1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


НАЦІОНАЛЬНЕ КОСМІЧНЕ АГЕНТСТВО УКРАЇНИ
Н А К А З
11.12.2003 N 272
Про введення в дію стандартів НКАУ
На виконання Законів України "Про космічну діяльність" і "Про стандартизацію" та з метою нормативного забезпечення космічної діяльності України
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити та ввести в дію з 15.12.2003 стандарти Національного космічного агентства України:
- ГСТУ НКАУ 0001-2003 "Система стандартизації Національного космічного агентства. Основні положення";
- ГСТУ НКАУ 0002-2003 "Система стандартизації Національного космічного агентства. Правила розроблення нормативних документів";
- ГСТУ НКАУ 0003-2003 "Система стандартизації Національного космічного агентства. Правила побудови, викладення, оформлення та вимоги до змісту нормативних документів".
2. Начальнику відділу супроводження космічних програм Писанку А.Г. разом з директором державного підприємства "Центр стандартизації ракетно-космічної техніки" (ЦС РКТ) Курбатовим В.М. в термін до 25.12.2003 забезпечити розміщення наведених вище стандартів на веб-сайті НКАУ (www.nkau.gov.ua).
3. Директору ЦС РКТ Курбатову В.М. забезпечити підприємства, що входять до сфери управління НКАУ, вказаними стандартами згідно з їх замовленнями.
4. При введенні в дію Держспоживстандартом України нових редакцій ДСТУ 1.2, ДСТУ 1.3, ДСТУ 1.5 директору ЦС РКТ Курбатову В.М. внести відповідні зміни в стандарти НКАУ, зазначені в п. 1 наказу.
5. Наказ довести до начальників управлінь НКАУ та підприємств галузі.
6. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника Генерального директора Комарова В.Г.
Генеральний директор О.О.Негода
ЗАТВЕРДЖЕНО
ТА НАДАНО ЧИННОСТІ
Наказ
Національного космічного
агентства України
11.12.2003 N 272
СТАНДАРТ
НАЦІОНАЛЬНОГО КОСМІЧНОГО АГЕНТСТВА УКРАЇНИ
Система стандартизації Національного космічного агентства України.
Основні положення
Вступ
Метою розроблення комплексу нормативних документів системи стандартизації Національного космічного агентства України є встановлення правил виконання робіт з стандартизації космічної діяльності в Україні.
Основні завдання:
- реалізація вимог Законів України "Про космічну діяльність" та "Про стандартизацію";
- розроблення та впровадження організаційних основ створення єдиної системи нормативних документів галузі, визначених "Основними напрямками стандартизації космічної діяльності (Концепцією)";
- урахування вимог міжнародно визнаних директив і кодексів щодо розроблення, затвердження та застосування стандартів, у тому числі міжнародних та європейських.
До комплексу нормативних документів системи стандартизації Національного космічного агентства України належать документи:
- Основні положення;
- Правила розроблення нормативних документів;
- Правила побудови, викладення, оформлення та вимоги до змісту нормативних документів;
- Правила розроблення та внесення змін до нормативних документів*;
- Правила перевіряння нормативних документів*;
- Правила забезпечення нормативними документами*;
- Правила ведення реєстру нормативних документів**.
Під час розроблення стандарту використано Директиви ISO/IEC. Частина 1. Процедури технічної роботи.
---------------
* Плануються до розроблення.
** Розробляється в 2003 році.
1. Галузь використання
Цей стандарт визначає мету, основні завдання, науково-технічну політику стандартизації Національного космічного агентства України, категорії та види нормативних документів і особливості управління організацією виконання робіт у системі стандартизації НКАУ при здійсненні космічної діяльності, яку організовує, координує, забезпечує і реалізовує НКАУ.
Система стандартизації НКАУ - це сукупність органів управління галузі, служб стандартизації організацій та підприємств, які здійснюють космічну діяльність, та розроблених і встановлених у цій системі правил, норм і процедур.
Нормативні документи НКАУ з стандартизації повинні використовуватися на всіх етапах проектування, виготовлення, експлуатації та утилізації космічної техніки, її складових частин та при наданні космічних послуг.
Положення цього стандарту застосовують під час проведення науково-технічної роботи щодо розроблення нормативних документів НКАУ з стандартизації усі суб'єкти, які здійснюють космічну діяльність.
