), що додається.
2. Керівникам місцевих та апеляційних судів загальної юрисдикції, Державної судової адміністрації України та її територіальних управлінь, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Національної школи суддів України забезпечити затвердження та застосування в роботі положення про організацію бухгалтерського обліку відповідного розпорядника бюджетних коштів у відповідності із затвердженим пунктом 1 цього наказу Типовим положенням протягом десяти робочих днів з дня отримання цього наказу.
3. Прес-центру судової влади (на правах відділу) в одноденний строк з дня видання цього наказу розмістити його текст на офіційному веб-порталі "Судова влада України" у розділі "Нормативно-правова база".
4. Управлінню організаційного забезпечення та контролю довести цей наказ до відома заступників Голови, керівників самостійних структурних підрозділів Державної судової адміністрації України, голів апеляційних судів загальної юрисдикції, керівників Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, Національної школи суддів України та територіальних управлінь Державної судової адміністрації України у дводенний строк з дня його видання.
5. Наказ набирає чинності з дня його видання.
6. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова Державної судової адміністрації України |
З. Холоднюк |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної судової
адміністрації України
04.07.2016 № 132
ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ
про організацію бухгалтерського обліку в місцевих та апеляційних судах загальної юрисдикції, Державній судовій адміністрації України та її територіальних управліннях, Вищій кваліфікаційній комісії суддів України, Національній школі суддів України
1. Загальні положення
1. Типове положення про організацію бухгалтерського обліку в місцевих та апеляційних судах загальної юрисдикції, Державній судовій адміністрації України та її територіальних управліннях, Вищій кваліфікаційній комісії суддів України, Національній школі суддів України (далі - Положення) розроблено відповідно до Закону України
"Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" ,
Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.01.2011 № 59, Національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі та інших нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів України та Державної казначейської служби України, які регулюють питання бухгалтерського обліку та звітності, з метою належної організації та удосконалення системи ведення бухгалтерського обліку, складання бюджетної та фінансової звітності в місцевих та апеляційних судах загальної юрисдикції, Державній судовій адміністрації України та її територіальних управліннях, Вищій кваліфікаційній комісії суддів України, Національній школі суддів України (далі - Установи).
2. Організація бухгалтерського обліку Установи має забезпечувати:
1) повноту, достовірність та своєчасність відображення фактів фінансово-господарської діяльності в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності;
2) відображення в бухгалтерському обліку фактів фінансово-господарської діяльності не лише виходячи з їх правової форми, а й з урахуванням їх економічного змісту;
3) дотримання вимог бюджетного законодавства, зокрема щодо економного та ефективного витрачання бюджетних коштів;
4) контроль за наявністю та рухом майна, використанням фінансових і матеріальних (нематеріальних) ресурсів відповідно до затверджених нормативів, кошторисів і паспортів бюджетних програм;
5) запобігання виникненню негативних явищ у фінансово-господарській діяльності, виявлення й мобілізацію внутрішньогосподарських резервів.
3. У своїй діяльності Установи керуються
Конституцією та законами України, зокрема Законом України
"Про судоустрій і статус суддів" , Законом України
"Про державну службу" , актами Президента України та Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами, наказами Державної судової адміністрації України та наказами Установи.
4. Бухгалтерський облік в Установі здійснюється бухгалтерською службою, яка є самостійним структурним підрозділом, вид якого залежить від обсягу, характеру та складності бухгалтерської роботи. Бухгалтерська служба підпорядковується безпосередньо керівнику Установи або його заступникові, а з організаційних питань (крім ДСА України та її територіальних управлінь) - керівникові апарату (секретаріату) або його заступникові.
Очолює бухгалтерську службу керівник самостійного структурного підрозділу, який є головним бухгалтером Установи.
Права та обов'язки керівника та всіх посадових осіб бухгалтерської служби визначаються нормами трудового законодавства України, Законом України
"Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" , постановою Кабінету Міністрів України від 26.01.2011
№ 59 "Про затвердження Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи", Положенням про структурний підрозділ, на який покладаються функції бухгалтерської служби, затвердженим наказом Установи, затвердженими посадовими інструкціями та цим Положенням.
Структура бухгалтерської служби та її кількісний склад встановлюється штатним розписом Установи, з урахуванням пропозицій керівника бухгалтерської служби.
5. Керівник бухгалтерської служби наділяється правом другого підпису фінансово-господарських документів (за його відсутності - заступник керівника бухгалтерської служби, чи особа, на яку покладається виконання обов'язків керівника бухгалтерської служби), відповідно до наказу Установи про надання права підпису.
