- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
Про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, призначених на фінансову підтримку громадських організацій інвалідів та ветеранів
Відповідно до статті
98 Конституції України, статей
7,
25,
26,
35 і
36 Закону України
"Про Рахункову палату" розглянуто Звіт про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, призначених на фінансову підтримку громадських організацій інвалідів та ветеранів.
За результатами розгляду Рахункова палата
ВСТАНОВИЛА:
1. Використання коштів державного бюджету, призначених на фінансову підтримку громадських організацій інвалідів та ветеранів, у 2014 році та I півріччі 2015 року здійснювалося їх розпорядниками та одержувачами з порушенням законодавства та здебільшого неефективно. Серед причин зазначеного - неодноразові інституційні та організаційні зміни, недосконалість існуючого порядку надання такої підтримки, який не забезпечував обґрунтованого розподілу бюджетних коштів, економного та раціонального їх витрачання одержувачами - громадськими організаціями інвалідів та ветеранів, а також неналежний внутрішній контроль на всіх стадіях прийняття управлінських рішень.
Ці та інші чинники призвели до неефективного управління бюджетними коштами їх розпорядниками у 2014 році - на суму 9495 тис. грн., у I півріччі 2015 року - 10681,8 тис. грн.; використання одержувачами коштів з недотриманням законодавства у 2014 році - 7437,8 тис. грн., у I півріччі 2015 року - 817,1 тис. грн. та неефективного їх використання у 2014 році на суму 641,7 тис. гривень. З порушенням
Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на фінансову підтримку громадських організацій інвалідів та ветеранів, заходи з відвідування військових поховань і військових пам'ятників та з увічнення Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941-1945 років, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.03.2012 № 176 (далі - Порядок № 176), Державною службою у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції (далі - Служба АТО) та обласними відділеннями Фонду соціального захисту інвалідів у планах використання бюджетних коштів на 2015 рік погоджено одержувачам - всеукраїнським громадським організаціям (далі - ВГО) інвалідів та ветеранів 1589,4 тис. грн. видатків.
Як і в минулих роках, система розподілу коштів фінансової підтримки була непрозорою, закритою для доступу нових організацій і недостатньо обґрунтованою. При загальному скороченні впродовж 2012-2014 років з 7,2 тис. до 3,6 тис. громадських організацій інвалідів та ветеранів державна підтримка виділялися майже в незмінних обсягах і сталій кількості ВГО інвалідів і ветеранів. У 2014 році із державного бюджету на цю мету спрямовано 69420,4 тис. грн., у I півріччі 2015 року - 29783 тис. гривень.
Однією з головних проблем надання фінансової підтримки залишається відсутність чинників, які спонукали б ВГО інвалідів і ветеранів до активної громадської діяльності та проведення заходів за рахунок бюджетних коштів, а не лише їх використання на утримання цих організацій. Зокрема, незважаючи на недофінансування, аудитом встановлено перевищення обмежень, визначених пунктом 6 Порядку
№ 176 для видатків на матеріальне заохочення, у 2014 році - у всіх 24 ВГО ветеранів, у 14 із 17 ВГО інвалідів, у I півріччі 2015 року - у 16 із 17 ВГО ветеранів і 16 із 17 ВГО інвалідів, тоді як у 2014 році ВГО ветеранів проведено лише 37,4 відс. запланованих заходів, ВГО інвалідів - 70,8 відсотка.
2. Нормативно-правове забезпечення надання фінансової підтримки ВГО інвалідів та ветеранів залишається недосконалим і таким, що містить правові прогалини та неузгодженості. Ряд неузгодженостей стосується
Порядку № 176, а саме:
2.1. Відсутність норми щодо подання ВГО інвалідів та ветеранів разом із звітами про використання бюджетних коштів підтвердних документів і заборони здійснення оплати послуг організації-посередника сприяє неефективному використанню бюджетних коштів на цю мету та унеможливлює проведення внутрішнього контролю.
2.3. Більшість встановлених пунктом 5 критеріїв, які слід враховувати при визначенні обсягів бюджетних коштів, які виділяються ВГО, мають загальний декларативний характер, що ускладнює їх практичне застосування. Як наслідок, при оцінці пропозицій ВГО вони практично не застосовувалися, що позначилося на ефективності прийняття рішень щодо використання бюджетних коштів.
2.4. Норма щодо спрямування коштів на оплату комунальних послуг та оренду приміщень ВГО ветеранів не узгоджується із статтею
20 Закону України від 22.10.93
№ 3551 "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон про ветеранів) і призводить до незаконних видатків, оскільки ці організації мають бути звільнені від такої плати. У 2014 році здійснено 157,8 тис. грн. видатків.
2.5. Не встановлено норми щодо віднесення витрат на відрядження працівників ВГО до видатків на утримання цих організацій, що створює умови для уникнення обмежень, визначених
Порядком № 176.
2.6. До пункту 6 включено напрями використання бюджетних коштів (підпункти 8 і 14), що не узгоджуються з метою та сутністю бюджетної програми щодо надання фінансової підтримки ВГО інвалідів та ветеранів, а саме: відшкодування громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, витрат на лікування у закладах охорони здоров'я на території України, придбання ліків, що відсутні в таких закладах, виробів медичного призначення, протезів та сплата пайового внеску України для фінансового забезпечення виконання плану заходів з реалізації Основних напрямів подальшого розвитку медико-соціальної допомоги і підвищення якості життя ветеранів воєн - учасників локальних конфліктів і членів їх сімей в державах - учасницях СНД на період до 2015 року. У 2014 році на відшкодування ліків ВГО "Союз Чорнобиль Україна" використано 1801,7 тис. гривень.