2. Нормативні посилання
У цьому стандарті є посилання на такі нормативні документи:
- ДСТУ 1.0-93 "Державна система стандартизації України. Основні положення";
- ДСТУ 1.1-2001 "Державна система стандартизації України. Стандартизація та суміжні види діяльності. Терміни та визначення основних понять";
- ДСТУ 1.2-93 "Державна система стандартизації України. Порядок розроблення державних стандартів";
- ДСТУ 1.3-93 "Державна система стандартизації України. Порядок розроблення, побудови, викладу, оформлення, узгодження, затвердження, позначення та реєстрації технічних умов";
- ДСТУ 1.5-93 "Державна система стандартизації України. Загальні вимоги до побудови, викладу, оформлення та змісту стандартів";
- ДСТУ 1.6-93 "Державна система стандартизації України. Порядок державної реєстрації галузевих стандартів, стандартів науково-технічних та інженерних товариств і спілок";
- ДСТУ 3250-95 "Порядок розроблення плану державної стандартизації";
- Р 50-063-96 "Типове положення про служби стандартизації";
- ГСТУ НКАУ 0002-2003 "Система стандартизації Національного космічного агентства України. Правила розроблення нормативних документів";
- ГСТУ НКАУ 0003-2003 "Система стандартизації Національного космічного агентства України. Правила побудови, викладення, оформлення та вимоги до змісту нормативних документів".
3. Визначення
3.1 Терміни та визначення, які застосовано у стандарті, відповідають термінології Законів України "Про космічну діяльність", "Про стандартизацію" та ДСТУ 1.1.
3.2 У цьому стандарті також подані такі терміни та визначення:
3.2.1 Стандартизація космічної діяльності - діяльність, що полягає у встановленні положень для загального і багаторазового застосування щодо наявних чи можливих завдань з метою досягнення оптимального ступеня впорядкування в сфері космічної діяльності, результатом якої є підвищення ступеня відповідності продукції, процесів та послуг їх функціональному призначенню, усуненню бар'єрів у торгівлі, сприянню науково-технічному співробітництву;
3.2.2 Нормативне забезпечення космічної діяльності - цілеспрямована діяльність, яка полягає у розробленні в установленому державною системою стандартизації порядку стандартів і використанні нормативної бази космічної техніки для досягнення необхідного рівня якості та оптимальної номенклатури виробів, впорядкування процесів їх створення, експлуатації, утилізації та надання космічних послуг;
3.2.3 Нормативна база космічної техніки - система взаємопов'язаних державних стандартів України, нормативних документів НКАУ з стандартизації, міжнародних та регіональних стандартів, які розробляються і використовуються для забезпечення ефективного проведення робіт по розробленню, виготовленню, постачанню, випробуваннях, експлуатації, утилізації космічної техніки і наданню космічних послуг.
4. Скорочення
У цьому стандарті використано такі скорочення:
- КТ - космічна техніка;
- НД - нормативний документ НКАУ з стандартизації;
- НДР - науково-дослідна робота;
- НКАУ - Національне космічне агентство України;
- ДКР (ДТР) - дослідно-конструкторська робота (дослідно-технологічна робота);
- УкрСС КТ - Українська система сертифікації космічної техніки;
- ЦС РКТ - Державне підприємство "Центр стандартизації ракетно-космічної техніки";
- ТК 117 - Технічний комітет стандартизації "Ракетна і ракетно-космічна техніка".
5. Мета, основні завдання та науково-технічна політика стандартизації у сфері космічної діяльності
5.1 Основною метою стандартизації у сфері космічної діяльності є підвищення ступеня відповідності КТ, процесів її створення та космічних послуг їх функціональному призначенню та вимогам безпеки, сприяння науково-технічному та торгово-економічному співробітництву, що досягається розробленням та застосуванням нормативних документів.
5.2 Основними завданнями стандартизації космічної діяльності є:
- проведення єдиної технічної політики в галузі, підвищення ефективності використання науково-технічного і промислового потенціалу галузі, захист інтересів споживачів щодо безпеки для життя людей та навколишнього середовища;
- підвищення конкурентоспроможності КТ та космічних послуг, усунення технічних перешкод щодо їх виходу на міжнародні ринки, досягнення найбільш ефективних за вартістю космічних програм;
- забезпечення якості розроблення та виготовлення КТ, підвищення її технічного рівня;
- забезпечення економії всіх видів ресурсів, скорочення витрат на розробку КТ, скорочення номенклатури комплектувальних частин, спрощення системи замовлень і постачання та ін.;
- забезпечення технічної та інформаційної сумісності, уніфікації та взаємозамінності основних виробів КТ;
- нормативне забезпечення функціонування систем сертифікації КТ, управління якістю, метрології та ін.
5.3 Науково-технічною політикою стандартизації космічної діяльності є:
- постійне проведення робіт з вдосконалення методології стандартизації;
- відповідність нормативних документів НКАУ чинному законодавству;
- забезпечення участі усіх зацікавлених сторін, прозорість процедур стандартизації, інформаційної взаємодії між замовниками, розробниками, виробниками та споживачами на всіх стадіях створення і експлуатації КТ;
- розроблення нормативних документів НКАУ переважно на основі відповідних міжнародних (регіональних), національних НД;
- комплексність стандартизації шляхом встановлення взаємопов'язаних вимог до об'єктів за всіма стадіями та етапами створення КТ;
- участь у міжнародній (регіональній) стандартизації космічної діяльності;
- забезпечення гарантованого рівня якості та ефективного управління процесами під час виконання НДР, ДКР (ДТР), серійного виробництва та постачання КТ, надання космічних послуг;
- підтримування на сучасному рівні, у тому числі згідно з правовими нормами державних законодавчих актів, чинного фонду НД та гармонізація його з міжнародними і національними стандартами;
- інформаційне забезпечення користувачів щодо діючих НД та їх актуалізації.