6. Бухгалтерський облік всіх господарських операцій здійснюється в грошовій одиниці України - гривні в хронологічному порядку за меморіально-ордерною формою обліку з використанням програмного комплексу для обліку записів бухгалтерських операцій в облікових регістрах та форм меморіальних ордерів, затверджених наказом Державного казначейства України від 27.07.2000
№ 68 "Про затвердження Інструкції про форми меморіальних ордерів бюджетних установ та порядку їх складання" за загальним та спеціальним фондами державного бюджету окремо, у розрізі кодів програмної та економічної класифікації видатків державного бюджету.
Регістри бухгалтерського обліку повинні мати назву, період реєстрації господарських операцій, посаду, прізвища й підписи або інші дані, що дають змогу ідентифікувати осіб, які брали участь в їх складанні.
Операції в облікових регістрах відображаються не пізніше наступного робочого дня після надходження до бухгалтерської служби первинних документів, але не пізніше останнього робочого дня звітного місяця.
7. Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факт здійснення таких операцій і мають бути складені під час їх здійснення, а якщо це неможливо - безпосередньо після їх завершення.
Господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, в якому їх здійснено, якщо інше не передбачено угодами.
Усі первинні документи, що надходять до бухгалтерської служби, перевіряються на відповідність форми та повноти змісту. У разі виявлення невідповідності первинного документа вимогам законодавства у сфері бухгалтерського обліку такі документи з письмовим обґрунтуванням передаються керівнику Установи. До окремого письмового рішення керівника такі документи не приймаються до виконання.
При застосуванні керівниками самостійних структурних підрозділів Установи первинних документів, форми яких не затверджені нормативно-правовими актами, вибрана довільна форма погоджується з керівником бухгалтерської служби, що підтверджується відміткою "Форму погоджено" із зазначенням дати погодження та підписом керівника бухгалтерської служби Установи.
8. Ведення рахунків бухгалтерського обліку для узагальнення інформації про наявність і рух активів, капіталу, зобов'язань та фактів діяльності методом подвійного запису здійснюється відповідно до
Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 26.06.2013 № 611. Ведення позабалансових рахунків здійснюється за простою схемою (без застосування методу подвійного запису).
10. Бухгалтерський облік ведеться окремо за всіма джерелами надходжень (загальний та спеціальний фонди державного бюджету) та бюджетними програмами (кодами програмної класифікації видатків державного бюджету), іншими операціями, передбаченими законодавством, та відображається в єдиному балансі.
Усі меморіальні ордери реєструються в
книзі "Журнал-головна". Облік у книзі "Журнал-головна" ведеться по субрахунках 1-го рівня.
11. Для здійснення контролю за використанням майна, що експлуатується працівниками, з якими законодавством не передбачене укладання договору про повну матеріальну відповідальність, матеріально відповідальною особою складаються відомості (картки) закріплення майна за відповідними працівниками чи відповідальною особою відповідного кабінету із зазначенням переліку такого майна на конкретну дату та підпису особи. Переміщення майна, закріпленого за відповідальними працівниками Установи, дозволяється лише з відома матеріально відповідальної особи.
12. Заносити та виносити особисті речі працівників (майно, оціночна вартість якого за одиницю відноситься до основних засобів, інших необоротних матеріальних активів чи малоцінних та швидкозношуваних предметів) в Установу дозволяється на підставі заяви працівника, в якій обов'язково зазначаються кількісні та вартісні показники майна з дозвільною візою керівника Установи або його заступника, який відповідно до розподілу службових повноважень курує структурний підрозділ матеріально-технічного забезпечення чи бухгалтерську службу Установи або, крім ДСА України та її територіальних управлінь, керівника апарату (секретаріату).
Завізовані заяви про внесення (винесення) особистих речей працівників передаються до бухгалтерської служби для відображення їхнього руху на позабалансовому рахунку 02 "Активи на відповідальному зберіганні".
13. Перелік посадових осіб, яким дозволено одержувати та видавати товарно-матеріальні цінності (майно), у тому числі грошові кошти, грошові документи та бланки суворої звітності, які несуть повну матеріальну відповідальність за такі дії згідно з укладеними договорами, відповідно до посадових інструкцій та чинного законодавства України, визначається окремим наказом Установи або оформляється додатком до цього положення.
Облік товарно-матеріальних цінностей (майна), грошових документів та бланків суворої звітності ведеться в кількісному та сумарному вимірах за найменуваннями одиниць обліку та в розрізі матеріально відповідальних осіб. Матеріально відповідальні особи ведуть облік у кількісному вимірі та за найменуваннями одиниць обліку.
