- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
РАХУНКОВА ПАЛАТА
РІШЕННЯ
Про результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Національній академії наук України та національним галузевим академіям наук України на підготовку наукових кадрів
За результатами розгляду Рахункова палата
ВСТАНОВИЛА:
1. НАН України та 5-ма національними галузевими академіями наук України як державними замовниками та головними розпорядниками бюджетних коштів у цілому забезпечено належне планування коштів державного бюджету, виділених на підготовку наукових кадрів, та управління ними.
Незважаючи на загальні тенденції у підготовці наукових кадрів в Україні (майже 50 відс. - суспільні науки, з яких 40 відс. - економічні науки), науковими установами, що належать до сфери управління академій (виконавцями державного замовлення у 2013 році - I півріччі 2015 року), за наявності відповідної наукової та матеріально-технічної бази пріоритетно забезпечується підготовка наукових кадрів з фізико-математичних, технічних, біологічних та сільськогосподарських наук. Водночас через формальний характер зобов'язань виконавців державного замовлення та відсутність належного контролю з боку академій за виконанням державного замовлення не виконано у 2013 - 2014 роках показники з прийому 258 аспірантів, випуску 94 аспірантів і 5 докторантів.
Не дотримуючись законодавства у сфері державного замовлення, НАН України та Національна академія медичних наук України не забезпечили у 2013 - 2014 роках укладання державних контрактів відповідно з 13 і 35 науковими установами - виконавцями державного замовлення на загальну суму 6424,3 тис. грн. (2013 рік - 2809,1 тис. грн., 2014 рік - 3615,2 тис. гривень). Як наслідок, сторони не несуть юридичну відповідальність за недосягнення запланованих результатів.
2. В Україні в основному забезпечена відповідна нормативно-правова база у сфері формування, розміщення і виконання державного замовлення на підготовку наукових кадрів. Проте після набрання чинності з 06.09.2014 Законом України від 01.07.2014
№ 1556 "Про вищу освіту"Міністерство освіти і науки України, відповідальне за забезпечення формування та реалізацію державної політики у сферах освіти і науки, не забезпечило приведення у відповідність із вимогами цього Закону окремих нормативних документів, які регулюють питання підготовки наукових кадрів.
Наказ Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 01.12.2003
№ 798/657/351 не врегульовує порядок надання платних послуг бюджетними науковими установами, зокрема, з підготовки понад державне замовлення аспірантів і докторантів (відповідно до договорів, укладених з фізичними та юридичними особами), у тому числі іноземців, оскільки посилається на нормативно-правові акти, що втратили чинність.
Необхідно внести відповідні зміни до статутів Національної академії наук України та 4-х національних галузевих академій наук України (Національної академії правових наук України, Національної академії медичних наук України, Національної академії аграрних наук України, Національної академії мистецтв України).
Рахунковою палатою ще у 2008 році МОН було надано рекомендації щодо удосконалення нормативно-правових документів у сфері підготовки наукових кадрів. Проте МОН не приймало своєчасних і дієвих рішень. Як наслідок, на сьогодні механізм підготовки наукових кадрів в наукових установах академій не змінився. У 2013 - 2014 роках і I півріччі 2015 року внутрішній аудит використання коштів державного бюджету, виділених на підготовку наукових кадрів, академіями не проводився.
3. Незважаючи на затвердження у 2013 році законодавчих актів з формування та виконання державного замовлення на підготовку наукових кадрів, на сьогодні МОН не розробило та не затвердило спільно з Мінекономрозвитку та Мінфіном Порядок розрахунку закладами, установами вартості підготовки за державним замовленням одного кваліфікованого робітника, фахівця, аспіранта, докторанта, слухача за освітньо-кваліфікаційним рівнем, науковим ступенем, спеціальністю, напрямом підготовки, галуззю знань, видом економічної діяльності (для професійно-технічного навчального закладу), професією та формою навчання на плановий рік (далі - Порядок розрахунку вартості підготовки за державним замовленням). Як наслідок, відсутній взаємозв'язок між затвердженими обсягами державного замовлення і коштами, передбаченими на їх виконання.