6. Категорії та види нормативних документів у системі стандартизації НКАУ
6.1 Категорії нормативних документів НКАУ
6.1.1 Категорію і вид нормативного документа НКАУ визначає його розробник згідно з ДСТУ 1.0 на стадії організації розроблення НД.
6.1.2 Категорії НД на КТ повинні визначатися з урахуванням специфіки обєктів стандартизації, характеру їх розроблення та виготовлення, забезпечення функціонування УкрСС КТ, а також необхідності державного регулювання космічної діяльності.
6.1.3 В залежності від призначення, сфери застосування та положень нормативні документи НКАУ розділяють на такі категорії:
- стандарти;
- рекомендації.
6.1.4 Стандарт НКАУ - це документ, що встановлює правила, загальні принципи або характеристики, які стосуються космічної діяльності чи її результатів, з метою досягнення оптимального ступеня впорядкованості у галузі, розроблений у встановленому порядку на основі консенсусу.
Стандарт НКАУ затверджують наказом НКАУ. Він має позначення ГСТУ НКАУ...
6.1.5 Рекомендація НКАУ є нормативним документом НКАУ, який визначає правила та методи вирішення завдань щодо організації та координації робіт з стандартизації космічної діяльності, а також окремих вимог стандартів НКАУ.
Рекомендацію розробляють у випадках, коли вимоги організаційно-методичного чи загальнотехнічного характеру не є об'єктами стандартизації за ДСТУ 1.0.
Рекомендацію затверджують наказом НКАУ. Вона має позначення ГР НКАУ...
6.1.6 Стандарти НКАУ та рекомендації НКАУ після затвердження публікуються українською мовою. Рішення про розроблення нормативного документа НКАУ з автентичним текстом на російській мові приймає замовник на стадії організації розроблення НД.
6.2 Нормативні документи НКАУ та вимоги до них
6.2.1 Об'єкти стандартизації:
- організаційно-методичні та загально-технічні, у тому числі:
1) організація робіт у системі стандартизації НКАУ;
2) термінологія космічної діяльності, яка не є об'єктом національної стандартизації;
3) системи та методи забезпечення якості, які доповнюють вимоги національних стандартів;
4) системи технічної документації;
5) процеси та устаткування, які пов'язані з розробленням, виробництвом, експлуатацією та утилізацією виробів КТ;
- усі види КТ та її складові частини;
- матеріали, комплектуючі вироби, які використовуються в КТ;
- космічні технології та послуги.
6.2.2 Усі вимоги з стандартизації КТ необхідно формувати у вигляді однорідних за об'єктами і видами вимог, а саме: основні положення, порядок виконання робіт, побудова, загальні вимоги, загальні технічні вимоги, загальні технічні умови (технічні умови), конструкція, параметри, методи контролю, приймання, типи, марки, номенклатура, методи виконання робіт, типові технологічні процеси, транспортування, упакування, експлуатація, позначення, обмежувальний перелік.
6.2.3 За рівнями узагальнення вимог до об'єктів стандартизації НД розробляються на КТ народногосподарського, наукового, комерційного призначення та ін., їх складові частини (відповідно до класифікаційної структури), матеріали та комплектуючі вироби (з урахуванням вимог стійкості в умовах експлуатації), процеси створення.
6.2.4 З урахуванням принципів оптимальності та взаємоузгодженості НД повинні забезпечувати:
- встановлення на основні вироби КТ переважно функціональних вимог, які суттєво впливають на їх технічний рівень і якість;
- встановлення більш жорстких і повних вимог до технічних властивостей, уніфікації та сумісності складових частин, матеріалів, які використовують у виробах КТ.
7. Організація та планування робіт з стандартизації
7.1 Організація діяльності з стандартизації
7.1.1 Організацію діяльності з стандартизації здійснюють:
- НКАУ;
- ЦС РКТ;
- головні організації з стандартизації КТ;
- служби стандартизації в об'єднаннях, організаціях, які беруть участь у космічній діяльності.
Схему взаємодії суб'єктів космічної діяльності при виконанні робіт з стандартизації наведено у додатку А.
7.1.2 Організаційні структури системи стандартизації НКАУ повинні забезпечувати участь у роботах зі стандартизації всіх зацікавлених підприємств і організацій.