Дані обліку товарно-матеріальних цінностей (майна), у тому числі бланків суворої звітності, які закріплені за відповідними матеріально відповідальними особами, мають відповідати даним обліку бухгалтерської служби Установи.
14. Використані для забезпечення безперебійної роботи запаси, матеріальні цінності морально застарілі, фізично зношені, непридатні для подальшого використання та відновний ремонт яких неможливий та/або неефективний, а також недостачі підлягають списанню за наявності підтвердних документів лише з дозволу керівника Установи або особи, яка виконує його обов'язки чи, крім ДСА України та її територіальних управлінь, керівника апарату (секретаріату).
15. Періодичні видання (газети, журнали), що придбаваються Установою й не відносяться до бібліотечних фондів, списуються на фактичні видатки по мірі отримання видань.
16. Проведення інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, матеріальних цінностей, грошових коштів і документів, розрахунків та інших статей балансу Установи проводяться відповідно до вимог
Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.09.2014 № 879 (далі - Інструкція № 879).
Для проведення інвентаризацій, у строки, визначені
Інструкцією № 879, за окремими наказами Установи утворюються спеціальні інвентаризаційні комісії.
17. В Установах облік грошових документів в національній валюті (коштів, що містяться в оплачених путівках у санаторії, проїзних документах, чекових книжках тощо), бланків посвідчень, бланків трудових книжок та вкладишів до них здійснюється з використанням типових форм первинного обліку бланків суворої звітності, затверджених наказом Міністерства статистики України від 11.03.96
№ 67.
Всі грошові документи, бланки посвідчень, бланки трудових книжок та вкладишів зберігаються в сейфах відповідних матеріально відповідальних осіб.
18. Для аналітичного обліку готівкових операцій, касових та фактичних видатків, капітальних видатків, отриманих і перерахованих асигнувань, прийнятих зобов'язань застосовуються форми карток і книг аналітичного обліку, затверджених наказом Державного казначейства України від 06.10.2000
№ 100.
19. Первинні документи та облікові регістри, які були підставою для складання звітності, а також бухгалтерські звіти зберігаються відповідно до норм чинного законодавства.
2. Облік банківських операцій
1. Кошти, які надходять у розпорядження Установи, обліковуються на реєстраційних, спеціальних реєстраційних рахунках, інших рахунках, відкритих у Державній казначейській службі України в
порядку, визначеному наказом Міністерства фінансів України від 22.06.2012 № 758 "Про затвердження Порядку відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України" та в окремих випадках, визначених законодавством України, на поточних рахунках, відкритих в установах банків.
Аналітичний облік наявності та руху таких коштів ведеться за їх видами та в розрізі кодів бюджетної класифікації доходів, видатків та кредитування бюджету.
2. Залишки коштів на рахунках у бухгалтерському обліку повинні відповідати залишкам коштів за виписками Державної казначейської служби України та/або установи банку з відповідного реєстраційного, спеціального реєстраційного, іншого рахунка, відкритого для Установи.
3. Нумерація платіжних доручень застосовується єдина наскрізна для всіх реєстраційних рахунків, починаючи з одиниці кожного бюджетного року.
3. Облік касових операцій
2. Для оформлення касових операцій Установи застосовують форми прибуткового й видаткового касових ордерів (типові форми № КО-1, № КО-2), відомості на виплату грошей (платіжна відомість), журнал реєстрації прибуткових і видаткових касових документів (типова форма № КО-3), касову книгу (типова форма № КО-4), які наведені в додатках до
Положення № 637, та
форму Акта про результати інвентаризації грошових коштів, затверджену наказом Міністерства фінансів України від 17.06.2015 № 572.
3. Одержана готівка витрачається суворо за цільовим призначенням.
4. Ліміт залишку готівки в касі Установи встановлюється відповідно до
Положення № 637, окремим наказом Установи.
4. Облік підзвітних сум
1. При направленні працівників Установи у службові відрядження та під час оформлення документів, пов'язаних з ними, застосовуються норми, встановлені
Податковим кодексом України,
Кодексом законів про працю України, постановою Кабінету Міністрів України від 02.02.2011
№ 98 "Про суми та склад витрат на відрядження державних службовців та інших осіб, що направляються у відрядження підприємствами, установами та організаціями, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів" (далі - Постанова № 98),
Положенням № 637 та
Інструкцією про службові відрядження в межах України та за кордон, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 13.03.98 № 59 (далі - Інструкція № 59).
2. Бухгалтерський облік розрахунків з підзвітними особами ведеться в розрізі підзвітних осіб.