3. Виконання бюджетної програми щодо надання фінансової підтримки ВГО інвалідів та ветеранів у 2014 році та I півріччі 2015 року супроводжувалося постійною зміною статусу і повноважень органів, діяльність яких негативно позначилася на проведенні обґрунтованого розподілу бюджетних коштів на цю мету, ефективному управлінні ними та належному внутрішньому контролі за використанням одержувачами сум фінансової підтримки. Це гальмувало реалізацію бюджетної програми та досягнення її результативних показників.
3.1. Через організаційні зміни у зв'язку з ліквідацією Кабінетом Міністрів України Державної служби з питань інвалідів та ветеранів України (далі - Служба), що тривали більш як півроку (вересень 2014 року - квітень 2015 року), необхідно було передати Фонду соціального захисту інвалідів (далі - Фонд) і Службі АТО документи ВГО інвалідів та ветеранів, надані Службі у 2014 році для отримання коштів фінансової підтримки у 2015 році та їх повторної оцінки у стислі строки. На дату аудиту ліквідація Служби, розпочата у вересні 2014 року, не завершена. Документи Служби за 2011-2013 роки не упорядковані, за 2014 - 2015 роки не сформовані до здачі в архів. Більшість фінансових документів Служби за КПКВК 2505030 перебувають у приміщенні Служби АТО, не архівовані, підшиті в папках у хаотичному порядку, що в окремих випадках унеможливило проведення аудиту.
3.2.
Порядок № 176 у частині визначення відповідальним виконавцем бюджетної програми за КПКВК 2501220 Міністерства соціальної політики України (далі - Мінсоцполітики) замість Служби приведено у відповідність із Законом України від 28.12.2014
№ 80 "Про Державний бюджет України на 2015 рік" лише у квітні 2015 року (із запізненням на три місяці), а також унормовано повноваження розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня - Фонду та Служби АТО.
3.3. Відповідальні виконавці бюджетної програми протягом січня - квітня 2014 року змінювалися тричі (Служба - Фонд - Служба). При цьому надання Фонду згідно із Законом України від 16.01.2014
№ 719 "Про Державний бюджет України на 2014 рік" (у ред. до 27.03.2014) статусу відповідального виконавця бюджетної програми за КПКВК 2507050 призвело до акумулювання 75273,5 тис. грн., які Фонд упродовж двох місяців не мав повноважень розподіляти між ВГО, виходячи з норм
Порядку № 176 і
Положення про Фонд соціального захисту інвалідів, затвердженого наказом Мінсоцполітики від 14.04.2011 № 129.
3.4. Службою, Службою АТО і Фондом за відсутності повного пакета документів, визначених пунктом 3 Порядку
№ 176 , приймалися до розгляду заяви на отримання фінансової підтримки та були розподілені кошти фінансової підтримки у 2014 році - 18 ВГО ветеранів і 5 ВГО інвалідів; у 2015 році - 18 ВГО ветеранів і 4 ВГО інвалідів. Зокрема, у 2014 році 4 ВГО ветеранів, у 2015 році 8 ВГО ветеранів, у 2014 - 2015 роках 1 ВГО інвалідів ("Спілка шахтарів-інвалідів України", якій розподілено 400 тис. грн. і 293 тис. грн. відповідно) за відсутності легалізованих осередків у більшості регіонів України розподілені кошти фінансової підтримки. Цими організаціями використано у 2014 році - 6205,5 тис. грн., у I півріччі 2015 року - 817,1 тис. гривень. Разом з тим, за даними Реєстру громадських об'єднань, ці організації, незважаючи на відсутність легалізованих осередків у більшості регіонів України, мають статус всеукраїнських.
3.5. Мінсоцполітики, робочою групою Служби, експертними групами ВГО інвалідів та ветеранів у 2014 році не забезпечено своєчасного і обґрунтованого розподілу бюджетних коштів на фінансову підтримку цих організацій. Зокрема, рішення приймалися непрозоро, не містили детальних у розрізі організацій обґрунтувань щодо зміни розміру їм фінансової підтримки у бік збільшення або зменшення, що спричиняло постійні їх оскарження з боку ВГО та, як наслідок - тимчасове призупинення фінансування видатків з метою підготовки змін. Так, експертною групою ВГО інвалідів і робочою групою Служби у 2014 році погоджено необґрунтоване збільшення видатків на проведення заходів 4 ВГО інвалідів на суму 79,6 тис. грн., на 2015 рік - одній - на 15 тис. гривень. Така сама ситуація і у ВГО ветеранів.
3.6. Паспорт бюджетної програми за КПКВК 2505030 на 2014 рік, за КПКВК 2501220 на 2015 рік затверджено із порушенням терміну, визначеного пунктами 3 і 6
Правил складання паспортів бюджетних програм та звітів про їх виконання, затверджених наказом Мінфіну від 29.12.2002 № 1098. Як наслідок, спрямування асигнувань у 2014 році розпочато з квітня, у 2015 році - з травня, а ВГО ветеранів - із середини червня. Зміни до паспорта на 2014 рік за КПКВК 2505030 внесені через три місяці після затвердження в серпні показників уточненого розподілу.
................Перейти до повного тексту