7.1.3 НКАУ:
- є основним замовником робіт з стандартизації КТ і здійснює загальне науково-технічне керівництво цими роботами та їх фінансування;
- забезпечує створення і функціонування системи стандартизації НКАУ;
- організовує, проводить і координує роботи, які забезпечують функціонування системи стандартизації НКАУ;
- здійснює зв'язок з питань стандартизації з Державним комітетом України з питань технічного регулювання та споживчої політики, міністерствами, іншими комітетами, відомствами;
- забезпечує разом з Державним комітетом України з питань технічного регулювання та споживчої політики (Держспоживстандарт) представництво України в міжнародних і регіональних організаціях з стандартизації за напрямками діяльності галузі;
- затверджує нормативні документи НКАУ та забезпечує суб'єкти космічної діяльності в Україні необхідними нормативними документами.
7.1.4 ЦС РКТ:
- визначає спільно з НКАУ та головними організаціями з стандартизації основні напрями стандартизації космічної діяльності, розробляє НД системи стандартизації НКАУ та планові документи з стандартизації;
- здійснює науково-технічне та організаційно-методичне керівництво роботами з стандартизації, які проводять підприємства для забезпечення космічної діяльності;
- проводить експертизу проектів НД та змін до них;
- проводить формування та ведення фонду НД у сфері космічної діяльності;
- здійснює інформаційне забезпечення робіт з стандартизації космічної діяльності на основі інформаційних технологій;
- забезпечує споживачів чинними НД та змінами до них;
- за дорученням НКАУ та ТК 117 приймає участь у роботі міжнародних організацій, їх комітетів з питань стандартизації космічної діяльності.
7.1.5 Головні організації з стандартизації КТ призначаються НКАУ.
Головні організації з стандартизації КТ здійснюють загальне організаційно-методичне і науково-технічне керівництво роботами з удосконалення і розвитку фонду нормативних документів на КТ за закріпленими напрямками діяльності згідно з Положенням про головну організацію з стандартизації КТ, узгодженим з ЦС РКТ та затвердженим НКАУ.
Головні організації здійснюють:
- участь у формуванні планових документів з стандартизації;
- надання пропозицій до ЦС РКТ та ТК 117 щодо розроблення національних стандартів та доцільності застосування міжнародних і міждержавних стандартів у галузі;
- розроблення нормативних документів НКАУ та змін до них, організацію розгляду, узгодження та підготовку їх до експертизи та затвердження;
- формування та ведення фонду НД за закріпленими напрямками діяльності;
- підготовку інформаційних матеріалів про розроблення:
1) нових НД;
2) змін до НД;
3) нових НД на заміну чинних.
7.1.6 Служби стандартизації в об'єднаннях, організаціях, які беруть участь у космічній діяльності, проводять роботи з стандартизації згідно з Р 50-063.
7.2. Планування робіт з стандартизації
7.2.1 Планування робіт з стандартизації здійснюється на основі розроблення:
- розділів нормативного забезпечення космічної діяльності, які включаються до Загальнодержавної (Національної) космічної програми України та науково-технічних програм;
- програми нормативно-технічного забезпечення розвитку космічної техніки та пропозицій до програми державної стандартизації.
Планові документи формуються ЦС РКТ на основі пропозицій головних організацій з стандартизації за напрямками діяльності.
7.2.2 Порядок планування робіт з стандартизації встановлюють НКАУ та Держспоживстандарт.
7.2.3 Пропозиції до річного плану державної стандартизації формують в порядку, встановленому ДСТУ 3250.
7.3. Порядок розроблення нормативних документів - згідно з ДСТУ 1.2, ДСТУ 1.3 і ГСТУ НКАУ 0002.
7.4 Побудова, викладення, оформлення та вимоги до змісту нормативних документів НКАУ - згідно з ДСТУ 1.5 і ГСТУ НКАУ 0003.
7.5 Всі НД, розроблені в галузі, закріплюють для їх подальшого ведення (своєчасної перевірки науково-технічного рівня, перегляду та змін) за ЦС РКТ, головними організаціями з стандартизації за напрямками діяльності та підприємствами - розробниками цих НД.
7.6 Утримувачами примірників стандартів та рекомендацій НКАУ є підприємства - розробники цих документів.
7.7 Реєстрація нормативних документів НКАУ здійснюється у порядку, встановленому НКАУ. Державна реєстрація стандартів НКАУ проводиться згідно з вимогами ДСТУ 1.6.
7.8 Застосування нормативних документів здійснюється у порядку, встановленому Держспоживстандартом.
Застосування галузевих стандартів колишнього СРСР, затверджених до 01.01.92 (ОСТ 92..., ОСТ 1..., ОСТ 4..., ОСТ 11..., ОСТ 16... та ін.), здійснюється на підставі розроблених та затверджених в установленому порядку переліків.
8. Міжнародне співробітництво з стандартизації
НКАУ забезпечує міжнародне співробітництво зі стандартизації в галузі космічної діяльності, у тому числі через ЦС РКТ та ТК 117 шляхом залучення зацікавлених підприємств до роботи міжнародних організацій зі стандартизації.
Додаток А
(довідковий)
СХЕМА
взаємодії суб'єктів космічної діяльності при виконанні робіт з стандартизації
УДК 006.05:006.354 01.120
Ключові слова: система стандартизації, об'єкти, категорії і види нормативних документів, організаційна структура, координація, управління, ведення, використання.