3. Направлення працівників у відрядження здійснюється відповідно до наказу Установи з рекомендованим оформленням відповідного Посвідчення про відрядження (Додаток № 1).
4. Видача Посвідчення про відрядження здійснюється в день видачі наказу Установи про відрядження.
5. При направленні працівника Установи у відрядження, за умови своєчасно надання копії наказу про відрядження до бухгалтерської служби, відповідно до Графіка документообігу Установи та наявності відкритих асигнувань на рахунках Установи за відповідним кодом економічної класифікації видатків, документи на видачу грошових коштів (авансу) на відрядження в межах сум, необхідних для оплати проїзду, наймання житлового приміщення, добових у розмірах, що відповідають нормам, установленим
Постановою № 98, надаються до органів Державної казначейської служби України не пізніше ніж за 3 дні до початку відрядження.
6. Установа, що відряджає працівника, зобов'язана ознайомити його з кошторисом витрат (або з довідкою-розрахунком на виданий аванс) (Додаток № 2), складеним відповідальним працівником бухгалтерської служби.
Підзвітні суми мають цільове призначення й повинні витрачатися з метою, на яку вони видані.
7. Видача готівки під звіт на господарські потреби здійснюється відповідно до вимог чинних нормативно-правових актів.
8. Звіт про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт, форму та порядок заповнення якого затверджено наказом Міністерства доходів і зборів України від 28.09.2015
№ 841 (далі - авансовий звіт), здається до бухгалтерської служби разом з належним чином оформленими документами у строки, визначені
Податковим кодексом України.
9. Невикористаний залишок коштів, виданий як аванс на відрядження, повертається до каси або на реєстраційний чи спеціальний реєстраційний рахунок Установи, відкритий у Державній казначейській службі України.
10. У разі наявності в підзвітних осіб залишку непогашеної заборгованості за попередніми сумами видача нових сум під звіт не здійснюється.
11. Якщо під час відрядження були здійснені фактичні витрати, що перевищують граничні суми витрат на найм приміщення, та інші витрати, передбачені
Постановою № 98, то такі витрати можуть бути відшкодовані з дозволу керівника згідно з оригіналом підтвердних документів.
12. Нумерація звітів про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт, здійснюється починаючи з 1 січня кожного бюджетного року.
13. Для забезпечення працівників Установ, які відповідно до посадових обов'язків виконують роботи, пов'язані зі службовими поїздками в міському транспорті загального користування, придбаваються електронні картки для проїзду або відшкодовуються понесені витрати на проїзд. Список таких працівників визначається окремим наказом Установи або оформляється додатком до даного положення.
Понесені витрати відшкодовуються на підставі оформленого
авансового звіту з оригіналами квитків, які підтверджують понесені витрати, та маршрутного листа (Додаток № 3 ).
Реєстрація маршрутних листів здійснюється визначеною відповідальною особою в Журналі реєстрації маршрутних листів (Додаток № 4).
Витрати на службові поїздки підтверджує керівник структурного підрозділу, за завданням якого відбувалася службова поїздка, проставляючи свій підпис у маршрутному листі.
5. Облік розрахунків з дебіторами та кредиторами
1. Облік розрахунків з дебіторами та кредиторами здійснюється на підставі укладених договорів та/або належним чином оформлених накладних (актів виконаних робіт / наданих послуг).
4. Попередня оплата в договорах про закупівлю товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти передбачається лише в разі закупівлі на строки, встановлені постановою Кабінету Міністрів України від 23.04.2014
№ 117 "Про здійснення попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти" та належним чином оформленого дозволу.
5. Списання дебіторської та кредиторської заборгованості, строк позовної давності якої минув, проводиться комісією, яка створюється за окремим наказом Установи в разі виникнення такої необхідності.
6. Використання службових автомобілів
1. Використання службових автомобілів здійснюється з дотриманням вимог постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2003
№ 848 "Про впорядкування використання легкових автомобілів бюджетними установами та організаціями".
В разі відсутності в
Наказі № 43 норм витрат пального для нових моделей (модифікацій) автомобілів та автомобілів оригінальної комплектації такі норми розробляються державним підприємством "Державний автотранспортний науково-дослідний та проектний інститут" Міністерства інфраструктури України на підставі звернення відповідної Установи. Розроблені норми вважаються чинними до моменту внесення необхідних даних до
Наказу № 43.
6. Облік пробігу та контроль за використанням паливно-мастильних матеріалів, списання шин та періодичність проведення технічного обслуговування й ремонт службових автомобілів здійснюється на підставі даних Подорожніх листів службового автомобіля (Додаток № 6).
................Перейти до повного тексту