1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
01.12.2015 № 10-6
Про результати аналізу стану виконання повноважень органами виконавчої влади щодо повноти обліку платників податків
Відповідно до статті 98 Конституції України, статей 7, 25, 26, 35 і 36 Закону України "Про Рахункову палату" розглянуто Звіт про результати аналізу стану виконання повноважень органами виконавчої влади щодо повноти обліку платників податків. За результатами розгляду Рахункова палата
встановила:
1. Запроваджена у 2006 році система взяття на облік юридичних осіб і фізичних осіб - підприємців (далі - ФОП) як платників податків за принципом організаційної єдності реєстраційних процедур та подальше її вдосконалення шляхом спрощення умов реєстрації, прискорення електронного обміну інформацією щодо такої реєстрації між органами виконавчої влади, запровадження витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (далі - ЄДР) як єдиного документа, що підтверджує державну реєстрацію та взяття на облік в контролюючих органах як платника податків, забезпечили скорочення термінів реєстрації бізнесу в цілому.
Встановлено, що протягом 2013 - 2014 років та I півріччя 2015 року Укрдержреєстр, Мін'юст, ДПС, Міндоходів і ДФС не забезпечили під час обміну інформацією достовірності та повноти відомостей про платників податків - юридичних осіб та ФОП.
Мін'юст як головний орган в системі центральних органів виконавчої влади, що відповідав за формування державної політики у сфері державної реєстрації юридичних осіб і ФОП, не забезпечив проведення моніторингу та аналізу даних з ЄДР. ДП "Інформаційно-ресурсний центр", на яке покладено обов'язки щодо здійснення заходів з надання аналітичної та статистичної інформації на підставі відомостей з ЄДР, не встановив контрольні дати щодо отримання такої інформації за підсумками звітних періодів (рік, квартал) і не забезпечив перспективи вибірки цих відомостей станом на дату, що минула.
Система обліку платників податків ДФС (Міндоходів, ДПС) є недосконалою для здійснення повноти обліку та моніторингу платників податків, а також об'єктів оподаткування.
2. Нормативно-правова база обліку платників податків була нестабільною та недосконалою, що ускладнювало контроль у сфері обліку платників податків, а також взаємодію між органами ДФС (Міндоходів, ДПС) і Мін'юсту (Укрдержреєстр) та іншими органами державної влади. Зокрема:
- не встановлено механізму ведення Єдиного банку даних про платників податків - юридичних осіб Порядком обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Мінфіну від 09.12.2011 № 1588, й іншими наказами Мінфіну (Міндоходів) нормативно-правового змісту; проведення звірок і перевірок щодо повноти надання інформації суб'єктами інформаційних відносин Порядком подання інформації про платників податків, об'єкти оподаткування та об'єкти, пов'язані з оподаткуванням, для забезпечення ведення їх обліку, а також обчислення та справляння податків і зборів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.12.2011 № 1386; відповідальності суб'єктів інформаційних відносин за неподання контролюючим органам інформації про платників податків, об'єкти оподаткування та об'єкти, пов'язані з оподаткуванням, та її недостовірність Податковим кодексом України;
- не внесено змін до відповідних розпорядчих актів щодо чіткого розмежування функцій центрального органу та територіальних органів ДФС (Міндоходів) в частині забезпечення обліку платників податків після введення у 2013 році ІС "Податковий блок", у тому числі Порядку взаємодії між структурними підрозділами органів ДПС з питань реєстрації та обліку платників податків , затвердженого наказом ДПС від 01.08.2012 № 671, який був чинним протягом періоду, що аналізувався; а також до низки нормативно-правових актів у сфері обліку платників податків, які містять посилання на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує (як контролюючий орган Міндоходів) формування та реалізацію державної податкової і митної політики, ДПА, ДПС, ДМС, органи державної податкової служби, органи державної митної служби, органи доходів і зборів, що на сьогодні припинили свою діяльність.
Запроваджені Положенням про здійснення державного нагляду за дотриманням законодавства у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, затвердженого наказом Мін'юсту від 14.10.2011 № 3175/5, перевірки Мін'юстом (Держреєстром) документів, що надійшли до державних реєстраторів, щодо проведення державної реєстрації юридичних осіб, розмір статутного капіталу яких або їх засновників становить понад 10 млн. грн., не відповідають вимогам статті 25 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" , якою встановлені повноваження державного реєстратора на здійснення перевірок документів на відсутність підстав для відмови у проведенні державної реєстрації юридичної особи.
3. Створена ДПС, Міндоходів, ДФС система обліку платників як сегмент ІС "Податковий блок" забезпечила централізоване ведення реєстрів та баз даних, але не дає можливості здійснення цілісного аналізу повноти обліку платників податків та об'єктів оподаткування, внаслідок недосконалості її технічного завдання щодо експлуатаційних можливостей програмного забезпечення цієї системи; звіти, сформовані на її основі, не розкривають усіх показників, необхідних для встановлення повноти обліку платників податків, а деякі з них не узгоджуються між собою.
Так, за даними встановлених форм Звіту "Про стан обліку платників податків" неможливо здійснити повний аналіз стану платників податків на початок року і перевірити правильність його заповнення через недосконалість програмного продукту, яким передбачено обнуління станом на 1 січня наступного за звітним роком даних щодо: новостворених платників податків, платників, що перейшли на облік з інших або до інших ДПІ, ліквідованих платників. Територіальні органи ДФС (Міндоходів) ці дані за підсумками 2013 і 2014 року обраховували в ручному режимі, а центральний орган ДФС такими загальними даними по Україні не володіє.
Інформація до Звіту за ф. № 1-ОПЗ вносилася без дотримання Порядку його формування, затвердженого наказом Міндоходів від 22.01.2014 № 56. Як наслідок, різниця між основними платниками податків (юридичних осіб і ФОП), що перейшли на облік з інших або до інших ДПІ, станом на 01.07.2015 становить 2,3 тис. юридичних осіб та 1,6 тис. ФОП. У звітах за ф. № 2-ОПЗ і ф. № 3-ОПЗ загальна кількість деяких платників податків не відповідає сумарній кількості таких осіб у розрізі встановлених станів, наприклад, станом на 01.07.2015 різниця щодо кількості юридичних осіб, діяльність яких припинено, за сумарною сумою та її складовими становить 0,4 тис., а ФОП - 2,5 тис. осіб.
Водночас звітні дані, які формувалися територіальними органами ДФС, не узгоджуються з даними сформованих ДФС у розрізі територіальних органів, що вказує на те, що експлуатація ІС "Податковий блок" не забезпечує отримання на запити користувачів різного рівня (наприклад, Центрального органу ДФС і Головного управління ДФС у м. Києві) на одну й ту саму дату однакової інформації щодо кількості платників податків. При цьому територіальні органи ДФС мають обмежені можливості щодо вивантаження з системи даних, що не дозволяє також здійснювати більш повний аналіз показників обліку платників податків і об'єктів оподаткування.

................
Перейти до повного тексту