ЗАТВЕРДЖЕНО
ТА НАДАНО ЧИННОСТІ
Наказ
Національного космічного
агентства України
11.12.2003 N 272
СТАНДАРТ
НАЦІОНАЛЬНОГО КОСМІЧНОГО АГЕНТСТВА УКРАЇНИ
Система стандартизації Національного космічного агентства України.
Правила розроблення нормативних документів
Вступ
Метою розроблення комплексу нормативних документів системи стандартизації Національного космічного агентства України є встановлення правил виконання робіт з стандартизації космічної діяльності в Україні.
Основні завдання:
- реалізація вимог Законів України "Про космічну діяльність" та "Про стандартизацію";
- розроблення та впровадження організаційних основ створення єдиної системи нормативних документів галузі, визначених "Основними напрямками стандартизації космічної діяльності (Концепцією)";
- урахування вимог міжнародно визнаних директив і кодексів щодо розроблення, затвердження та застосування стандартів, у тому числі міжнародних та європейських.
До комплексу нормативних документів системи стандартизації Національного космічного агентства України належать документи:
- Основні положення;
- Правила розроблення нормативних документів;
- Правила побудови, викладення, оформлення та вимоги до змісту нормативних документів;
- Правила розроблення та внесення змін до нормативних документів*;
- Правила перевіряння нормативних документів*;
- Правила забезпечення нормативними документами*;
- Правила ведення реєстру нормативних документів**.
Під час розроблення стандарту використано Директиви ISO/IEC. Частина 1. Процедури технічної роботи.
---------------
* Плануються до розроблення.
** Розробляється в 2003 році.
1. Галузь використання
Цей стандарт установлює разом із ДСТУ 1.2 правила розроблення нормативних документів НКАУ з стандартизації, їх погодження, затвердження та реєстрації.
Положення цього стандарту застосовують під час проведення науково-технічної роботи щодо розроблення нормативних документів НКАУ з стандартизації усі суб'єкти, які здійснюють космічну діяльність.
Визначення, які використані у цьому стандарті, відповідають ДСТУ 1.1 та ГСТУ НКАУ 0001.
2. Нормативні посилання
У цьому стандарті є посилання на такі нормативні документи:
- ДСТУ 1.1-2001 "Державна система стандартизації України. Стандартизація та суміжні види діяльності. Терміни та визначення основних понять";
- ДСТУ 1.2-93 "Державна система стандартизації України. Порядок розроблення державних стандартів";
- ДСТУ 1.5-93 "Державна система стандартизації України. Загальні вимоги до побудови, викладу, оформлення та змісту стандартів";
- ДСТУ 1.6-97 "Державна система стандартизації України. Порядок державної реєстрації галузевих стандартів, стандартів науково-технічних та інженерних товариств і спілок";
- ДСТУ ISO/IEC Guide 59-2000 "Кодекс усталених правил стандартизації";
- ГСТУ НКАУ 0001-2003 "Система стандартизації Національного космічного агентства України. Основні положення";
- ГСТУ НКАУ 0003-2003 "Система стандартизації Національного космічного агентства України. Правила побудови, викладення, оформлення та вимоги до змісту нормативних документів";
- КНД 50-049-95 "Порядок проведення експертизи та підготовки до затвердження проектів державних (міждержавних) стандартів та змін до них".
3. Скорочення
У цьому стандарті використано такі скорочення:
НКАУ - Національне космічне агентство України;
НД - нормативний документ НКАУ з стандартизації;
КТ - космічна техніка;
ТЗ - технічне завдання на розроблення НД;
ЦС РКТ - Державне підприємство "Центр стандартизації ракетно-космічної техніки";
IEC - Міжнародна електротехнічна комісія;
ISO - Міжнародна організація з стандартизації;
ТК 117 - технічний комітет стандартизації "Ракетна і ракетно-космічна техніка".
4. Загальні положення
4.1 Основною метою розроблення НД є створення нормативної бази КТ на усіх етапах її життєвого циклу.
4.2 Концептуальні принципи, на яких базуються процедури розроблення НД:
- консенсує, що є одним з основоположних процедурних принципів і необхідною умовою підготовлення стандартів, які будуть прийняті для загального застосування;
- економічність - розроблення НД повинно відповідати техніко-економічній доцільності і не повинно негативно впливати на використання більш досконалих конструктивно-технологічних рішень;
- гармонізація з міжнародними, регіональними стандартами;
- своєчасне впровадження в НД досягнень науки, техніки, передового практичного досвіду та результатів науково-дослідних, дослідно-конструкторських, дослідно-технологічних робіт, патентних досліджень;
- використання сучасних інформаційних технологій та менеджменту програм, що прискорює процедури роботи та дозволяє переходити до опрацювання проектів НД зацікавленими сторонами у режимі реального часу з використанням стандартизованих форм документів;
- однозначність, обґрунтованість вимог НД, можливість їх перевірки, узгодженість з чинними нормативно-правовими документами;
- доступність інформації щодо проектів НД;
- оптимальність та взаємоузгодженість НД, що забезпечує:
1) встановлення на основні вироби КТ переважно функціональних вимог, які суттєво впливають на їх технічний рівень та якість;
2) встановлення більш раціональних і повних вимог до технічних властивостей, уніфікації та сумісності складових частин, матеріалів;
3) встановлення загальних технічних вимог до технологічних процесів створення КТ, які забезпечують стабільну якість у процесах виробництва;
4) встановлення методів контролю та випробувань, гармонізованих з міжнародними.