У 2014 році Мінекономрозвитку не виконало свої повноваження щодо забезпечення формування та реалізації державної політики у сфері державного замовлення: не ініційовано внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11.06.2014
№ 212. У результаті на підготовку наукових кадрів використано на 1766,2 тис. грн. менше, ніж затверджено цією постановою.
4. Через відсутність прогнозної потреби в наукових кадрах обсяги державного замовлення на їх підготовку академіями формуються з урахуванням лише можливостей наукових установ щодо забезпечення наукового керівництва аспірантами і наукового консультування докторантами та попиту вступників, а коригування здійснюється за фактом вступної кампанії.
Всупереч вимогам Закону України від 20.11.2012
№ 5499 "Про формування та розміщення державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів" у 2013 - 2014 рокахНаціональна академія медичних наук України і Національна академія правових наук України, а у 2013 році Національна академія аграрних наук України не забезпечили проведення конкурсу виконавців держзамовлення на підготовку наукових кадрів.
5. Внаслідок відсутності Порядку розрахунку вартості підготовки за державним замовленням основною складовою видатків на підготовку наукових кадрів за загальним фондом академіями визначено видатки на виплату стипендії (в НАН України та Національній академії медичних наук України - 100 відс., в інших академіях - від 60 до 82 відсотків).
При цьому у 2013 - 2014 роках науковими установами НАН України 18670,9 тис. грн. використано на оплату праці за наукове керівництво і наукове консультування (з нарахуваннями) за рахунок видатків за іншими напрямами бюджетної програми 6541030. Ці кошти НАН України не відобразила в паспортах бюджетної програми за напрямами "підготовка аспірантів з відривом від виробництва", "підготовка докторантів". У результаті не визначена реальна вартість підготовки аспірантів, докторантів.
6. Видатки на придбання предметів, матеріалів, обладнання та інвентарю академіями здебільшого забезпечуються за рахунок коштів спеціального фонду. При цьому обґрунтованого планування та належного контролю за формуванням надходжень до спеціального фонду державного бюджету в частині підготовки наукових кадрів академії не забезпечили.
У паспортах бюджетних програм НАН України, Національної академії аграрних наук та Національної академії медичних наук не відображено 14687,9 тис. грн. запланованих у 2013 - 2015 роках надходжень за підготовку наукових кадрів (понад державне замовлення) та підготовку до захисту дисертацій і 6552,8 тис. грн. - фактичних надходжень за 2013 і 2014 роки, що є порушенням вимог
Правил складання паспортів бюджетних програм та звітів про їх виконання, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 29.12.2002 № 1098. Не визначено академіями у паспортах і результативні показники, які використовуються для оцінки ефективності бюджетної програми за спецфондом. Оскільки результативні показники за спеціальним фондом, які повинні включати як кількісні, так і якісні показники, академіями не затверджено, неможливо у цілому проаналізувати стан виконання завдань відповідної бюджетної програми з питань підготовки наукових кадрів та оцінити її ефективність.
7. НАН України та галузеві академії наук не забезпечили належного контролю за підготовкою наукових кадрів. Як наслідок, окремі наукові установи, що належать до сфери управління академій, не дотримуються вимог
Положення про підготовку науково-педагогічних та наукових кадрів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.99 № 309 (далі - Положення № 309), зокрема:
7.1. Порушуються
вимоги щодо термінів розміщення оголошення про прийом до аспірантури і докторантури (п. 8); не укладаються угоди з аспірантами і докторантами на підготовку, в яких повинні визначатися зобов'язання сторін, зокрема, своєчасне закінчення роботи над дисертацією, працевлаштування після закінчення аспірантури або докторантури, відповідальність сторін у разі невиконання умов угоди (п. 17); не дотримуються вимоги щодо затвердження та здійснення контролю за виконанням індивідуальних планів аспірантів і докторантів, переведення аспірантів на наступний рік навчання за результатами їх атестації відповідно до наказів керівника установи.
................Перейти до повного тексту