4.3 Розроблення НД слід проводити за стадіями, які відповідають міжнародно прийнятим стадіям згідно з ДСТУ ISO/IEC Guide 59:
- організація розроблення НД (планування, розроблення та затвердження ТЗ), міжнародний еквівалент - стадія прийняття рішення щодо розроблення НД;
- розроблення першої редакції проекту НД, міжнародний еквівалент - стадія, коли робота вже почалася, але період подання зауважень ще не почався;
- розроблення другої та наступної редакцій проекту НД, міжнародний еквівалент - стадія, коли період надходження зауважень почався, але ще не закінчився;
- розроблення остаточної редакції проекту НД, міжнародний еквівалент - стадія, коли надходження зауважень закінчено, але НД ще офіційно не прийнято;
- затвердження та реєстрація проекту НД, міжнародний еквівалент - стадія, коли НД прийнято офіційно.
4.4 НД розробляють згідно з положеннями цього стандарту з метою конкретизації вимог національних стандартів, а також на об'єкти галузевого виробництва і (чи) їх використання.
5. Організація розроблення нормативних документів
5.1 Завдання організаційно-методичного забезпечення створення НД та оптимальної структури фонду НД на КТ виконує ЦС РКТ.
5.2 Планування розроблення НД на конкретні об'єкти стандартизації здійснюється у взаємозв'язку з соціально-економічними та науково-технічними програмами та проектами у космічній діяльності, а також відповідними планами суміжних галузей - постачальників матеріалів та комплектуючих виробів для КТ.
5.3 Процедури планування робіт щодо розроблення НД - за ГСТУ НКАУ 0001 з дотриманням вимог Закону України "Про стандартизацію".
5.4 Для визначення об'єктів стандартизації здійснюють аналіз НД за видами КТ та напрямками робіт.
5.5 Для забезпечення управління процесами розроблення НД на підприємстві-розробнику або організації-розробнику (далі - організація-розробник) керівництвом призначається підрозділ, відповідальний за розроблення проекту НД, та керівник розроблення.
5.6 Відповідальний підрозділ організації-розробника розробляє ТЗ спільно з підприємствами та організаціями-співвиконавцями (при їх наявності) та забезпечує його узгодження та затвердження.
5.6.1 На стадії розроблення ТЗ необхідно:
- зібрати, вивчити, провести аналіз матеріалів, що відносяться до об'єкту стандартизації, з урахуванням науково-технічних досягнень, перспектив розвитку вітчизняної та зарубіжної космічної техніки, чинних міжнародних, регіональних та національних стандартів, а також рекомендацій, каталогів та іншої технічної документації;
- визначити номенклатуру показників та основних характеристик об'єкта стандартизації;
- встановити значення основних кількісних та зміст якісних характеристик об'єкту стандартизації;
- порівняти ці характеристики та показники з існуючими аналогами, приділяючи особливу увагу таким, які містять міжнародні стандарти та рекомендації ISO, IEC щодо безпеки та екології;
- розробити проект ТЗ;
- узгодити проект ТЗ та надати його на затвердження.
5.6.2 Зміст та оформлення ТЗ на розроблення НД - за ДСТУ 1.2 і згідно з додатками А.1 - А.3.
5.6.3 До ТЗ додають:
- перелік організацій (підприємств), яким розсилають проект НД на відгук, оформлений згідно з додатком А.4;
- перелік організацій (підприємств), з якими потрібно погодити проект НД, оформлений згідно з додатком А.5.
До переліку організацій (підприємств), яким розсилають проект НД на відгук, включають:
- організації (підприємства), на яких передбачається використання НД та організації (підприємства), з якими слід погодити проект НД;
- організації (підприємства), які визначаються управлінням НКАУ відповідного напрямку робіт.
До переліку організацій (підприємств), з якими потрібно погодити проект НД, у загальному випадку включають:
- ТК 117;
- співвиконавців (при наявності);
- організації (підприємства), які визначаються управлінням НКАУ відповідного напрямку робіт;
- підприємство-розробник та підприємство - виробник продукції, що стандартизується;
- відповідні органи державного нагляду України, якщо це встановлено чинними законодавчими актами України.
5.6.4 Проект ТЗ підлягає погодженню:
- з організаціями, які є провідними відносно об'єкта стандартизації;
- з організаціями (підприємствами), які визначаються управлінням НКАУ відповідного напрямку робіт;
- з ТК 117;
- з ЦС РКТ;
- з управлінням НКАУ відповідного напрямку робіт.
5.6.5 Проект ТЗ розсилають на погодження одночасно усім організаціям та підприємствам (далі - організаціям), з якими потрібно його погодити.
5.6.6 Допускається погоджувати проект ТЗ листом, факсом, при цьому номер та дату листа, факсу вказують замість особистих підписів на останній сторінці ТЗ. Документи, що підтверджують погодження, повинні включатися до складу проекту ТЗ, який надається на затвердження, і розміщуватися у кінці ТЗ.
5.6.7 Організації, яким направлено проект ТЗ, повинні розглянути його і оформити погодження чи надати зауваження у термін, що не перевищує 30 днів від дня одержання проекту. ЦС РКТ та управління НКАУ погоджують проект ТЗ після погодження з іншими організаціями.
5.6.8 У загальному випадку ТЗ на розроблення НД затверджує керівник організації-розробника після погодження з усіма організаціями, з якими потрібно було його погодити.
5.6.9 Кількість копій затвердженого ТЗ визначає організація-розробник. По одному примірнику копій затвердженого ТЗ організація-розробник повинна направити до ЦС РКТ та до організацій-співвиконавців (при їх наявності).
5.6.10 При погодженні ТЗ ЦС РКТ надає проекту НД реєстраційний номер згідно з Правилами реєстрації нормативних документів системи стандартизації НКАУ.
5.6.11 Для ідентифікації проекту НД на всіх стадіях його розроблення перед його позначенням необхідно проставляти позначку "пр", яка зберігається до подання проекту на затвердження.
Приклад.
прГСТУ НКАУ 0001;
прГР НКАУ 0007.
5.6.12 У разі необхідності, на наступних стадіях розроблення НД розробляють зміну до ТЗ, у якій наводять зміст зміни, підставу для зміни, дату і підписи відповідальних осіб (з розшифруванням підписів).
Зміна повинна бути погоджена з тими організаціями, з якими було погоджено ТЗ, затверджена організацією, що затвердила ТЗ і надіслана організаціям, яким було надіслано затверджене ТЗ.
При внесенні зміни до ТЗ на першій його сторінці після назви НД вносять запис:
"Діє з доповненням ________________".
номер доповнення
6. Розроблення першої редакції проекту нормативного документа
6.1 Проект НД розробляють згідно з затвердженим ТЗ.
6.2 Побудова, викладення, зміст та оформлення проекту НД повинні відповідати ДСТУ 1.5 та ГСТУ НКАУ 0003.
6.3 Проект НД у загальному випадку повинен бути підписаний від організації-розробника:
- керівником (заступником керівника);
- керівником служби стандартизації;
- керівником підрозділу-розробника;
- керівником розроблення;
- виконавцями (виконавцем);
- нормоконтролером.
Склад підписів визначається структурою організації-розробника, при цьому обов'язковими є підписи керівника (заступника керівника), керівника розроблення та нормоконтролера. Підпис нормоконтролера розміщують нижче інших підписів.
6.4 Одночасно з розробленням проекту НД складають пояснювальну записку до нього згідно з ДСТУ 1.2.
Допускається складати одну пояснювальну записку з одночасним розробленням, підготовкою до погодження і затвердженням взаємопов'язаних НД на однорідні об'єкти стандартизації.
6.5 Організація-розробник тиражує проект НД разом з пояснювальною запискою і розсилає на відгук згідно з переліком, встановленим ТЗ на розроблення НД. Для прискорення процедури виконання робіт рекомендується використовувати сучасні інформаційні технології у процесі розроблення та розсилання НД.
6.6 Проект НД допускається друкувати та тиражувати будь-яким способом, який забезпечує належну якість копій.
7. Розроблення другої та наступних редакцій проекту нормативного документа
7.1 Другу та наступні редакції проекту НД розробляють при необхідності.
7.2 Після одержання проекту НД на відгук організації складають відгуки на проект НД, оформляють їх на бланку організації і надсилають за адресою організації-розробника у термін, що не перевищує 30 днів від дня одержання проекту НД.
Відгуки, що направлені після зазначеного терміну, розглядають і включають до зведення відгуків на розсуд розробника.
Зауваження і пропозиції на проект НД викладають у такій послідовності:
- проект в цілому;
- передмова;
- розділи, підрозділи, пункти, підпункти, додатки у порядку викладення НД;
- пояснювальна записка.
Пропозиції щодо введення нових вимог, вилучення або зміни вимог, які передбачені у проекті НД, повинні бути обґрунтованими.
7.3 Всі зауваження та пропозиції організація-розробник повинна включити до зведення відгуків за формою додатка Б.
Побудова, виклад і зміст зведення відгуків на проект НД - за ДСТУ 1.2.
7.4 На підставі висновків, прийнятих у зведенні відгуків, організація-розробник розробляє другу редакцію проекту НД та уточнює пояснювальну записку.
7.5 Другу редакцію проекту НД разом з листком затвердження, пояснювальною запискою, зведенням відгуків, пропозиціями щодо необхідності зміни взаємопов'язаних НД, проектом наказу про затвердження та введення в дію НД з викладенням у ньому заходів (при необхідності) щодо його введення організація-розробник направляє на погодження до організацій згідно з ТЗ на розроблення НД.
Форму наказу наведено у додатку В.
7.6 Організації, які погоджують НД, підписують і надсилають організації-розробнику листок затвердження або лист про погодження НД у термін, що не перевищує 30 днів від дня одержання проекту. Лист про погодження має бути підписаним керівником або заступником керівника організації.
Погодження НД за формою "Погоджено із зауваженням" не допускається.
7.7 У разі необхідності внесення доповнень та змін до проекту НД розробляють наступну редакцію проекту та розсилають її на погодження разом з документами згідно з п. 7.5.
8. Розроблення остаточної редакції проекту нормативного документа
8.1 Остаточною редакцією проекту НД є така, яку погоджено організаціями згідно з ТЗ.
8.2. За наявності суттєвих розбіжностей по другій або наступних редакціях проекту НД організація-розробник організовує їх розгляд та обговорення на погоджувальній нараді за участю повноважних представників:
- зацікавлених організацій галузі, які мають суттєві розбіжності щодо проекту НД;
- погоджуючих організацій згідно з ТЗ.
8.3 Організація-розробник надсилає учасникам погоджувальної наради запрошення з таким розрахунком, щоб вони були одержані не менше, ніж за 10 днів до початку наради. У листі-запрошенні слід викласти стислий зміст розбіжностей щодо проекту НД.
8.4 Рішення погоджувальної наради оформляють протоколом, який підписують учасники наради. При цьому необхідно вказувати прізвище, ім'я, по-батькові кожного учасника наради, його посаду та назву організації, яку він представляє.
8.5 Протокол наради у разі вирішення спірних питань є підставою для погодження проекту.
8.6 За неможливістю досягнення консенсусу на нараді представникам організацій, які не дійшли згоди стосовно матеріалів проекту НД, слід надати щодо них конкретні пропозиції. Остаточне рішення щодо використання матеріалів проекту приймає НКАУ.
8.7 З урахуванням протоколу наради у разі її проведення організація-розробник розробляє остаточну редакцію проекту НД.
8.8 При розробленні остаточної редакції проекту НД організація-розробник повинна:
- уточнити (при необхідності) пояснювальну записку до остаточної редакції проекту;
- доопрацювати (при необхідності) проект наказу про затвердження та введення в дію НД з викладенням у ньому заходів (при наявності) щодо його введення;
- оформити пропозиції щодо необхідності зміни взаємопов'язаних НД з наданням документів, що підтверджують згоду розробників цих НД на внесення зміни.
8.9 Підписи посадових осіб організації-розробника НД та організацій, які погодили проект НД, або інформацію про погодження ними проекту (номер та дату листа, факсу) розміщують на листку затвердження згідно з ГСТУ НКАУ 0003.
8.10. На стадії розроблення остаточної редакції проекту НД організація-розробник повинна для відкритих проектів НД скласти експертний висновок про можливість опублікування НД у відкритому вигляді.
8.11 Погоджену остаточну редакцію проекту НД разом з листком затвердження та комплектом документів організація-розробник надсилає на експертизу до ЦС РКТ.
8.11.1 Комплект документів слід надавати у зброшурованому вигляді.
Комплект документів повинен включати:
- копію остаточної редакції;
- затверджене ТЗ;
- першу редакцію проекту;
- зведення відгуків;
- копії листів-відгуків на проект НД;
- протокол погоджувальної наради (при наявності);
- пояснювальну записку до першої та остаточної редакцій;
- документи, що підтверджують погодження проекту;
- проект наказу про затвердження та введення в дію НД з викладенням у ньому заходів щодо його введення та пропозицій про необхідність зміни взаємопов'язаних НД (при наявності);
- документи, що підтверджують згоду розробників взаємопов'язаних НД на внесення зміни (при наявності);
- експертний висновок про можливість опублікування НД у відкритому вигляді (для відкритих документів).
8.11.2 Експертизу проектів НД здійснює ЦС РКТ відповідно до номенклатури робіт згідно з КНД 50-049.
ЦС РКТ залучає до експертизи, за потребою, ТК 117 та фахівців підприємств і організацій за закріпленими напрямками.
8.11.3 Про недоліки, виявлені під час експертизи, ЦС РКТ повідомляє організацію-розробника з метою їх усунення. Організація-розробник доопрацьовує комплект документів проекту НД. Необхідність погодження проекту НД з погоджуючими організаціями після його доопрацювання визначають спільно організація-розробник та ЦС РКТ.
8.12 При позитивних результатах експертизи ЦС РКТ погоджує проект НД на листку затвердження.

................
Перейти до повного тексту